[WN] NKomedie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

NKomedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 10:36

Gisteren heb ik na ca. 5 jaar verstek laten gaan weer eens de moed verzameld om naar de NK te gaan. Een half uurtje van waar ik nu woon, dus geen lange reis om er te komen.

Na eerst het laatste stuk halter voor o.a. paints gezien te hebben, was ik al niet onder de indruk van de zgn. kampioenen die daar geplaatst werden. Sterker nog ik heb weinig paarden gezien die in mijn ogen geschikt waren voor halterklassen en eigenlijk geen enkel echt mooi paard.
Sorry, maar ook de winnaars vond ik veelal ronduit lelijk, over smaak valt niet te twisten, dat is waar, maar als de paarden hier in Nederland nou eens gevoerd zouden worden zouden ze op z'n minst de massa hebben die een Quarter, Paint, etc. hoort te hebben. Als ze dan ook nog op de juiste manier getraind zouden worden zou er ook spiermassa op komen, op de juiste plaatsen en zouden er paarden lopen en geen schaduwen van wat het zou moeten zijn.

Daarna kwamen de Cow Classes aan bod. Bij het losrijden al mijn ogen uitgekeken naar de "hengelaars" zoals wij ze noemen, die met de teugels truukjes doen op eenzame hoogtes, de "rukkers en plukkers", waarvan de paarden de mond altijd open hebben en de doorgeslagen shanks. Lekker je sporen in je paard rossen en , ja hoor, hij spint, maar niet als een kat .

Ruiters met romals die niet weten hoe ze die teugel moeten gebruiken, te korte teugels in het algemeen, loslaten is iets wat men blijkbaar niet kent.

Bij het Dry Work in de wedstrijd arena werd menig paard in de mond getrokken bij de stops en de enige "speedcontrol"die men blijkt te beheersen is trekken aan de teugels, weer een open mond. "Zitten op je kont", "been en gewichtshulpen" , tja wat zou dat nou zijn!?

Bij Fence work werd het komedie gehalte nog hoger, een van de ruiters kreeg het nauwelijks voor elkaar zijn paard bij het drywork in de richting te laten lopen die hij wilde, gelukkig begreep het paard bij het koeien werken wel welke kant hij op moest, alleen begreep de ruiter het niet en lag er tot 3 keer toe bijna naast .

Gelukkig maakte de cutting weer wat goed, maar met een Paul Derez en zoon, en stalgenoten is het altijd genieten van een stukje vakmanschap op goed gereden paarden, met ruiters die weten wat ze doen.

Misschien ga ik vanavond nog even kijken, hopend dat gisteren niet representatief was voor de westernsport maar ik vrees met grote vrezen.

Ik hoop toch echt dat de organisaties van deze evenementen eens heel goed gaan nadenken over een selectie. De anti reclame van gisteren is typerend voor het beeld dat de westernsport oproept, geen wonder!!

Ik heb gelachen om de wanprestaties, maar eigenlijk moeten we met zijn allen heel hard gaan huilen. Dan maar geen Nederlandse Kampioenschappen, het stelt toch niks voor als je die titel krijgt. Het enige wat je kan zeggen als je met je lintjes thuiskomt is dat de andere deelnemers "nog slechter presteerden".

Triest, ik zou me bijna gaan schamen als ik aan iemand vertel dat ik western rijdt, maar ik start dan ook niet op de NK.

Deze zomer heb ik "amateurs"en "Hobbyisten" onderlinge reining wedstrijden zien rijden in Albuquerque. De prestaties die daar werden neergelegd staken met kop en schouders uit boven die van de zgn. "Amateurs"en "Profs" hier, de goeden natuurlijk daargelaten.

Ik hoop dat ik hier een discussie kan oproepen die de kwaliteit van onze mooie sport kan verbeteren, zodat we met z'n allen weer trots op onze paarden kunnen zitten en dat je "echt moet kunnen rijden" om aan een NK deel te nemen.

LindyH

Re: NKomedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:05

Als je nou zelf meedoet kunnen we tenminste zien hoe het moet en wordt het gemiddelde niveau wat omhoog gekrikt. Als je dan wint zullen de anderen jouw rijstijl overnemen om ook te kunnen winnen.

Dat heeft denk ik meer zin dan hier commentaar te leveren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:09

Belachelijk zeg als het allemaal zo moet!
Ik heb al over zoveel 'goeie'westernstallen gehoord hoe de trainingen er daar aantoe gaan...
Dat doet onze naam geen eer aan kan ik je vertellen...

In 1 woord : JAMMER! (a crying shame!)

LindyH: Dit is meer een soort verslag dan een afkatsessie, denk ik.
Dit is schijnbaar 1 van de redenen dat westernsport zijn goede naam verloren is.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:22

Hoe was dat spreekwoord ook alweer?
Ohja, de beste stuurlui staan aan wal

Mag ik vragen wat jij zoal doet om onze sport te promoten?
Verder vind ik dit wel degelijk een "afkamsessie" vooral als je uitspraken doet als

ElCid schreef:
Sorry, maar ook de winnaars vond ik veelal ronduit lelijk, over smaak valt niet te twisten, dat is waar, maar als de paarden hier in Nederland nou eens gevoerd zouden worden zouden ze op z'n minst de massa hebben die een Quarter, Paint, etc. hoort te hebben. Als ze dan ook nog op de juiste manier getraind zouden worden zou er ook spiermassa op komen, op de juiste plaatsen en zouden er paarden lopen en geen schaduwen van wat het zou moeten zijn

en
ElCid schreef:
Ik heb gelachen om de wanprestaties, maar eigenlijk moeten we met zijn allen heel hard gaan huilen. Dan maar geen Nederlandse Kampioenschappen, het stelt toch niks voor als je die titel krijgt. Het enige wat je kan zeggen als je met je lintjes thuiskomt is dat de andere deelnemers "nog slechter presteerden

Verder moet ik heel hard lachen om dit topic, hoe verheven voel jij je boven de rest?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:25

Ik ga alleen even op het stukje Halter in, dat heb ik namelijk gezien en daar heb ik ook wel wat "verstand" van.

Ten eerste wil ik even melden dat ook in de VS, op de "normale" shows, lang niet elk paard een "echte" Halter paard is die wel in de Halter showt. Tegenwoordig zie je bij (vooral de Jeugd Halter) ook paarden als Invitation Only op de Leading Sires List van Halter paarden staan.

Ten tweede vind ik het wel grappig dat jij denkt met enkel goed voer en training van elke Paint een "echte" Halter paard te kunnen maken. Heb ik kennelijk voor niks uit de VS van een World Champion Halter paard sperma laten komen vorig jaar...

Ten derde is er helemaal niks mis met de Paints die in de Halter geschowd zijn. Het zijn veelal paarden die door hun eigenaren allround gereden worden. Die paarden doen dus ook mee in de Hunter en in de Pleasure en de Trail of Reining. De meeste Hollanders hebben namelijk niet genoeg geld en ruimte om voor elk onderdeel 1 paard te hebben, zoals tegenwoordig de Amerikanen wel lijken te hebben op hoog nivo.

Dus hier zie je in de Halter niet snel "echte" Halter paarden zoals in de VS op de World Show, gezien die paarden vaak minder geschikt zijn om de Pleasure mee te doen.

Op "normaal" regionaal nivo zie je ook in de VS veel paarden die Allround gestart worden, en ook daar zie je dus ook paarden die smorgens Halter starten en smiddags de Pleasure en de Reining. Is daar wat mis mee? Vind ik van niet. Zouden deze paarden dan geen Halter mogen starten? Natuurlijk wel! Waarom niet?

Als jij zou willen dat enkel en alleen de "echte" Haletr paarden op show mochten starten, ook op NK nivo ben ik bang dat je dan helemaal geen Halter zou hebben.

Het gaat erom dat er hier in Nederland het "beste" Halter paard gekozen wordt. En wat dan nog als dat geen "echte" is?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 11:31

Blijkbaar is Blazing Boots de enige hier die kan lezen, en snapt wat ik bedoel. Maar houdt allemaal lekker het bord voor je kop en blijf denken dat wij hier in Nederland op "niveau" presteren, dan komen we tenminste nooit een stap verder.
Overigens na ruim 30 jaar + 30 jaar ervaring ( mijn vriend) ben ik geen komplete leek.
Ik probeer hier mensen wakker te schudden, maar blijkbaar hebben jullie de Bloopers van gisteren niet gezien, anders zouden jullie niet zo reageren. En zoals ik al zei "over smaak valt niet te twisten", dat geld dus ook voor halter paarden, ik vond de meeste paarden niet mooi. Heel simpel, gelukkig dachten anderen daar anders over.

Als mensen hier het normaal vinden dat ruiters die niet kunnen sturen of zitten naar een NK gaan, is het niveau op die NK begrijpelijk. Na ca. 25/ 30 jaar westernsport in Nederland is er veel te weinig vooruitgang geboekt, in de top rijden nog steeds dezelfde namen rond en daarna is er een hele tijd niets.

En bedankt voor het compliment, want godzijdank sta ik als "goede stuurman aan wal" want op een zinkend schip wil ik niet meevaren, ben bang dat ik verdrink.

Maar ik hoop dat jullie dit nu lezen als een feitenverslag, niet als afkraken, dat vind ik jammer. Kijk zelf ook maar eens echt goed om je heen en hopelijk trek je dezelfde conclusies.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:38

Enige die hier een bord voor zijn kop heeft ben jij hoor, ik zou dat stuk van Jeddah nog maar eens lezen, die slaat de spijker op zijn kop, en jij slaat eerder de plank mis

Over het koeiengedeelte (en de rest) oordeel ik ook niet want dat heb ik dus ook niet gezien...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 11:47

Ik heb het ook hoofdzakelijk over het koeienonderdeel en voor de rest zie boven ................................
Maar je snapt het nog steeds niet, typisch Hollandse hokjes mentaliteit. Ik heb mijn zegje gezegd en als hiet niet begrepen wordt wat ik zeg is het voor mijn zinloos om de discussie verder te voeren.
Succes met je sport.............!!

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:53

Misschien zou je je uitspraken wat genuanceerder kunnen doen?
Ik wil best discussieren, maar zoals het er nu staat is het (IMO) wel degelijk afkammen...

I.E. "ik vond de meeste paarden niet mooi. Heel simpel, gelukkig dachten anderen daar anders over" klinkt al heel anders dan je eerder uitspraken toch?

Verder snap ik best dat je het misschien niet zo bedoeld hebt, maar het kwam dus wel zo over...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:01

ElCid, ik raad je aan vandaag en morgen nog even op de tribunes in M'heem plaats te nemen. Wat betreft de Working Cowhorse ben ik het absoluut met je eens dat dat [net als vorig jaar] een aanfluiting was.
Er is echter genoeg moois te zien! De cutting noemde je zelf al, maar wat heb je gezien van de reining, pleasure, trail of western riding? Nog helemaal niets toch?
Ik heb tot nu een boel fijne combinaties gezien, die voor het grootste gedeelte prima proeven neerzetten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 12:07

Het enige wat ik wil zeggen, en dat is in mijn ogen het belangrijkste, is dat de " rijkunsten" van de ruiters die ik gisteren heb gezien ver bededen welk niveau ook ligt. Op de tribune werden ze ronduit uitgelachen. Ja, dan schaam ik me dat ik western rijdt. Die mensen hebben op het NK niks te zoeken.
Wat de halter betreft, ik hou van stevige paarden, veel massa, mooie koppies, uitstraling. Dat mis ik daar.
Ik snap heel goed dat de echte halter types hier niet komen en ook niet geschikt zijn voor de sport.
Volgend jaar heb ik mijn jaarling paint hier en hoop ik ook in de halter mee te doen. Dat is een breed paard, met veel massa. De tijd zal leren of hij het beter doet dan wat ik gisteren zag, ik vind hem in ieder geval mooier, maar hopelijk vind iedereen dat van zijn eigen paard.
Wat mij het meest tegen de borst stuit en blijft stuiten is de manier van rijden en het niveau en ik denk dat het nodig is om de discussie daarover weer eens op te starten, want het dry en fance work van gisteravond was echt een regelrechte aanfluiting.
Ik ga vanavond toch maar weer en hoop dan betere ruiters te zien.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:12

ElCid schreef:
Ik heb het ook hoofdzakelijk over het koeienonderdeel en voor de rest zie boven ................................
Maar je snapt het nog steeds niet, typisch Hollandse hokjes mentaliteit. Ik heb mijn zegje gezegd en als hiet niet begrepen wordt wat ik zeg is het voor mijn zinloos om de discussie verder te voeren.
Succes met je sport.............!!

Jammer dat je na een beetje tegenwind je wens een discussie te starten al weer lijkt te laten varen!

Citaat:
Ik hoop dat ik hier een discussie kan oproepen die de kwaliteit van onze mooie sport kan verbeteren, zodat we met z'n allen weer trots op onze paarden kunnen zitten en dat je "echt moet kunnen rijden" om aan een NK deel te nemen

Ik heb het voor een deel met je eens, maar gezien de manier waarop je hier de knuppel in het hoenderhok gooit, vind ik het niet meer dan netjes dat je blijft en je standpunten verdedigt!

Ik ben zelf ook erg geschrokken van de manier waarop een aantal deelnemers [voornamelijk reiners en het gros van die WCH-cowboys] met hun paarden omgaan. Wie weet trouwens of er nog enige vorm van bittencontrole plaatsvindt? Ik vond het raar dat het bit van een paard dat de gehele dry work-proef van WCH met zijn mond wagenwijd heeft gelopen, niet door de jury nader werd bekeken.
Ach, misschien hadden ze het in het voorbij gaan al gezien, je kon het arme dier tenslotte tot achter in zijn strot kijken....

[edit]typo[/edit]
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 24-09-05 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:15

Hoe kan jij oordelen over het NK, schamen over de westernsport...wij hebben jou nog nooit gezien dus vraag ik mij af of jij wel zelf western kunt rijden zo uit jouw verhalen zou jij dus de beste van nederland haha...eerst naar jezelf kijken dan over een ander oordelen...waarom zeg je het de mensen niet recht in hun gezicht dat jij die gene vindt wat rukt en plukt op een paard...ik wil jou wel heel graag zien rijden misschien moeten wij dan wel heeeeel erg hard lachen....

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:18

tJA...... Ik schaam mij niet dat ik western rijd, Menig dressuur of springruiter doet het slechter op het NK dan de meeste westernruiters die ik gezien heb gisteren.

Vergeet niet dat er ook een stuk spanning mee telt.
Ik vind het een onwijs gezellig NK, ga vandaag zeker weer heen,en waarom vraag je niet aan het WRAN bestuur of je volgend jaar een demonstratie op het NK mag geven? Daar kunnen wij dan weer wat van leren, en heeft jouw verhaal ook nog een doel. Want dit soort verhalen op een Forum schrijven is totaal nutteloos.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:27

ja laat je volgend jaar maar zien en leg jij even uit hoe het dan wel moet...wat voor knol heb jij dan???? volgens mij hadden dus de mensen van gisteren voor de halter GEEN PAINTS MAAR EZELS aan touw haha!!! en idd volgens mij kan je niet goed lezen aangezien dat verhaal terug van jeddah.. zij is immers een haltermens...volgens mij weet jij niet eens wat dat is...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:33

@RGERRITS: Moet je dan zelf op een NK starten om kritiek te mogen hebben?
Dan kan ik ook beter mijn mond houden, want ik ben ook nog nooit op een NK gestart.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 12:34

Ik wil de discussie ook graag doorvoeren, maar er zijn weinig mensen die dat op de juiste manier doen hiet. Er wordt veelal ongenuanceerd gereageerd, niet door jou en enkele andere, overigens, die zich om de 1 of andere reden persoonlijk aangesproken voelen.
Het rijden met teveel spoor, teveel bitgebruik ( goeie trouwens over achter in zijn strot kijken, maar zo is het jammer genoeg wel, etc, etc. is hetgene waar het hier over gaat.

Voor de wel ongenuanceerde reacties hier, ik rijdt, nog, geen NK, dat wil niet zeggen dat ik de fouten van andere niet zie en dat ik ook het recht heb daar op te reageren. Ik heb me zelfs een tijd terug getrokken uit het hele western gebeuren door boven beschreven uitwassen.
En ja, ik doe het beter. Ik trek de mond van mijn paarden niet open en prik ze niet lek met mijn sporen. Ik kijk regelmatig in de spiegel en vind mijzelf niet op NK niveau rijden, zo simpel ligt het. Het is mijn hobby en ik wil er plezier aan beleven.
De goede ruiters wil ik hier niet afkraken, de slechte die de sport een slechte naam geven wil ik uitbannen. Als dat moeilijk te begrijpen is voor een enkeling kan ik daar weinig aan doen en met dat soort mensen kan en wil ik niet discusieren, dat heeft toch geen zin..................

Wranglerbutt schreef:
ElCid schreef:

Jammer dat je na een beetje tegenwind je wens een discussie te starten al weer lijkt te laten varen!

Ik heb het voor een deel met je eens, maar gezien de manier waarop je hier de knuppel in het hoenderhok gooit, vind ik het niet meer dan netjes dat je blijft en je standpunten verdedigt!

Ik ben zelf ook erg geschrokken van de manier waarop een aantal deelnemers [voornamelijk reiners en het gros van die WCH-cowboys]
met hun paarden omgaan. Wie weet trouwens of er nog enige vorm van bittencontrole plaatsvindt? Ik vond het raar dat het bit van een paard dat de gehele dry work-proef van WCH met zijn mond wagenwijd heeft gelopen, niet door de jury nader werd bekeken.
Ach, misschien hadden ze het in het voorbij gaan al gezien, je kon het arme dier tenslotte tot achter in zijn strot kijken....
Laatst bijgewerkt door ElCid op 24-09-05 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 12:36

Wranglerbutt schreef:
@RGERRITS: Moet je dan zelf op een NK starten om kritiek te mogen hebben?
Dan kan ik ook beter mijn mond houden, want ik ben ook nog nooit op een NK gestart.

Je haalt me de woorden uit de mond, alsof als je geen NK start je ook niets mag zeggen, ik ben benieuwd naar alle starts van RGERRITS?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:40

I would love to stay and talk some more..... maar ik ga weer een paar mensen aanmoedigen in M'heem.
ElCid: als je een meeting wil, ik draag zwarte Wranglers, beige bodywarmer en groene DPHC-pet. "Mugshot" kan je vinden in mijn profiel!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 12:45

Misschien tot vanavond, ik ga ook. Ik weet nog niet wat ik draag maar heb roodblond haar, in een staart.
See you.

mellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:11

Nou nou .
Ik ben het wel eens met ElCid hoor.
Ik zag in Deurne tijdens het Ek Reining ook genoeg om te tandenknarsen.
Paarden die gewoon geen rechte lijn konden lopen, die overal over de schouder vielen enz enz.
Spinnen was een klein rondje, stoppen en gewoon nog een paar passen doorliepen.
Ik ben geheel voor het western gegaan vind het echt super leuk maar het niveau is betreurens waardig.
Soms denk ik dat sommige ruiters nog geen b proefje zouden kunnen lopen.
Maar nu dwaal ik af naar dresseur maar ik denk omdat ik een gedegen ondergrond heb van dresseur en ook heb geleerd heb om te kijken naar figuren en houding dat ik het zo ellendig vind.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:32

Volgens mij doet het er in feite niet toe hoe hoog of laag het niveau op een NK is. Het gaat erom wie de beste van Nederland is. De beste van de slechten, als je het zo wilt zien.

Het is mij overigens ook op een aantal wedstrijden opgevallen hoeveel teugelcontact er is en hoe sommigen plat door de bocht gaan. Dat vind ik ook jammer, maar het weerhoudt me er niet van om zelf mee te doen aan wedstrijden. In tegendeel.

Was er hier op Bokt ook niet ergens een topic over teugelcontact? Blijkbaar is de kijk daarop (ook van de amerikanen!) toch veranderd vergeleken met 30 jaar geleden. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar misschien 'ver-engelst' de western wel een beetje.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:39

Juist in foto's van 30 jaar geleden zie je veel teugel kontact! De Pleasure paarden liepe met een hogere hoodhouding en contact met de teugel, de Reiners stopten met hoofd omhoog en contact met de mond. Kijk hier maar naar de (super gave) Hollywood Jac 86:
http://www.capawaystables.com/hollywoodjac861cmp.jpg

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:43

Ik rij zelf ook buiten met losse teugels in stap.
Alleen niet in de draf en de galop want daar is ze te snel voor

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:35

Oh trouwens... Ik ben ondertussen wel heel erg nieuwsgierig naar namen wat betreft de Working Cowhorse. Ik ken de deelnemers alledrie (die in het boekje stonden dan). Ben benieuwd wie er gewonnen heeft en wie er zo slecht was. PB me maar. (Ik ken ze niet heel erg persoonlijk hoor, dus wees niet bang )