Na eerst het laatste stuk halter voor o.a. paints gezien te hebben, was ik al niet onder de indruk van de zgn. kampioenen die daar geplaatst werden. Sterker nog ik heb weinig paarden gezien die in mijn ogen geschikt waren voor halterklassen en eigenlijk geen enkel echt mooi paard.
Sorry, maar ook de winnaars vond ik veelal ronduit lelijk, over smaak valt niet te twisten, dat is waar, maar als de paarden hier in Nederland nou eens gevoerd zouden worden zouden ze op z'n minst de massa hebben die een Quarter, Paint, etc. hoort te hebben. Als ze dan ook nog op de juiste manier getraind zouden worden zou er ook spiermassa op komen, op de juiste plaatsen en zouden er paarden lopen en geen schaduwen van wat het zou moeten zijn.
Daarna kwamen de Cow Classes aan bod. Bij het losrijden al mijn ogen uitgekeken naar de "hengelaars" zoals wij ze noemen, die met de teugels truukjes doen op eenzame hoogtes, de "rukkers en plukkers", waarvan de paarden de mond altijd open hebben en de doorgeslagen shanks. Lekker je sporen in je paard rossen en , ja hoor, hij spint, maar niet als een kat
.Ruiters met romals die niet weten hoe ze die teugel moeten gebruiken, te korte teugels in het algemeen, loslaten is iets wat men blijkbaar niet kent.
Bij het Dry Work in de wedstrijd arena werd menig paard in de mond getrokken bij de stops en de enige "speedcontrol"die men blijkt te beheersen is trekken aan de teugels, weer een open mond. "Zitten op je kont", "been en gewichtshulpen" , tja wat zou dat nou zijn!?
Bij Fence work werd het komedie gehalte nog hoger, een van de ruiters kreeg het nauwelijks voor elkaar zijn paard bij het drywork in de richting te laten lopen die hij wilde, gelukkig begreep het paard bij het koeien werken wel welke kant hij op moest, alleen begreep de ruiter het niet en lag er tot 3 keer toe bijna naast
.Gelukkig maakte de cutting weer wat goed, maar met een Paul Derez en zoon, en stalgenoten is het altijd genieten van een stukje vakmanschap op goed gereden paarden, met ruiters die weten wat ze doen.
Misschien ga ik vanavond nog even kijken, hopend dat gisteren niet representatief was voor de westernsport maar ik vrees met grote vrezen.
Ik hoop toch echt dat de organisaties van deze evenementen eens heel goed gaan nadenken over een selectie. De anti reclame van gisteren is typerend voor het beeld dat de westernsport oproept, geen wonder!!
Ik heb gelachen om de wanprestaties, maar eigenlijk moeten we met zijn allen heel hard gaan huilen. Dan maar geen Nederlandse Kampioenschappen, het stelt toch niks voor als je die titel krijgt. Het enige wat je kan zeggen als je met je lintjes thuiskomt is dat de andere deelnemers "nog slechter presteerden".
Triest, ik zou me bijna gaan schamen als ik aan iemand vertel dat ik western rijdt, maar ik start dan ook niet op de NK.
Deze zomer heb ik "amateurs"en "Hobbyisten" onderlinge reining wedstrijden zien rijden in Albuquerque. De prestaties die daar werden neergelegd staken met kop en schouders uit boven die van de zgn. "Amateurs"en "Profs" hier, de goeden natuurlijk daargelaten.
Ik hoop dat ik hier een discussie kan oproepen die de kwaliteit van onze mooie sport kan verbeteren, zodat we met z'n allen weer trots op onze paarden kunnen zitten en dat je "echt moet kunnen rijden" om aan een NK deel te nemen.