[WN] Met welk bit rijd je en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Met welk bit rijd je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:27

Ik ben me eens aan het verdiepen in de bitten-problematiek.

Ik rijd zelf met een Myler Independent Side Movement omdat me dit destijds een fijn bit leek; voorgevormd mondstuk, knelt niet af, rolletje in het midden en onafhankelijk bewegende mondstukken.

Ik ben benieuwd waarom mensen een bepaald bit kiezen en welke problemen/verwachtingen ze hebben.
Graag met linken of foto's zodat we weten waar we het over hebben....

spatter

Re: Met welk bit rijd je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:38

vera, als ik jouw verhaal lees weet ik nog niet precies wat voor bit je hebt
zou je zelf met een foto of link kunnen beginnen

geef toe dat ik weinig verstand van bitten heb

mijn jonge paarden rijdt ik op een gewoon trensje
en rakker op een gebroken scharenbit
ik zag dat bij iemand anders en het leek me wel wat
hij loopt er prima op en dat doet hij misschien ook wel op iets anders maar zoals chris zei; als hij hier goed op loopt waarom veranderen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:41

Ik heb volgens mij deze trens:
Afbeelding

met deze ringen:
Afbeelding

En dit mondstuk qua bit (volgens mij is de mijne lager?)
Afbeelding

met deze shanks:
Afbeelding

Of de foto's helemaal kloppen weet ik niet. Ik heb iig een normale trens, met extra grote ringen. Deze ringen vind ik prettig omdat er geen velletje tussen kan komen, en je hebt meer druk op de zijkant van de mond.

Bij het bit was het eigenlijk lastiger, ik zocht voor mn merrie een bit wat niet teveel bewoog, dus geen trensmondstuk. Hiervoor reed ik met een bit wat maar half schaarde, maar dat was niet van mij helaas. Daar liep ze super op:
Afbeelding
maar deze was toen niet makkelijk verkrijgbaar.
Vandaar het alternatief met een low-port.

Maar ik ben daar nog steeds niet helemaal tevreden over. Ze loopt er goed op, maar ik vind r te licht. (kan dat, ja, dat kan ). Ik heb ook een kinriem ipv een kinketting, maar dat mag dan weer niet bij de NRHA. Gelukkig rij ik geen shows meer, dus geen last van.

Meestal probeer ik te kiezen voor het meest lichte bit (of trens), maar ik zou me echt moeten verdiepen in de werking om de goeie keus te maken. Ik heb laatst begrepen dat een 'gewone' trens niet het lichtste is om mee te rijden.

Oh, en buiten rij ik bitloos

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:43

Laatst bijgewerkt door Vera op 16-09-05 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:45

En dan krijgen we natuurlijk ook de discussie over de twee metalen (zit ook in mijn bit).
Jij zei toch, Cer, dat men er nu op terigkomt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:51

Jaaa die twee metalen. Daar staat een heel topic over bij rijtechnisch of vraagmaarraak oid.
Blijkbaar is het in de engelse sport verboden op op een bit te rijden waar twee verschillende soorten metalen inzitten.
De twee verschillende metalen, samen met een geleiding (speeksel) zou voor stroomstootjes kunnen zorgen. Natuurkundetechnisch is dat inderdaad het geval, maar niemand kan voelen wat een paard daar nou van vind. Paarden zijn gevoeliger voor stroom dan mensen.

De vraag is dan 'waarom is het in de engelse sport verboden'? En is het echt heel irritant voor je paard?
Ik zou het heel vervelend vinden als mn paard het bit onconfortabel vind, en ze moet aan de hulpen staan omdat ze dat wil, niet omdat er iets naars in dr mond zit.

Ik kan het niet testen helaas. Ik merk ook niks vreemds aan mn paard, maar ja, wij rijden ook al jaaaaaren met die trens (overigens, moet ik voor de zekerheid de trens bekijken of er echt twee verschillende metalen inzitten, zoals op de foto).

Als ik nu iets zou moeten kopen, zou ik gaan kijken naar een mondstuk met maar 1 soort metaal, voor de security zeg maar

Overigens, het argument van iemand in dat topic dat myler geen bitten zou maken die stroom geven, omdat myler goed onderzoek doet, is een non-argument. Ik vind dat myler fijne bitten maakt, maar ook een heel assortiment heeft waar ik nooit mee zou rijden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:54

trensje is ongeveer hetzelfde alleen niet met grote ringen

apart bit heb jij!

allebei mijn bitten zijn sweet irion(schrijf je dat zo?)

en die 2 metalen gaat over 2 losse delen aan het bit , niet als het één geheel is

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:57

spatter schreef:
apart bit heb jij!

Wie, ik?
valt wel mee hoor...

Correctionals rij ik principieel nooit mee, en zgn. 'overgangsbitjes' geloof ik ook niet in.
Laatst vertelde iemand mij dat een trensmondstuk aan een bit ook niet vriendelijk is, vanwege de scharende werking van de trens in de mond. Je kan de tong en onderkaak 'knellen' zeg maar. Dan zou je dus bij een bit juist voor een vast mondstuk moeten kiezen, misschien met wat tongvrijheid?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:59

Cer schreef:
Ik vind dat myler fijne bitten maakt, maar ook een heel assortiment heeft waar ik nooit mee zou rijden.

Maar welke bittenmaker heeft tegenwoordig nu geen assortiment wat je NIET zou willen hebben

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:05

Cer schreef:
Correctionals rij ik principieel nooit mee, en zgn. 'overgangsbitjes' geloof ik ook niet in.
Laatst vertelde iemand mij dat een trensmondstuk aan een bit ook niet vriendelijk is, vanwege de scharende werking van de trens in de mond. Je kan de tong en onderkaak 'knellen' zeg maar. Dan zou je dus bij een bit juist voor een vast mondstuk moeten kiezen, misschien met wat tongvrijheid?

wat bedoel je met correctionals(wat een rot woord zeg!)?

dat van dat van die scharende werking had ik ook gehoord, daarom had ik aan chris(knol) gevraagd wat hij er van vond(had toen les van hem, voordat meneer zonodig naar duitsland moest gaan )

zal mijn jonge paard dat denk ik niet in de mond hangen als hij zover is
maar rakker is dit nu al jaren gewend

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:09

Nou, een 'correctional' is een verzamelnaam voor verschillende mondstukken. Het klinkt inderdaad al niet prettig
Voor zover ik het begrijp zijn het bitten die een probleem moeten corrigeren. Maar legio ruiters rijden er standaard mee
Overigens geloof ik niet zo in zwaarder of scherper, als je wat moet corrigeren. Dan zul je anders moeten gaan rijden.
Maar ja, ik heb mn paard graag 'in' de hand, ipv los ergens aan het eind van mn teugel.
Bij mijn merrie heb ik er 1 keer een correctional ingehad, om te proberen. Ze ging enorm achter het bit lopen en reageerde overdreven op een teugelhulp. Ik heb het er snel weer uitgehaald, voor mij was t duidelijk
(en als ik dan sommige zie rukken... maar dat is een ander onderwerp)

Maar wat vond Chris Knol er dan van??

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:15

Mondstuk 3:
Afbeelding
En dan met D-ringen: (dus niet het mondstuk van onderstaande foto)
Afbeelding
Deze bitten en info zijn te zien op www.bitmaker.biz

Waarom rijd ik hiermee?
Ik houd niet van het knijpen en prikken van een snaffle. Het mondstuk hiervan loopt niet ver door naar voren, dat is ideaal voor pride omdat hij zijn haaktanden op een irritante plaats heeft zitten. Hierdoor is eigenlijk alleen een ongebroken mondstuk goed passend of dus zo'n mondstuk. Ik heb ook gekozen voor mondstuk 3 ipv mondstuk 6 omdat die rol prettiger aanvoelt, er kan geen tong tussen komen oid. Ook is het bit zwaarder dan normaal en hangt het stabieler. De delen moet je overigens apart kopen, hier kan ik bv ook shanks aanzetten. Ik rijd er overigens dressuur mee maar hier zou ik ook western mee rijden, paard doet het er prima op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:18

Maar hoever kan mondstuk 3 dan knijpen? Want er zit toch wel enige buiging in?
Wat jij zegt over een snaffle ben ik het wel mee eens, vooral bij paarden die je wat uit moet leggen. Maar wat is dan een goed alternatief?

Aan de andere kant is het een theorie door te zeggen, als het paard goed nageeflijk is,dan knijpt een snaffle ook niet, toch? Als ze tegen de hand zijn, wordt het heel onconfortabel. Zodra ze meewerken wordt het confortabel. Of verzin ik nu iets heel geks?

(overigens, bovenstaande theorie pas ik zelf niet toe, mijn ervaring is dat t niet werk namelijk )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:20

zie een paar berichtjes naar boven

chris zei dus dat als het paard er goed op liep het niet nodig was er wat anders in te hangen

ik rijdt dus wel graag met een los teugeltje
natuurlijk wel met controle, teugel opnemen en liefst wel gelijk reactie
of is dat dan ook 'in' de hand

tja, zoals ik het mijn dochter nu ook leer
de teugel is de noodrem
alleen aan komen als het niet anders kan
stoppen en wenden op je zit en benen en als ze dat goed kan mag ze de afwerking met de teugels gaan doen
is ze dus nog lang niet aan toe

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:21

Ik rij met nr vier western en met een ongebroken bitje (zonder shanks du) dressuur. Lanna heeft een pestpokkehekel aan het knijpeffect van een gebroken of dubbelgebroken bitje.

Inderdaad mag je niet met twee soorten metaal aan het bit in de engelse sport rijden. Waarom is mij ook niet helemaal duidelijk, er is wel meer in het licht van traditie verboden in de western- en engelse sport. Neem alleen al het verschil in toegestane sporen en bitten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:23

Ik heb ook een bit met zo'n rolletje voor Lan. Daar heeft ze ook een hekel aan. Vraag me niet waarom, ik kan alle bitten die ik wil in haar mond stoppen zolang het maar geen bewegende delen in de mond oplevert. Dan begint ze al met schudden bij het opzadelen. De tandarts zei wel eens dat het wellicht kwam omdat ze niet heel veel ruimte in haar mond heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:29

Ik rijd Missy altijd bitloos met een crossropebridle.
Sugar rijd ik afwisselen op een bosal of een Myler
http://www.toklat.com/myler/mbits_11.html
met deze D's
Afbeelding

's Winters als ik lang niet heb kunnen rijden hang ik er weleens een shank in met korte scharen of mijn wonderbit, aangezien ze weleens oost-indisch doof is voor ease en wow heb ik een 'handrem' nodig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:31

Hm.. een 'wonderbit'??? Is dat ook iets van e-bay?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:32

ik heb sinds kort een myler level 1 die hierboven ook al eens geplaatst is, gewoon met ringen. heet bit id nog een wat ouderwetsere met ook sweetiron, tegenwoordig is dat niet meer omdat dressuurprikkers dat niet willen.
aan mijn halsterhoofdstel vind ik het niet fijn door de bewegende bakstukken ligt het erg instabiel aan mijn gewone hoofdstel is het een wereld ding.
marco neemt dit bit graag aan, en die stroomstootjes daar geloof ik niet in, dan zou je toch echt wel zien aan het paardenhoofd.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 11:32

Mooie bitten Cornelie!

Wat zouden jullie doen als je de overstap moet maken van snaffle naar shank?
Eentje met een low port of met een recht mondstuk?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:38

Hm, vroeger zou ik gewoon de overstap hebben gemaakt naar een shank-snaffle, en daarbij gebleven zijn. Maar met alle nieuwe theorieen dus niet meer.

Als je het hebt over een vast mondstuk (je kan ook semi-bewegende kiezen, die knijpen niet, maar bewegen maar een beetje) dan wellicht wel 1 met tongvrijheid, dus een low-port. Ik vind een vast mondstuk gevoelsmatiger net te weinig 'meegeven'. Maar dat kan aan mijn eigen (gebrek aan) ervaring liggen...
Ik wil in ieder geval iets waar ik aan kan zitten, zonder overdreven reactie... nou... dat dus

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:39

zou je moeten uitproberen Vera. Lan heeft liever die tongboog en vindt het niet erg dat die wat meer op de lagen drukt. Seven van Jip heeft het liever zo recht mogelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:40

Cer schreef:
Hm.. een 'wonderbit'??? Is dat ook iets van e-bay?

Natuurlijk , gezien die prijzen van 'hier' .
Afbeelding
Waar de naam vandaan komt...
'geen wonder dat ie daarmee wel afremt"

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:44

Ik heb een trainigns-snaffle van sweet iron en een myler shank met een snaffle mondstuk. Heel standaard bitjes geloof ik.

De trainingssnaffle heb ik gekocht toen ik net begon met Banish en ik wist er toen niet zoveel vanaf. Ik kocht iets op aanraden van degene in de winkel. Ik heb er geen spijt van gehad en nooit gemerkt dat Banish ertegen in verzet kwam.
Toen we een tijdje bij Jos stonden heb ik van haar een zogenaamd Pull-bitje gekocht. Dat is een ongebroken mondstuk met tongvrijheid en O-ringen. Hier heeft hij een tijd heel lekker op gelopen en ging innderdaad minder trekken. (Ik heb hem gebruikt als een soort correctional dus ) Later heb ik hem nooit meer gebruikt en toen ik mijn bijrijdster er eens mee liet rijden, merkte ik dat hijhet niet meer lekker vond. Nooit meer gebruikt naderhand

De shank heb ik later gekocht en was meer voor als ik op 1 hand zou gaan rijden. Ik kwam er echter achter dat hij dit bit heel lekker vindt en dus rijd ik er buiten graag mee. (hij is er lekker ontspannen op en als het nodig is, hoef ik maar een vinger op te lichten en hij is weer bij me). Hij neemt het graag aan en loopt er heel fijn op.

De snaffle gebruik ik nog steeds regelmatig als ik bijvoorbeeld buig en strekoefeningen ga doen in de bak. Dat doe ik nog steeds op 2 handen en dan heb ik het idee dat ik wat meer bij de basis blijf (misschien een beetje een wazig verhaal...)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:06

vera schreef:
Mooie bitten Cornelie!

Mooie prijzen ook

Citaat:
Wat zouden jullie doen als je de overstap moet maken van snaffle naar shank?
Eentje met een low port of met een recht mondstuk?

In elk geval NIET een shanksnaffle erin hangen. Dat wordt vaak geadviseerd maar dat vind ik helemaal niks, knijp, prik en hefboomeffect.
Ligt verder aan de mond wat ik zou kiezen. De tandarts heeft mij voor pride ongebroken met een kleine tongboog geadviseerd. Hij heeft een kleine mond(spleet) en als het teveel is allemaal krijgt hij tongkneuzingen. Maar het voordeel van een rolletje ( zoals mijn mondstuk zeg maar ) vind ik dat je nog links en rechts onafhankelijk in kunt werken. Dus.... ik zou gewoon shanks aan dit mondstuk zetten.