Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sonja schreef:Stabieler?
Conditioneel?
Hoofd/halshouding?
Minder sprong zonder drietactverlies?

spatter schreef:Sonja schreef:Stabieler?
Conditioneel?
Hoofd/halshouding?
Minder sprong zonder drietactverlies?
nou, als je hier al eens mee begon wat uitleg betreft
is namelijk bij de mijne allemaal nog een probleem
Wetsernfriek schreef:gewoon kan hem traag houden maar dan gaat hij zijn hoofd verhogen
*** Hoe simpel het ook klinkt, maar dan vraag je dus gewoon weer rustig het hoofd omlaag en ontspan je als je krijgt wat je vraagt. Net als bij ELK proces van het rijden. EIGENLIJK moet je blij zijn met zulke foutjes, want elk foutje vraagt om een correctie, en daar leer je beiden van, WANT na een correctie BELOON je het gewenste gedrag...
en krijg hem niet traag op de rechte lijn
*** Klinkt al als een heel ander probleem. Krijg je hem in een wending dan wel traag? En blijft de gang dan ook zuiver? Of gaat hij trager omdat 'ie aan het klauwen gaat? Of versnelt je paard zowiezo makkelijk op de langere lijn?
Deze vragen zul je eerst moeten kunnen beantwoorden voordat je het probleem op kunt lossen. Anders neem je de oorzaak niet weg.
constant hij versnelt vaker dan ik het vraag enzo.
*** En WAAROM doet hij dat dan? Is hij je gewoon 'voor' ( paard denkt "ik weet het hoor baas, komt 'ie!") of is hij bv angstig voor dieren die 'm achterop komen, of heeft 'ie bijvoorbeeld vroeger op de baan gelopen waar het rechte stuk gewoon oerend hard betekende? Of is je paard stomweg niet in balans, waardoor je die rechte lijn er niet uitkrijgt? (zou aannemelijk kunnen zijn in combi met het hoofd omhoog)
rij enorm veel overgangen van kei snel naar traag
*** Zegt me niks want ik zie ook wel mensen die hun paard naar voren schoppen en weer terug trekken en daarna vertellen dat ze zo lekker aan het schakelen geweest zijn... Hoe is je spanningsopbouw erin? Rij je eerst RECHT voordat je naar voren wegrijdt? Kun je in je terugrijden een krappe circel rijden zonder tact- en evenwichtverlies etc etc... ?
want deed met hem alleen reining
*** Hoezo "WANT ik deed alleen reining"?
Wou je daarmee zeggen dat reininggericht trainen kwestie van hard vooruit en snel terug is? Dan heb ik het wederom niet begrepen denk ik...
maar de meeste zeggen dat hij pleasure ook goed zou aankunnen omdat hij enrom mooi kan joggen en constant blijven dus probeer ik die loop ook te verbeteren maar tis nog niet een echte lope zoals ik het verlang dan dus ja ik wil echte die pleasure lope krijgen zonder dat hij onverzameld blijft dus wil constant houden in tempo en houding welke oefeningen kan ik best doen en hoe trainen jullie de lope dan aan?
*** Pffff ik moet zeggen dat ik het persoonlijk al erg zou waarderen als je in ieder geval ENIGE vorm van interpunctie toe zou willen passen...
Zonder verdere informatie is er erg weinig zinnigs te zeggen over jouw probleem. Het probleem is MIJ in ieder geval nog niet duidelijk geworden. Sterker nog; ik weet na je berichtjes ook nog helemaal niet zo zeker of het probleem wel bij het paard ligt, of dat je zelf misschien nog niet helemaal klaar bent om een paard te trainen ipv te rijden...

Sonja schreef:
Tuurlijk, laten we meteen heel het verschijnsel paardrijden hier even uit gaan leggen, want dat is voor nogal wat mensen een probleem![]()
Misschien wat overbodig, maar ik probeerde topicstarter te vertellen dat er meer info moet komen over zowel het huidige niveau, als het 'probleem' als het gewenste niveau.
Snappie?

vooruit wel te verstaan
Sugarmiss schreef:Spieren bouw je niet op door achterwaarts te gaan
Daar moet je kilometers voor makenvooruit wel te verstaan

vera schreef:Sonja, ik kan nou niet bespeuren dat echt een motiverende houding aanneemt als iemand die graag kennis wil overdragen.
Volgens vraagt iemand iets en is daarmee opzoek naar een antwoord, niet naar een terechtwijzing.
Ik vind het knap dat je iemand's inzet en kennis op een dergelijke manier kunt toetsen en ook vind dat je het recht hebt om iemand zo negatief te benaderen.
Als ik haar was zou ik hier op Bokt western niet meer durven zeggen dat ik iets niet snap of kan......lijkt me niet echt de bedoeling van dit forum, toch?