[WN] Over westernzadels...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Over westernzadels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 14:06

Westernruiters willen het hoofdstel zo simpel mogelijk hebben, het moet gauw om of af kunnen zonder al teveel gedoe. Een westernhoofdstel indoen kost daardoor ook niet zoveel moeite; je loopt naar de zadelkamer, pakt 't hoofdstel, loopt naar 't paard, hou 't paard 't bit voor z'n neus en dan hopen tot hij z'n mond open doet; wanneer dat gebeurd gaat het heel simpel; bit in z'n mond, het ene dingetje over z'n oren, en de keelriem vastmaken. Et voila, een paard met een hoofdstel in.

Het zadel daarentegen kost (voor mij? ) een beetje meer moeite; je loopt met tegenzin naar de zadelkamer, pakt een zadel en probeerd het op een logische manier vast te houden zonder dat het al teveel moeite kost. Wanneer dat gelukt is sleur je het zadeltje naar buiten, om er dan achter de komen dat het singelriempje over de grond sleept. Dan moet je heel veel moeite doen om het zadel vast te houden en het singelriempje op het zadel te leggen. Dan sleur je verder tot je eindelijk bij het paard bent. Dan ontdek je dat je je pad bent vergeten zodat je weer terug mag naar de zadelkamer voor een pad... Als je het pad op het paardje hebt gelegd kan je beginnen aan het moeilijkste gedeelte; het zadel op het paard krijgen... Je pakt het zadel op, je probeerd hem op de goede hoogte te krijgen, als je het zadel nog steeds in je handen hebt kan je ook proberen het zadel op de rug van het paard te leggen (paard kijkt ondertussen al zeer ongeduldig)... Heb je na 10 minuten het zadel goed op de rug van je paard dan kan je gaan aansingelen en tot de ontdekking komen dat er geen singel aan hangt. Dan kan je weer terug naar de zadelkamer om een singel te halen. Heb je een singel gevonden dan moet je heel dom kijken en jezelf afvragen hoe dat ookalweer werkt. Dan loop je naar je instructrice, trek je een dom gezicht en zeg je: "Eveliehien, ik heb ruzie met m'n singel, wil jij 'm omdoen?". Dan doet zij de singel aan het riempje en kom je tot de logische ontdekking dat het op dezelfde manier vast gaat als aan de andere kant. Dan kan je aansingelen terwijl het paard nog chagrijniger gaat kijken, uiteraard nog flink ruzieën met het singelriempje... Als het zadel veilig op het paard ligt heb je een volledig opgezadeld paard en kan je opstappen en hopen dat de beugels nog een beetje goed zitten anders moet je aan dat drama beginnen .

Nu de grote vraag; Waarom zo zwaar en waarom vind die singel mij niet lief?

Marl1tje

Re: Over westernzadels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 14:18

Wij hebben zo'n karretje... lost al een deel van je probleempje op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 14:42

Waarom denk je dat ik 2 kleine paarden heb?
Als ik die grote knol van Dick op moet zadelen heb ik het veel te zwaar

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 14:51

Leuk verhaal

Je echte singel hoort eigenlijk gewoon vast aan je zadel te blijven zitten en in losse toestand aan de rechterkant in het ophanglusje te zitten.

Het singelriempje hangt in enkel- of dubbelgevouwen toestand (afhankelijk van de lengte) in de keeper aan de linkerkant.

Een zadelkarretje is voor grotere afstanden een must (afhankelijk van gewicht en afstand )

Een krukje voor het opzadelen is prettig als je niet al te groot bent of je paard is aan de maat.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van de 'reuzenzwaai'. Meestal ploft het zadel dan nogal hard op de rug.

Heb je geen eigen zadel dan is er aan het gewicht niets te doen. Anders kun je kiezen uit verschillende modellen die echt niet meer dan 15 kilo hoeven te wegen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:09

Of je koopt een Wintec! (nee, ik heb geen aandelen... )

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:33

Ik herken het probleem maar deels. Ik denk dat het ook wel wat discipline vraagt Zorg dat je je singel voor je je zadel van je paard afhaalt een paar keer door de singelring lust en met bv. een stropdasknoop vast legt. De singel kun je aan de andere kant van het zadel middels de gesp aan het speciaal daarvoor bestemde lusje aan je zadel (bovenaan) vast maken zodat ook die niet over de grond sleept. Als je je zadel netjes op die manier weglegt dan heb je daar elke keer weer plezier van! Je zadel kun je op verschillende manieren dragen. Zo heb je zoals Marl1tje al schreef speciale karretjes. Je kunt hem bv. ook op je heup dragen (kant van de knop op je heup en met je hand achter de zitting).
Bij opzadelen leg je het dekje op de goede plek en pak je je zadel op bij de knop en achterkant van de zit. Met een goede zwaai (oefening maakt kunst) leg je je zadel op je paard.
Ik heb er in elk geval niet zo veel problemen mee. Tja en het gewicht, dat varieerd van geval tot geval. Dit hangt zelfs af van het soort beugels

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 15:49

Helaas heb ik niks te zeggen over hoe de zadels weg worden gehangen omdat ik er dan niet ben, en er rijden ook redelijk veel mensen met die zadels... Als het aan mij lag zat de singel vastgesmolten aan het zadel ofzo .

Waarschijnlijk wen ik heus wel een keer aan die zadels maar nu vind ik ze nog eventjes veel te zwaar .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:26

Persoonlijk haal ik altijd eerst de pad en de singel op, leg pad op rug paard, en hang singel over het hek. Het zadel til ik gewoon alsof het een engels zadel is met mijn armen eromheen. De officiële manier van met 1 hand aan de knop en zo op je heup meesleuren zie ik niet zitten. Dan heb je dus het zadel in je handen. Zeg je : Amanda (of Dewi) let op! En dan met een enorme zwaai dat zadel erop zwieperen, en afremmen bij de landing.

(mijn zadel weegt ook 20 kg...) Pad goed trekken, omlopen voor andere kant controle, singel vastmaken, strap er paar keer doorheen halen, opbinden. Kopstuk erom, en opstijgen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:38

Hahahaha, erg leuk verhaal!!!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:48

hihi, leuk verhaaltje en ook wel herkenbaar, al hoewel ik steeds handiger wordt in het opzadelen. Ik doe het namelijk als volgt:
Ik ga eerst mn spullen pakken om mijn paard uit de weide te halen en te borstelen en dan neem ik gelijk de singel en pad mee (scheelt 2 keer heen en weer lopen )
Dan paardje halen en poetsen. Daarna haal ik het zadel en hoofdstel op. De singelriem, die is al goed opgebonden, doe ik met afzadelen altijd en er zit een hoes om mijn zadel wat alles nog eens bij elkaar houdt. Dan sleep ik het zadel mee naar t paard, leg daar het zadel op de grond en leg eerst de pad erop. Dan het zadel, die zwaai ik op zijn rug (heb een klein peerd ) Dan hoesje eraf, singel eraan en vastmaken. En dan het hoofdstel is natuurlijk simpel, 1 riempje

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:01

inderdaad een leuk verhaal!

mijn zadel weegt een goeie 20 kilo
heb ik gewogen toen ik zwanger was en me afvroeg waarom ik het zadel op mijn 1.55m hoge paardje niet meer gelegd kreeg
toen heb ik een opstapje gebruikt want rijden ben ik blijven doen

verder verzamel ik eerst al mijn spullen, zadel ligt in huis en singel en pad in de schuur en gesp mijn singel alvast aan het zadel
pad erop en dan....
leg ik het zadel er aan de rechterkant op
aan die kant hangt de singel dus dat is de lastigste kant en verder kan ik dan gelijk de singel los maken en afhangen
omlopen en goedleggen en aansingelen
scheelt me een keer rond me paard lopen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:58

Ik zie het als vervanging van de sportschool. Mijn zadel op mijn paard zwiepen, is al sportschool genoeg. De laatste jaren kan ik het zelf, maar het viel niet mee die zwiep onder de knie te krijgen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 23:21

een ding wat ik wel geleerd heb de stijgbeugel rechts zet ik over de knop en de singel over het zadel zodat ik in een keer zonder ruzie het zadel er op kan zwipen
als je de behendigheid eenmaal doorhebt is dat de meest ergonomische en handigste manier en komt dan ook nog zachtjes neer

oefening maakt kunst zeg ik dan maar

heb zelf div vormen van reuma en de zwiep methode is uiteindelijk de lekkerste handigste lichtste manier voor zowel ruiter als paard..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 06:10

De zwiepmethode...hihi een nieuwe term in de westernwereld...
Ik gebruik hem ook, en heb het nog wat verfijnd door vlak boven het paard te vertragen en het zadel zachtjes op de rug neer te leggen. Hij werkt prima, alleen...... niet bij jonge paarden....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 07:20

Reuzenzwaai of zwiepmethode...what's in a name

Citaat:
Hij werkt prima, alleen...... niet bij jonge paarden....
Bij mijn dames van middelbare leeftijd hoef ik het ook niet te doen, dat wordt niet gewaardeerd Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 07:30

Die vertraging kan ik inmiddels ook.
Alleen als het niet bij jonge paarden werkt. Hoe moet dat dan bij Wiz straks. Die wordt groter dan Lan. Zonder zwiepje krijg je dat zadel niet eens op die rug.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 07:57

Vertel mij die vertraging eens ??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:12

nou gewoon, je zwiept en vlak voor het zadel je paard raakt hou je het even tegen zodat het niet op de rug knalt maar zachtjes neerkomt. Ik moest deze techniek wel ontwikkelen, want Lan is te hoog om het zadel er zonder zwiep op te krijgen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:16

Was ik druk bezig uitleg te typen is Anya me voor.....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:24

Sugarmiss schreef:
Reuzenzwaai of zwiepmethode...what's in a name

Citaat:
Hij werkt prima, alleen...... niet bij jonge paarden....

Bij mijn dames van middelbare leeftijd hoef ik het ook niet te doen, dat wordt niet gewaardeerd Afbeelding

je moet m ook niet met een rotgang op je paard meppen denk dat er maar weinig paarden zijn die dat waarderen , jong of oud of er tussen in

maar zoals anya en crazy zeggen even een dood moment creeren net boven de plek van bestemming en m dan zachtjes neerleggen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:29

Maar dan blijf je het dus met 2 handen vasthouden, anders kun je het toch nooit meer 'opvangen' ??

Maar ook met dat opvangen krijg je dan toch nog het volle gewicht op je.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:33

nee je hebt niet het volle gewicht, omdat je alleen de snelheid van de zwiep eruit moet halen.

@crazycactus: Sorry

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:41

Ik zal het eens uitproberen met mijn OF. Die is ook aardig aan het gewicht en die til ik nog braaf met 2 handjes op het paard. Iets wat mijn rug niet leuk vind
Eén van de redenen dat ik liever met de BB rijd.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:45

Oefening baart kunst...

@Anya: geeft niets...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:51

ik tilde ook eerst het zadel als zijnde engels maar dat ging niet meer

tot dus iemand me de zwiep uitlegde en dat is vrij recent geweest

met rechts zwiepen en met links in het dode moment opvangen en zachtjes neer laten vleien (de eerst paar keer kwam die niet eens omhoog )
maar moet zeggen dat het nu steeds beter gaat