[WN] Ook western een cap!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laukjefreak

Ook western een cap!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 10:59

Donderdag davond werd er bij ons les geven, de eigenaar van Laukje noem ik nu even H reed met zijn eigen paard Capy in de les. Hij mocht aangaloperen en de eerste rondjes gingen echt heel goed.
Maar in een keer leek het wel of het paard door zijn benen zakte en hij viel op de grond.
H kwam onder het paard terecht en was buitenbewust zijn. Ik heb toen meteen zijn paard meegenomen en deze gedoucht en toen op zijn stal bij de andere paardjes gezet. Ik ging kijken of H inmiddels bij was gekomen of dat er iig enige reactie is gekomen. Dit was helaas niet zo en inmiddels was de ambulance al gebeld. We hebben de weg vrij gemaakt zoat de ambulance meteen door kon.
Inmiddels was het wel zo dat de ademhaling stokte van H en wij hem dus niet konden beademen of reanimeren omdat hij onder het paard was gekomen en hij mischien wel een rib gebroken had oid.
De buren belde de ambulance nog een keer en deze zou met 5 minutjes arriveren, nou ik heb niet geweten dat dit zo lang kon duren.
We zijn aan de weg gaan staan en eindelijk hoorde we hem via de groote weg aankomen.
Vlak voor aankomst op het erf deden zij hun sirenes uit ivm de paarden en reden ze de bak in.
Ik ben samen met mijn instructie naar het paard gegaan en heb haar laten zien dat hij niet gewond was alleen wel een gevoelige rug had wat ik op zich niet vreemd vond want hij lag met zijn benen omhoog en probeerder te draaien maar dit ging eerst niet door de knop. Mijn insctructrice heeft hem even nagekeken en ik beloofde dat ik de dag ernaar nog een keer zou kijken hoe het met hem was. Gisteren kwam ik dus savonds op stal en hem toen eerst opgeruimd uitgemest etc en toen de weide ingegaan, Capy was altijd een van de eerste die de wei uit kwam als er iemand in kwam maar in dit geval dus niet.
Ik kon hem niet aanraken hij wilde wel naar mij toe komen maar zo gou ik hem probeerde aan te raken maakte hij dat hij wegkwam.

De eigenaaresse E genaamd is een aantal jaar geleden van dit zelfde paard gevallen en had haar rug gebroken.
Hierdoor wil zij niks van het paard weten en doe ik een grootdeel van zijn verzorging voor H.
H is inmiddels nog steeds in coma op de IC er zijn inmiddels als 2 scans gemaakt van zijn hoofd en de eerste was te zien dat er bloed in zat maar de tweede was nog erger! De artsen wilde geen antwoord geven op hoe het nu verder met hem zal gaan en dit baat ons een hoop zorgen.
Ik weet nog dat de ambulance mensen en de politie aan ons hebben gevraagd of H een cap op had. Ik vertelde van niet, hij zij altijd tegen mij dat dat niet in dat wereldje hoorde.
Gelukkig had ik die van mij wel altijd op. Maar ondanks dat gun je dit niemand!
ik wil hierbij even laten weten dat het toch belangerijk is een Cap of helm of iig een hoofddeksel te dragen want iedereen denkt altijd zoiets overkomt mij niet maar nu zie je maar weer hoedicht bij zoiets kan gebeuren!
Ik heb met mijn moeder overlegd en ik ga nu op zoek naar een eierdop voor in mijn hoed. Zodat ik zelf iig minder kans heb op hersenletsel heb. Ik hoop dat dit verhaal mensen aan het denken zet.

Lotte

Antgillya

Re: Ook western een cap!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:03

hoi
ik heb laatsts voor het eerst western gereden (met cap) ik mag niet eens verder in de paardensport als ik 1x mijn cap af heb op het paard.
ik ben het er mee eens sterkte!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:16

Diep triest zo'n ongeluk. Hopelijk knapt H snel en volledig op.
Rijden met cap doe ik altijd, het maakt met werkelijk NIETS uit dat het er voor buitenstaanders misschien 'vreemd' uitziet dat een westernruiter een cap op heeft. Tijdens bosritten gaat er zelfs een body-protector aan mijn lijf. Liever als een ingepakt mars- vrouwtje in het rond rijden dan op de IC terecht komen. Voor 300 euro kun je grotendeels voorkomen dat je lijf/ leven in gruzelementen ligt........geen moeilijke keuze dacht ik zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:22

Wat een nare gebeurtenis. Ik hoop dat het met de ruiter nog goed komt, maar het klinkt niet best.
@Laukjefreak: ipv een bolletje voor onder een hoed zou ik een gewone cap kopen. Deze zijn iig op veiligheid goedgekeurd.

Vwb het paard; het is logisch dat die zich onttrekt aan meemaken én het kan goed zijn dat het nu dus wel last van zijn rug heeft.
Ik zou hem zeker vangen en op stal zetten. Hierna een DA inschakelen om er naar te laten kijken. Mocht het paard ook geestelijk ontdaan is dan moet je ook hier iets aan (laten) doen.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:31

Dit gaat je niet in je koude kleren zitten. Heel veel sterkte met alles!!!
Ik vind eigenlijk dat ook bij het western een hoofddeksel verplicht moet worden. Waarom alleen bij het engelse rijden? Net of dat er met western niets kan gebeuren? Kan me niet voorstellen dat die cowboyhoeden, of hoe je dat ook mag noemen, veel bescherming biedt.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 11:35

Precies flyinghigh! War haal je doe goede body protecttor eigelijk vandaan? Ik wil ook zoon ding lijkt me wel een veilig gevoel geven In de plaatselijke ruitersport zaken hebben ze ze bij ons niet..?

Het paard heeft een hoop traumas te verwerken gehad. Hij is in frankrijk voor dat hij bij ons belande gecastreed zonder enige verdoving. Hij is voor veel mannen bang. Ik heb het paard bach bloesem remedy voor door het voer gegeven zodat hij rustiger wordt en dat van de DA is een goed idee! Ik maak me er best wel zorgen om.

verder rijd ik altijd met cap maar ik weet dat je met cap niet in de Amateur mag starten en daar wil ik dan de eierdop voor hebben. Ik heb zelfs een reserve cap voor als er iets niet goed lijkt te zijn. Ik koop naar elke val een nieuwe en ga maar door.

@Javelin als het dan niet verplicht gemaakt word door hen dan iig je eigen veiligheid beschermen. Ik hoop wle dat het verplicht gemaakt gaat worden.

inmiddels heeft school een drama van het gebeuren gemaakt en stop ik op de opleiding ik ga verhuizen van school. Ik heb niks meer met hun te bespreken. Slachtoffer hulp is ook ingeschakeld en we gaan een gesprek regelen met Enschede ROC adventus oid.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:37

Hallo,

Ik ben een GROOT VOORSTANDER VAN HET DRAGEN VAN EN CAP OF ANDERE DEUGELIJKE BESCHERMING van je hoofd zowel op wedstrijden als thuis !!!!!!!!
Ik vind mijn gezondheid toch veel belangerijker dan traditie. Bovenstaand ongeval is hier helaas weer een voorbeeld van

Zelf heb ik een jaar lang in de zorg gewerkt op een afdeling waar mensen met hersenletsel werden verzorgd en behandeld. Wat ik daar meegemaakt heb is niet te beschrijven.

MENSEN WEES VERSTANDIG EN DRAAG EEN CAP

met vr.gr. johanna vellinga

ps. Ik wens H en zijn familie heel veel sterkte toe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:37

laukjefreak schreef:
inmiddels heeft school een drama van het gebeuren gemaakt en stop ik op de opleiding ik ga verhuizen van school. Ik heb niks meer met hun te bespreken. Slachtoffer hulp is ook ingeschakeld en we gaan een gesprek regelen met Enschede ROC adventus oid.
Wat is hier gebeurd dan ?? Wat dat mis ik even in je eerste verhaal.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 11:44

Volgens school was ik de dag naar het ongeluk te emotioneel.? hier moesten mijn klas genooten mij een feedback over geven en dit vond ik echt te ver gaan. Mijn school maakt het mij van af dat ik ben aangenomen echt heel erg moeilijk.
Ik heb steeds het gevoel dat ze me willen dumpen en nu zijn ze van mij af. Ik heb er op deze manier gewoon geen behoefte aan.Ik ben halverwege voriig schooljaar van klas veranderd nu was mijn hoofddocent waar ik verschillende gesprekke mee heb gehad de klas begin van het nieuwe schooljaar in gekomen en hadden ze gezegd dta ik nieuw in hun klas kwam?? ik liep er al een half jaar mee! allemaal dat soort dingen...
Ik heb rugklachten omdta ik een jaar geleden van t paard ben gevallen en tegen de zijwand van de binnenbak aankwam ze maken er zoon verhaal van dat ik het allemaal verzin?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:13

Vreselijk verhaal weer... ik hoop dat H weer volledig herstelt.
Zo zie je maar weer dat ook een 'cowboy' niet immuun is voor hersenletsel, hoe graag we dat ook willen denken. Ik heb hier in ieder geval ook een cap liggen, mooi westernmodelletje, compleet met 'hatband' en conchotjes (Troxel Dakota) en die gaat echt wel op. Ookal is je paard nog zo lief, er zijn altijd andere omstandigheden die mee kunnen spelen.

Wat dat paardje betreft, die zal van z'n val ook flinke spierpijn hebben en eventueel geestelijk trauma zoals je zelf al aangaf. Bach helpt voor het geestelijk deel, voor z'n lijf/spieren zou je'm Myo-Cure van VSM kunnen geven. Dat is een middel tegen spierpijn/spierontsteking e.d. Het heeft een pijnstillende werking, maar ook een licht spierverslappende werking, waardoor hij de spanning in z'n spieren los kan laten. Helpt vaak super bij dit soort dingen. Als'ie ook zwellingen o.i.d. heeft (blauwe plekken zeg maar) dan kun je'm ook TraumaVetsem (ook van VSM) geven, dat neemt ook de zwelling en bloedophopingen weg.

Ik kreeg trouwens de indruk dat dit paard vaker gevallen is... als dat zo is, is het misschien verstandig om het paard eens wat grondiger te laten onderzoeken...

Heel veel sterkte voor iedereen en beterschap voor H.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:24

Daarom rijd ik ook altijd met helm, een ongeluk(je) kan zomaar gebeuren. Of in het bos een tak tegen je hoofd oid.
Overigens zijn die dopjes voor in je hoed NIET hetzelfde als een helm. Er zit ook een sticker op met deze waarschuwing.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:26

Kan me idd niet voorstellen dat die dopjes echt beschermen... heb ze pas terug in mijn handen gehad en nee..laat maar... Dan zet ik liever een veiligheidshelm op mijn hoofd, ik heb er al meerdere ruiters mee zien rijden en ik vind het geen kijk...

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:28

heej meissiej
jeetje zeg wat erg .
Heel heel veel sterkte ermee en op welke school hebje gezeten ??
Dikke kus en knuffel van my .
Groetties mieke en als er wat is of je wilt erover praten please pm me dan .

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:29

Wat een naar verhaal inderdaad! Ik rijd ook altijd met een hoed met cap eronder. ALs je soms mensen buiten ziet rijden zonder bescherming houd ik ook mijn hart vast.
Maar ja, het is ieders vrije keuze...

Nog even over de hoed met cap erin: ik heb je een PB gestuurd...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:46

Wat een rot verhaal zeg! Heel veel sterkte toegewenst voor H.
Ik zou het paard ook zeker eens laten nakijken, misschien is een holistisch dierenarts een idee?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:04

idd wat een rot verhaal. ik wil H beterschap wensen en zijn familie veel sterkte de komende tijd.

ik ben het HELEMAAL met Johanna eens.

Citaat:
Ik ben een GROOT VOORSTANDER VAN HET DRAGEN VAN EN CAP OF ANDERE DEUGELIJKE BESCHERMING van je hoofd zowel op wedstrijden als thuis !!!!!!!!
Ik vind mijn gezondheid toch veel belangerijker dan traditie. Bovenstaand ongeval is hier helaas weer een voorbeeld van

en nou maar hopen dat oa. de WRAN eindelijk de regel van het dragen van een CAP gaat veranderen. en nee de heren Vet en Trel, ik wil hier geen discusie over het wel of niet van de cap van maken. maar wel nog eens de risico's die het niet dragen onder jullie aandacht brengen.
of blijven we wachten tot het kalf verdronken is.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:22

Toch maar even een discussie op gang brengen dan rina,

Even los gezien van het slachtoffer, begrijp mijn niet verkeerd, ik vind het heel erg wat daar mee is gebeurd, vraag ik mijn toch af of dit nou als een voorbeeld moet gaan dienen, voor het verplichten van een cap.

Duidelijk komt er naar voren, dat het paard in kwestie al vaker gevallen is, en trauma heeft voor mannen, en zelfs kalmerende middelen kreeg.

Eigelijk vraag ik mijn nu af waarom H, als deze informatie over het paard bekend is, dit paard is gaan rijden zonder cap!
Valt dit verhaal, zoals laukjefreak het zelf aangeeft, niet onder de categorie, onverantwoord, dan wel niet, zeer ondeskundig om gaan met een paard!

Ik zelf zal het persoonlijk heel jammer vinden, als bij Wet het dragen van een cap verplicht wordt, door gebeurtenissen met deze gegeven feiten.

Kijk, iets wat je niet weet, kan je voor zijn om een cap te dragen.
Maar als je het weet, MOET je een cap dragen.
Bij het brommer rijden, is een valhelm al jaren verplicht bij wet, en toch zie ik regelmatig vooral jongeren rijden, die het leuk vinden om de macht te tarten, door toch zonder helm te gaan rijden. Het gevoel bekruipt mijn, bij het lezen van dit topic, dat wij het wel eens over het zelfde kunnen hebben.

Gr Peter Vet

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:27

Ik rij ook western altijd met cap... Mijn hoofd is me meer waard dan het complete cowboyplaatje... Hopelijk worden de regels voor wedstrijden eindelijk eens aangepast!

Hopelijk komt H er nog bovenop! Sterkte daar!!!

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:30

dit soort verhalen zouden veel meer verteld moeten worden een cap is van levens belang maar beschermt je (helaas) niet tegen problemen aan nek, rug en bekken en als je daar wat mee krijgt ben je net zo ver van huis

misschien moet dit http://www.airparka.be/home.htm samen met een cap een verpichting worden

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:35

Maar hoe zou het nu met H zijn ,als hij/zij wel een cap had gedragen???
(even realistisch)

Sterkte voor H en familie en vrienden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:38

rina schreef:

Sorry rina, maar tegen dit soort van ongevallen daar kan Vet of Trel of Drubbel of Wijdeven of Gosen of Wiekema of Sterrenburg niet tegen op.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:44

jessiejanes schreef:
Maar hoe zou het nu met H zijn ,als hij/zij wel een cap had gedragen???
(even realistisch)

Dat weet je natuurlijk nooit... Maar op de scans werd blijkbaar duidelijk dat er bloed in de hersenen te zien is, wat wijst op een bloeding in de hersenen, wat weer kan leiden tot een blijvende hersenbeschadiging, waarschijnlijk is die bloeding veroorzaakt door de klap op het hoofd... (begrijp me niet verkeerd in ken het patiëntendossier van H niet, dus ik weet niet wat de specifieke omstandigheden zijn, ik ga uit van wat de ts hier vermeld heeft)

Je weet uiteraard niet hoe het zou zijn geweest met cap, maar het is wel wetenschappelijk bewezen dat een cap de eerste klap opvangt en dat hij daardoor wel degelijk hersenletsel kan voorkomen. Vandaar ook dat dat keurmerk er tegenwoordig is...

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:58

Een vriendin van me werkt bij de 112-centrale in Noord-Brabant en zij vertelde me een paar maanden geleden dat ze daar altijd erg onder de indruk waren van de hoeveelheid "geen cap op hebben en toch op een paard gaan rijden" gerelateerde ongelukken die er in een jaar zijn. Veel hoofdletsel dat volgens haar met bescherming toch een stuk minder kon zijn. Ze verbaasde zich erover dat mensen nog op een paard klommen. Beetje overdreven natuurlijk, maar goed: zij ziet ook alleen de minder leuke kant dat paardrijden met zich meebrengt.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:02

PeterV schreef:
rina schreef:

Sorry rina, maar tegen dit soort van ongevallen daar kan Vet of Trel of Drubbel of Wijdeven of Gosen of Wiekema of Sterrenburg niet tegen op.

Natuurlijk is het zo dat iedereen zorg draagt voor zijn eigen veiligheid, niet meer dan logisch dat het dragen van een cap dus ook je eigen verantwoordelijkheid is! Maar is het niet zo dat je als je niet MAG starten met cap, dat je je eigen verantwoordelijkheid niet kan nemen en dat je daarin de westernruiters dan tegemoet zou moeten komen...

Verplicht stellen is dan niet eens nodig, maar toestaan misschien wel?!?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:10

ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nooit met cap rij
en ik rij ook jonge paarden in, wel mijn eigen, maar toch
mijn dochters moeten wel met cap rijden trouwens en dat mag ook in de walk&jog

vind het eigelijk raar dat je niet mag starten met cap
verplichten vind ik een ander verhaal
kijk ik vind anky met cap op ook geen mooi gezicht en dat hoedje wat ze nu heeft biedt net zoveel bescherming als onze western-hoed

wens trouwens H en Lotte heel veel sterkte de komende tijd!