[WN] Problemen western rijden in een eb en vloed bak ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

Problemen western rijden in een eb en vloed bak ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 10:28

Wij hebben op stal een eb en vloed bak.
1 meisje op onze stal rijd western met haar pony in de bak.

Nu hoor ik van een aantal mensen op stal dat onze bak slechter en slechter aan het worden is doordat ze in de bak western rijd en er gaten in komen en het grijze zand omhoog komt (en het doek)

Nu word de bak regelmatig glad getrokken maar die gaten zijn heel snel weer zichtbaar..

Hebben jullie hier ook problemen mee??

Ik rijd zelf weinig in de bak dus heb het zelf niet zo door..

Cer

Re: Problemen western rijden in een eb en vloed bak ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:36

In een eb en vloed bak kan je best western rijden, als je maar geen reining doet. Geen wendingen die gaten veroorzaken en geen stops.

Trouwens, die bodems zijn zo stroef dat dat toch niet gaat. Een eb- en vloedbak is een mooi systeem, ook best prijzig, en ik kan me voorstellen dat men dat goed wil houden.

Overigens, als je dus gewoon gymnastisch rijdt, en geen stops en wendingen doet, heeft dit GEEN invloed op de bodem. Althans, niet meer dan een dressuurruiter.
Dan is het gewoon een slappe smoes van de andere mensen...

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 10:39

ze rijd echt van die cirkels op 1 plek (weet niet hoe dat heet)
en ze maakt van die stops dat ze doorglijd.
ze heeft nu van die slip ijzers eronder zitten (die zijn langer dan normaal van achter)

niemand heeft een hekel bij ons hoor aan western rijders maar alleen omdat de bak nu gaten heeft was dit even een vraag aan de kenners..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:46

Tja, bij ons op stal zijn westernruiters die spins, stops, slidings ed maken niet welkom. Puur omdat die oefeningen de dure (agterberg) bodem kapot kunnen maken. Westernruiters die dat niet doen zijn wel welkom, zolang de bodem maar heel blijft. Ook wel begrijpelijk vind ik...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:16

hmmmm.... Aan de andere kant; laat een springruiter zijn 4 paarden eens zien trainen in dezelfde bak over constant dezelfde 3 sprongetjes. En kijk dan even naar de afzetplekken en naar de landingspunten (lees: gaten). Je hoeft niet eens na het vierde paard te kijken, tijdens de eerste zie je al genoeg...

Uit het verhaal van topicschrijver maak ik gewoon wat ongenoegen vs. western uit op die stal, meer niet. Ik reed met mijn vorige paard ook in een eb/vloed bak, kwestie van niet te lang op één punt (lees: dezelfde oefening ) en na het rijden even aanharken/stampen. Nooit klachten gehad.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:22

Nou, als ik lees dat de ruiter waar de TS het over heeft, stops en spins maakt in de bak, kan ik me voorstellen dat de bodem er niet beter van wordt.

Ik vind het persoonlijk niet meer dan normaal dat je rekening houdt met de bodem. De stal waar ik nu sta, heeft ook een goeie bodem erin liggen, en geen haar op mn hoofd die eraan denkt om te gaan spinnen of stoppen...

Overigens, er zijn niet veel stallen waar intensief gesprongen wordt, meestal is dat 1 dag in de week. En een westernruiter die iedere dag 100 x stop en spint verrampeneert de bak wel degelijk. Niet zo netjes imo...

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 11:25

Wij hebben alleen dressuur recreatie ruiters en 1 western ruiter.
Er word bij ons dus ook niet gesprongen...

Maar nogmaals ik val geen western ruiters aan hoor
Ik vind het zelf leuk om te zien....

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:33

Okay, dan maak ik nu deel uit uit van een typische 'spring pensionstal' kennelijk... Ik zal waarschijnlijk nooit in die bak spinnen en stoppen ('stofjesbak'). Ik vind het wel verassend dat het bij ons de springers zijn die de meest effectieve valkuilen weten te maken. Voor de rest superlui!

Ondertussen ben ik gewoon in de zandbak bij een vriendin gaan rijden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:38

Hahaha ja er bestaan idd wel springstallen. En je hebt gelijk, die maken behooorlijke kuilen. Maar zij zullen er misschien niet over klagen wanneer jij een keer een kuil maakt?

Als je tussen dressuurruiters staat die over een biljartlaken willen rijden (want stel je voor zeg), dan valt een 'westerngat' eerder op.
Dressuur en reining gaat in een aantal bodems niet samen. Verder is het best leuk te combineren...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:54

Er staan bij mij 2 springruiters (volop paarden in training). Ik noem ze LEO (Lomp En Onbehouden). Maar goed, de ene stond er al toen ik er met m,n vorige paardje ook stond toen al maakten we van zeiken tegen elkaar een kunst . Dus het is wel elke dag een lach.

En voor de rest is het lekker gemilleerd. En iedereen moet de bak aanharken, poepruimen (ook uit land) en stal aanvegen als je klaar bent.

Als je met veel verschillende rijders op een stal staat moet je gewoon goeie afspraken maken die voor iedereen werken. Je kunt veel van elkaar leren!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:11

Ik sta op een pure westernstal, hebben ook een bak met een soort eb en vloed systeem en wegendoek, en de bodem lijdt er wel degelijk onder. Wij doen oefeningen voor de reining, eens in de zoveel tijd behoort er dan gewoon onderhoud gepleegd te worden aan de bodem. Begin dit jaar is het hele doek opnieuw verlegd. Dus als er in gespind en gestopt wordt en men vindt dat dat duidelijk te zien is, is dat niet alleen maar gehakketak op de westernruiters. Ook in de western heb je verschillende disciplines, en de pleasureruiters zijn ook niet altijd even blij met de reiners...

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:28

Citaat:
Equinecoach:
Ik reed met mijn vorige paard ook in een eb/vloed bak, kwestie van niet te lang op één punt (lees: dezelfde oefening ) en na het rijden even aanharken/stampen. Nooit klachten gehad.

Inderdaad, ook ik en mijn vriend hebben nooit problemen met de eb en vloed bodem of met de mede-pensionklanten of met de eigenaar. Dit terwijl de rest fanatiek dressuur ruiters zijn en mijn vriend fanatiek reiner. Zijn paard kan prima stops op deze bodem maken en doet dat dus ook. Net als spinnen. Wel zelf even gaten dichten na het rijden en de staleigenaar sleept de bak bijna dagelijks.
Gewoon even met elkaar meedenken, geen probleem.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:41

Wij hebben in 1 bak ook een achterbergbodem maar ik haal het dus niet in mijn hoofd om daarin te stoppen! Als je de benen van je paard kapot wil maken is dat een goede actie, maar anders niet. Het mag inderdaad ook niet (gelukkig hebben we nog twee zandbakken), maar voor mij is het argument dat het slecht is voor de benen toch nog wel een stuk belangrijker!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:30

Kaunos schreef:
Wij hebben in 1 bak ook een achterbergbodem maar ik haal het dus niet in mijn hoofd om daarin te stoppen! Als je de benen van je paard kapot wil maken is dat een goede actie, maar anders niet. Het mag inderdaad ook niet (gelukkig hebben we nog twee zandbakken), maar voor mij is het argument dat het slecht is voor de benen toch nog wel een stuk belangrijker!

Precies, en dan hebben we nog een eb en vloedbak binnenbak die helaas altijd vrij nat is dus daar kun je niet in stoppen/glijden al zou je het willen! Wat gaten betreft, gewoon even dichtgooien als er echt een putje is, verder zou het geen probleem hoeven te zijn naar mijn idee. Van wendingen zullen niet veel gaten komen

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 08:15

Nou we hebben dus met de hele stal vergadering gehad en dit punt is besproken'.
Om irritaties op stal te voorkomen hebben we nu de afspraak gemaakt dat als er paarden worden losgegooid of er is gesprongen of western gereden dan moet er met een hark de bak een beetje netjes gemaakt worden.
Ook zal de staleigenaar wat vaker de bak glad gaan maken.
Iedereen weer blij en nog bedankt allemaal voor jullie reactie's..

YellowJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:19

hallo

wij hebben ook zo'n bodem gehad en nooit geen problemen mee gehad.als je doek naar boven komt is de bak niet goed aangelegd.
zo'n bak heeft zijn onderhoudt nodig.
dat is mijn ervaring.
maar zoals hier al gezegt werd hoor je gewoon respect te hebben voor andermans spullen hier dus de bak.

maar moet wel zeggen dat ik het knap vind dat ze in zo'n bak stops kan maken,in mijn bak hoefde je dat niet te doen...ja tenzij je paard naar de ..... wil helpen.
wat wij te horen hebben gekregen is dat zo'n boden totaal niet geschikt is om stops op te maken.????

succes ermee.

Groetjes

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:59

Silden hier op bokt heeft ook een eb en vloed bak.
Ik vindt het een super bak om in te rijden.
En ze sleept haar bak ook reglmatig.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:14

Hoe is van die eb en vloed bak de 'natheid' graad? Is de bovenlaag goed droog of klammig?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:56

Die van Silden is lekker wat vochtig

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 07:59

MSQuincyTE schreef:
Die van Silden is lekker wat vochtig

Dan glijdt hij dus voor geen meter verwacht ik, want dat is bij de pensionstal waar ik sta ook en die glijdt ook niet. Bovendien wordt de bodem dan wat hard, wat ik persoonlijk ook niet prettig vind. Toch vind ik het gek, je moet zo'n bak toch af kunnen stellen dat de bovenste centimeters droog blijven

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:35

Wij hebben een goede bodem in de binnenbak liggen en een gewone bodem in de buitenbak. Springen en spins en stops zijn geen probleem. De bak wordt gewoon iedere week getrokken. En dan rij je echt geen kuilen. Wel is ons verzocht om niet steeds op dezelfde plek een cirkel te maken of een stopje steeds op dezelfde plek. Als je een beetje rekening met elkaar houdt, en niet te beroerd bent om ook een keertje te helpen de bak te slepen is er geen probleem. Lan vindt het zelfs leuk. Mag ze karrepaard doen met een slepie aan de kont. Is weer eens heel wat anders volgens haar

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:22

Zo'n bak kun je inderdaad ook in stellen hoe hoog het water komt.
Als je hem echt droog wil hebben zet een knoop om en het zand droogt langzaam op

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:30

Dat zal ik dan toch nog eens melden bij de pensioneigenaar. De bodem is echt erg klammig, als je een haffeltje in je hand pakt en knijpt, dan plakt het gewoon aan elkaar. Dat zal toch niet de bedoeling zijn bij een eb en vloed bak?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 17:36

Onze bak is eigenlijk altijd droog.
Alleen word hij s'morgens automatisch gesproeid maar soms vergeet de boer hem uit te zetten als het regent
Tja dan kan je erop wachten dat het lang duurt voordat deze droog is.
Maar hij is over het algemeen goed droog.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:55

Wacht even, een eb en vloed bak die gespoeid wordt????????? Hioer klopt iets niet. Eb en vloed werkt met een pomp systeem dan hoef je niet te sproeien.

Ik denk trouwens dat dat loslaten van de paarden wat jullie blijkbaar ook in die bak doen meer schade aan richt dan 10 westernruiters