alleen vetlokjes en waar het halster licht of ook oren snorharen enz.. want net zoals bij de Halter is toch nie alles toe gestaan??
ben benieuwd hoe jullie je paard mooi maken! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
alleen vetlokjes en waar het halster licht of ook oren snorharen enz.. want net zoals bij de Halter is toch nie alles toe gestaan??
ben benieuwd hoe jullie je paard mooi maken! 

Citaat:Steaming: ze doen dat in Duitsland niet om reden van gelijke kansen tussen pricipiele lieden en kaalscheerders. Het is gewoon verboden om paarden kaal te knippen en te scheren. Staat in de Welzijnswet voor dieren. Ook in Nederland.

. Dus daarna onze principes maar weer aangehouden. Sonja schreef:Zomerseizoen:
Oren alleen wat uitsteekt (Ik knip ze NIET uit, die haren zitten er niet voor niets), sokken eraf (fjord), staart recht afgeknipt zodat ze er niet op gaan staan. Tastharen alleen stukje eraf als ze echt extreem lang worden.
Verder zijn de manen altijd netjes geknipt. Je zult Milena zolang ze van mij is nooit met uitgegroeide of hangende manen ofzo zien. Altijd zoals het imo hoort bij een fjord: mooie boog (met bridlepath overigens), wit een handbreed en het zwarte in het midden een duimbreed er bovenuit.
Als ze geshowd worden gaat alles eraf wat nodig is... zelfs manen

. Zijn baard knip ik nu dus ipv dat ik hem scheer, dan heeft hij nog een béétje haar.Mac schreef:
Overigens staat in de regels van het Europese Paintkampioenschap nu ook vermeld dat er geen regels zijn vanuit de organisatie vwb scheren en knippen, maar dat je wel het risico loopt dat de inspecteur van dierenwelzijn langs komt. Met een beetje pech heb je dan een boete aan je broek als je paard "te kaal" is.
Ods schreef:Waarom knip je dan wel de sokken, dat 'hoort' namelijk ook niet bij een Fjord.![]()
Soxy schreef:Ik heb het regelboek even doorgebladerd, want ik wilde het even nalezen, maar ik kan het niet vinden. Weet jij zo waar het staat?Steaming: ze doen dat in Duitsland niet om reden van gelijke kansen tussen pricipiele lieden en kaalscheerders. Het is gewoon verboden om paarden kaal te knippen en te scheren. Staat in de Welzijnswet voor dieren. Ook in Nederland.
Waarom het massaal gedaan wordt bij wedstrijdpaarden? Omdat het in de VS ook gedaan wordt?
Persoonlijk fatsoeneer ik het gezicht van mijn paard, maar oren en tastharen scheer ik nooit (nooit gedaan, ook niet toen er niet op werd gelet). Kroonranden scheer ik op om te voorkomen dat de hoeflak (voor de halter) in de haren trekt. En het witte achterbeen scheer ik ongeveer drie weken van te voren, zodat ik het met talkpoeder mooi wit kan maken. Ik gebruik ook talkpoeder op de blanket en de bles. Kunstmatig kleuren is bij appies verboden, talkpoede valt daar niet onder. Overigens staat ook in het ApHC regelboek dat clipping ongewenst is. Ik heb mij laten vertellen dat hetzelfde geldt voor de paints (?)
En de staart, wel, die cultiveren wij. Betekent dat mijn paard de hele zomer met een staartzak loopt. Dat vindt hij niet fijn, maar is een concessie voor het wedstrijdrijden. Overigens gaat er op wedstrijden wel een nepper onder. Het duurt even voor die er goed in zit maar het staat onwijs gaaf: een appie met een megastaart. Momenteel staat hij 's nachts alweer met een sheet om zijn vacht glad te maken. Want de grote wedstrijden komen er weer aan!