[WN] Knippen & Scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperrrPaint

Knippen & Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:07

hoe knippen/scheren jullie je paard?? alleen vetlokjes en waar het halster licht of ook oren snorharen enz.. want net zoals bij de Halter is toch nie alles toe gestaan?? ben benieuwd hoe jullie je paard mooi maken!

Anya

Re: Knippen & Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:43

Alleen vetlokken als ze te bossig worden en waar hoofstel ligt. Verder laat ik tastharen e.d. zitten. Staart onderaan gelijk knippen.

Sinds ik western rijd hoef ik ook de manen niet meer kort te houden, dus daar haal ik alleen het dooie haar uit en af en toe trek ik het wat gelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 00:44

Voor dagelijks gebruik knip ik de bridle path, voor de rest niets. Vetlokken mag ze blijven houden, tastharen ook, oren hoeven ook niet uitgeschoren. Ik rij geen wedstrijden, maar voor een reining wedstrijd zouden er dan ook de vetlokken en oren worden bijgeknipt (niet uitgeschoren). Manen mogen lekker lang blijven, staart wordt recht afgeknipt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 06:49

Ik knip ook alleen de bridlepath en de oren een klein beetje aan de buitenkant, die pluimpjes vind ik niet zo mooi. Voor de rest laat ik alles lekker zitten. Het heeft allemaal een functie en aangezien mijn paarden dag en nacht buiten staan in de zomer vind ik dat ze zichzelf moeten kunnen beschermen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:05

Voor dagelijks alleen de bridle path.
Wedstrijd: vetlokjes, bridle path, oren leeg, tastharen eraf, manen geknipt en staart doe ik nog even niets mee. Die moet nog even bijgroeien

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:16

Op de aankondigingen van appaloosa wesdstrijden in Duitsland staat tegenwoordig dat je daar er op toe zal worden gezien dat de tastharen niet zijn afgeknipt en de oren niet uitgeschoren en dat de genen die dit wel doen strafrechtelijk zullen worden vervolgd.
Goede zaak, zijn de kansen gelijk voor de gene die ze uit principe niet afknippen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:37

o, dat vind ik wel een mooi!

voor thuis doe ik niets, hij gaat vaak genoeg op wedstrijd

en voor de wedstrijd scheer ik z'n sokken bij en de nek vrij, een beetje royaal want dat staat wat mooier met zo'n bos manen
kan hij , als hij z'n hoofd laag houdt, zelf ook nog wat zien
verder scheer ik de haren die uit z'n oren komen er ook af

in de winter heb ik iets meer werk want dan scheer ik ook de wilde haren aan z'n hoofd, onderkant kaaklijn, en aan z'n benen bij
verder knip ik de staart bij zo dat hij er niet op staat als hij stopt

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:55

ik knip alleen de lange plukken die uit haar oren steken af, verder haal ik ook de baardharen weg en de tast haren knip ik wel, maar niet helemaal af... meer op fatsoenlijke lengte...
anders zijn ze zo 10 cm lang en dat vind ik iets teveel van het goeie..
ik laat ze zitten tot op ong. 2,5 cm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:18

Zomerseizoen:
Oren alleen wat uitsteekt (Ik knip ze NIET uit, die haren zitten er niet voor niets), sokken eraf (fjord), staart recht afgeknipt zodat ze er niet op gaan staan. Tastharen alleen stukje eraf als ze echt extreem lang worden.

Winter: Arab zie zomer. Fjord wordt geschoren, hele lijf inclusief benen, het hoofd precies tot op het bakstuk. Zo hoef ik niet bij de oren en de tastharen te komen en ziet het er toch superverzorgd uit.

Verder zijn de manen altijd netjes geknipt. Je zult Milena zolang ze van mij is nooit met uitgegroeide of hangende manen ofzo zien. Altijd zoals het imo hoort bij een fjord: mooie boog (met bridlepath overigens), wit een handbreed en het zwarte in het midden een duimbreed er bovenuit.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:33

Wel knap vind ik het altijd die boog bij die fjordjes. Het lijkt me toch behoorlijk precisiewerk om dat mooi te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:35

Da's nou net het mooie van een fjord hebben. Mag je lekker elke week d'r in knippen
Oefening baart kunst CC (of kinderen)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:41

Tja dat laatste wist ik niet...... dom he zelfs 2 keer

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:08

Ik heb een arabier..
Ik scheer haar bridlepath, buitenkant oren..tastharen op zo'n 2 cm ..af en toe de sokjes en de zijkant vande staartwortel (ooit mee begonnen en nooit weer mee gestopt.)

en 's winters scheer ik haar helemaal en hou haar kaak dan ook bij...hou niet zo van dat teddy-gebeuren aan het hoofd

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:10

ik knip alleen de oren en de dode puntjes van de staart, manen en voorpluk heel af en toe ( manen en voorpluk ong 1 x per 2 jaar )

Soxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 06:09

Steaming: ze doen dat in Duitsland niet om reden van gelijke kansen tussen pricipiele lieden en kaalscheerders. Het is gewoon verboden om paarden kaal te knippen en te scheren. Staat in de Welzijnswet voor dieren. Ook in Nederland.
Waarom het massaal gedaan wordt bij wedstrijdpaarden? Omdat het in de VS ook gedaan wordt?
Persoonlijk fatsoeneer ik het gezicht van mijn paard, maar oren en tastharen scheer ik nooit (nooit gedaan, ook niet toen er niet op werd gelet). Kroonranden scheer ik op om te voorkomen dat de hoeflak (voor de halter) in de haren trekt. En het witte achterbeen scheer ik ongeveer drie weken van te voren, zodat ik het met talkpoeder mooi wit kan maken. Ik gebruik ook talkpoeder op de blanket en de bles. Kunstmatig kleuren is bij appies verboden, talkpoede valt daar niet onder. Overigens staat ook in het ApHC regelboek dat clipping ongewenst is. Ik heb mij laten vertellen dat hetzelfde geldt voor de paints (?)
En de staart, wel, die cultiveren wij. Betekent dat mijn paard de hele zomer met een staartzak loopt. Dat vindt hij niet fijn, maar is een concessie voor het wedstrijdrijden. Overigens gaat er op wedstrijden wel een nepper onder. Het duurt even voor die er goed in zit maar het staat onwijs gaaf: een appie met een megastaart. Momenteel staat hij 's nachts alweer met een sheet om zijn vacht glad te maken. Want de grote wedstrijden komen er weer aan!

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:20

Ik haal alleen het overige haar weg, wat uitsteekt bij de oren, Bridlepath, baard, en staartrecht.
Scheren doe ik nooit, ik rijd ook wedstrijden in dr wintervacht, nou wordt het ook geen teddybeer dat scheelt, maar ik moet wel, ze staat zomer en winter dag en nacht buiten, ik kan haar de haren dus niet afnemen.

Trouwens in het wWRAN regelboek staat ook de regel (Blz 23)
Het afscheren van tastharen (op/onder neus en boven ogen) en uitscheren van de oren is niet gewenst.Dit is belangrijk voor de bescherming van het paard. Het starten van zodanig behandelde paarden op WRAN wedstrijden is niet gewenst.

Waar ik nog wel benieuwd naar was is tot hoever scheren/knippen jullie de bridlepath? je ziet zoveel verschillende lengtes.

ThisRockIza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:08

Soxy
Citaat:
Steaming: ze doen dat in Duitsland niet om reden van gelijke kansen tussen pricipiele lieden en kaalscheerders. Het is gewoon verboden om paarden kaal te knippen en te scheren. Staat in de Welzijnswet voor dieren. Ook in Nederland.

Dit bedoelde Steaming ook hoor
Wij behoren tot degene die ze uit principe niet afknippen, ooit één keer bij mijn merrie gedaan voor een wedstrijd. Toen ze daarna thuis kwam werd ons principe bevestigd, ze stoote overal haar mooie blonde koppie tegen . Dus daarna onze principes maar weer aangehouden.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:41

Sonja schreef:
Zomerseizoen:
Oren alleen wat uitsteekt (Ik knip ze NIET uit, die haren zitten er niet voor niets), sokken eraf (fjord), staart recht afgeknipt zodat ze er niet op gaan staan. Tastharen alleen stukje eraf als ze echt extreem lang worden.

Verder zijn de manen altijd netjes geknipt. Je zult Milena zolang ze van mij is nooit met uitgegroeide of hangende manen ofzo zien. Altijd zoals het imo hoort bij een fjord: mooie boog (met bridlepath overigens), wit een handbreed en het zwarte in het midden een duimbreed er bovenuit.

Waarom knip je dan wel de sokken, dat 'hoort' namelijk ook niet bij een Fjord.

Bij de Quarters hou ik de oortjes bij, die lange plukken knip/scheer ik eraf, sokjes zo nu en dan. Bridlepath hou ik bij en hou de staart op gewenste lengte Als ze geshowd worden gaat alles eraf wat nodig is... zelfs manen

Bij de Appaloosa X Fjord doe ik alleen de Bridlepath en voor de rest niets behalve de plukken uit zijn oren.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:00

Als ik op wedstrijd ga doe ik de tastharen weg en knip ik bij waar 'nodig' is. Lees: haren die uitsteken bv. onder zijn kin.
Ik vind een paard zijn hoofdje veel mooier uitkomen als de haren bijgeknipt zijn. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Bij paarden die niet op wedstrijd gaan laat ik het wel staan.
Maar zou een paardje er echt last van ondervinden als zijn tastharen weggeknipt zijn? Ik heb nooit iets gemerkt bij mijn ruin...
Volledig scheren doe ik niet, vanaf het moment dat het kouder wordt gaat er wel een deken op om de haren niet te lang te laten worden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:26

Paarden vinden hun weg in de stal met hun tastharen als het donker is. Dus ze ondervinden er zeker last van als je de tastharen weg knipt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:49

Shane wordt echt helemaal gestressed als ik zijn tastharen eraf haal. Het eraf halen op zich vindt hij geen enkel probleem, maar hij weet niet wat hij er mee aan moet om met die stoppels zijn neus in het gras te steken. Hij trekt dan steeds zijn hoofd met een ruk weer terug en gaat dan helemaal gesjeesd om zich heen staan kijken . Zijn baard knip ik nu dus ipv dat ik hem scheer, dan heeft hij nog een béétje haar.

Voor de wedstrijd scheer ik de oren, maar niet helemaal kaal van binnen. Shane staat 24/7 buiten, dus dat wil ik hem niet aan doen. Bridle path gaat kaal. Fetlocks en kroonranden gaan er af. Witte beentjes worden geschoren. Kaaklijn wordt ook geschoren.

Overigens staat in de regels van het Europese Paintkampioenschap nu ook vermeld dat er geen regels zijn vanuit de organisatie vwb scheren en knippen, maar dat je wel het risico loopt dat de inspecteur van dierenwelzijn langs komt. Met een beetje pech heb je dan een boete aan je broek als je paard "te kaal" is.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:25

Mac schreef:

Overigens staat in de regels van het Europese Paintkampioenschap nu ook vermeld dat er geen regels zijn vanuit de organisatie vwb scheren en knippen, maar dat je wel het risico loopt dat de inspecteur van dierenwelzijn langs komt. Met een beetje pech heb je dan een boete aan je broek als je paard "te kaal" is.

FANTASTISCH!!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:59

Ik knip alleen het stukje weg waar het hoofdstel moet zitten.
En ik knip vaak een stukje van de staart af als deze te lang wordt.
Van het voorplukje knip ik niks af want dan heeft ze niks meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:18

Ods schreef:
Waarom knip je dan wel de sokken, dat 'hoort' namelijk ook niet bij een Fjord.

Liever geen sokken dan mok. Ik heb ze weer of geen weer buiten staan, en hoewel sokken bedoeld zijn om te beschermen, blijven ze veel te lang nat en gaat het bij warm en nat weer broeien.
Ik heb wel eens gekozen voor de kootholte uitknippen en dan wel een sokje bij het spoor laten hangen, maar dat is ook geen pannetje...

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 12:04

Soxy schreef:
Waarom het massaal gedaan wordt bij wedstrijdpaarden? Omdat het in de VS ook gedaan wordt?
Persoonlijk fatsoeneer ik het gezicht van mijn paard, maar oren en tastharen scheer ik nooit (nooit gedaan, ook niet toen er niet op werd gelet). Kroonranden scheer ik op om te voorkomen dat de hoeflak (voor de halter) in de haren trekt. En het witte achterbeen scheer ik ongeveer drie weken van te voren, zodat ik het met talkpoeder mooi wit kan maken. Ik gebruik ook talkpoeder op de blanket en de bles. Kunstmatig kleuren is bij appies verboden, talkpoede valt daar niet onder. Overigens staat ook in het ApHC regelboek dat clipping ongewenst is. Ik heb mij laten vertellen dat hetzelfde geldt voor de paints (?)
En de staart, wel, die cultiveren wij. Betekent dat mijn paard de hele zomer met een staartzak loopt. Dat vindt hij niet fijn, maar is een concessie voor het wedstrijdrijden. Overigens gaat er op wedstrijden wel een nepper onder. Het duurt even voor die er goed in zit maar het staat onwijs gaaf: een appie met een megastaart. Momenteel staat hij 's nachts alweer met een sheet om zijn vacht glad te maken. Want de grote wedstrijden komen er weer aan!
Ik heb het regelboek even doorgebladerd, want ik wilde het even nalezen, maar ik kan het niet vinden. Weet jij zo waar het staat?

Kan jij Sox met alleen dekens kort in het haar houden, en hoe doe je dat? Pak je zijn hals ook in met een hood/halsdeken, of alleen zijn lijf? Dit wordt namelijk de derde winter dat ik Appie heb, en het is me tot nu toe niet gelukt hem kort in zijn haar te houden, ondanks dekens zodra het ('s nachts of overdag) onder de 15 graden is. Ik overwoog om hem te scheren, omdat hij echt een hele pluizige dikke vacht krijgt, maar als ik dan gedoe krijg op een show moet ik dat misschien maar voor lief nemen. Nadeel is wel dat hij dan met trainen ook erg nat wordt....dilemma!