[WN] Ruk & pluk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mcqh

Ruk & pluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:06

Wat vind jij van al die rukkers en plukkers die je ziet op bijv. een wedstrijd,

Gewoon normaal of dierenbeulerij???

SHALALA

Re: Ruk & pluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:08

Nouja ik vind het niet echt normaal maar dierenbeulerij is het ook weer niet..
Je moet het gewoon niet doen; zonder ruk-pluk kom je er ook wel!
Maar dierenbeulerij... Nee.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:10

Dierenbeulerij, zoiets hoor je niet te doen, sommige mensen hebben gewoon geen respect tegenover hun paard

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:13

Bij sommige vind ik het dierenmishandeling, en bij andere erger ik me eraan omdat het zo te pas en te onpas gedaan wordt.
Ik doe het dus absoluut niet. Ik vraag en wacht op respons, krijg ik die dan laat ik los.

mcqh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:23

fijn dat jullie het in ieder geval met me eens zijn , ik vind dit nl echt niet kunnen, sowieso niet tegenover je paard maar zo behoud je ook t imago wat de westernsport nog steeds door veel mensen opgedrukt krijgt nl dat t dierenbeulerij is, ik hoop natuurlijk op nog veel meer reacties!!!!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:35

Tis allemaal wat de ene zegt vasthouden en als ze het knikje geven loslaten. De ander zegt kleine bewegingen links, rechts. Nou vast houden tot dat ze loslaat werkt niet want krijg ik bij mijn paard meer verzet. en kleine bewegingen en soms iets duidelijker werkt wel maar ja leuk vind ik het niet om te doen. Dus tja ruk en pluk is het andere uiterste maar dat gevaar zit er snel op die manier. Ik weet dus niet wat nou het beste is?!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:04

mijn paard geeft pas na als ik dat doe!
ik weet dat is de wereld op z'n kop maar alla als het zo werkt is het ook goed
ik pak mijn teugel op en leg hem neer en hij komt netjes mee(als het goed is )
in het verleden wel gewerkt met : druk op de linkerteugel gevolgd door druk op de rechterteugel
maar dat is nog heel wat anders dan maar zagen in de mond
of dat gepluk de hele tijd

vind het verschrikkelijk om te zien en ja bij veel is het dierenbeulerij!
heb er de lol ook nooit van ingezien, maar het wordt al jaren door een aantal ruiters gedaan en die geven dat weer door aan hun leerlingen
pas als jurryleden en mensen van de organisatie deze mensen van de wedstrijden weren zal het pas ophouden
en natuurlijk als wij, mederuiters ons mond opentrekken als we het zien gebeuren

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:11

Ik denk dat sommige ruiters het vlak voor een wedstrijd; meer doen dan ze thuis gewend zijn en meer doen dan ze zelf in de gaten hebben. De spanning van de wedstrijd speelt hier een rol.

Je paard aan een losse teugel met zijn hoofd naar beneden rijden is een kunst

Paarden van ruiters die rukken, lopen in de los-rij-bak met hoofdje omlaag en tijdens de proef met het hoofdje in de wind

Een reining proef en hoe deze gewaardeerd wordt zit volgens mij zo slim in elkaar dat rukken en plukken niet loont

mcqh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 21:21

[quote="freerider"]Ik denk dat sommige ruiters het vlak voor een wedstrijd; meer doen dan ze thuis gewend zijn en meer doen dan ze zelf in de gaten hebben.

Vlak voor een wedstrijd zijn er idd veel ruiters die het meer doen , helaas is het ook zo dat veel ruiters, en dat is echt niet verzonnen, heb het zelf MEERDERE malen gezien maar er zijn helaas ook echt veel ruiters die hun paard(en) gewoon een nacht voor de wedstrijd opgezadeld op stal zetten met de teugels strak om de knop heen gebonden zodat het paard de hele nacht met zijn hoofd omhoog staat!!!
Als ze het paard dan sochtends loslaten loopt hij wel laag met zijn hoofd bij veel ruiters is het dus niet zo dat het door de zenuwen komt maar gewoon omdat ze "(vind ik) NIET kunnen rijden, het ziet er wel allemaal heel leuk en aardig uit maar zon paard loopt ook echt wel naar beneden als het net zon nacht met zn hoofd strak in de lucht heeft gestaan!!!

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:35

mcqh schreef:
heb het zelf MEERDERE malen gezien maar er zijn helaas ook echt veel ruiters die hun paard(en) gewoon een nacht voor de wedstrijd opgezadeld op stal zetten met de teugels strak om de knop heen gebonden zodat het paard de hele nacht met zijn hoofd omhoog staat!!!

Veel ruiters die dit doen ????
Is voor mij nieuw, heb je er iets aan gedaan!

Hoe dan ook, wat voor truckjes je ook bedenkt als je niet kunt rijden zul je je paard nooit goed kunnen showen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:35

mcqh schreef:
er zijn helaas ook
echt veel ruiters

die hun paard(en) gewoon een nacht voor de wedstrijd opgezadeld op stal zetten met de teugels strak om de knop heen gebonden zodat het paard de hele nacht met zijn hoofd omhoog staat!!!

Euhhh..... *zoekt druk naar een smilie die de wenkbrauwen optrekt*
"Echt veel"? Als het er "echt veel" zouden zijn, dan zou het ook wel bekend zijn, als jij het ook allemaal zelf gezien hebt? (ik ga er voor het gemak maar vanuit dat je het zelf gezien hebt en niet "van horen zeggen")

Dat er vaak meer geplukt wordt aan de paarden dan nodig is, ben ik met je eens. Maar dat "heel veel ruiters" hun paarden een nachtje opknopen om de kop laag te houden, vind ik nogal een boute uitspraak van je....

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:36

mcqh schreef:
freerider schreef:
Ik denk dat sommige ruiters het vlak voor een wedstrijd; meer doen dan ze thuis gewend zijn en meer doen dan ze zelf in de gaten hebben.

Vlak voor een wedstrijd zijn er idd veel ruiters die het meer doen , helaas is het ook zo dat veel ruiters, en dat is echt niet verzonnen, heb het zelf MEERDERE malen gezien maar er zijn helaas ook echt veel ruiters die hun paard(en) gewoon een nacht voor de wedstrijd opgezadeld op stal zetten met de teugels strak om de knop heen gebonden zodat het paard de hele nacht met zijn hoofd omhoog staat!!!
Als ze het paard dan sochtends loslaten loopt hij wel laag met zijn hoofd bij veel ruiters is het dus niet zo dat het door de zenuwen komt maar gewoon omdat ze "(vind ik) NIET kunnen rijden, het ziet er wel allemaal heel leuk en aardig uit maar zon paard loopt ook echt wel naar beneden als het net zon nacht met zn hoofd strak in de lucht heeft gestaan!!!

En jij dacht dat dit soort excessen bij de engelse sport niet gebeuren?

Wat je hier beschrijft is zeker geen regel in de westernsport en iedereen zal het ermee eens zijn dat dit soort praktijken niet deugen.
Ook in de dressuur heb ik mensen gezien die het paard de hele nacht vastgebonden in een kromme houding op stal laten staan. En wat dacht je van barreren van springpaarden?
Of de dressuurruiters die op het losrijterrein het bit zowat achter de kiezen van het paard zagen onder het motto "geen gelul, trek hem in de krul"
Springruiters die de paarden maar hoger en hoger laten springen op het losrijterrein zodat ze in de ring beter hun benen optillen?

Begin liever eens een topic over hoe goed en netjes sommige ruiters hun paard losrijden ipv dit soort dingen breed uit te lichten. Dat gebeurd in de topics van engelse ruiters toch ook niet!

mcqh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 21:48

nee, dit gebeurd idd in het engelse topic ook niet nee! Maar de westernsport is in nederland iets kleiner als de engelse sport he
Daarom moeten wij westernruiters eens proberen om ons te gedragen en dan vooral op wedstrijd en dan niet dat gezeik van dat gebeurt in het engels ook, DUS?!?! wij rijden toch geen engels, dat moeten de dressuur en e springruiters zelf maar weten, wij moeten er juist voor zorgen dat de westernspoirt in NL blijft groeien en dat doe je niet door je paarden af te beulen natuurlijk! En dat opbinden gebeurt dus zeker wel vaker ja! heb meerdere malen savonds nog paarden los gemaakt als ik naar huis ging van een wedstrijd!!!
En daN kan je wel allerlei zinloze argumenten gaan opofferen maar dat slaat toch nergens op , iedereen die zoiets ziet gebeuren weet dat t fout is en niemand durft er iets van te zeggen nou als het zo verder moet gaan in de westernsport zie ik het somber in!!!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:52

mcqh schreef:
heb meerdere malen savonds nog paarden los gemaakt als ik naar huis ging van een wedstrijd!!!

Dus.... je maakt ze los en gaat dan eenvoudigweg naar huis? In plaats van dat je de startnummers van de paarden even opschrijft (staat op de box, in ieder geval de naam van het paard en de ruiter) en het meldt bij het secretariaat? Dat snap ik dan ook niet helemaal...

Ik neem dus ook aan dat je precies weet om wiens paarden dit dan gaat.... maar je bent te beroerd om het eventjes te melden, terwijl het -volgens jouw woorden- veel vaker gebeurt. Triest. Héél triest...

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:53

PeppySan schreef:
En jij dacht dat dit soort excessen bij de engelse sport niet gebeuren?

Nee we gaan er niet weer z'n topic van maken

PeppySan schreef:
Begin liever eens een topic over hoe goed en netjes sommige ruiters hun paard losrijden ipv dit soort dingen breed uit te lichten

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:03

Nee, wat je nu doet helpt om de westernsport te promoten!

Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Laat JIJ maar zien hoe het hoort en spreek mensen die zich niet aan de regels houden er maar op aan! Maar ga het niet op een lekker anoniem forum gooien zodat iedere idioot die het leest denkt "Wat een dierenbeulen die westernruiters"

Er gebeurd nog een heleboel wat niet helemaal zuiver is, maar gelukkig zijn degenen die het beste met hun paard voor hebben en alles op een diervriendelijke manier doen veruit in de meerderheid!
Zet die mensen in the picture!

De voorbeelden die ik aanhaalde uit de engelse sport is dagelijkse kost hoor! gebeurd elk weekend op elke wedstrijd wel een keer, maar niemand ziet het en als het wel gezien wordt, dan wordt het afgestraft, zo ook in de westernsport, waar minder incidenten zijn, maar die incidenten worden wel zo uitgelicht dat het lijkt alsof de hele westernsport 1 groot dierenbeulerijfestijn is!

Btw, leuke binnenkomer zo op bokt mcqh, hou vol dit soort westernpromotende topics te starten! kan het nog leuk worden hier!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:22

mcqh schreef:
ik hoop natuurlijk op nog veel meer reacties!!!!

En ik hoop nog op meer reacties van jou, eigenlijk...
Vraag me serieus af, waarom je dit soort dingen wél anoniem op een forum roept, maar níet het fatsoen hebt om simpelweg persoonlijk aan de bel te trekken bij een organisatie, als je meerdere malen paarden "redt" van dit soort praktijken.
Eerlijk gezegd maakt me dat een beetje boos...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:34

PeppySan schreef:
De voorbeelden die ik aanhaalde uit de engelse sport is dagelijkse kost hoor! gebeurd elk weekend op elke wedstrijd wel een keer, maar niemand ziet het en als het wel gezien wordt, dan wordt het afgestraft,
zo ook in de westernsport

, waar minder incidenten zijn

Vind je? Als ik kijk naar afgelopen NRHA-wedstrijd in Asten vind ik juist dat er bar slecht gecontroleerd wordt op bepaalde ''trainings-technieken'' in de losrijbak. De jury, de doorman, ze zien het allemaal gebeuren. Maar geen haan die er naar kraait, terwijl je het juist van die personen wel mag verwachten!! Het is al heel wat als ze durven om te roepen of men aub een hoed wil dragen tijdens het losrijden. Naar mijn mening moet er bij western-wedstrijden véél strenger opgetreden worden tegen dit soort praktijken. Het gebeurt nu niet of nauwelijks, tenminste in de regio waar ik aan wedstrijden deelneem of bezoek (NB). Bovendien vind ik niet dat er minder incidenten zijn, ik zie het aantal ruk-en-plukkers alleen maar schrikbarend snel groeien. Of komen ze nu ineens allemaal tegelijk aan wedstrijden deelnemen? En juíst omdat de westernsport nog maar zo klein is in Nederland (vergelijken met de Engelse sport), valt het meer op.

Mijn persoonlijke mening is - en dat vind ik gewoon- dat het niet goed gaat met de westernsport. Zeker niet naar 'de buitenwereld' toe. Als deze sport gezond wil blijven doorgroeien zal er heel wat moeten gebeuren om te voorkomen dat er een negatief beeld blijft bestaan. En dat komt heus niet door een topic als deze, dat komt door wedstrijden die georganiseerd worden op Engelse maneges (zoals afgelopen Reining Fever in Asten). Waar Engelse ruiters hun paarden hebben staan en dus ook tussendoor even een kijkje nemen. Daar zien ze vervolgens binnen een paar minuten tijd een behoorlijk aantal ruk-en-plukkers en dan hebben ze weer genoeg negatieve stof om een jaar op te teren! Ieder mag er het zijne van denken, maar dit is mijn visie op dit moment.

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:48

Waarom "Engels" erbij halen als het over misstanden bij western gaat?

freerider schreef:
Hoe dan ook, wat voor truckjes je ook bedenkt als je niet kunt rijden zul je je paard nooit goed kunnen showen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:02

freerider schreef:
Waarom "Engels" erbij halen als het over misstanden bij western gaat?

Omdat er bij veel mensen zonder 'verstand' van de westernsport, maar mét 'verstand' van paarden (de Engelse ruiters dus) een negatief beeld hangt over de westernsport. Laat staan bij mensen die nog helemaal geen ervaringen met paarden hebben (ouders met jonge kinderen die willen gaan paardrijden bijvoorbeeld). Dat komt de promotie van de westernsport absoluut niet ten goede. In mijn geval haal ik als voorbeeld afgelopen NRHA-wedstrijd in Asten erbij. Dat was op een hele grote Engelse manege georganiseerd, en op die dag liepen er ook behoorlijk veel Engelse ruiters rond. Heel normaal, maar als ze dan eenmaal zien hoe het er bij veel westernruiters aan toe gaat, dan hebben ze hun oordeel al snel geveld. En geef ze eens ongelijk!

Ik ben het er overigens niet mee eens met argumenten als: ''Dat gebeurt bij de Engelse sport ook.'' Dat heef imo niets te maken met dit 'probleem' van de westernsport in Nederland.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:40

mcqh schreef:
Wat vind jij van al die rukkers en plukkers die je ziet op bijv. een wedstrijd, Gewoon normaal of dierenbeulerij???

Het antwoord op die vraag hangt voor mij van een paar dingen af: wat voor bit zit er in de mond en hoe hard wordt er gerukt (zachte tikjes, net genoeg om het paard te ergeren, of zo hard dat het hoofd van links naar rechts gaat). Ik erger me persoonlijk op wedstrijden het meest aan ruiters die continue spoor geven, en ruiters die paarden afstraffen door een ruk op het bit als ze in hun ogen in de fout gaan.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:44

Toekie schreef:
Mijn persoonlijke mening is - en dat vind ik gewoon- dat het niet goed gaat met de westernsport. Zeker niet naar 'de buitenwereld' toe. Als deze sport gezond wil blijven doorgroeien zal er heel wat moeten gebeuren om te voorkomen dat er een negatief beeld blijft bestaan.

Grappig, ik was afgelopen weekend als toeschouwer bij de wedstrijden in Kootwijkerbroek en heb daar een aantal "engelse" ruiters gesproken die western juist heel "paardvriendelijk" vonden door de losse teugel. Vooral nadat ik nog even op mijn eigen arm gedemonstreerd heb hoe "scherp" normale reiningsporen zijn .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 06:39

PeppySan schreef:
Begin liever eens een topic over hoe goed en netjes sommige ruiters hun paard losrijden ipv dit soort dingen breed uit te lichten. Dat gebeurd in de topics van engelse ruiters toch ook niet!

Dan lees je kennelijk de rest van bokt niet. Kijk eens op rijtechnisch. Naar de commentaren op rijden met slofteugel, naar het commentaar op de methode van Anky (LDW), naar commentaren op de Nederlandse springruiters. Kortom. Het gebeurt in de Engelse topics ook en nog vaker ook en de topics zijn veel langer.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 06:46

Toekie schreef:
Vind je? Als ik kijk naar afgelopen NRHA-wedstrijd in Asten vind ik juist dat er bar slecht gecontroleerd wordt op bepaalde ''trainings-technieken'' in de losrijbak. De jury, de doorman, ze zien het allemaal gebeuren. Maar geen haan die er naar kraait, terwijl je het juist van die personen wel mag verwachten!!

Het is niet aan de jury om te bekijken wat er in de inrijbak gebeurd. Ook de doorman heeft geen bevoegdheid om er wat van te zeggen. Dat vind ik al fout. Je mag iemand dus gewoon niet aanspreken op zijn gedrag bij het inrijden. Dus ook al is iemand zijn paard aan het afraggen, als hij in de wedstrijdarena een goede prestatie neerlegd mag de jury hem niet beoordelen op het inrijden.

Gelukkig zie ik ook veel ruiters (in het wrancircuit) die het niet doen, en diegene die het wel doen merken meestal wel dat het niet gewaardeerd wordt (althans bij mij wel....).

En kan je het mensen kwalijk nemen als ze het leren van hun instructeurs (tuurlijk hebben ze zelf ook verstand), het schijnt zo te horen, dus tjakka!!!
Deze discussie loopt al minimaal 13 jaar, alleen toen waren er maar een paar ruiters die het deden. Nu is het veel erger geworden.
En het zal nog wel even duren voordat tucking en snukking tot het verleden behoren..........

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:17

spatter schreef:
mijn paard geeft pas na als ik dat doe!

Euuhhh.....dat is geen nageven....... nageven doet een paard pas als je hem nagevelijk rijdt, niet als je hem nagevelijk trekt.