[WN] vraag n.a.v. topic uit de oude doos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jos

vraag n.a.v. topic uit de oude doos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 21:50

wat ik me afvraag is, van wie hebben deze mensen ,leren western rijden?
nu lees je vaak dat het een probleem is om les te krijgen, maar hoe ging dat in die tijd?

heel leuk topic trouwens.

crazycactus

Re: vraag n.a.v. topic uit de oude doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:59

Met promotiebanden van de AQHA onder andere, en ik denk dat Alan Jacobs er ook wel wat aan gedaan heeft???

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:04

Lessen vanaf een videoband, niks voor mij

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:49

Hallo hey!!!! ( )
Jos ik ga eens vragen of iemand uit de oude doos hier eens even wilt komen kijken en antwoorden.want dat zijn inderdaad De leuke verhalen!
volgende week ergens -->wordt vervolgd!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 00:59

Wat ik vernomen heb, werd er weleens een tripje naar USA gepland...en dan zitten en kijken bij de "top" nieteens lessen.
Geef je ogen de kost, en je zult een hoop leren....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 01:30

Een beetje zelfonderricht denk ik... de kwaliteit was ook niet te vergelijken met nu, dus je merkt dat er nu veeeel meer info beschikbaar is. Toen kon 'men' je ook nog alles wijsmaken, want er was toch niemand die het beter wist.

Idd spaarzame trips naar de USA, kijken op buitenlandse shows, enne..uuuuuuuuuuren trainingsvideo's kijken. Daar werden toen speciaal videorecorders van het amerikaanse systeem voor aangeschaft !

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:45

Ik geloof dat die banden op een gegeven moment niet meer om aan te zien waren, zo vaak waren ze gedraaid.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:22

Ik kocht Coppers Long Shot 16 jaar geleden als 2 jarig hengstje van Jan Zweers. Daar ben ik even blijven staan en hij heeft mij de basis geleerd. Toen ben ik eens een Clinic working cowhorse bij Willem gaan volgen. Het klikte zo goed met hem dat ik over ben gestapt op hem. Ik ging af en toe een weekendje naar hem toe. Ik heb ontzettend veel van hem geleerd.

In die tijd werkte ik veel als fotomodel en daardoor vaak naar het buitenland. Ik bracht Coppers dan naar Willem. Hij was de enige die op hem mocht rijden, maar Willen liet ook echt niemand anders op hem rijden want hij vond hem zelf veels te leuk.

Later (11 jaar geleden alweer) had ik natuurlijk de mazzel dat ik naar Oklahoma verhuizde om Nedpoint Quarterhorses daar op te zetten. In de 4 jaar dat ik daar heb gezeten had ik regelmatig les van Bob Loomis (reining), Doug Millholland (reining en pleasure), Mike Crustawka (cutting) en Bill Freeman (cutting).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:14

Mazzelaar!!!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:48

jessiejanes schreef:
Hallo hey!!!! ( )
Jos ik ga eens vragen of iemand uit de oude doos hier eens even wilt komen kijken en antwoorden.want dat zijn inderdaad De leuke verhalen!

@Jessiejanes: Ik denk dat degene die je bedoeld ook nog wel enkele tientallen, zoniet honderden, foto's moet hebben. Vraag maar of hij er vooral veeeeeeel van Shamrock Seven & haar nakomelingen wil inscannen! [dan heb ik 'in return' nog een leuke foto van hem & Shammy tijdens een demonstratie in Best ]

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:20

Ik zal aan fons ook eens wat oude foto's vragen. vooral die van hva in de spoon&egg race...

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:09

In die "oude" tijd waren ze in Duitsland al een heel stuk verder. Daar kwamen ook veel westernspulletjes vandaan. O.a mijn eerste zadel, pad etc.

Ook in die tijd waren er heel veel Amerikaanse bases en daar zaten ook western lui, die zelfs hun paarden hadden meegebracht. Ook waren er al ranches met Quarters en Appaloosas. Of beter omgekeerd. De appies waren geloof ik getalmatig het eerst daar. Dus daar kon je ook lessen nemen.

WRLimburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 14:15

Jos schreef:
wat ik me afvraag is, van wie hebben deze mensen ,leren western rijden?
nu lees je vaak dat het een probleem is om les te krijgen, maar hoe ging dat in die tijd?

heel leuk topic trouwens.

Hallo Jos,

In 1971 ging ik gedurende alle vakanties als leiding werken op een pony kamp genaamd de Pony Safari (van Hans de Koning). Daar reden groepen kinderen met een huifkar en een paar pony’s inclusief hun bagage en zo in het rond door noord Limburg van slaapboerderij naar slaapboerderij. Later kwam daar een western stadje en nog weer later een heus indianen kamp bij. Wij reden daar op van alles wat, zoals Shetlanders, ½ arabieren, welsh en zelfs een muilezel genaamd Festus. De tuigage bestond voornamelijk uit halsters met een trensje eraan en zelfgemaakte teugels van een of ander soort spanbandje, zonder zadels en later bij uitzondering een van Mexicaans karton. (Begin jaren 80 hadden wij daar meer dan 120 paarden en pony’s in gebruik.)
Omstreeks 1978 kwam de eerste QH bij de kudde en daarbij het eerste echte Amerikaanse hoofdstel, zadel en pad (aangeschaft in BRD bij Alan Jacob). Toen leerden we de AQHA kennen en hebben onmiddellijk folders, posters en een 16 mm demonstratie film over laten komen. Dit allemaal als promotie materiaal voor de Pony Safari natuurlijk.
De 16 mm film is voor ons (Jan Huys en ikzelf, resp. sheriff en opperhoofd) het begin geweest van de western rijstijl. Deze film hebben wij op ware snelheid en vertraagd tientallen malen bekeken, bediscussieerd en meteen de bevindingen uitgeprobeerd op de paarden die wij dag en nacht meer dan voldoende voor handen hadden. Als ik een video van die betreffende film nu zie, dan kan ik het commentaar nog steeds letterlijk meespreken.
Begin jaren 80 heeft Hans de Koning 8 QH’s in de VS gekocht met tuigage erbij en daarbij 2 amerikaanse college western ruiters voor een ½ jaar. Deze 2 ‘echte’ western ruiters, aangevuld met Pony Safari ruiters (veelal ‘vaste’ leiding van het kamp) is een jaar lang door Nederland getoerd en is Western Riding op allerlei maneges en evenementen gedemonstreerd. Een aantal van die QH’s zijn in het topic ‘uit de oude doos’ al vaker genoemd en zijn later na het faillissement in handen gekomen van de oude western dozen .
Ook kwamen we in die tijd een aantal ruiters tegen die in ‘Holland’ ook zoiets deden (Willem B, Henk van A, Ab B, Frans F en nog anderen). Ook gingen wij in die tijd vaker naar Duitsland toe, want daar was toen net de DQHA opgericht (door o.a. Alan Jacob) en werd in 1981 de eerste AQHA show in Europa georganiseerd. Als we konden dan gingen we kijken.
In 1980 hebben we de WRAN opgericht (Jan Huys, Harry Bakkes en ikzelf) en na de AQHA show in Duitsland bedachten we dat wij in Nederland ook een wedstrijd moesten gaan houden en wel op de manege bij Willem in de buurt (manege Sandhorst in Wassenaar). Ik ben niet veel later voor het werk (met de WRAN) naar het westen verhuisd en de rest is historie.

Jeroen Haffmans

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 15:58

jessiejanes schreef:
Hallo hey!!!! ( )

vreselijk leuk lijkt me dan om te lezen.
do your best please

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 15:58

En ik was te snel, want er staat al het een en ander. Gaaf.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 16:08

weet je wat ik zo grappig vind aan deze 2 topics?

dat als je nu m zegt dat je geen les hebt, maar leert van video banden en inmiddels DVD's je te horen krijgt.........ja maar daar kan je niet van leren, je moet goed les nemen.

als er iemand met een franje jasje op een paard gesignaleerd wordt... die persoon niet voor vol aan wordt gezien, en vaak in het hokje cowboy en linedance wordt geplaatst.

we vooral niet aangezien willen worden voor cowboytje spelen.

enz......

maar in het topic van 'uit de oude doos' kom ik allerlei van dit soort vehalen en foto's tegen
en iedereen vind het leuk om te lezen.
ik ook , geniet van die verhalen en foto's.

ik vraag me alleen af , hoe kan dit nou?
25 jaar geleden was het allemaal 'leuk' en als mensen dit nu doen , kan het eigenlijk niet.

ik vind het echt jammer dat ik niet 25 jaar geleden met het western rijden in aanraking was gekomen. maar ja beter laat dan nooit

misschien is het leuk om een soort boekwerk te maken van de 1e 25 jaar westernrijden in nederland.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:15

Een collega van mij heeft 20 jaar geleden de Tour de France voor vrouwen gewonnen. Een geweldige prestatie toen. Maar zoals ze zelf zegt, er ging toen ook veel mis en niet professioneel. Er is veel veranderd. Ten goede zoals ze zelf ook weer zegt. Maar een klein stukje van de romantiek van toen is ook mee verdwenen helaas. Dat is dan weer heel jammer

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:46

Moesten ze toen ook nog zelf hun banden plakken langs de weg....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:54

crazycactus schreef:
Moesten ze toen ook nog zelf hun banden plakken langs de weg....

Ja dus... met hulp van het eventuele publiek. Er waren geen volgwagens e.d. En gewoon broodpakje en flesje drinken mee. En die waanzinnige geldprijzen kwamen ook later pas. Ze heeft een auto gewonnen toen. Dat was een superprijs. Maar zoals ze zelf zegt: de saamhorigheid was ook groter. Als iemand viel en je was nog niet bij de finisch in de buurt, dan stapte je af en hielp ze weer op de been

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:21

Ja dat zul je ze nu niet zo snel meer zien doen, zeker types zoals Jeany Longo niet...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:43

Anya schreef:
En ik was te snel, want er staat al het een en ander. Gaaf.
inderdaad,Jeroen heeft zich gemeld!!
Leuk verhaal Jeroen ,toch grappig om het in chronologische volgorde te lezen!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:58

op verzoek van Jeroen,foto van een zadel,Jeroen verteld verder,.............

Afbeelding

(uhm,wie staat daar achter,met dat "beetje" foute hoedje? )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:59

Tex Tan.....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:01

...The prairie Rose... barrelracer
Die zadels zaten echt heel lekker! 'k heb d'r ook nog een plaatje van:
Afbeelding
The prairie Rose op Spanish Curl voor de Sheriff's Office.

Je bent trouwens niet altijd opperhoofd geweest, Jeroen; ik heb je ook als deputy gekend!

[edit]plaatje bijgevoegd[/edit]
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 28-08-05 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:05

Beetje hoge opbouw, niet direct de keus van een man. Hadden jullie daar geen 'last' van