[WN] idee voor endurance/western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

reindu

idee voor endurance/western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 22:16

Ik rij endurance klasse 2 met Jasmin, een draver met een hoge schoft, vrij lange rug, te zien op deze foto (nog in wintervacht, met ogen dicht).Afbeelding

Ik rij op Jasmin met een westernzadel, waarvan ik dacht dat het redelijk paste. Nu verschijnen er drukplekken aan weerskanten van de schoft en ook naar achteren ligt het niet goed.

Ik zoek nu naar een licht western/endurance zadel, liefst kunstof. We hebben nog een kunststof Lami-cell (volgens mij hetzelfde als Wintec) western zadel liggen maar dat past niet.

Op internet zie ik wel mogelijkheden: bijv.

http://www.enduranceriders.com/products/saddles/act/20510.htm of
http://westernsaddle.com/enflexsad82.html,
http://www.trail-horses-best.de/frameset.htm?f_site_ko.htm~mainFrame

In Nederland kan ik op internet niet zoveel vinden, en ik wil het zadel toch echt passen! Een boomloos zadel zoals van Podium, zie ik niet zitten.
Ook het zadel van de Horseman Outfitter spreekt me niet aan.

Heeft iemand wat tips?

Deborah2

Re: idee voor endurance/western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 06:38

Fabtron heeft diverse kunststof westernzadels, waaronder ook een speciaal endurancezadel. De enige winkel die ik tot nu toe heb kunnen vinden die ze verkoopt is deze: http://www.oregontrail.nl/shop/index.html Ze zitten in Westerbork (Drente).
Op de website staat dat er in overleg aan huis wordt gepast. Misschien is dit wat? Meer heb ik ook nog niet kunnen vinden wat betreft winkels die kunststof zadels verkopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:08

reindu schreef:
Een boomloos zadel zoals van Podium, zie ik niet zitten.

Podium zadels zijn NIET boomloos.
Citaat:
Ook het zadel van de Horseman Outfitter spreekt me niet aan.
Bedoel je hiermee zijn eigen gemaakte zadels ?? Want hij verkoopt ook diverse andere merken ?? Je kunt dus moeilijk alles op dezelfde hoop te gooien.

Het R.O.C.-zadel is een interessante. Het concept lijkt wel iets op de panelen die onder mijn Ortho-Flex zitten. Die trouwens ook endurance modellen heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:17

Wel eens aan een stockzadel gedacht.
Daar heb ik in australie echt hele dagen op doorgebracht zonder zadelpijn.
Ze zijn wel wat zwaarder en de goede (syd hill) zijn niet zo goedkoop.

Mocht je podium overwegen....ik heb er nog eentje liggen, helemaal nieuw.

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 11:23

Podium heeft een boom, na enig zoeken is dat volkomen duidelijk. Hoe kom ik daar dan aan? In een test van het zaldi-record op TrekkingSaddles-webshop wordt podium boomloos genoemd en er wordt een podium aangeboden op www.boomloosrijden.nl.

Ik heb nog een vooroordeel over Podium: het wordt zo vaak tweedehands aangeboden, het kan niet goed zijn. Ik zie dat er ook westerstyle podium zadels zijn, misschien moet ik er toch naar kijken.

Ik bedoelde inderdaad het Yvonne vd Velde zadel, maar ook de rest van de endurance zadels bij HO op de website spreekt me niet echt aan, ik weet niet waarom. Misschien wil ik wel gewoon een knop op mijn zadel zoals bij mijn oude zadel, waar ik nu zo'n 20 jaar lang zeer comfortabel mee gereden heb:Afbeelding

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:27

De foto die je geplaatst hebt van het westernzadel is dat jouw zadel waarmee je je draver rijdt?

Zo ja, dan vind ik het niet gek dat het drukplekken geeft. Het zadel is duidelijk geschikt voor bredere paarden met niet veel schoft. Je zal op zoek moeten gaan naar een wel goed passend zadel.
Je kan daarbij denken aan een bob marshall zadel die zijn wel boomloos.
http://www.sportsaddle.com/noflash/gall ... llery.html

Zelf rijden wij met een continental westernzadel met een equifit boom die speciaal ontworpen is voor afwijkende rassen zoals de draver.
Afbeelding

Zo nee, dan heb ik niks gezegd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:28

Australische Stockzadels komen met en zonder knop

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:39

reindu schreef:
Podium heeft een boom, na enig zoeken is dat volkomen duidelijk. Hoe kom ik daar dan aan? In een test van het zaldi-record op TrekkingSaddles-webshop wordt podium boomloos genoemd en er wordt een podium aangeboden op www.boomloosrijden.nl.

Ik heb nog een vooroordeel over Podium: het wordt zo vaak tweedehands aangeboden, het kan niet goed zijn. Ik zie dat er ook westerstyle podium zadels zijn, misschien moet ik er toch naar kijken.

Op websites wordt wel eens meer iets gezegd wat niet (helemaal) klopt. Maar Podium heeft ook een eigen website en daar is vrij makkelijk te vinden dat erwel degelijk een boom in zit.
Dat er wel eens een te koop staat op een website kan kloppen, mensen ruilen wel eens wat in, of -zoals op boomloosrijden het geval is- krijgen de mogelijkheid om gratis te adverteren.

Ik denk dat Podium op zich een heel leuk zadel is. Het ziet er erg komfortabel uit en ze zitten degelijk in elkaar. Verder zijn ze erg licht ivm een 'normaal' western zadel.
Het nadeel vind ik die grote letters op de pommel en die lelijke horn.

Ik ken iemand die heeft er een in de bus liggen, die komt aan huis, dus die kun je ook uitproberen.

Verder ben ik ook een boomloos fan een dubbele zelfs

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:42

Ik heb een aantal keer op een Podium gereden (wel de endurance versie zegmaar, zonder horn) en ik moet zeggen dat als ik ooit nog aan een zadel met boom ga beginnen (denk het niet maar wie weet ) dat ik dan een podium koop.
Ik vind ze erg comfortabel iig. Nadeel vind ik dat vrij hoog boven je paard zit, maar je kan echt verschrikkelijk goed 'zitten' in die dingen.
Ik had hem geprobeerd op de manege waar ik toen werkte. Die rijden fanatiek endurance maar de eigenaresse heeft een zwaar vrachtwagen ongeluk gehad. Der schouders zijn kapot en één knie moet ze altijd in zo'n brace. Dat gaat dus niet met rijden. Maar omdat je op die podiums zo vast zit kan ze daar wel mee rijden. En redelijk pijnloos ook.
Zij rijden al jaren met podiums.
Je kan idd het hele zadel uit elkaar halen, je kan eventueel (ik zou het niet aanraden) zelf de vulling in de paddings aanpassen, die kan je ook los maken. Hij kan gewoon helemaal uit elkaar en je kan geloof ik bij de leverancier nagenoeg alle onderdelen los bestellen. Handig als er iets kapot/versleten is. Ik meen dat ze levenslange garantie op de boom geven.
Ik was er helemaal fan van iig.
Tot ik het boomloos ontdekte dan

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:40

Neem eens contact op, zou ik zeggen.
Dan leggen we ideeen en wensen naast elkaar en.....
Passend, licht en met knop...
MVG Louis

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:35

ik heb een circle y heel kort, roundskirt verder wel gewoon western en zit heerlijk
na kwb zal ik eens een foto plaatsen

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:22

De reactie van Allegra maakt mij toch wel nieuwsgierig naar het podiumzadel. Komend weekend rij ik in Kootwijkerbroek. Ik zal morgen Goedhard bellen of ze daar staan, en eens kijken en passen.

Nu komt een volgende vraag: er zijn vele types van Podium. Vanuit mijn westernzadelachtergrond ziet de Podium Trek er het meest acceptabel (klassiek) uit op het plaatje bij Goedhard. Wat ik mis zijn de fenders die ik van mijn eigen zadel absoluut noodzakelijk vind om lekker te rijden. Zijn die erbij te krijgen, of kan je ze overzetten?
Hoe zit het met de pasvorm op het paard, want dat is de reden voor een nieuw zadel?

Waar is eigenlijk de officieele Podium-site, ik kon hem niet vinden.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:18

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:28

Ik denk dat er -helaas- heel wat berichten hier weg zijn (ik zie ze niet meer.....)

Dus nogmaals een poging, hier op te antwoorden:

Wij menen hier een zinvolle invulling te kunnen geven.
Perfect passend - licht - met of zonder knop - opbouw en uitvoering geheel in overleg....eerlijke prijs.

MVG Louis

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 22:51

Dank je wel voor je reactie. Ik heb nooit zo op zadels gelet, ik was tevreden met mijn eigen zadel. Ik kreeg nu een laaiend enthousiast verhaal bij het forum over Podium endurance zadels. Het klinkt toch erg goed, gewicht 7 kilo, alle onderdelen los verkrijgbaar zoals knop, fenders enz. De belangrijkste vraag is of het goed past, want dat is de reden om van zadel te veranderen. Ik heb nu een afspraak om dit weekeind te gaan passen.

Ik wacht even af hoe dat gaat. Maar als jij een endurance/western zadel hebt van zo'n 7 kilo voor een niet zo breed paard met een hoge schoft blijf ik geinteresseerd.

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 23:28

Volgens mij is er wat mis bij deze site. Ik krijg nu ook maar de laatste 3 reacties in beeld, terwijl er bovenaan de pagina staat dat er 15 berichten zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:48

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:50

Er staat nu op marktplaats een kruising tussen een endurance/western/vzh zadel, ziet er ook wel leuk uit.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 08:24

ik heb een erg kort, roundskirt circle y westernzadel welke ik ook voor de endurance ga gebruiken, gewicht van het zadel moet je niet te zwaar laten wegen als het goed past is gewicht niet zo van belang!
en dr komt bij met FEI of CEI moet je incl spullen minimaal 75 kilo wegen als je dan allemaal lood mee moet jouwen lijkt me ook niet wat!
Zelf ben ik niet zo'n fan van podium omdat je meer boven je paard zit maar dat is heel persoonlijk natuurlijk
veel succes met het vinden van een passend zadel

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 09:48

75 kilo is bij mij geen probleem. Ik vind een licht zadel wel makkelijk, en omdat mijn paard toch wel wat de dragen heeft is die 10 kilo wel belangrijk.

Ik heb dat meer gelezen, dat je op een podiumzadel 'hoog' zit. Heeft hij dan dikke kussens? Komende zondag zal ik bij het passen er eens op letten. In mijn eigen zadel zit ik wel lekker 'diep'.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:34

Je zit idd wat boven je paard. Komt vlogens mij omdat de boom zegmaar wat hoog boven de padding ligt. Weet niet precies. Maar ik had daardoor wel erg het gevoel dat je óm het paard heen zit zegmaar.
De pasvorm van een podium kun je helemaal aanpassen. De stand van de paddings, maar ook de vulling.
De officiele website is Italiaans: http://www.sellepodium.com/
Er zijn nog wel engels talige sites maar dat is van distributeurs en de UK en VS.
De mensen waar ik toen reed hadden ze van de Horseman Outfitter geloof ik. Die komt ook gewoon langs om hem helemaal op maat aan te passen.
Ik heb zonder fenders gereden, maar met iets bredere stijgbeugelriemen als normaal. Maar aan het deel waar ze aan moeten kunnen wel fenders volgens mij.

Maar je moet het gewoon is proberen. De een vind het helemaal niks en de ander wel. Als je echt een closecontact zit wil is het niks, met je bovenbenen sturen enzo gaat voor geen meter, maar je kan wel echt heel lekker zitten.

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:36

Ik heb een Podium westernzadel te koop, zie mijn profiel voor fotoos en anders bij topic "te koop". Voor meer fotoos stuur me dan even een pb-tje.
Groetjes, Irene

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 23:40

Ik kijk naar het verschil tussen een Podium trek en een Podium western:

Afbeelding Afbeelding

Het lijkt wel heel erg op elkaar, en het lijkt erop of je de een naar de ander kan ombouwen!

De bovenkant is hetzelfde, alleen bij de trek zitten er - lijkt het - kussens bij je bovenbenen. Je kunt er fenders bijkopen, zelfs de knop kan erop geschroefd worden, vertelde Goedhart.

Het westernzadel is er in 16" en 18", bij de trek heb je ook nog 17" volgens de sellepodium site.

Het trek-zadel lijkt mij extra comfort te geven, maar -zie Allegra - daar heb je inderdaad geen direct contact met je bovenbenen.

Ik neig nu naar trek met fenders, vooropgesteld dat het past.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:05

Ik heb alleen op de Trek gereden, zonder fenders dan. Maar het grote verschil wat ik zie is dat de western echt een skirt heeft, en de Trek alleen de paddings zegmaar.
En de Trek heeft natuurlijk een zweetblad met een wrongetje.

Hebben ze niet een zadel wat je eventueel op proef kan ofzo?

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 22:59

Ik had gelijk over het ombouwen, op de FAQ van Podium staat:

If I want to change the model of my saddle, it is enough to buy only another cover?
10/06/2004
Yes. The main aspect of PODIUM, the concept of interchangeability, allows to change model just purchasing a different cover, thus avoiding having to change the whole saddle. The change is extremely simple.

Dat skirt, is dat misschien toch gewoon hetzelfde, maar lijkt het op de foto wat vertekend?

Maar goed, eerst de 55km van Kootwijkerbroek (om 5 uur op!) en misschien daarna een proefrit met Podium.