[WN] bosal of touwhalster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

bosal of touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 06:04

Ik rijd altijd met touwhalster en dacht goh wat is nou vriendelijker, heb best een sterk paardje,maar reageert goed op het touwhalster, nu wilde ik met bosal gaan rijden, dacht dat het minder scherp was,maar zon ding voelt aardig hard aan. Wat is nou scherper kwa inwerking. Wil namelijk zo zacht mogelijk.

DubbelFun

Re: bosal of touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 07:45

Hoe groter een oppervlak hoe meer de druk verdeeld wordt. Dus hoe dikker een bosal hoe minder scherp.
Wel wordt een dikkere bosal vaak ook zwaarder en heb je dus weer meer druk.

Maar vergis je niet in de scherpte van een touwhalster. 2 touwtjes van 6 mm dik zijn behoorlijk scherp, tel daarbij op de druk van de knopen direkt onder het jukbeen én de druk die ontstaat achter de oren en een touwhalster is ineens minder vriendlijk om mee te rijden

Verder zit er in 'sturen' nogal wat verschil. Een bosal stuurt met 1 punt vanaf de onderkant, een touwhalster stuurt vanaf de zijkant . Als heb je ze ook die vanaf de onderkant sturen.

Als je 'zacht' wilt neem dan een crossbridle met een neusbontje; sturen werkt met duwen ipv trekken.

Alles is natuurlijk zo hard of zacht als het paard dit toestaat c.q. de hand van de ruiter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:01

Elk bit en elke hackemore is zo hard als de hand vd ruiter, dus why bother?
Een touwhalster is scherp en een bosal is hard.
Ik denk dat ik een sidepull nog het allervriendelijkst vind. Maar persoonlijk rij ik ook lekker buiten op een bosal; niets mis mee.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:05

Een sidepull kan ook hard inwerken, zeker de dunne enkelvoudige. Ook gebruiken mensen een sidepull soms verkeerd, het is bedoelt om wat de naam al zegt, opzij trekken, dus niet naar achter. Dat heeft bij een sidepull geen zin en bij een bosal ook niet echt.
Om even op de NH manier te komen: de Lindel van Linda Tellington-Jones is een soort sidepull van leer, is minder streng dan de gevlochten rawhide.
Afbeelding

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:20

Ik kies ook liever voor de sidepull.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:45

Dat moet ik nog steeds met mijn paard uitproberen om met een sidepull of een bosal te rijden.
Dus zo'n touw halster is niet geschikt om te rijden als ik het goed heb gelezen

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 13:35

en als ik nou met een gewoon halster rijd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:42

Als het halster goed aansluit op de neus kun je het eens proberen. Het is iig het goedkoopste. Ik neem tenminste aan dat je die niet speciaal hoeft te kopen
Wat ik uit ervaringen hoor is dat het teveel schuift.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:54

MSQuincyTE schreef:
Dat moet ik nog steeds met mijn paard uitproberen om met een sidepull of een bosal te rijden.
Dus zo'n touw halster is niet geschikt om te rijden als ik het goed heb gelezen

Jawel hoor, is prima mee te rijden. Maar ik word een beetje moe van die mensen die dat als allerallervriendelijkst beschrijven (en veroordelend naar je bit kijken ) en vervolgens met hun hele lompe gewicht eraan gaan hangen. Dan is zo'n dun touwtje hartstikke scherp hoor Vandaar dat we altijd zeggen dat elk bit, elk halster, elke hackemore etc zo scherp is als de hand van de ruiter.'
Een goede ruiter mag van mij mijn paarden met shanks rijden. Een slechte echter komt er met een stalhalster nog niet op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:03

Een bosal heb je in verschillende uitvoeringen, de duurste (en fijnst gevlochten versie) kan weleens 1000 Euro kosten. De Bosal wordt van rawhide gemaakt, en de randjes van de rawhide zijn erg scherp en erg hard op de paardenneus, zelfs als je niet aan de teugels zit.
De bosal werkt in op de neusrug , de kaken en wangen van het paard, en je moet ermee leren omgaan.

Over het algemeen geldt: hoe groter het oppervlak, hoe zachter een bitloze optoming. Dus halstertouw, hoe zacht ook, is erg venijning. Een gewoon stalhalster nog het zachtst. En met een mechanische hackamore kun je de kaak van een paard breken.

Dus bitloze optomingen meteen vriendelijker voor het paard? Nee.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:12

Ik ga juist voor het touwhalster. Ik heb een tijd met bosal gereden en ik kon niet met het ding overweg. Als ik wilde stoppen en ik maakte een kleine ophouding, karde mijn pony gewoon door.
Ik rij nu sinds een paar weken met een touwhalster en daar reageert hij uitstekend op. Ik hoef hem alleen te gebruiken met sturen en remmen (in combinatie met de rest dus) en het gaat prima. Veel beter dan met bosal. Het zal denk ik dan ook per paard verschillend zijn....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:23

Geef mij maar een gewone snaffle.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:25

Ik rij met alles en wissel het nog regelmatig af ook

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 16:31

Dus een halster schuift teveel, gewoon halster met teugels onder de ring. Een touwhalster is scherp onder oren, neus, schuift ook veel, bosal is vrij hard op de neus, welke optie zouden jullie gebruiken.
Het is voor een soort haflingertje maar dan voskleurig en slanker gebouwd. Wek zo sterk, moet vaak ook flink inhouden wil die stilstaan als ik rijd met gewoon halster, met touwhalster heb ik het gevoel dat ie beter luistert met inhouden, maar vind het weer zo dun, dus lijkt me ook gevoelig, bosal werkt denk ik harder in op neus, maar lijkt mij prettigst, hij reageert trouwens goed op sturen, het is alleen het inhouden als ie ervandoor wilt de berm in naar beneden, wat wel eens doet, als ie iets engs vind. Dan dendert ie zo naar beneden, zo de berm af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:52

Ongeacht de optoming, moet het paard reageren op het woord ho. En die indruk krijg ik niet bij dit paard. Mensen die met bosal beginnen te rijden, of de overstap maken van bosal naar bijvoorbeeld bit, hebben beide soorten optoming om. Dus een trens met daaroverheen een bosal, of een correctional of andere optoming met daaroverheen een bosal. Reageert je paard niet op bosal, dan pak je de trens erbij. En zet je paard streng achterwaarts, terwijl je hoooo blijft zeggen.

Niet laten doordenderen, ingrijpen. En dat hoeft maar een paar keer...maar het is wel zo veilig als je een rem bij je hebt.
Dus ik zou op bosal blijven rijden, als hij daarop goed te sturen is. En een trens voor de rem, mocht hij op de bosal niet reageren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:54

Eigenlijk is het lood om oud ijzer
Als je nergens aan zit is alles redelijk zacht. Als je het wel nodig hebt is het ook de bedoeling dat je een reactie krijgt. Mag je dus ook niet verwachten dat iets zacht blijft.
Want buiten 'zacht' vind ik 'veilig' ook wel belangrijk

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:18

bolletje schreef:
...het is alleen het inhouden als ie ervandoor wilt de berm in naar beneden, wat wel eens doet, als ie iets engs vind. Dan dendert ie zo naar beneden, zo de berm af.

Ik dacht dat het verzekeringstechnisch verboden was om bitloos buiten te rijden, maar ik kan er helemaal naast zitten. Waarom rij je niet "gewoon" met een bit? Gewoon een interessevraag, geen aanval op je manier van rijden, je bedoelingen zijn waarschijnlijk goed.

Ik rij mijn paard ook weleens zonder bit, met of zonder halster. Maar normaal gesproken rij ik gewoon met een bit. Als je netjes met een bit omgaat is dit n.m.m. net zo vriendelijk als het netjes rijden met een (touw)halster of bosal. Alleen als je een keer flink in moet grijpen met een bosal kan je hier lelijke verwondingen van krijgen. Je ziet wel vaker paarden met witten plekjes op hun neus van vroegere verwondingen van bosals.

Groetjes,

Bianca

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:36

Hollybollie schreef:
Ik dacht dat het verzekeringstechnisch verboden was om bitloos buiten te rijden, maar ik kan er helemaal naast zitten.

Joh >;) Daar heb ik nou dus nog nooit van gehoord. Is dat zo?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 19:52

Ik heb hem vroeger met bit gereden,maar vindt dit onzin om te doen, zit allemaal tussen je oren wat je ook om of in doet, hij is verschrikkelijk lief en hij blijft ook bij je maar als ie bv de brug waar we over heen gaan soms, eng vindt schiet ie vaak probeert ie dan naar beneden te racen uit paniek, maar wil niet trekken dan, weet dat ie toch stopt, maar wil gewoon zo zacht mogelijk, maar halster wordt ie kaal van touwhalster ook. Dus dacht mischien van die bosal niet, maar dan moet het niet scherper worden, wil ooit nog met nekband rijden,maar dan niet richting het bruggetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:16

Kijk, dat bedoel ik dus. Bit is onzin, maar ondertussen blijkt uit het verhaal dat het paard voor geen drie stuivers opgevoed is (luistert niet haar ho, dendert de berm af...). En dat is mijn probleem met een groot aantal mensen die alles maar zo geforceerd zo diervriendelijk mogelijk wil doen.
Onopgevoede beesten, maar wel lief en poezelig ermee om willen gaan. Kom op, ruil 'm in voor een cavia, OF voedt 'm gewoon consequent op en ga DAARNA lekker met een touwtje om z'n nek spelen ......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:22

Hoe wat het ook alweer: zo vriendelijk als het kan, en zo hard als het moet? Gezegde van een Natural Horsemanschipper

Ik heb de indruk dat de TS idd te vriendelijk is, en zich een beetje door haar paard op haar kop laat zitten. Het feit al dat je bereid bent om bepaalde situaties uit de weg te gaan, spreekt al boekdelen.
Rijden met halsring of zelfs helemaal bloot: daar is een heel traject aan vooruit gegaan. Daar moet je naartoe werken, net als met het rijden met bosal of touwhalster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:55

Ik kan Milena ook met alleen een touwtje om de hals rijden. Gewoon in drie gangen, en desnoods door een trailparcoursje (thuis dan he!). Maar zij is gewoon goed opgevoed, gewoon met zadel en hoofdstel etc, en dat is bij ons ook de hoofdmoot. Het NH-spul doen we er voor de grap bij. Voor de afwisseling, voor de lol, en ook eigenlijk wel eens als check of m'n neckreining nou echt wel zo goed werkt als dat ik denk als ik er een shanks in heb hangen

Helemaal NH opvoeden is hartstikke leuk, maar slechts voor heel weinig PAARDENMENSEN weggelegd. Mensen met paarden kunnen daar slechts naar kijken, van dromen, en PROBEREN het na te doen. (met regelmatig als resultaat dat het paard vervolgens als 'onhandelbaar' de markt op gaat...)

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:17

Ben jij er voor het paard, of is het paard er voor jou?!
ik vind dat je je paard eerst moet leren stilstaan op commando en wat je er dan om doet moet je zelf weten. De een heeft een bit, de ander een touwhalster, weer een ander doet het "strenger" de ander is weer "zachter". Ja net als wat iedereen al zegt:
'elk bit, elk halster, elke hackemore etc is zo scherp als de hand van de ruiter.'
Je kan je paard zelfs leren om te stoppen als je aan z'n oor trekt... je moet afspraken maken met je paard en hem leren wat de regels zijn.
Als je dat goed hebt gedaan en je paard gehoorzaamd netjes kan je zonder enige optoming rijden. Of dat veilig en verantwoord is weet ik niet, heb het nog nooit geprobeert
Veyton ga ik inrijden op neusdruk (touwhalster). Uiteindelijk leer ik hem ook wel met bit te rijden, maar omdat hij nog veel tanden zal wisselen wil ik niet het risico lopen om het "plezier" weg te halen omdat het bit pijn heeft gedaan in z'n mond tijdens het wisselen. Maar ook omdat je geen wedstrijden bitloos mag rijden... (ik kan het mis hebben hoor)
Naar mijn weten kan je met een bosal het neusbeentje breken als je er met een te harde hand mee werkt.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:37

volgens mij doe je wel iets fout als je paard kaal wordt van een halster of een touwhalster. Of je hebt een heel super gevoelig paard, maar volgens mij heb je dan constant te veel druk. Dat kan ook de reden zijn waarom je je paard niet kan laten stoppen.

Zelf vind ik een touwhalster prettiger, omdat het paard, als je ontspanning geeft, hij ook bijna niets voelt. ( een bit bijv voelt ie nog steeds en ook een bosal, omdat ie zo hard en stug is, zal ie nog steeds wel voelen. )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:41

Niet waar. Kaal worden van een halster kan ook omdat de haren van het paard erg dun en breekbaar zijn. Een dergelijk paard kan met rijden, of door het omlaten van het halster in een paddock, zonder dat er iemand aan zit, ook kaal worden op plekken achter zijn oren, neus en wang.