[WN] over karakter gesproken. Absoluut lezen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johnnie

over karakter gesproken. Absoluut lezen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 12:21

Ik ben John, 53 lentes en sinds 2 jaar de bezitter van een quartermerrie Rare Sparkley fregnance. Zij is nu 7 jaar en gefokt voor pleasure.
Bij mij is de interesse om paard te rijden erg laat gekomen. Maar ja beter laat dan nooit. Om het hele verhaal te vertellen zou naar mijn mening het hele forum vullen dus hou ik het kort.

3 jaar geleden gingen wij op vacantie in de lunnerburgerheide in Duitsland. Een vacantie om paard te leren rijden. Dit was ons goed bevallen en de interesse was gewekt. Na een aantal rasbeschrijvingen te hebben gelezen vond ik een quarter eigenlijk wel passen. Na lang gezoek want ik had toch veel eisen, kwam ik in Duitsland terecht bij een bekendstaande fokker en trainer. Een rondleiding hier was een genot en de paarden ja allemaal hadden ze wel wat. Hij stelde voor enkel paarden eens te rijden en mijn oog viel op een merrie behoorlijk uit de kluiten gewassen. Ze was 1,59 hoog en na demonstratie liep ik langs het paard, draaide me om om haar prachtig gevormd achterwerk te bekijken en ze beet me in mijn achterste. Ik schrok en keek het paard aan vanaf een afstand, en er sprong een vonk over. Die ogen, die blik zo ondeugend en bijna lachwekkend en ja hoor ik was verkocht. Ik kocht haar dus. Ze werd mooi per trailer bij me afgeleverd en de transactie werd na medische keurig afgehandeld. ik had een quarter.

Verzot op cowboyfilms ben ik altijd geweest en ik ging nu helemaal op in
de westernsport. Ik ben zelf een John Wayne type dus vandaar dat ik geen genoegen kon nemen met een kleiner type, zou ook belachelijk staan denk ik, dus lessen op mijn eigen paard. Nu 2 jaar verder ben, ik zover dat wij beide trail doen. Gaat redelijk zij kan het maar ik blijf nog achter. Ze tolereert veel van me, fantastisch, maar heeft ook best wel nukken, maarja dat is vrouwen eigen denk ik. Ik verdiep me nu in haar taal. Poeh, een opgave want dit paard spreekt boeken vol. Ze is erg actief met haar taal en dit verwonderd me zeer. Ze is een paard met karakter en dit laat ze ook merken, want op alles geeft ze commentaar.

Voorbeeld, als ik haar s,avonds in de stal zet laat ze duidelijk merken of ze honger heeft. Ik aai haar even en dan gaan haar oren naar achter, ze draait zich om en ik zie haar duidelijk achterwaart kijken. Als ik wegga draait ze zich om en kijkt of ik ook wel in de goede richting loop. Is de richting niet goed, dan bromt ze. Is de richting wel goed draait ze met haar oren alsof ze vliegen aan het wegjagen is. krijgt ze haar portie hooi dan gunt ze me weer een blik waardig.
Als het nu naar haar mening te lang duurt dan draait ze in rondje in haar stal.

Ik ben knetter op dit paard en ja verwennen ik doe het wel al weet ik dat het soms te veel is. Ik ga bij haar in de stal staan en overigens ik mag er enkel in als ik wat lekkers heb. Ziet ze dat ik niks heb, draait ze zich om en gaat precies voor de deur staan zo dat ik er ook niet in kom

DubbelFun

Re: over karakter gesproken. Absoluut lezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 12:30

Welkom op Bokt Johnnie. Leuk onderschrift

Leuk dat je ook een paard met karakter hebt. Die zijn niet altijd even makkelijk (en ik kan het weten )

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 12:31

Leuk verhaal Johnnie en welkom hier!
Ik zal maar niet vertellen wat ik met zo'n "karaktervolle" dame zou doen!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 12:40

jessiejanes schreef:
Leuk verhaal Johnnie en welkom hier!
Ik zal maar niet vertellen wat ik met zo'n "karaktervolle" dame zou doen!

als je het niet openlijk wilt vertellen, stuur me een PB

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 12:44

Welkom op bokt johnie
Paarden met karakter zijn altijd leuk. Vind ik tenminste. Ik heb ook zo'n geweldig mormel. Nadeel is dat je veel consequenter moet zijn met zulke paarden, anders maken ze de kachel met je aan.

Ik zal je dus ook maar niet vertellen wat ik zou doen

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 12:52

Anya schreef:
Welkom op bokt johnie
Paarden met karakter zijn altijd leuk. Vind ik tenminste. Ik heb ook zo'n geweldig mormel. Nadeel is dat je veel consequenter moet zijn met zulke paarden, anders maken ze de kachel met je aan.

Ik zal je dus ook maar niet vertellen wat ik zou doen

Wat zou ik kunnen doen om te leren hoe je dan eigenlijk met zon paard moet omgaan. Tuurlijk begrijp ik heel goed dat de ingeslagen weg niet correct zal zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 12:54

Zie mijn onderschrift... Dit geldt voor alle paarden en zeker voor slimme dominante paarden. Voor je het weet maken zij de dienst uit hihi

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 12:55

Heel herkenbaar, je verhaal, Johnnie! Ik heb een NRPS merrie die als ze me hoort lopen hinnikt om aandacht. Soms is ze niet te genieten maar vaak heel erg knuffelig en schattig. De valkuil is deze karaktermerries niet te verpesten door teveel aandacht en verwenning. Vaak moet ik ook lachen om haar houding en de blik in haar ogen, ze is hartveroverend! Veel sucses met jouw lieve merrie!!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 13:01

meikie schreef:
Heel herkenbaar, je verhaal, Johnnie! Ik heb een NRPS merrie die als ze me hoort lopen hinnikt om aandacht. Soms is ze niet te genieten maar vaak heel erg knuffelig en schattig. De valkuil is deze karaktermerries niet te verpesten door teveel aandacht en verwenning. Vaak moet ik ook lachen om haar houding en de blik in haar ogen, ze is hartveroverend! Veel sucses met jouw lieve merrie!!

Je hebt het echt bij het rechte end, knuffelig en schattig en veranderlijk verradelijk maar nu weet ik nog niet hoe je met zon paard moet omgaan.

Is hier lectuur over.
Laatst bijgewerkt door johnnie op 06-08-05 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:03

Het is een mooi ding ,dat jij goed wilt zijn voor je paard,maar iets teveel goedheid en toegeeflijkheid zal altijd terugslaan(letterlijk en figuurlijk!).Het gevaar is dat je paard zodanig wordt of veranderd ,dat ze dadelijk niet maar aan haar "doel" (prettige omgang,veilig rijden)voldoet en dat zou natuurlijk jammer zijn.
Wil je je verdiepen in het paard,gedraag je je ook als een paard naar haar toe.
En ja ,wat zou een dominant paard (jij,dus) doen ,als een "teamgenoot" zich onrespectvol gedraagd?
misschien weet je zelf het antwoord ook wel!

Wat ik zou doen ,als ze zo haar kont dreigend naar me toedraait?
Van mij krijg ze echt 1 keer een ongelofelijke trap onder haar reet of een mep met iets ,als dat veiliger is!
Maar ,goed,dat ben ik!
gelukkig heb ik dat nog nauwelijk hoeven doen,misschien dat mijn lichaamstaal vooraf al duidelijk genoeg was!

We beginnen nu wel allemaal te reageren,maar was het alleen de bedoeling om een leuk verhaal te vertellen of heb je ook een gerichte vraag?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 13:10

jessiejanes schreef:
Het is een mooi ding ,dat jij goed wilt zijn voor je paard,maar iets teveel goedheid en toegeeflijkheid zal altijd terugslaan(letterlijk en figuurlijk!).Het gevaar is dat je paard zodanig wordt of veranderd ,dat ze dadelijk niet maar aan haar "doel" (prettige omgang,veilig rijden)voldoet en dat zou natuurlijk jammer zijn.
Wil je je verdiepen in het paard,gedraag je je ook als een paard naar haar toe.
En ja ,wat zou een dominant paard (jij,dus) doen ,als een "teamgenoot" zich onrespectvol gedraagd?
misschien weet je zelf het antwoord ook wel!

Wat ik zou doen ,als ze zo haar kont dreigend naar me toedraait?
Van mij krijg ze echt 1 keer een ongelofelijke trap onder haar reet of een mep met iets ,als dat veiliger is!
Maar ,goed,dat ben ik!
gelukkig heb ik dat nog nauwelijk hoeven doen,misschien dat mijn lichaamstaal vooraf al duidelijk genoeg was!

We beginnen nu wel allemaal te reageren,maar was het alleen de bedoeling om een leuk verhaal te vertellen of heb je ook een gerichte vraag?

De bedoeling was om mezelf even herkenbaar te maken op dit forum en natuurlijk vragen te stellen. Ik wist dat ik een andere weg moest inslaan. Waar kan ik met dergelijke vragen beter terecht als op een forum zoals dit waarbij mensen met meer expertise als ik reageren. Ik moet zeggen ik wou dat ik eerder een dergerlijk medium had ontdekt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:12

Ondanks dat Sugar een behoorlijk 'karakter' heeft erkent ze wel duidelijk mij als de Alpha. Missy die 2e in rang is probeert dat meer aan te vechten als Sugar eigenlijk ??

En idd als ze iets uithalen wat niet door de beugel kan dan volgt daar direkt een reprimande op. Vaak is een boze stem al voldoende en soms een por met een elleboog of een vuist.

@Johnnie: lees eens wat boeken van o.a. Klaus Hempling en zoek op internet wat op over paarden(lichaams)taal.
Herkennen van bepaald gedrag is de basis van er naar handelen nl Zomaar in het wilde weg een lel uit delen werkt alleen maar negatief, zéker bij een merrie met karakter.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 13:15

Sugarmiss schreef:
Ondanks dat Sugar een behoorlijk 'karakter' heeft erkent ze wel duidelijk mij als de Alpha. Missy die 2e in rang is probeert dat meer aan te vechten als Sugar eigenlijk ??

En idd als ze iets uithalen wat niet door de beugel kan dan volgt daar direkt een reprimande op. Vaak is een boze stem al voldoende en soms een por met een elleboog of een vuist.

@Johnnie: lees eens wat boeken van o.a. Klaus Hempling en zoek op internet wat op over paarden(lichaams)taal.
Herkennen van bepaald gedrag is de basis van er naar handelen nl Zomaar in het wilde weg een lel uit delen werkt alleen maar negatief, zéker bij een merrie met karakter.

Perfect en ik ga inderdaad op zoek naar dit boek, dank je

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:18

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:23

Sugarmiss schreef:

mmmmmmmmmm,...daar ben ik het met sugarmiss niet mee eens,maar goed,verschillende mensen ,verschillende meningen!
Niet iedereen deelt zomaar in het wilde weg allerlei lellen uit!
Ik schat ,in dit geval,Johnny ook niet zo in,dat hij dat zou doen.
Zo zijn er ook bij de omgang met paarden verschillende wegen die naar rome leiden!
Je kan de simpele boerefluitjes methode,of de westernvariant hiervan :"When she behaves as a bitch,tread her like a bitch!
...,maar zo kan je ook je weg zoeken in de Natural Horsemanship,waar je op het "uit het zadel"-forum ook genoeg kan opsteken,deze wijze is vanuit een wat pasifistischere denkwijze.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 13:30

jessiejanes schreef:
Sugarmiss schreef:

mmmmmmmmmm,...daar ben ik het met sugarmiss niet mee eens,maar goed,verschillende mensen ,verschillende meningen!
Niet iedereen deelt zomaar in het wilde weg allerlei lellen uit!
Ik schat ,in dit geval,Johnny ook niet zo in,dat hij dat zou doen.
Zo zijn er ook bij de omgang met paarden verschillende wegen die naar rome leiden!
Je kan de simpele boerefluitjes methode,of de westernvariant hiervan :"When she behaves as a bitch,tread her like a bitch!
...,maar zo kan je ook je weg zoeken in de Natural Horsemanship,waar je op het "uit het zadel"-forum ook genoeg kan opsteken,deze wijze is vanuit een wat pasifistischere denkwijze.

het is evident dat er enorm veel lectuur te koop zal zijn over paarden. Natuurlijk is mijn mening, er is zoveel te verkrijgen dat je er stapel van wordt. Zo geef je honderden uit en achteraf weet je nog minder. Maar ja, je moet ergens mee beginnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:37

Bepaald gedrag kan ook een heel verschillende bedoeling hebben.

Als Missy me met haar neus eerst aanstoot en vervolgens haar kont naar me toedraait wil ze gekroeld worden, dat is haar manier om te zeggen dat ze me lief vind en ik haar ook. Als ik er genoeg van heb dan weet ze dat een klapje 'over' betekend en dat ze niet moet aandringen voor meer.

Als Missy het in haar hoofd zou halen om met haar hoofd tegen mij aan te gaan staan schuren, krijgt ze meteen een boze stem (dat is voldoende). Ik ben nl geen lager geplaatste schuurpaal en zal dat gedrag dus niet accepteren.

Het 'kontje krabben' en 'hoofdschuren' mogen dan op elkaar lijken, het heeft een duidelijk andere betekenis in paardentaal.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:37

jessiejanes schreef:
Horsemanship,waar je op het "uit het zadel"-forum ook genoeg kan opsteken,deze wijze is vanuit een wat pasifistischere denkwijze.

Niet helemaal waar. Uitgangspunt is lichaamstaal en je gedrag van paarden eigen maken/interpreteren als paard i.p.v. als mens. En beginnen waar een paard ook begint. Eerst vragen, dan vertellen, dan héél duidelijk vertellen, "kill".

Op bijvoorbeeld Parelli spreekt over fasen. Te vergelijken met een dominant paard in een wei dat tegen een minder dominant paard zegt dat hij weg moet.

Oren in de nek, hoofdschudden = fase 1
achterwerk bijdraaien = fase 2
achterbenen optillen/niet gerichte trap = fase 3
paard door de hele wei jagen = fase 4 ("kill")

Een dergelijke indeling houdt parelli er ook op na. Het is alleen de bedoeling dat je als eigenaar niet zo vaak in fase 4 terecht komt, want dan is er wat mis met (meestal) de eigenaar.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:38

Misschien dan voor jezelf besluiten op welke wijze je dit wilt oplossen en je hierin verdiepen.
Veel erover lezen,maar vooral ook gewoon ervaring opdoen!En zo hopelijk "feeling" krijgen wanneer je wat wel of niet kan./mag doen!

Oh ja,nog een tip: trainingsboeken en/of clinics over roundpenn-werk met een paard,100% gebaseerd op opbouwen of herstellen van de rangorde tussen jou en je paard!Ook een NH-techniek ,die veel bij de western-trainings-techniek wordt gebruikt.

Succes!

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:44

hoi Johnnie, welkom op bokt.
Het is moeilijk om iemand advies te geven over hoe je met het karakter van een paard moet omgaan.
Het ligt ook aan de achter grond, was haar karakter al zo of is het er langzaam ingeslopen.
Ik zal je in ieder geval vertellen hoe ik het heb opgelost.
Toen ik mijn ruin kocht was hij niet te genieten, hij stond met zijn oren plat in de stal en met zadelen moest je een kussen voor je kont binden.
Het begeleiden ging ook niet altijd even vlekkeloos.(hij nam mij mee)
Ik heb als eerste een lijn met een ketting gekocht, en deze onder z'n kin door gehaald tijdens het lopen. Dit werkte direct en ik had de eerste stap gewonnen.
Het zadel probleem was simpel als hij wou bijten kreeg hij een correctie van de lijn.
Zijn chagarijnige gedrag is door veel weidegang langzaam aan verdwenen.
Ik heb dus heel veel gehad aan een (voorbreng) lijn.
Verder is het belangrijk om niet te snel toe te geven.
1 keer iets mogen is altijd iets mogen.
Succes met je merrie.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:50

Anya schreef:
Eerst vragen, dan vertellen, dan héél duidelijk vertellen, "kill".

In principe is iedere trainingsmethode hierop gebaseerd.
Uiteindelijk kom het allemaal op hetzelfde neer!
bij fout gedrag het paard beantwoorden in dezelfde "zwaarte".
Als een paard mij in de box bedreigd(MITS het dus echt dreigend gedrag is,dat zie ik ook niet vanachter mijn comp.! ),vindt ik dit vet fout,dus krijgt ze van mij vet fout gedrag terug.
Een angstig paard kan ook met de kont naar me toe staan,als ik de box openmaak,mar die zal ik echt niet lukraak beginnen te meppen.
Maar,zeg nu zelf ,een angstig paard heeft toch echt een andere uitdrukking en gedrag als een dreigend paard,wat het iets te hoog in haar bol heeft gekregen!

even het stukje van Mirel gelezen, en ja ,consequentie is een hele belangerijke factor in hoe je paard een prettig paard blijft.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:53

hallo en welkom op bokt,lekker herkenbaar mijn merrie is ook zon lekkertje,alleen ik heb haar van veulen af aan dus ik ben meteen correct geweest in wat ik wel en wat ik niet wil.
het beste is da je conseqwent bent en duidelijk laat merken wat je wel en niet wil bijv kont naar je toe draaien eerst met je stem een dreigen geluid maken zo iets van pas op he!helpt dat niet dan druk der op zij,en reageert ze daar niet op das is ee tik zeker op zijn plaats

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:54

Een tip: het programma Schatjes van de EO

Erg veel nuttige tips over consequent zijn, negeren en straffen. Het gaat natuurlijk over kleine kinderen, maar ik vind het ook heel goed toepasbaar op paarden.

(Natuurlijk kan de EO het niet laten om er altijd even een 'handjes samen'-shot in te bouwen, dus daar moet je wel tegen kunnen)

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 13:59

mirel schreef:
hoi Johnnie, welkom op bokt.
Het is moeilijk om iemand advies te geven over hoe je met het karakter van een paard moet omgaan.
Het ligt ook aan de achter grond, was haar karakter al zo of is het er langzaam ingeslopen.
Ik zal je in ieder geval vertellen hoe ik het heb opgelost.
Toen ik mijn ruin kocht was hij niet te genieten, hij stond met zijn oren plat in de stal en met zadelen moest je een kussen voor je kont binden.
Het begeleiden ging ook niet altijd even vlekkeloos.(hij nam mij mee)
Ik heb als eerste een lijn met een ketting gekocht, en deze onder z'n kin door gehaald tijdens het lopen. Dit werkte direct en ik had de eerste stap gewonnen.
Het zadel probleem was simpel als hij wou bijten kreeg hij een correctie van de lijn.
Zijn chagarijnige gedrag is door veel weidegang langzaam aan verdwenen.
Ik heb dus heel veel gehad aan een (voorbreng) lijn.
Verder is het belangrijk om niet te snel toe te geven.
1 keer iets mogen is altijd iets mogen.
Succes met je merrie.

Ik herken en erken dit, de verkeerde weg ingeslagen en nu eigenlijk met de gebakken peren zitten. Ik ga erwat aandoen, ik ga een clinic volgen en zie of ik hierbij ondersteuning krijg van goede lectuur. advies was Klaus Hempling, dus dit boek ga ik lezen en die clinic lijkt me oplossend.

bedankt voor je reactie alles helpt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:02

Tuurlijk lijken alle methodes uiteindelijk op elkaar. Zoveel verschil is er nu ook weer niet tussen gewoon gevoel voor paarden, normaal boerenverstand en NH. Hooguit geeft NH handvatten voor mensen die niet direct natuurtalenten zijn (en dat zijn er maar weinig). Bovendien gaat NH wat verder. Mijn pensionhouder is zeer tevreden met een paard dat netjes meeloopt en niet trapt o.i.d. Ik wil dat ze ook nog los netjes meeloopt, komt als ik haar roep, stilstaat als ik dat wil en met een halstertje te rijden is. Dat vindt hij weer overbodig. Het is dus maar wat je wil.

Zeker weten dat die uitdrukking anders is bij angstig of hooghartig
Daarom moet je ook echt leren kijken. Of een natuurtalent zijn. Want je hebt soms maar een spitsecond om te besluiten welke uitdrukking het is en daar je eigen gedrag op aan te passen.