[WN] Ervaringen met Bob Marshall treeless saddle gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lvanbattum

Ervaringen met Bob Marshall treeless saddle gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 17:47

Ik hoor graag van mede bokkers hun ervaringen (graag ook foto`s) met het Bob Marshall treeless saddle.

Past het op elk paard, net zo als het boomloze zadel van bv. boomloosrijden.nl?

Hoe is de kwaliteit, duurzaamheid en het zitcomfort?

Heb je een speciale pad nodig?

Hoe ging het verschepen vanuit Amerika?

Komt 16 inch overeen met een gewoon 16 inch westernzadel?

Ik rijdt momenteel met een continental western zadel maar nu na nog geen 6 maanden gebruik zakt het zadel naar achter en beneden en daardoor krijg je nog maar 1 cm tussen haar schoft en de vork.
Dit zadel hebben we nieuw gekocht maar ze heeft nogal een lastige rug en schommelt erg met haar gewicht. Een toverbal dus...

Ik ben niet erg van het gaten met gaten dempen dus een neoprene pad en dat soort hulpmiddelen zijn niet aan mij besteed.

Alvast bedankt voor de reacties

DubbelFun

Re: Ervaringen met Bob Marshall treeless saddle gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:24

lvanbattum schreef:
Ik hoor graag van mede bokkers hun ervaringen (graag ook foto`s) met het Bob Marshall treeless saddle.

Die van mij
http://www.bokt.nl/upload/317/zadel-bm.jpg

Citaat:
Past het op elk paard, net zo als het boomloze zadel van bv. boomloosrijden.nl?

Het past op heel veel paarden, maar je zult er altijd wel een model bij hebben die er niet blij mee is. Een onrustige ruiter (niet in balans) en een daarvoor gevoelig paard is met een Bm geen goede kombinatie.
Bij BM kun je de voorkant iets hoger in de fork laten zetten, makkelijk voor paarden met een hoge schoft.

Citaat:
Hoe is de kwaliteit, duurzaamheid en het zitcomfort?

Ik ben er zeer tevreden over. Kwaliteit is uitstekend. Duurzaamheid: ik heb hem nu een jaar en hij ziet er nog heel mooi uit , het leer is iets donkerder geworden, maar dat hou je niet tegen. Zitkomfort: , heerlijk zacht. Sommigen moeten even wennen aan de iets bredere zit, anderen rijden er zo mee weg.

Citaat:
Heb je een speciale pad nodig?

Niet iedereen doet dat, maar ik ben er wel een voorstander van. Mijn paarden zijn niet van het brede soort en de ruggegraat wil ik toch graag vrijhouden. Dus ik gebruik alleen pads die naar de rug gevormd zijn (gecontoured), schoftvrijheid hebben (cutback) en 2 aparte (losse) vullingen , die soms ook verwijderbaar zijn zodat de pad gewassen kan worden.

Citaat:
Hoe ging het verschepen vanuit Amerika?

Hij is aangekomen . Hij kan tegenwoordig alleen op de duurdere manier (per vliegtuig), want de doos is te groot voor op de boot. Rare regeling, maar het is zo. Scheelt wel zo'n $60 dat het duurder is. Per vliegtuig mag je uitgaan van $125, per boot zou iets van $50 zijn.

Citaat:
Komt 16 inch overeen met een gewoon 16 inch westernzadel?

Afhankelijk van het model. Ik heb het Barrel model, met een hogere fork en cantle. Hierdoor kom ik met lichtrijden met mijn buik iets tegen de voorkant aan. Als ik stil zit pas ik er prima tussen.
Het Trailmodel is wat lager aan de voor- en achterkant en hier zul je dus dit probleem minder hebben.
Overigens zegt BM zelf wel altijd een maatje ruimer te nemen, maar ik vind dat heel persoonlijk.
Wel moet je er rekening mee houden dat als je paard een erg holle rug heeft dat het zadel iets meer in een holletje gaat staan en je dus minder 'ruimte' overhoud

Citaat:
Ik rijdt momenteel met een continental western zadel maar nu na nog geen 6 maanden gebruik zakt het zadel naar achter en beneden en daardoor krijg je nog maar 1 cm tussen haar schoft en de vork.
Dit zadel hebben we nieuw gekocht maar ze heeft nogal een lastige rug en schommelt erg met haar gewicht. Een toverbal dus...

Tja dat hoor ik vaker dat mensen dit overkomt. De hele 2e hands zadelmarkt die drijft hierop

Citaat:
Ik ben niet erg van het gaten met gaten dempen dus een neoprene pad en dat soort hulpmiddelen zijn niet aan mij besteed.

Jammer dat de zoekfunktie overleden is, er zijn al een paar items over boomloos geweest.
Er zijn verschillende Bokkers met een BM en een paar die hebben proefgereden.
Als je met je paard 'reist' ben je welkom voor een proefritje over de hei.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 18:48

Super. Dank je voor je reactie.

We gaan iig langs Arthur`s in vorstenbosch want daar komt het zadel vandaan.
Misschien kan hij ons helpen of suggesties geven.

We hebben al een keer met een boomloos testzadel gereden en dat was voor beide erg comfortabel. Maar mijn vriend vindt ze niet erg mooi dus vandaar een `echt`westernzadel.
Nu er toch probleempjes ontstaan toch maar eens goed gezocht en toen stuitte hij op de BM. En die vindt hij wel mooi (mannen }> )

Gelukkig zitten we in de luxe positie dat de aanschaf van een ander zadel wel kan maar ik wil nu zeker een zadel dat goed blijft liggen.
We zijn begonnen met een Billy Cook en toen de Continental.

Tja vriendlief wilde een draver met een westernuitrusting en dat zullen we weten ook!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:55

Heel zelden staan ze 2e hands te koop in NL, maar dat moet dan maar wel net je smaak zijn natuurlijk.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 18:58

@Sugarmiss:
Er zit een naad in het midden van het zadel. Heb je daar last van met rijden?

(als ik een naad in mijn kont wil ga ik wel zonder zadel rijden )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:01

Hoe gevoelig is je 'hiny'
Ik voel hem niet iig
Verder hoor ik van niemand dat men daar last van heeft.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 19:32

Afbeelding

Plaats maar even een foto van mijn paard. Graag geen commentaar dat ze niet zo mooi is, maar mijn vriend heeft die beroemde klik met haar.
Ze is wel lief maar heeft dus die errug lastige bouw met die megalange rug van haar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:35

Sinds wanneer is een lange rug het probleem
Korte ruggen geven qua zadelpassen meer problemen dan lange, zeker met westernzadels

Ze heeft wel wat 'rock' in de rug, maar ook niet overdreven.

De vorm van de ribbenkast kun je zo natuurlijk niet zien en een ovale vorm in combinatie met brede schouders geeft vak wel een pasprobleem.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 21:11

Ik zal een foto van voren nemen.

Het probleem is dat ze een schoft heeft, overbouwt is, gespierd op borst en kont maar weinig vlees op haar rug.Haar rug is ovaalvormig.
Doordat haar rug zo lang is krijgt het zadel meer de kans om naar achter te glijden. .

Dat is op te lossen door strakker aan te singelen maar tja het beestje moet ook nog kunnen ademen.

Er kan ook als hulpmiddel een borsttuig gebruikt worden dan kan het niet meer naar achteren schuiven. Als hij namelijk net opgezadelt heeft ligt hij wel goed.

Vriendlief bekend net dat hij het wel HEEL ERG MOOIE zadels vindt.

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:37

Ik heb er ook eentje, hij is te koop. Ze zitten echt suerlekker. rijden superlekker en je hebt nooit meer dat gezeur van;paard iets dikker geworden past het zadel niet meer. de kwaliteit is tukken beter dan de andere boomloose zadels die er op de markt zijn. Het zit goed in elkaar en het leer is mooi. Je hebt inprinciepe geen spciale pad nodig maar het is handig om een beetje dunne pad te gebruiken die goed op je paard ligt. mijn zadel heeft een extra schoftruimte en de singel is wat naar achteren geplaatst om meer ruimte te geven aan de schouder. Als je intresse hebt of je wilt er op rijden stuur dan even een mailtje.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:03

Sorry even off topic

Citaat:

Hij is aangekomen . Hij kan tegenwoordig alleen op de duurdere manier (per vliegtuig), want de doos is te groot voor op de boot. Rare regeling, maar het is zo. Scheelt wel zo'n $60 dat het duurder is. Per vliegtuig mag je uitgaan van $125, per boot zou iets van $50 zijn.

Ik werk in de expeditie en die doos is toch niet groter dan een 20" foot container. Ik vind dit een heel raar verhaal. Dat moet je niet geloven hoor alles kan per boot verstuurd worden. Het gaat dan gewoon in een groupage container en daar passen ook hele grote dozen in

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:07

ik heb zelf 2 Bob Marshalls gehad... en Banjer en ik waren met beide zadels erg blij... ze lagen erg goed op haar, en ik kon er ook goed in zitten...

Ik heb ze verkocht en nu een Torsion, omdat Banjer en ik naast het westernrijden nog willen springen zo af en toe... en dat ging erg lastig met de knop in je maag...

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:15

ik heb ook een BM een deluxe trail model,ik heb hem ook uit de usa laten overkomen

Hij zit en rijd heerlijk!!!!! maar wat wel zo is dat als je nog wat onrustig bent in je zit je paard je soms even niet snapt.

Achteraf gezien had ik dus een maat groter moeten hebben ,maar ja ik stuur hem niet even weer terug naar de usa om te ruilen
het gaat wel zo maar een grotere was beter geweest denk ik. dus heb je nu 15 inch zitting neem dan bij de BM een 16 inch

Het voordeel is dus aan het zadel dat het zadel ´altijd`past!! uitzonderingen kunnen er zijn uiteraard.

De kwaliteit vind ik persoonlijk wat minder dan bij bv mn vorige zadel een crates. ik heb mn zadel nu 8 maanden en na een paar maanden waren mn beugels al doorgesleten ,en ik doe echt geen gekke dingen gewoon elke dag rijden
dus nu heb ik er alu beugels aan gehangen. en verder vind ik het leer dus sneller slijten dan bij mn crates. toen mn crates 8 maanden oud was zag hij er nog beter uit dan mn BM nu.

Maar ondanks dat zou ik geen ander zadel meer willen!!

[img=http://img9.imageshack.us/img9/6259/les31qq.th.jpg]

ik heb geen duidelijkere foto

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:16

oh ja ik heb er non slip pad van lamicell bij ,die zijn heel fijn

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 18:46

Afbeelding

Zo heb nog een foto kunnen opsnorren maar daar zie je alleen haar schouderpartij op.
Hij wil graag een keer een testrit op zo`n zadel maken dus jullie aanboden houden we even in gedachten.

@Uriah: Tja ze begrijpen elkaar weleens meer niet
Daar wennen ze snel genoeg aan en mssn krijgt hij dan die onafhankelijke zit die hij wel nodig heeft.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:12

Ik heb ook een BM. Heeeerlijk zitten ze! En -niet onbelangrijk- mijn paard loopt er goed onder. Ik heb ontelbare zadels met boom geprobeerd, maar daar gaan haar schouders zeer van doen. Ik heb toen uit pure ellende een half jaar op een barebackpad gereden, totdat ik dit zadel vond. Bijkomend voordeel voor mij is dat ik het zadel ook voor mijn jonge paarden kan gebruiken. Dan hoef ik niet bang te zijn dat het zadel niet meer past doordat ze zijn gegroeid of andere bespiering hebben gekregen.

Ik zou het zadel idd iets ruimer nemen dan je normaal zou doen. Wat SM zegt is waar: als je paard een beetje een holle rug heeft, trekt het zadel iets naar elkaar toe (logisch, want er zitten geen "leggers" onder). Overigens zal ik daar ook minder last van hebben, want ik heb een model met een lage pommel en een lage cantle. Maar toch: ik zit liever iets te ruim als strak in een "kuipje".

Ik heb ook verschillende pads geprobeerd, maar hoe het bij de iets dunnere. Mijn favoriet is de Mattes, een gecontourde zuiver schapenwollen pad. Wat ik niet fijn vond, was een stijve, dikke pad. Het lijkt dan alsof je op een plank zit, en daardoor verlies je het gevoel met je paard dat je bij de BM juist zo fijn hebt.

Hier dus ook een enthousiaste gebruiker!

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:28

Ik ben ook een BM bezitter , alweer 2 jaar heb ik mijn zadel en ik ben er nog steeds helemaal blij mee !
Ik rijd op een Quarterhengst , dan weer op een drachtige Quartermerrie en ook regelmatig op een fjord en hij past steeds weer ! Ik heb sinds kort ook een non slip pad en dat bevalt mij ook prima !'
Voor meer info kun je altijd contact opnemen met Alida v/d Hoff
( gegevens staan bij manege 's etc. ) zij heeft er al een hele poos meerdere BM 's en heeft contacten met BM !

Groet Eliza

jewel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:06

Hoi,

Ik weet toevallig dat DJQuarter hier op bokt een BM te koop heeft!
Misschien is het iets voor je!

Groetjes, liesbeth

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:58

kijk, dit is die van mij toen die nog net nieuw was.
Afbeelding
Trailmodel, vanwege de weke rug van m'n paard een maatje groter genomen, zit als een huis, van de naad in het midden merk je overigens helemaal niets en is van goede kwaliteit, zal binnenkort nog een foto'tje maken van hoe die er nu uitziet (2 jaar oud)
Ze zijn trouwens ook met square skirt te verkrijgen

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:57

Ik vindt de bewerking erg mooi Liesbeth , ik heb een glad model maar als ik ooit nog een nieuwe ga kopen dan neem ik ook dat motief .
Je ziet iedere kras op mijn zadel , maargoed het hoort er ook wel een beetje bij vindt ik !

Gr. Eliza

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 14:14

We hebben inmiddels testgereden op een BM! Met dank aan Tunes.

Ik vond de kwaliteit wel tegenvallen in vergelijking met ons continental zadel en de billy cook die we ervoor hadden.

We zijn gister naar Arthur`s geweest en hebben nogmaals naar het zadel en paard laten kijken. Het zadel ligt goed maar omdat ze aardig is afgevallen omdat de training zwaarder is geworden de afgelopen weken, is ze wat vlees kwijt op de rug. Dit zit er over een maandje wel weer aan en we hebben een pad gekocht die dikker is aan de voorkant zodat het wat extra comfort geeft aan haar en gemoedsrust voor onszelf.
Volgens Arthur maakte we ons zorgen om niks en ergens besefte we het ons ook wel want anders had onze merrie echt wel aangeven dat ze pijn had. Dat doet ze gelukkig

Het zadel ligt dus echt super op haar maar ik ben blij dat we er toch naar hebben laten kijken door een expert!

Om terug te komen op de BM. We laten de rit die we erop gemaakt hebben nog even bezinken en zullen hierna een keuze maken.
Maar de verleiding om een zadel te kopen terwijl je een 4 maanden oud superpassend zadel hebt is wel minder
Ik houd het geld dan liever in mijn zak!

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 11:54

Hier mag een slotje op!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:24

en wat heb je besloten?

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 19:35

Geen BM omdat we tegen de vork aan kwamen met lichtrijden en de prijs/kwaliteit verhouding is niet naar onze wens. Het "voegde"niet en het gewone westernzadel ligt goed, dus er was geen haast bij.

Het voelde nogal slapjes aan. We hebben nu een "gewoon" boomloos zadel gekocht voor erbij. Goedkoper en geen problemen met de vork met rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:06

Zo te horen heb je in een te kleine maat gezeten. Bekend probleem bij BM

Dat je een BM slapjes aan vindt voelen snap ik niet. Het zadel is dan wel flexibel, maar je moet toch echt behoorlijk kracht zetten wil je het dubbel vouwen (als je dat al zou willen )
Nu had Tunes meen ik een endurance model, kan zijn dat die uitvoering lichter in gewicht is en dus ook dunner qua bouw.

Maar gelukkig ligt je gewone zadel ook nog goed.