lvanbattum schreef:Ik hoor graag van mede bokkers hun ervaringen (graag ook foto`s) met het Bob Marshall treeless saddle.
Die van mij 
http://www.bokt.nl/upload/317/zadel-bm.jpg
Citaat:
Past het op elk paard, net zo als het boomloze zadel van bv. boomloosrijden.nl?
Het past op heel veel paarden, maar je zult er altijd wel een model bij hebben die er niet blij mee is. Een onrustige ruiter (niet in balans) en een daarvoor gevoelig paard is met een Bm geen goede kombinatie.
Bij BM kun je de voorkant iets hoger in de fork laten zetten, makkelijk voor paarden met een hoge schoft.
Citaat:
Hoe is de kwaliteit, duurzaamheid en het zitcomfort?
Ik ben er zeer tevreden over. Kwaliteit is uitstekend. Duurzaamheid: ik heb hem nu een jaar en hij ziet er nog heel mooi uit , het leer is iets donkerder geworden, maar dat hou je niet tegen. Zitkomfort:
, heerlijk zacht. Sommigen moeten even wennen aan de iets bredere zit, anderen rijden er zo mee weg.
Citaat:
Heb je een speciale pad nodig?
Niet iedereen doet dat, maar ik ben er wel een voorstander van. Mijn paarden zijn niet van het brede soort en de ruggegraat wil ik toch graag vrijhouden. Dus ik gebruik alleen pads die naar de rug gevormd zijn (gecontoured), schoftvrijheid hebben (cutback) en 2 aparte (losse) vullingen , die soms ook verwijderbaar zijn zodat de pad gewassen kan worden.
Citaat:
Hoe ging het verschepen vanuit Amerika?
Hij is aangekomen
. Hij kan tegenwoordig alleen op de duurdere manier (per vliegtuig), want de doos is te groot voor op de boot. Rare regeling, maar het is zo. Scheelt wel zo'n $60 dat het duurder is. Per vliegtuig mag je uitgaan van $125, per boot zou iets van $50 zijn.
Citaat:
Komt 16 inch overeen met een gewoon 16 inch westernzadel?
Afhankelijk van het model. Ik heb het Barrel model, met een hogere fork en cantle. Hierdoor kom ik met lichtrijden met mijn buik iets tegen de voorkant aan. Als ik stil zit pas ik er prima tussen.
Het Trailmodel is wat lager aan de voor- en achterkant en hier zul je dus dit probleem minder hebben.
Overigens zegt BM zelf wel altijd een maatje ruimer te nemen, maar ik vind dat heel persoonlijk.
Wel moet je er rekening mee houden dat als je paard een erg holle rug heeft dat het zadel iets meer in een holletje gaat staan en je dus minder 'ruimte' overhoud
Citaat:
Ik rijdt momenteel met een continental western zadel maar nu na nog geen 6 maanden gebruik zakt het zadel naar achter en beneden en daardoor krijg je nog maar 1 cm tussen haar schoft en de vork.
Dit zadel hebben we nieuw gekocht maar ze heeft nogal een lastige rug en schommelt erg met haar gewicht. Een toverbal dus...
Tja dat hoor ik vaker dat mensen dit overkomt. De hele 2e hands zadelmarkt die drijft hierop 
Citaat:
Ik ben niet erg van het gaten met gaten dempen dus een neoprene pad en dat soort hulpmiddelen zijn niet aan mij besteed.
Jammer dat de zoekfunktie overleden is, er zijn al een paar items over boomloos geweest.
Er zijn verschillende Bokkers met een BM en een paar die hebben proefgereden.
Als je met je paard 'reist' ben je welkom voor een proefritje over de hei.