[WN] Western paardenmishandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RangeRover

Western paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 13:36

Hierbij wil ik meer info van echte western rijders die er vanaf weten en dagelijks mee bezig zijn, dus GEEN reacties van mensen die NIET western rijden!!!

Zelf vindt ik de paardensport de mooiste sport die er is. Paarden zijn elegante, vriendelijke wezens en vreselijk slim. Sinds mijn derde jaar rijdt ik al paard en ben ik er dagelijks mee bezig. Ik kom van de boerderij en wij hebben altijd paarden om ons heen gehad. Mijn vader is een fantiek voorstander van het respect hebben voor een paard en je nooit meer voelen of voordoen dan een paard. Veel agressieve en wilde paarden zijn door mijn vader afgericht zonder het paard met wat dan ook te straffen of aan te raken(!). Het lukt hem altijd door een positieve uitstraling en zachte aanrakingen.

Hij heeft mij geleerd dat western een vreselijke tak van de paardensport is,(gelijk aan paardenmishandeling) omdat er altijd wordt gereden met sporen en het paard onnatuurlijke moves laat uithalen (denk aan spinnen en slidingstops etc. ) nou vindt hij dat met andere pardensporten ook, maar het probleem is dus dat ik western echt super gaaf vindt om te zien en dergelijke. Ik ben van plan om een veulen van ons op te voeden tot western paard. Mijn vraag is nu: kan dit zonder sporen en bit/neusriem? Of zijn dit verplichte zaken om mee te rijden op een show of wedstrijd?? Zelf ben ik natuurlijk ook gewend om op een heel andere manier met paarden om te gaan en kan ik niet eens rijden met een bit, zweep, sporen, etc , gewoon omdat ik niet ben gewend.
Wie kan mij gerust stellen en in details uitleggen hoe dit werkt??

Anoniem

Re: Western paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:52

Sporen zijn op een show optioneel en HOEVEN dus absoluut niet gedragen te worden. Een bit is voor juniorpaarden (onder de 6) ook niet verplicht; dan zou je op bosal kunnen rijden. Echter boven de 6 is dit niet meer toegestaan.

Echter, in de training kun je natuurlijk doen en laten wat je wilt. Ik zou niet weten waarom je niet bitloos zou kunnen westernrijden. Lekker hoor, alleen op bosal of halstertje!

Neusriem is zowiezo op show verboden, en thuis gebruik ik ze persoonlijk ook niet.

Ik zou echter als ik jou was eerst eens heel veel (aangeleerde) vooroordelen weg laten nemen door een bezoek te brengen aan een FATSOENLIJKE westernruiter die niets te verbergen heeft in z'n training.
Bij mij ben je welkom. Kun je zien dat een bit en sporen ook niet-dieronvriendelijk gebruikt kunnen worden.

PS Mag ik er van uit gaan dat je jezelf al zo ver verdiept hebt dat je er al achter bent dat de slidingstops en spins slechts een heeeeeel klein deeltje van de westernsport zijn, die ook absoluut ontlopen kunnen worden door voor andere westerndisciplines te kiezen?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:42

Rangerover ---> ,..is dit serieus???
trouwens ,welkom op BOKT!

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:50

jessiejanes schreef:
Rangerover ---> ,..is dit serieus???
trouwens ,welkom op BOKT!

dat was ook mijn gedachte!

maar om even te proberen een serieus antwoord te geven:
Ik ga ervan uit dat je geen dressuur rijdt, want je zegt zonder bit enzo te willen rijden. Western is (naar mijn mening) erg relaxed, ook voor het paard, en je kan er alle paardvriendelijke kanten mee op!
Volgens mij heeft de NH-beweging een western-afdeling...
Misschien moet je Banjer een PB-tje sturn, die is naast western ook bezig met NH, vrijheids-dressuur enzovoorts

Als je vraag tenminste serieus is...

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:54

RangeRover schreef:
Hij heeft mij geleerd dat western een vreselijke tak van de paardensport is,(gelijk aan paardenmishandeling) omdat er altijd wordt gereden met sporen en het paard onnatuurlijke moves laat uithalen (denk aan spinnen en slidingstops etc. )

Hoe stopt een paard vanuit de galop in de natuur dan
RangeRover schreef:
nou vindt hij dat met andere pardensporten ook, maar het probleem is dus dat ik western echt super gaaf vindt om te zien en dergelijke. Ik ben van plan om een veulen van ons op te voeden tot western paard. Mijn vraag is nu: kan dit zonder sporen en bit/neusriem?

Ja, dit kan. Zelf heb ik mijn paard zonder sporen ingereden en ook zonder neusriem. Eerst een tijdje met een halstertje en ben op een gegeven moment over gegaan met een bitje
RangeRover schreef:
Of zijn dit verplichte zaken om mee te rijden op een show of wedstrijd??

Een neusriem is verboden op wedstrijden. Sporen hoeft niet. Als je paard onder de 6 is heb je nog een keuze om met een bosal te rijden. Echter boven de 6 mag dit niet meer.

RangeRover schreef:
Zelf ben ik natuurlijk ook gewend om op een heel andere manier met paarden om te gaan en kan ik niet eens rijden met een bit, zweep, sporen, etc , gewoon omdat ik niet ben gewend.
Wie kan mij gerust stellen en in details uitleggen hoe dit werkt??

met zweep rijden kan ik ook niet maar de rest kan je ik je niet uitleggen. dit gewoon omdat ik een andere stijl heb dan jou.

maar mijn vraag is wil je western rijden en dan wedstrijden of wil je western rijden en dan gewoon recreatief? Vind dit echter een heel verschil.

En je moet toch je vader maar eens uitleggen dat er meer dan reining is (Sliding Stops en Spins)

er is ook Pleasure ( hier wordt gejureerd op de gangen van het paard) trail (diverse hindernissen uit de natuur nemen) etc.etc.

En welkom op bokt trouwens

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:55

pffffffffff

bij de dressuur gebruik je toch ook sporen? en vraag je toch je paard ook constand naar beneden? bij western geef je je paard meer ontspanning dan bij de dressuur hoor...
heel veel mensen denken dat westernrijden dierenbeul is maar het eerste wat in hun opkomt is een lasso slidingstops en spins..maar er is meer dan alleen dat... en niet iedereen doet dat, en voor dat je er mee begint een paardje western te rijden zou ik me er toch wat meer in gaan verdiepen...

succes

groetjes Emma

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:00

RangeRover schreef:
Hij heeft mij geleerd dat western een vreselijke tak van de paardensport is,(gelijk aan paardenmishandeling) omdat er altijd wordt gereden met sporen en het paard onnatuurlijke moves laat uithalen (denk aan spinnen en slidingstops etc. ) nou vindt hij dat met andere pardensporten ook,

Omdat jou vader dat eigelijk ook vind van andere paardensporten, mag dit topic van mij naar de huiskamer verplaatst worden. Eigelijk geef je namelijk al zelf het antwoord.
Dus ga effe goed met je vader praten, of bel een hulp lijn die speciaal voor dit soort van problemen in het leven is geroepen.

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:20

heyhey,

Ik ga in deze compleet met Emmelske mee.
Ik zou ook zeggen, als je dit verhaal serieus meent:
verdiep je eerst eens goed in de westernsport, ga eens bij hoogstaande gerespecteerde trainers en stallen kijken, rijd desnoods een keertje een (proef)les of een aantal lessen en vorm dan een goeie mening over de tak.
En als je een veulentje western wil rijden kan je dat denk ik ook het beste doen met hulp van iemand die er ervaring mee heeft.
Of ga ook eens kijken bij een wedstrijd om een beetje inzicht te krijgen in de verschillende takken die er binnen de westernsport zijn en wat jou leuk lijkt om te gaan doen met je paardje, ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is absoluut geen kritiek hoor, is gewoon om je op weg te helpen.
Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:21

Het is erg jammer, Rangerover, dat je van huis uit al deze negatieve ballast richting westernsport hebt meegekregen. Een beperkte voorlichting op het gebied van paardensport in wat voor discipline ook, kan je heel snel op het verkeerde been zetten. Ik zou idd het aanbod van Sonja aannemen: ga eens meeten en ervaar wat de western echt betekend. En je zult zien dat er een wereld voor je open gaat.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:22

@ RangeRover
Je zeikt !!
Of met een echt goed onderbouwd verhaal komen in plaats van die kreten over zielig en mishandeling.
En anders gewoon lekker in de tuin met je MLP-tjes gaan spelen

Sorry ben het echt gewoon zat….. dat gezeik over hoe erg wij wel niet bezig zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:28

Rangerover, kijk eens hier (en bestel de gratis DVD die je wat meer informatie geeft over het programma : http://www.parelli.nl/

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:30

ja er zijn een aantal NH-ers die ook western rijden. Ik bijvoorbeeld.
Dus als je toch bij Sonja langskomt, ben je ook van harte welkom bij mij. Kun je mijn paard met een halstertje western rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:36

vigel1 schreef:
@ RangeRover
Je zeikt !!
Of met een echt goed onderbouwd verhaal komen in plaats van die kreten over zielig en mishandeling.
En anders gewoon lekker in de tuin met je MLP-tjes gaan spelen

Sorry ben het echt gewoon zat….. dat gezeik over hoe erg wij wel niet bezig zijn

Whoa....
Deze persoon VRAAGT in ieder geval aan ons om het vooroordeel weg te nemen. Maak daar dan ook gebruik van, als je je sport een warm hart toedraagt en wilt promoten!
Ik vind dit een stuk positiever dan alleen maar zeuren en ook niet willen luisteren!

uil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:57

Ik heb nog nooit een paard in de wei de passage of piaf zien doen, de slide stop en spin enz. echter wel kijk maar is goed rond in de wei.
Mijn paard was het dressuur rijden helemaal beu, sind ik western rijd is hij weer helemaal vrolijk.
Ik rijd puur recreatief en ook veel in het bos zowel met als zonder bit.
Er is een heleboel mogelijk in de western.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:58

Prima wat jij wil maar ik ben het in ieder geval kwijt

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:03

@Vigel1: dat lucht op, nietwaar? ik kan het me goed voorstellen, elke week wel een topic hier op het forum met "verschil dressuur/western" of iets dergelijks, en altijd gaat het erover hoe agressief western wel niet zou zijn...

uil schreef:
Ik heb nog nooit een paard in de wei de passage of piaf zien doen, de slide stop en spin enz. echter wel kijk maar is goed rond in de wei.

Bij ons op de manege zie ik vaak genoeg paarden lekker uit hun dakkie gaan, zwaar in galop en dan een sliding-stop, en dat wordt ook door veulens gedaan die nog nooit een zadel van dichtbij hebben gezien! Ook roll-backs, passage en nog wat van die fratsen zie ik ze vaak genoeg uithalen, vooral als ze net zijn losgegooid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:13

JUIST omdat we al zo als agressief te boek staan (qua rijstijl) vind ik het bijzonder onhandig om dan ook nog eens zo agressief te gaan reageren.
Je goed recht hoor, in een vrij land. Maar heb dan geen verhalen over het promoten van je sport en het verbeteren van ons imago...

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:20

ik wil gewoon leuk paardrijden zonder elke keer te moeten uitleggen dat er echt geen bloed onder de staldeur vandaan stroomt na het rijden, en dus kan ik me de reactie erg goed voorstellen! En ook die van PeterV!

Als je echt paardvriendelijk bezig wilt zijn koop dan een paar hectare grond, zet de kudde daarop en kom er verder niet bij in de buurt, dan laat je paarden voor 100% in hun waarde. Dan mag je de paardensport van een ander voor paardonvriendelijk uitschelden.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:12

hallo RangeRover! Zoals hier boven al staat kan western een heel paardvriendelijke manier van rijden zijn! Ik adviseer je het aanbod van Sonja en Anya aan te nemen, veel plezier en succes met je veulen!

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:13

Sonja schreef:
JUIST omdat we al zo als agressief te boek staan (qua rijstijl) vind ik het bijzonder onhandig om dan ook nog eens zo agressief te gaan reageren.
Je goed recht hoor, in een vrij land. Maar heb dan geen verhalen over het promoten van je sport en het verbeteren van ons imago...

Hier ben ik het mee eens.

En rangerover praat niet eens over dressuur dus laten we dat even buiten beschouwing laten.

Kijk ik zal haar en haar vader respecteren met wat zij doen met hun paarden. Als ze mij als western ruiter ook respecteren. Doen ze dat niet. dan is het hun probleem maar wordt ik erg lastig

Maar rangerover vraagt om verdere uitleg en niet om aangevallen te worden!!

Maar ik nodig rangerover ook uit om te komen kijken. Ik ben niet iemand die N-H doet maar toch wle op een keurige manier (naar mijn idee) western rijd

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:28

ook nog iets over de sporen, ik heb vroeger menig paard lek geprikt zien worden in de engelse-dressuur met grote puntsporen dan zijn onze wielsporen veiliger voor een paarde flank als je te hard been geeft rollen ze weg (bij mij tenminste)

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:35

ook nog iets over de sporen, ik heb vroeger menig paard lek geprikt zien worden in de engelse-dressuur met grote puntsporen dan zijn onze wielsporen veiliger voor een paarde flank als je te hard been geeft rollen ze weg (bij mij tenminste)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:55

Wat jammer dat je vader er zo over denkt! Mijn ervaring is juist dat veel "natural horsemen" (en daarmee bedoel ik eigenlijk mensen die paarden trainen vanuit het idee dat je ze niet moet "breken" maar met ze samen moet werken) hun roots in de westernwereld hebben. Toegegeven: vaak zijn ze uit onvrede over de africhtingsmethodes in de westernwereld op zoek gegaan naar een vriendelijker alternatief, maar zij hebben al decennia lang aanhangers die hun paarden op deze manier trainen. Als voorbeelden noem ik Buck Brannaman, Ray Hunt, John Lyons en Mark Rashid. Allemaal westernruiters; allemaal diervriendelijke trainers (overigens allen Amerikaans).

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:25

Ook bij mij ben je van harte welkom om een kijkje te komen nemen, samen met je vader. Misstanden komen in alle takken van de paardensport voor, maar dat wil niet zeggen dat je alles over 1 kam moet scheren.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:32

RangeRover schreef:
...................... Veel agressieve en wilde paarden zijn door mijn vader afgericht zonder het paard met wat dan ook te straffen of aan te raken(!). Het lukt hem altijd door een positieve uitstraling en zachte aanrakingen.

............................Ik ben van plan om een veulen van ons op te voeden tot western paard. Mijn vraag is nu: kan dit zonder sporen en bit/neusriem? ....................Wie kan mij gerust stellen en in details uitleggen hoe dit werkt??

Waarom vraag je dit niet aan je vader??
waarschijnlijk is hij meer op de hoogte hoe je een paard iets kan leren,zonder sporen,bit en neusriem.
Oh ja,...veulens al "western" leren lopen,daar houden ze "hier "op BOKT niet zo van!
Ik ben serieus benieuwd ,hoe jou vader dit zou doen!
Wat doen jullie overigens WEL met jullie paarden ,als vele vormen van paardensport mishandeling is?