[WN] Vraag voor de Quarter-eigenaren: Voordroog of hooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Vraag voor de Quarter-eigenaren: Voordroog of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 13:57

Wat voer jij je Quarter/Paint Horse? En vooral ook waarom? Ik vraag dit onder andere i.v.m. het eiwitgehalte.

En nog iets; het voordroog dat bij ons op stal gevoerd wordt, zit (soms) vol met lange, gedroogde stengels van Jacobskruid. Zo liggen er in de stal van mijn paard ook regelmatig een boel stengels (hij eet ze dus niet op). Maar toch; ik ben er niet gerust over. Jacobskruid is namelijk een sluwe indringer. Hebben jullie dit ook (meegemaakt)? En hoe denken jullie hierover?

crazycactus

Re: Vraag voor de Quarter-eigenaren: Voordroog of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:32

Ik zou dat mooi niet willen laten voren. Gelukkig eet jou paard ze niet maar, het is wel giftig. Gedroogd kruiskruid is namelijk zijn bittere geur kwijt waardoor paarden het wel eten. Een kennis van mij is een heel aantal koeien kwijt geraakt door hooi waar het inzit.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:52

Ik voer voordroog, tenminste kuil die net zo droog is als hooi, maar dan in grote folie pakken.
Is wat mij betreft hetzelfde als hooi MAAR dan wel zonder Jacobskruid. Dat kan ik gelukkig zeker weten want het komt van ons huurland en het land erachter.... Mocht het ergens anders vandaan komen, ga ik eerst kijken voor aankoop.......
Op pensionstallen heb je daar natuurlijk geen eigen keuze in maar ik vindt het wel erg slordig dit zo te voeren. Willen ze het klantenbestand uitdunnen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:54

In een woord schandalig dat er stengels van JKK in het hooi zitten: ben je er echt zeker van dat het dat is? Dan zou ik even een hartig woordje met de staleigenaar gaan spreken, en als hij niet voor rede vatbaar is, heel snel mijn biezen pakken en vertrekken.

Bij ons op stal voeren ze voordroog (van eigen land, biologisch bemest en gegarandeerd JKK vrij) , en ik heb nog geen problemen gehad dat mijn paarden (QH) er niet tegen konden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:27

Gewoon hooi (natgemaakt). Met liefst niet te veel graszaad, want dan gaat Missy aan de dunne.
Om dit te voorkomen voer ik dan 1 hooibeurt geen hooi maar 1 kilo grasbrok.
Omdat ik het hooi toch nat maak, moet ik het altijd toch uitspreiden in een kruiwagen, dus kan ik meteen alle onrechtmatigheden eruit halen.

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:30

Let heel goed op, want de stengels kunnen ook zuring zijn. Al leer je het wel herkennen op den duur. Bij ons in het hooi zaten soms ook dikke stengels, dus ik dacht meteen aan jacobskruid. Ik heb het laten onderzoeken en het blijkt ongevaarlijke zuring te zijn. Nu voeren wij hooi van eigen (goed bewerkt) land, dus hebben we zicht op wat er in het hooi verdwijnt, maar ik kan me voorstellen dat je wel schrikt. Jacobskruidstengels zijn donkerpaars, de bloemetjes worden gedroogd bruine knopjes of pluisjes. Mag ABSOLUUT niet in voordroog of hooi zitten, gooi het gerust weg en stop met dit spul! Maak anders effe een fotootje ervan en PB naar mij! Ik zie wel of het JKK is of niet.....let op, het is echt dodelijk in gedroogde vorm. Iedere dag dat je paard er van eet, wordt opgeslagen in de lever...totdat het maximale bereikt is...Ik vind het heel eng....
Over het voordroog of hooi, ik ben voor mooi, droog geurend hooi...2e en 3e snede....van ons eigen landje...

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:05

Ik maak altijd m'n eigen hooi en voordroog, doe dit meestal als het weer mee zit de 2 de week van juni, als het gras net in de bloei schiet.
Het eiwit gehalte in het gras gaat dan naar beneden en ja hebt nog niet veel verliezen aan gras wat al in het zaad zit.
Maar balen JKK in zit kun je beter niet voeren, de giftige stoffen uit het JKK zijn door de hele baal heen getrokken dus al zoek je alle herkenbare JKK er uit dan nog zit het gif er in.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:15

Zuring zijn lichtbruine stokken met een grillig uiterlijk. Dat eten ze echt niet op. Volgens mij eten ze jkk wel gewoon.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 02:13

Mijn paard eet gewoon hooi.
Maar ze krijgt wel krachtvoer met een laag eiwit gehalte.
Anders krijgt ze last van eiwit bulten.
Kijk maar eens naar de foto.

Afbeelding

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 09:18

Dankjulliewel voor de reacties. Ik hoop natuurlijk op nog meer.

Ik heb gisteren één van de stengels, met takjes, uit z'n stal vergeleken met een JKK-plantje in de wei. Het is toch echt hetzelfde, JKK dus. Aan sommige takjes zitten zelfs nog blaadjes en gedroogde bloemetjes. Meerdere mensen herkennen het als jacobskruid.

Iig; ik heb mijn paard gisteren per direct op hooi gezet. Dit hooi is van zeer goede kwaliteit (JKK-vrij) en wordt door een klant zélf ingekocht. Ik koop het dan weer van hem over. Ik ben er wel van geschrokken zeg...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:28

De bulten van MSQuincyTE zien er toch echt uit als muggenbulten, en geen eiwitbulten hoor!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:10

Weet de eigenaar van de stal wel wat hij voert? En kan hij aansprakelijk gesteld worden als een paard ziek wordt of dood gaat?
Ik zou onmiddelijk mijn paard naar een andere stal verhuizen als iemand dit gewoon door blijft voeren terwijl hij de risico's weet......

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:30

Het zijn dus wel eiwit bulten ken mijn eigen paard goed genoeg daarvoor.
Ik weet donders goed hoe eiwit bulten er uit zien.

Go_Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:50

Hoi,

Als er JKK in het hooi zit zijn niet alleen de stengels giftig maar het hele hooi. Ik zou het zeker niet voeren.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:55

@Toekie: als jullie JKK op het land hebben staan EN in het hooi hebben zitten, dan benijd ik jou niet als het om stalling gaat. Sluipmoordenaar, dat plantje.

@MSQuincyT: ik weet niet of er meerdere soorten eiwitbulten mogelijk zijn, maar de door jou gefotografeerde bulten krijgt mijn paard alleen van insecten. De eiwitbultjes die Milena krijgt zien er totaal anders uit

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:00

Ik herken er eerlijk gezegd ook geen eiwitbulten in
Maargoed, als jij het zeker weet, dan geloof ik je meteen.

Mijn eigen paardje heb ik op hooi staan, nat hooi wel te verstaan. Hij kan niet tegen de vele eiwitten in kuil (gaat er van aan de schijt) en hooi is net iets te stoffig op het moment. Ja, ik heb ook weer wat gekocht

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:38

kan iemand mij uitleggen wat het nut van grasbrok is en hoe je het moet voeren..

daar weet ik eerlijk gezegd weinig van maar het klinkt interessant!

(over 3 weken heb ik ook een paint)

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:42

Cassidy schreef:
De bulten van MSQuincyTE zien er toch echt uit als muggenbulten, en geen eiwitbulten hoor!

Hi hi, precies wat ik dacht, alleen ik dacht aan horzelbulten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:04

Grasbrok voer je ipv hooi/gras. Je kunt het alleen voeren, maar ik gooi er altijd een halfje bix of muesli door.
Wel goed nat maken.
Op 1 schep grasbrok gaat een halve liter water.

Het nut voor mij is dat Missy er blijkbaar qua maag/darmen beter tegen kan dan alleen hooi.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:36

zou het verstandig zijn om een veulen die 3 dagen in de week in het land gaat de rest van de dagen grasbrok bij te voeren?
Om zijn ingewanden toch een beetje aan hetzelfde 'materiaal' te houden?

(ik zeg maar wat hoor, wil het beste voor hem)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:37

Nee lijkt me niet logisch.
Ten eerste kost het een stuk meer als gewoon hooi. En als je paard geen probleem heeft met zijn maag/darmen is er geen reden om het wel te doen.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:08

als je gras brok wil gaan voeren, kijk dan wel uit dat je het door en door geweekt hebt ik heb er al verschillende paarden bijna in zien stikken omdat het in de slokdarm bleef zitten en daar uit ging zetten door speeksel vocht.
en ook in de maag neemt het wanneer niet goed geweekt nog 5x zijn eigen volume aan, je wil dan niet weten hoe die maag voelt bij het paard
dus ik zou eigenlijk zeggen liever geen grasbrok voeren of je moet heel goed weten hoe je er mee om moet gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:49

Ik voer het nu al jaren en heb er nooit problemen mee gehad (paard ook niet )

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:15

ik ben genezen
als het niet noodzakelijk is doen we het niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:24

Is er geen mogelijkheid om hem vers gras te voeren als hij binnen staat? Dus iedere dag wat maaien en hem VERS gesneden gras (van dezelfde dag) voeren?
Overigens vraag ik me af waarom een veulen maar drie dagen in de week het land op kan? Een veulen moet kunnen rennen en buiten kunnen spelen!