[WN] verschil dressuur - western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

verschil dressuur - western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 23:03

ik heb altijd dressuur gereden en kwam net op dit forum terecht en vraag me wel af wat nou eigenlijk de verschillen zijn tussen dressuur en western. van dressuur weet ik wel zo'n beetje wat de bedoeling is en wat de oefeningen inhouden maar van western niet. dus help mij

kan je eigenlijk dressuur en western rijden? het lijkt mij lastig om om te schakelen van het een naar het ander. kan een paard nog western leren als hij dressuur beleerd is? en andersom?

crazycactus

Re: verschil dressuur - western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:04

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:11

Tjaa daar zullen de meningen altijd wel verdeeld over blijven.

Kun je wel simpel spreken van een verschil tussen dressuur en western als er zowel in de western als in de dressuur al zoveel verschillen in technische aanpak zijn.

Als het je echt interesseert ga dan eens op een wat grotere wedstrijd kijken en bezoek eens een betere manege c.q. instructeur.
Neem eens een lesje op een goed gereden paard en je zult snel genoeg de verschillen ervaren, als die er al zijn en in welke mate

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:13

ik vind dat westernrijden vaak wat paardvriendelijker is dan engels/dressuur rijden. bij western hoef je je teugels niet zo strak te houden, en je geeft het paard gewoon veel meer vrijheid. en bij dressuur moet je netjes rijden en precies op de bakletters enzo, en bij western heb je verschillende onderdelen zoals trail, pleasure, en daarbij moet je over een brug heen, overgangen maken, slalommen enz. ik heb 2 en een half jaar engels/dressuur gereden en rijd nou een half jaar western. nou moet ik zeggen, western bevalt me beter!! je zit zelf ook beter in het zadel omdat het wat comfortabeler zit, en je geeft het paard dus ook meer vrijheid. Groetjes!!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:58

Ik vind western veel meer ontspannen. Bij engels moet het plaatje mooi zijn, paard aan de teugel, dit dat, zus zo.
Bij western rijd je ook met langere teugel, het paard kan zich veel beter bewegen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:38

Dat rijden aan de lange teugel is het eindresultaat. Ook in de western zul je je paard moeten verzamelen, en dat betekend ook dat je aan die teugels moet zitten.

Grote verschil is in mijn ogen dat je met constante aanleuning rijdt in de dressuur, en in de western het paard van het bit afrijdt. M.a.w. je vraagt en je laat weer los als beloning op het moment dat het paard daar loopt waar je het hebben wilt.

Overigens is ook western netjes rijden, in alle disciplines. Niet op de letter, maar in de reinig wel over je eigen spoor en iedere keer over X, bij de horsemanship ook changeren op een bepaald punt, en bij de trail mag je ook niet zomaar een hindernis omgooien of balkjes aantikken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:32

zelf rijd ik dressuur,
maar western vind ik er ''relaxter'' en rustiger uitzien
helaas doen ze het op mijn manege niet, en mag ik ook niet
western rijden daar met mn pony
(ze willen geen hoofdstel zonder neusriem ofzo,....)
wel jammer, want ik wil zeker de westernkant op, lijkt me
veel leuker!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:39

Waarom zou je op die manege op je eigen pony geen western mogen rijden dan?

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:57

Citaat:
Ik vind western veel meer ontspannen.

Wat doe ik dan fout als ik na een lesje van mijn instuctrice. Dood moe van mijn paardje af stap
Niks ontspannen ik werk me kapot op mijn paardje ( met erg veel plezier hoor )
Van de week vroeg ik nog hard op in de les wanneer het nu eens makkelijker ging worden
mij is toen verteld makkelijker wordt het nooit.......... Het gaat er alleen makkelijker uit zien voor de mensen die aan de kant staan te kijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 23:38

Dark_Bloom schreef:

Ik rij western, en mijn paard heeft een neusriem om. Het mag niet tijdens de wedstrijden, maar in de training: altijd!
Western rijden is niet alleen maar zonder neusriem rijden!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:11

Dark_Bloom schreef:
zelf rijd ik dressuur,
maar western vind ik er ''relaxter'' en rustiger uitzien
helaas doen ze het op mijn manege niet, en mag ik ook niet
western rijden daar met mn pony
wel jammer, want ik wil zeker de westernkant op, lijkt me
veel leuker!

Van wie is die pony? Ik zou me op mijn eigen paard/pony echt niet de wet door een ander voor laten schrijven. Wat een flauwe kul van die stalling.

Verschil tussen western en dressuur, tja daar is al zo veel over gezegt, maar laat ik het zo samen vatten. Als ik dik 13 jaar geleden niet in een western zadel terecht was gekomen had ik nu zeker geen drie eigen schatten van paarden gehad.
Ik vond/vind echt niks aan dressuur, saai, veel te strak veel de gedwongen en geforceerd het zou dus niet in me op zijn gekomen om ooit een eigen dressuur paard te nemen.

En uh vigel1 relaxed wil niet zeggen dat je niet hard moet werken. Ik ben ook uitgeblust na een les maar toch heb ik dan heerlijk relaxed gereden

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:22

moe maar voldaan heet dat

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 15:56

Precies

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:23

ik rijdt dressuur en western tegelijk. dressuur meer, aangezien dat paard om de hoek staat en ik de enige ben die er op rijdt. Western doe ik met classy van bonnigje en died. maar die zijn 20 minuten fietsen en hun willen zelf ook rijden
wat ik merk aan verschil is dat je bij dressuur veel meer moet doen. Ik doe bij western dus vaak te veel waardoor ik het paard juist in de weg zit...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:42

Dan doe je bij dressuur te veel

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:50

uuhh... ja! ik zit zeker bij dressuur ook constant te tikken met mijn benen. probeer het eruit te krijgen maar dat is lastig. zoals veeeeel andere dingen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:56

Cassidy schreef:
Ik rij western, en mijn paard heeft een neusriem om. Het mag niet tijdens de wedstrijden, maar in de training: altijd!

Even een aanvulling (je zou nu kunnen lezen dat je bij western per definitie bij de training een neusriem gebruikt), ik gebruik tijdens de training nooit een neusriem, zou zo niet weten waarvoor....

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:21

ik heb vandaag 2 x les gereden, samen met rafaela, de 2de les was een westernles, dat leek we lleuk, dus daar mee gereden.. het idd voor rustiger, wat fijner en hebben gewoon zo met 1 hand moeten galopperen, maar ik heb de teugels nie veel hoeven gebruiken, en de les die ik ervoor had, de hele tijd aan de teugels, veel met de benen..

ik denk dat ik overstap naar de westernles, je leert bovendien meer( bij onze manege dan ) en het is heel leuk, western rijden en veel relaxer.. maar je bent idd heel moe nadat je klaar bent..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:21

euhm.. ik moet met mijn benen mijn paard ook naar beneden rijden zodat ik later eventueel aanleuning krijg met 1 hand.. maar dat is wel een kwestie van heel hard werken!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:26

Ik ben al zes jaar bezig met westernrijden, maar moet nog de les tegenkomen waar de instructrice me adviseert om meteen maar op een hand te gaan rijden.

Ik rij dus met trens, op twee handen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:28

Cer schreef:
Cassidy schreef:

Even een aanvulling (je zou nu kunnen lezen dat je bij western per definitie bij de training een neusriem gebruikt), ik gebruik tijdens de training nooit een neusriem, zou zo niet weten waarvoor....

Om te voorkomen dat het paard leert de tong over het bit te gooien ?

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 20:19

ik had niet meer gereageerd want wist niet dat jullie zo enthousiast aan het posten geslagen waren. allemaal bedankt voor de reacties. het klinkt erg leuk . als ik nog eens de kans krijg ga ik t eens proberen.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:35

Verschil tussen western en engels rijden? Tja met engels rijden rijd je andere figuren/oefeningen en de houding van het paard is anders dan bij western , maar qua hulpen ZOUDEN er eigenlijk geen verschil moeten zijn. Elk paard reageert op dezelfde manier op focus, energie en gewichtsverplaatsing. Heb je dus infeite geen teugels en beenhulpen voor nodig. En daarmee zou je elke engelse én western figuur/oefening kunnen uitvoeren
Maar waarom er nou verschillende hulpen gegeven worden bij engels en western en binnen engels en western

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:44

Er is altijd wel verschil zelfs bij de westernpaarden opzich. Ik galopeer aan op mijn buitenbeen, maar er zijn er ook zat die op hun binnenbeen aangaloperen. Dat is maar een klein voorbeeld, maar er zijn nog veel meer verschillen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 06:55

Cassidy schreef:

Om te voorkomen dat het paard leert de tong over het bit te gooien
?

Voorkomen is beter dan genezen, dat is misschien waar, maar ik heb dan waarschijnlijk altijd van die brave paardjes die dat niet doen. Ik zie meestal dat mensen de neusriem gebruiken om de mond dicht te snoeren zodat het paard zn mond niet open kan doen en kan laten zien dat de ruiter zit te trekken (beetje jezelf voor de gek houden imo)
De paardjes die ik rij mogen best hun mond opendoen. Naar mate de training vordert gaat die vanzelf dicht.

off topic
Wanneer besluit je eigenlijk die neusriem eraf te halen dan? Je blijft toch niet jaar en dag met een neusriem rijden, vooral niet bij een gevorderd paard?