[WN] waarom western...(niet-westernruiter)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Linda

waarom western...(niet-westernruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 18:02

Ik rij zelf al heel wat jaren gewoon engels(recreatief), westernrijden heeft mij altijd aangesproken, de manier waarop het paard bereden wordt, meer ontspanning voor het paard lijkt mij. (zeg het me als ik het verkeerd zeg, ik ben namelijk een leek in western ). ik wil iets anders, natuurlijk altijd leuk, lijkt me, om iets anders te proberen met weer nieuwe uitdagingen.
ik ben daarom al een beetje op zoek naar een manege in de buurt, gezien ik komend jaar toch weer op een manege moet gaan rijden ivm studie. de dichtbijzijnde ligt in heytshuizen, iemand ervaring mee?
Of western echt iets voor me is zie ik zowieso pas als ik een keer echt les gehad heb.

ik zou graag willen weten je western bent gaan rijden? En waarom bevalt dat beter? en alle andere tips of waarom ik het niet of juist wel moet proberen oid zijn ook zeker welkom!

alvast bedankt!

RoxanneH

Re: waarom western...(niet-westernruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:27

Euh ik heb nooit anders gereden dan western...... Ja van mn 6e tot mn 8e jaar heb ik even engels gereden, maar dat was meer "hobbelen" op een manege pony.
De reden dat ik naar het western over ben gestapt is omdat mn vader toen al western reed, en ik het ook geweldig vond.
De reden waarom ik nu geen dressuur zou willen rijden, zijn de zelfde redenen die jij eigenlijk al aangeeft. De ontspanning en de natuurlijke manier van rijden spreekt me ontzettend aan.
Wat niet wil zeggen dat je er niets voor hoeft te doen!!
Het isjaren trainen om een paard zo ontspannen aan een los teugeltje te krijgen. Maar dat wist je waarschijnlijk wel.
Wie weet krijg je het western virus ook te pakken!!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:47

Hoi Linda,
Wij zitten niet zo ver van jullie vandaan,namelijk in Egchel (Helden/Panningen).
Wij hebben een fok/trainings-stal voor quarters (disipline reining),dus als je het interresant vind om eens te kijken,dan ben je welkom!
Helaas zijn wij geen manege ,waar je op onze paarden kan lessen, maar met een eigen paard zijn er wel mogelijkheden.
een keertje "voelen" hoe zo'n klaar westernpaard nu rijdt , kan ook nog wel!(met een demootje vooraf natuurlijk!)
pb maar bij interesse,groeten!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:50

Nou xxLindaxx, dat aanbod van jessiejanes zou ik zéker niet afslaan!!!

Ik ben ook western gaan rijden omdat ik het Engels niet meer zag zitten - al 15 jaar niet meer. Ben een proeflesje western gaan doen en ben sindsien verknocht aan de voor mij veel logischere manier van rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:26

Ik ben gaan westernrijden nadat ik bij de dressuurlessen (manegelessen) als redelijk gevorderd ruiter op de meest verknipte knollen werd gezet, en er ieder keer weer naast lag. En geen enkel paard is het waard om je nek te breken, echt geen enkel paard. Een uurtje ontspannen rijden was er niet meer bij, contact met een paard ook niet, want het waren doorgaans handelspaarden, waarbij de betere ook zo weer waren verkocht. Bovendien ben ik zelf ook niet groot, en sprak mij de wat kleinere maat van de Quarter wel aan. Op de manege waar ik heb leren rijden werd ook westernles gegeven, op Quarters, en vooral: goed opgeleidde Quarters. Het was een verademing, vergde even wat aanpassingen, maar ik heb na een jaar westernlessen op de manege een eigen Quarter gekocht en nooit meer omgekeken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:08

ik ben met western begonnen omdat ik doorkreeg dat dressuur Banjer niet ligt. We zaten op een erg dood spoor (staken), en mijn interesse was al gewekt door stalgenootjes die western reden...

Toen kreeg ik de kans om een westernles te volgen, vanwege een uitvaller, en die les was een verademing.... dus zijn Banjer en ik eigenlijk western blijven rijden... Niet met het traditionele tuig (we rijden met Torsion, zonder knop), maar wel met erg veel plezier...

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:55

tja, ik was al een poos gestopt met het rijden van dressuur en reed uitsluitend nog buitenritten. ik had een westernzadel gekocht omdat ik dat lekker vond zitten. en ben toen (uit nieuwsgierigheid) westernlessen gaan volgen. M'n paard vind de manier van rijden veel prettiger en het rijd ook veel relaxter (voor zover dat kan met dat racebeest )

het is iid ook veel logischer dan engels.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:25

Ik ben western gaan rijden omdat ik er een paard voor moest beleren
Rij ook nog engels

En die eerste die mij met goede argumenten kan overtuigen dat western "logischer" is moet nog voorbij komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:27

Ik ben nu een paar maanden met westernrijden bezig en het bevalt me erg goed na 11 jaar dressuur. Hoewel ik ook nog wel engels rijd op een manege van kennissen. Het is gewoon weer heel wat anders en ik ben er ook mee begonnen omdat de meeste westernpaarden gewoon veel meer relaxed zijn dan de manegepaarden waar ik mee te maken heb gehad. Net als Cassidy werd ik ook bij mijn vorige 2 maneges op de rotknollen gezet en de angst door nare ervaringen met rotknollen die ik 3 jaar daarvoor op een andere manege had overwonnen stond op instorten en dus had ik besloten om alleen nog naar mijn vz-pony te gaan, hij is 26 en ik reed alleen nog maar buiten met hem. Maar toch miste ik het lessen wel en ging me na het zien van een film verdiepen in de westernsport wat me echt zeer goed bevalt! Als ik nu op een ander paard moet ben ik nog best zenuwachtig maar dat is echt niet nodig, alles wat daar op de manege rondloopt is gewoon ZO lief en ontspannen!!!

Ik hoop dat je een manege vind, je zal het westernrijden zeker leuk vinden!

RoxanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:58

En die eerste die mij met goede argumenten kan overtuigen dat western "logischer" is moet nog voorbij komen.

Tja ik vind het veel logischer. Ik zag laatst een engelse les waarbij als het paard links ging moest de ruiter naar rechts kijken.....
Anders viel ie teveel naar binnen. Nou zo heb ik nooit western les gehad, als je naar links wilt dan kijk je toch ook naar links???
Western paarden moeten zelfstandig leren lopen aan een losse teugel, bij de dressuur zitten ze altijd in de mond.
Een dressuur zadel ligt automatisch verder naar voren dan een western zadel, een western zadel ligt dus al prettiger op je paard om dat ie op de rug ligt en niet op de hals.

Argumenten zoals van "jullie rijden op een scharenbit" hoor ik ook vaak, maar wij rijden dan wel met 1 hand, en bij de ZZ dressuur rijden ze met schaar met 2 handen en met een trens (stang en trens)
Het paard sturen dmv neckreining is erg natuurlijk, paarden sturen elkaar zo ook in de kudde.
Ik kan zo nog wel even doorgaan.
Ik wil het engelse rijden niet voor de kop stoten, maar dit is mijn mening.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:04

Ik ben ook nog niet zo lang bezig, maar western voelt op zich gewoon heel goed voor me.
Gisteren heb ik een uurtje gereden op het paard van een vriendin (meikie hier op bokt) en dat was een uurtje hard werken voor me
De eerste keer vond ik een westernzadel trouwens helemaal niet lekker zitten, maar dat kwam waarschijnlijk omdat het zadel te groot voor me was. Gisteren had ik een kleiner, en dat zat meteen een stuk beter.

Ik vind de manier van sturen op zich logischer, niet alleen voor mezelf, maar ook voor het paard. Verder vind ik het fijn dat je het paard niet constant met de teugels en het been lastigvalt (als het goed is :p)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:06

RoxanneH schreef:

Tja ik vind het veel logischer. Ik zag laatst een engelse les waarbij als het paard links ging moest de ruiter naar rechts kijken.....
Anders viel ie teveel naar binnen. Nou zo heb ik nooit western les gehad, als je naar links wilt dan kijk je toch ook naar links???
Western paarden moeten zelfstandig leren lopen aan een losse teugel, bij de dressuur zitten ze altijd in de mond.
Een dressuur zadel ligt automatisch verder naar voren dan een western zadel, een western zadel ligt dus al prettiger op je paard om dat ie op de rug ligt en niet op de hals.

Ehm... ik heb toch altijd geleerd dat ik moet kijken waar ik heenga, zowel met engels als met western. Als je dat bij engels niet leert is er m.i. gewoon sprake van slechte instructie.
Verder hoort ook een dressuurzadel achter de schoft te liggen....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:19

RoxanneH schreef:
k zag laatst een engelse les waarbij als het paard links ging moest de ruiter naar rechts kijken.....

Slechte instructie

Citaat:

NOT! Je hebt idd altijd contact, maar je paard moet nog steeds op eigen benen lopen.

Citaat:

Onzin. Een engels zadel ligt net zo goed of slecht als een westernzadel.

Citaat:
Argumenten zoals van "jullie rijden op een scharenbit" hoor ik ook vaak, maar wij rijden dan wel met 1 hand, en bij de ZZ dressuur rijden ze met schaar met 2 handen en met een trens (stang en trens)

Maar wel pas in de Z en eerder mag het niet. Elke flippo in de amateurs met een paard ouder dan 6 is het verplicht

Citaat:
Het paard sturen dmv neckreining is erg natuurlijk, paarden sturen elkaar zo ook in de kudde.

Ik heb nog nooit een wilde paard met teugels gezien
Maar paarden sturen elkaar door de positie die ze tegenover elkaar kiezen (bij de schouder, er achter etc.)

Citaat:
Ik wil het engelse rijden niet voor de kop stoten, maar dit is mijn mening.

Dat begrijp ik, maar je bent niet goed genoeg op de hoogte van het engels denk ik

RoxanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:37

Okey ik ben HELEMAAL niet op de hoogte van het Engels. Ik heb ook nooit Engels gereden.
Maar als ik die lessen zo bekijk vind ik het gewoon zooo onlogisch.
Natuurlijk heeft een wild paard geen teugels, maar ze sturen elkaar wel op die plek in die positie .
Ik volg het programma van NH Pat Parelli, veel wat je op de grond doet, zie ik bij de western weer terug in het zadel, dus blijft het voor mij logischer.
Ik zit mn paard ook nog in de mond, maar bij de western wordt er meer naar dat losse teugeltje gewerkt dan bij de dressuur, als ik het zo bekijk. (ik spreek niet uit eigen engelse ervaring.)
Ik blijf erbij dat ik engelse zadels meer naar voren vind liggen.
en veel engelse ruiters schaffen een westernzadel aan voor de buitenritten. Dat zit lekkereder. Als het voor jou lekkerder zit, (waarschijnlijk omdat je nu wel in verhouding goed op je paard zit) zal het ongetwijfeld voor het paard ook fijner wezen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:49

Als je een western zadel nodig hebt om lekker te zitten heb je gewoon een verkeerd zadel.

Roxanne, je zit net zo vol vooroordelen over Engels rijden, als dat engelse ruiters nog weleens hebben over Western.
Als je echt wat wilt kunnen zeggen over het hoe en wat raad ik je aan om eens bij goede engelse ruiters te gaan kijken, en niet het stel prutsers wat je nu blijkbaar hebt gezien.....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:51

wendytjeG schreef:
Roxanne, je zit net zo vol vooroordelen over Engels rijden, als dat engelse ruiters nog weleens hebben over Western.

Ooit gaan ze elkaar wel begrijpen, die engels en westerners

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:55

Ik ben western gaan rijden, omdat Engels niet ging. Mijn pony wilde niet, vond het niet leuk, ik vond het niet meer leuk, het ging gewoon niet samen. Alleen maar miscommunicaties. Ik kreeg slecht les, maar het is de enige manege in de buurt en ik mag er rijden wanneer ik wil.
Ik ben toen heel veel westernlessen gaan volgen in Hoenderloo en vond het fantastisch! Ik heb al die spullen ook voor mijn pony gekocht en ben ermee begonnen. Uiteraard gaat ook dit met vallen en opstaan en duurde het jaren voordat we ons goede contact samen weer terug hebben gekregen.
Het resultaat: na een paar jaar scheuren, niet willen remmen en alles ondersteboven rennen, rijd ik nu met een touwhalstertje. HEERLIJK!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:59

Romkabouter schreef:
wendytjeG schreef:

Ooit gaan ze elkaar wel begrijpen, die engels en westerners

Wie weet...

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:01

oeh, leuk, we gaan weer engels-western vergelijken!

over dat in de hand/los: persoonlijk vind ik dat flauwekul!
als je western rijdt op een watertrensje moet je je teugels ook 'strakker' houden omdat de hulpen anders niet doorkomen. De shank heeft gewoon een andere inwerking waardoor je anders met de teugels om moet gaan.

zo, dat is er uit!

verder is westernrijden en engels rijden te vergelijken als korfbal en basketbal, je hebt een bal en die moet door het hoepeltje van de tegenpartij, de regels zijn alleen anders.

de keuze is aan jou, waarom te weten wat je leuker vind moet je het proberen. Ik vind western leuker omdat er voor mijn gevoel minder aandacht is voor het uiterlijk vertoon. Dat is niet echt waar, maar zo voelt het voor mij.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:08

Ik ben western gaan rijden omdat ik een keer op een vakantie ben geweest waa ze met western tuig buiten reden dat sprak me wel aan.
Ben karen later western gaan lessen de eerste paar (5 of zo) had ik zoiets van whaha waar ben ik aan begonnen. Maar na effe doorzetten was het kei gaaf ! Nu 3 jaar later hehb ik zelfs een paard gekocht en ben er helemaal in door gegaan. Engels rijden NOOIT meer voor mij dan. Western is gewoon veel meer uitdaging meer afwisseling vind ik. En ok nog eens veel comfortabler zitten !

Spirit

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:10

Romkabouter schreef:
En die eerste die mij met goede argumenten kan overtuigen dat western "logischer" is moet nog voorbij komen

Ik zei dus ook dat het voor MIJ logischer is . Ik hoef jou daar niet van te overtuigen .

RoxanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:13

Nee joh ik heb helemaal geen vooroordelen. Het topic was: Waarom western?
Ik geef mn mening waarom ik western rijd.
Ik wil niemand voor de kop stoten,
maar mn mening komt misschien zo over???
Wat kan mij het verder schelen, doe waar je plezier aan hebt dat is het belangrijkste.
Als jij en je paard maar plezier hebben, desnoods ga je er ondersteboven opzitten. Whatever.....
(Wat ik ook regelmatig doe maar niet uit plezier... haha )

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:44

maar als je er ondersteboven op gaat zitten dan eisen we natuurlijk wel foto's!
desnoods kom ik zelf naar drente toe op de fiets om ze te maken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:49

RoxanneH schreef:
Nee joh ik heb helemaal geen vooroordelen. Het topic was: Waarom western?
Ik geef mn mening waarom ik western rijd.
Ik wil niemand voor de kop stoten,
maar mn mening komt misschien zo over???
Wat kan mij het verder schelen, doe waar je plezier aan hebt dat is het belangrijkste.

Waarom western is een heel andere vraag dan wat is volgens jou het verschil tussen engels en western. Waarom je mij ermee voor de kop stoot is dat je mening nergens op gebaseerd is, en je een tak van sport afzeikt waar heel veel mensen op een serieuze manier mee bezig zijn.

Doe waar je plezier in hebt, dat is inderdaad de moraal van het verhaal
En voor de een is dat de engelse rijstijl, voor de ander western en voor weer een ander misschien wel beide

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 13:23

@ jessiejanes: ik heb je gepbt

Alvast erg bedankt voor de reacties. ik krijg er steeds meer interesse in om het eens te proberen en wie weet
Laatst bijgewerkt door _Linda op 07-07-05 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt