[WN] welke beenbescherming kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

welke beenbescherming kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 19:58

Hoi, nu mijn pony en ik toch wat verder komen wil ik graag een setje rondom beenbescherming 3 in 1 denk ik. Ik wil ze voor steun en raken. Welk setje is goed en niet te duur? Waar zal ik ze bestellen? We maken geen slidingstops. Ik kom gewoon niet uit de verschillen eigenlijk, dus ik hoor het graag. Ben al een tijdje aan het neuzen, maar wil en kan ze nu kopen.

XoNo

Re: welke beenbescherming kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:15

Wat voor beschermers heb je en wat train je met je pony?

Ik train pleasure en heb voor alleen peesbeschermertjes om. De reiningpaarden hebben vaak van die 3in1 beschermers om. Bellboots en peesbescherming en ook nog eens steun aan de kogels. De bellboots zijn voornamelijk voor het kruisen van de voorbenen. Achter kun je bijvoorbeeld strijklappen gebruiken.

Je hebt ze van heel duur tot erg goedkoop. Ik heb middenklassertjes, waar ik gewoon zuinig op ben

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 20:39

Hoi, ik heb nu voor soms gewone peesbeschermers, maar train reining en gaat nu echt ergens op lijken, dus wil graag die 3 in1. Ik zie alleen zoveel verschillende dat ik het moeilijk vind. Ik wil ze echt voor steun en het raken bij overstappen ed. We maken geen slidingstops. Ik vraag me dus af of ik ook aan de kroonrandbescherming ga. En dus welke 3 in 1. Als die goedkopere ook goede steun ed biedt. Ik ben heel zuinig op mijn spullen, heb ook alleen het hoognodige.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:44

Ik hoor en heb hele goede ervaringen met de beenbeschermers van Professionals Choice. Kosten een aardige duit, maar dan heb je ook wat. Zijn kwalitatief goed, bieden goede bescherming en steun en gaan een hele tijd mee. Bij ons op stal hebben we ze ook, superdingen! De goedkopere zullen iets minder anatomisch gevormd zijn naar het been en zullen kwalitatief iets minder zijn.

Het beste kun je, mocht je die van Prof. Choice willen bestellen, door iemand in Amerika laten kopen en die als gift opsturen. Mijn oom woont in Amerika en die stuur ik regelmatig voor een boodschapje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:00

Handig zo'n oom, als hij dan ook nog eens regelmatig naar NL komt hoef je ook niet zo bang te zijn voor douanekosten. Of heeft jouw oom ook jouw 'geluk' geërfd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 21:30

Hoi, XONO, ook bij Prof's Choice hebben ze verschillende modellen meen ik.
Ik ken helaas niemand in Amerika of iemand die er naartoe gaat. Ik rij hier vrij alleen ook western. Jammer genoeg!!
Ik zal zijn beentjes even moeten opmeten ook, want het is een NF van 1.42. De andere merken die ik heb gezien, zien er ook goed uit, maar dunner of strakker vaak. Ze staan op verschillende gezonde producten site's.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:38

Als je geen PC wilt of kunt aanschaffen zijn de beenbeschermers van Pro Equine erg fijn, maar gaan wat minder lang mee.
Bij ons op stal wordt ook getraind voor de reining, maar wij zijn inmiddels van de drie-in-een beschermers afgestapt en gebruiken alleen nog maar strijklappen/pijpkousen. Dit,omdat de temperaturen in de drie in een beschermers zo hoog kunnen oplopen, dat je meer kans hebt op peesblessures. Ik gebruik van Protect (gekocht via de Loesdau in Duitsland) flapjes die 13,00 Euro per paar kosten. Werelds gewoon, ze blijven goed. Vergelijkbare dingen van de Global (Hippodam)kosten het dubbele, en gaan maar een paar maanden mee. Ter bescherming van de kroonranden kun je eventueel bell boots gebruiken.

Waar ik me eigenlijk over verwonder is je opmerking dat je de drie-in- een beschermers wilt, omdat je de gewone beenbescherming er eigenlijk niet uit vind zien. Gebruik jij beenbeschermers voor het plaatje of ter bescherming van de benen van je paard?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 12:48

Hoi Cassidy, ik heb niet gezegd dat ik ze er niet uit vind zien hoor. Ik gebruik nu niks of gewone voor, maar omdat we nu verder komen dacht ik aan 3 in1 en kom dan verschillende merken en modellen tegen. Ik wil achter eigenlijk steun en bescherming en voor ook eigenlijk. Looks interesseren mij heel weinig. En ben heel zuinig op mijn gewone, maar erg leuke NF pony.

Eerlijk gezegd ben ik pas paar jaar geleden opnieuw begonnen en heb niet zoveel mogelijkheden hier. Ik mag blij zijn met deze superpony. Ik doe het rustig aan. Ik sta op een uitsluitend dressuur/springstal. En ook al is mijn verleden ook wel engels tot +/- 10jr geleden, het is toch anders en ik mis wel het uit wisselen van ervaringen ed, zoals je misschien begrijpt. Zie hier ook wel verandering van bescherming hoor.

Omdat ik niet zomaar wat kan en wil kopen vraag ik jullie advies om zoveel mogelijk tegen elkaar af te kunnen wegen en niet van 1 mening uit te gaan. Misschien heb ik je nu een beter beeld gegeven? Ik hoop het, want heb al heel wat paardjes gehad in het verleden en ben er toch altijd netjes mee. In ieder geval bedankt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:17

superpony schreef:
Hoi, ik heb nu voor soms gewone peesbeschermers, maar train reining en gaat nu echt ergens op lijken, dus wil graag die 3 in1.

Hieruit maak ik op dat je de gewone beenbeschermers nergens op vind lijken nu het met de reining beter gaat. Maar goed, als ik het verkeerd interpreteer op grond van wat jij geschreven heb, mijn excuses.
Dat je zuinig op je paardje bent, daar twijfel ik niet aan. Mag ik vragen waarom je niet aan de sliding stops werkt?

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:27

@ cassidy; volgens mij bedoeld ze dat de training nu ergens op begint te lijken,
niet de peesbeschermers
@ superpony; deze gebruik ik;
http://img297.imageshack.us/img297/8334/48qd.gif
vind ze fijn omdat ze goed beschermen, van goede kwaliteit zijn,
minder duur als de meeste bekendere merken, klitteband werkt goed
en blijft goed, combinatie met leer, gaan lang mee, makkelijk schoon
te maken en veel modellen, maten, kleuren, belettering ect;
http://img140.imageshack.us/img140/6410/13xw.gif
Ik heb ze in Italie gekocht van een vriend die vanalles van dit merk
verkoopt maar ze zijn binnenkort online (NL) te bestellen.
Ik kan je het adres wel PBen als je interesse hebt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:18

Dit zijn die flappies waar ik mee rijdt:

Afbeelding

Maat S is groot zat, en je kunt ze in verschillende kleuren krijgen. Tegenwoordig zit er nog een randje omheen zodat het neopreen niet zo snel scheurt. Blijft echt heel lang goed, kosten liggen rond de 14 Euro.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:26

Bij reining hoort toch de sliddingstop is mij geleerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 15:24

Hoi Sassy bedankt. En Cassidy ik bedoel inderdaad dat de training ergens op gaat lijken.
Dat bij reining slidingstops hoort snap ik ook wel, maar ik train er gewoon niet op, heb nog genoeg andere dingen te doen met hem. Ik zie het ook niet als verplichting en heb geen wedstrijdambities. Ben gewoon heel fijn bezig en het gaat steeds beter, dat vind ik prettig. Hij stopt goed enzo hoor, maar ik ben tegenwoordig gelukkig zo.
En Cassidy draag jij bij die dan nog bell boots? Bedankt weer allemaal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 15:53

Nog iets, wat doen jullie dan achter om? Ik heb ook soms zulke flappies voor, maar de neiging om achter toch te bandageren, vandaar dat ik dacht, is wel handig 3 in 1 flappies achter. En rondom bell boots?

En ook nog even; ik zeg niet dat we nooit naar een slidingstop toe gaan, maar heb gewoon beperkte mogelijkheden, dus lekker relaxed zo. Als er nou leuke western ruiters zo gek zijn om naar Zuid Flevoland te verhuizen en hier een leuke westernstal beginnen zou niet erg zijn hoor!!Laat maar even weten.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:35

Met wat voor pony rij je western dan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 16:46

MSQuincyTE, ik heb een superleuke New Forest en daar ligt het niet aan hoor. Heb in het verleden eerder een NF western gehad, een vuilnisbakkie E pony, en Quarter merrie, maar alles is nu gewoon anders. Ik ben heel nieuwsgierig waarom je dat graag wil weten. Als het te prive wordt, per pm, ok?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:12

Omdat ik benieuwt was met wat voor pony je western reed.
Iedere pony of paard kan een slidding stop maken.Het maakt dus niet uit wat voor ras je hebt.
Alleen het ene paard kan het gewoon beter als het andere.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 17:41

Hoi, heeft idd ook helemaal niks met het ras te maken hoor. Ik heb een geweldige pony vind ik zelf, ben er erg blij mee.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:55

Dat is het belangrijkste.
Dan maakt ras ook niks uit.
Ik heb zelf een quarter horse merrie

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 18:01

o, oke, wel gaaf denk ik?vertel eens meer over d'r en foto!! beetje of topic, maar het is toch mijn topic?? Ik had met mijn quarter merrie soms best wel meer moeite dan deze NF. Waar rij jij enzo? gewoon beetje nieuwsgierig en belangstelling, anders per pm als het niet mag.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:05

Ik weet niet hoe ik hier een foto op moet zetten.
Anders stuur even een pm met je e-mail adres

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:56

Ik vind het heel verstandig van superpony om eerst op
de basis te trainen en de slidingstop nog even achterwege
te laten. Je kunt bijv al wel beginnen met een stop vanuit
de stap en vanuit de draf rustig aan te oefenen wanneer jij
en je pony daar klaar voor zijn Maar zo te horen pak je
het heel goed en rustig aan
Ik gebruik voor achterbenen meestal bandages (van wrangler
te koop bij de online western stores en niet zo duur)
maar in de reining worden achter ook wel skid-boots gebruikt.
Mijn eerste westernpaardje was een arabier x NF en die
had maar dunne beentjes dus meestal een klein maatje
met peesbeschermers

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 20:48

Ik heb ook nog steeds meer met bandageren achter. Ik heb een arab/NF dressuurpony gehad en dan werden mijn bandages idd altijd ingekort door oma vroeger, maar dat is al heel lang geleden.

Het is ook niet zo dat mijn pony niet goed op zijn eigen benen kan lopen, dan zou ik het nog niet vragen, maar nu is het tijd ervoor. En het is idd ook een beetje wanneer ik eraan toe ben. Maar zolang wij lekker rijden en ik vooruitgang zie...

Zoals ik al zei het gaat mij vooral om achter steun en dan heb ik bij bandageren altijd een prettig idee dat dat ook iets doet. Die 3 in 1 leken mij dus makkelijk, maar als het minder steun biedt of idd zo warm wordt??

Wie draagt bell boots rondom? En blijven die wel zitten dan achter met een slidingstop en komt daar geen rotzooi tussen ed?

Zijn er nog meer mensen die zich altijd zo laten informeren vooraf een aanschaf? Pas maar op, wil ook een ander pad!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:29

Ik draag bij de gewone training geen bell boots, ook niet als we de spin ingaan, en sowieso achter helemaal niet. Met de oudere stop ik niet, de jongere krijgt skid boots achter om, maar alleen op het moment dat we met fencen beginnen. Om een hele trainingssessie met die bell boots te rijden is in de buitenbak waar ik rij vragen om problemen : zand dat er tussen gaat zitten kan gaan schuren, en als ze in de kootholtes eenmaal plekjes hebben komt er in no-time mok bij en dan ben je nog verder van huis. Mok kan heel hardnekkig zijn.
In een droge binnenbak kun je het doen, maar soms is het middel erger dan de kwaal.

Fencen is trouwens iets wat je gerust mee kunt nemen, ook als je nog niet aan het stoppen toe bent. Je kunt in stap, draf en later galop rustig van A naar C rijden en dan bij A of C stoppen. Het echte glijden komt pas als je vaart maakt, maar ik zou dan wel willen adviseren om sliding ijzers te nemen, anders bezeert je paard zich nog.

Maar ook bij het fencen zal het paard moeten leren dat die wand op hem afkomt. En je zult ook merken dat het hartstikke moeilijk is om een rechte lijn van A naar C te rijden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:12

Ja en dan zo'n paard wat gaat twijfelen of 'ie links of rechts moet aan het eind...wat wil je nou... links...rechts...of toch links.....??
Maar uiteindelijk lukt het wel. Eerst gewoon in stap en rustig opbouwen.