[WN] wat vind jij vooral leuk aan westernwedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

wat vind jij vooral leuk aan westernwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 19:40

In navolging van een ander topic hier dacht ik...ja dat zijn de minder leuke zaken,maar ik ben nog altijd van mening dat een westernwedstrijd veel leuker is dan een dressuurwedstrijd, dus ook een vraag daarover.

Voor mij geldt:

1. veel gezelliger
2. echt veel gezelliger
3. echt veel veel gezelliger Haha!
4. direct uitslag van je gereden onderdeel (i.p.v uren op de punten- briefje wachten).
5. iedereen de proef voor de tijd bij horsemanship en pleasure. Niet altijd dezelfde proef uit het boekje.
6. geen jury waar je ook les van hebt
7. voor publiek redelijk herkenbare jurereing
8. geen verplicht witgekleurd apepakkie aan
9. laatste maar niet onbelangrijk: geen lelijke knotjes in de manen van B'elanna Lachen

Elles

Re: wat vind jij vooral leuk aan westernwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 19:45

Hihi, ongeveer hetzelfde Haha!

- meteen de uitslag
- rubrieken duren geen uren, zodat je lang moet wachten of je in de prijzen zit
- je mag lekker zelf weten wat je aantrekt
- inderdaad: niet een dag van tevoren je wezenloos vlechten op een pony die niet stil wil blijven staan Haha!
- verrassing hoe de proef eruit ziet (horsemanship)
- als het maar HÁRD gaat (reining) vindt zelfs mijn moeder het leuk Haha!

Toch klein puntje van kritiek: gebrek aan een fatsoenlijke ereronde.... Scheve mond Vind ik altijd een beetje een domper. Mag je een rondje knetteren, zit er geen muziek bij.... en in Marienheem bij de horsemanship kon iedereen zelfs zónder ererondje de ring uit Scheve mond

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 19:52

helemaal mee eens vooral;
3, 4 ; (bij barrel racing krijg ik geen punten maar tijd; is
helemaal handig ) 8 en 9 Lachen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 19:52

Hoe irritant het kan zijn, toch is ook het ook veel leuker om met zijn allen wedstrijd te rijden, zoals in de pleasure of horsemanship.

Zelf weten wat je aantrekt, alleen zwarte rijjasjes en witte rijbroeken gaan op een gegeven moment ook de strot uithangen.

In bijvoorbeeld de horsemanship is een proef (bijna) nooit hetzelfde.

Mijn paard wordt overigens wel ingevlochten voor een show Tong uitsteken

Verder ben ik het wel eens met jullie puntjes Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 21:23

Ik vind het westernwedstrijden rijden vooral leuk door de sfeer, en natuurlijk bij de trail de spanning hoe het parcour er uit ziet. Alhoewel de laatste jaren de sfeer wel veranderd is, sinds de westernsport serieuzer is geworden. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Vroeger waren het bijna allemaal ideaalisten, en tegenwoordig rijdt er vanalles rond.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 21:29

Ik vind het altijd (nou ja bijna altijd Lachen ) heel gezellig op de wedstrijden! Bij de dressuur was altijd je beste vriendin je vijand, in het westernwereldje is mijn ervaring dat iedereen bereidt is elkaar te helpen...
Ik vind het idd ook erg prettig dat je zelf mag beslissen wat je aan hebt Haha! Laat mijn creatieve geest graag de vrije loop Knipoog
Ik heb bij de dressuur altijd een vreselijke hekel aan de gewenste stilte rond de wedstrijdbak, liefst ook geen muziek aan enzo... Blech... dan lopen er ook nog van die nerveuze paarden rond die al schrikken als er per ongeluk een telefoon afgaat... Nee doe mij dan maar de coole paardjes bij ons op de wedstrijden die er niet raar van op staan te kijken dat er ineens een tractor met aanhanger met trail materiaal langs komt scheuren door de bak Knipoog (ligt overigens denk ik maar aan type ruiters???)
Ik vind de meerdaagse wedstrijden (NK) echt leuk! Lekker paar daagjes weg en hoewel het hard en zwaar werken is die dagen is het vreselijk gezellig met zijn allen onder elkaar

Verder ben ik het met genoemde punten qua jury's en proefjes wel eens!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 21:39

Ik vind aan westernrijden vooral de vele variatie/onderdelen leuk.
Wedstrijden vind ik echt 100000 keer leuker en gezelliger dan Dressuur/Spring wedstrijden, bij de laatstgenoemde is er (te) veel concurentie, bij de westernwedstrijden heb ik het idee (in de lagere klassen vooral) dat je "met elkaar" rijdt, enz. (veel) Minder concurentie, en zoals Judith al zei: Iedereen is volgens mij ook wel bereid om elkaar te helpen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 22:37

Wat ik het grootste voordeel van het hele Western geburen vind is dat je op 1 dag meerdere onderdelen kan starten. Verder heb ik ook goede en leuke ervaringen met dressuur en nooit lang op mijn briefje hoeven wachten hoor!

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 07:57

De sfeer!!! Het is zoveel gezelliger, met de muziek en de stands.
En daarbij dat je meerdere onderdelen kunt starten.
Ik zou echt niet meer terugwillen naar engels rijden!!

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:17

Ik ben het helemaal met cowboyinneke eens. De sfeer on een wedstrijd vind ik gewldig. Het is er gezellig. Iedereen praat met iedereen en niet zo als bij een dressuur wedstrijd die haat en nijd die er dan onderling heerst.

Ook het gefrutsel aan de manen vind ik 20 keer niets. Een paard heeft van nature lange manen. Waarom dan die manen inkorten om er vervolgens van die rare knotjes in te frutsen. It beats me

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:19

Elles schreef:
Toch klein puntje van kritiek: gebrek aan een fatsoenlijke ereronde.... Scheve mond Vind ik altijd een beetje een domper. Mag je een rondje knetteren, zit er geen muziek bij.... en in Marienheem bij de horsemanship kon iedereen zelfs zónder ererondje de ring uit Scheve mond

Je brengt me op een idee....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:22

Hoho jeanette!! Veel western mensen "frutselen" ook aan de manen en maken ze ook kort Go jij! Go jij!

Ook wil ik daarbij even melden dat van "nature" paarden juist korte manen hebben (denk maar aan Prezwalsi's en Zebra's). Lange manen zijn een mutatie (wat ook natuurlijk is, natuurlijk Knipoog ) waar de mens mee verder is gaan fokken! Haha! Maar das een hele andere topic Knipoog !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 17:25

Het verschil Jeddah is dat het bij dressuur verplicht is zo ongeveer.
Bijvoorbeeld: je MOET de staart opscheren of vlechten. Bij western is vlechten nergens verplicht.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:27

Bij de dressuur is dat ook niet, het is alleen "not done" maar toch gebeurd het daar ook, veel Arabs dressuuren ook met lange manen, net als Friezen enz.
Bij de Western is het ook in de Pleasure en halter "not Done" om lange, losse manen te hebben.

Nog even een toevoeging, ik heb ook dressuur gereden en nog nooit een staart gevlochten, niet Bij Jeddah, niet bij mijn Fjord van vroeger, niet bij geen enkele...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 17:29

De staart scheren of vlechten is echt verplicht. Ik heb er zelfs nog een boekje van liggen. En de hengstenvlecht e.d. mag bij andere rassen, bij een KWPN-er of een pony heb je dan zo een 4 te pakken voor verzorging e.d.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:30

Alles wat jullie noemen 'lijkt' mij zo aantrekkelijk. Ik zou best eens met westernrijden kennismaken maar helaas zit hier in de buurt (en dan bedoel ik acceptabel in de buurt) niet een accommodatie waar je goede begeleiding kan krijgen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:43

Anya schreef:
De staart scheren of vlechten is echt verplicht. Ik heb er zelfs nog een boekje van liggen. En de hengstenvlecht e.d. mag bij andere rassen, bij een KWPN-er of een pony heb je dan zo een 4 te pakken voor verzorging e.d.

Sinds wanneer is dat Anya? Ik heb nog nooit een 4 gehad en Jeddah hgeeft vorig jaar nog tussen de paarden dressuur gelopen.
Heb je een link naar ergens waar dat staat?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:44

jeddah schreef:
Ook wil ik daarbij even melden dat van "nature" paarden juist korte manen hebben (denk maar aan Prezwalsi's en Zebra's). Lange manen zijn een mutatie (wat ook natuurlijk is, natuurlijk Knipoog ) waar de mens mee verder is gaan fokken! Haha! Maar das een hele andere topic Knipoog !

Ik las jeanette haar berichtje en wachtte hier al op *LOL*

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:47

Maar is er niet een verschil tussen opstaande manen en hangende manen dan? Weet niet of dat zo is hoor. Maar Jeddah heeft(als ik het goed gezien heb gister Haha! ) opstaande manen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:48

Ik heb toch even gezocht en dit staat in de regelementen van de KNHS betreft Dressuur:
Citaat:
Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van onnatuurlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan. De manen en de staart van het paard mogen evenwelingevlochten worden.
Kunststaarten zijn alleen toegestaan met toestemming van de KNHS (voor internationale wedstrijden de FEI). Kunststaarten mogen geen enkel metaal deel bevatten.

Het is dus zeker niet verplicht!! Wie weet gaan er mensen nu weer terug naar Dressuur Clown !

@ Faas, Jeddah heeft een apart kapsel! Half lange en half opstaande, geknipte manen.... Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:53

Ah, dat was me gister dan weer niet opgevallen. Waarschijnlijk komt dat omdat ik haar zo ontzettend lief en aanhankelijk vond. Dan kijk ik eigenlijk niet meer verder Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 18:23

Ik ga even het boekje erbij pakken Jeddah, want in mijn boekje staat echt iets anders. Ik ben er door de jury op aangesproken (niet gevlochten en niet geschoren). Resultaat: 4 voor de verzorging. Ik reed wel een winstpunt op gewoon rijden gelukkig. Ik zoek het even op...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:27

Maar dan nog, het is niet verplicht, natuurlijk mag een jury het "meenemen" bij de verzorging en de ene zal belangrijker vinden dan de andere, je bent er toch ook niet voor ge DQed?

Ik vind zelf ook dat iemand die wel gevlochten heeft ook meer punten verdient, die heeft immers wel meer moeite gedaan het paard er nog verzorgder uit te laten zien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 18:37

Volgens de juryleden van bokt op volgorde van voorkeur (dus minder kost je punten).

de manen

"a)Opgemaakt in één enkele gelijkmatige rij van dubbelgeslagen vlechtjes die afgewerkt zijn met wit band. De maantop mag daarbij los maar over de frontriem worden gedragen.
b) Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte. De manen mogen niet op gelijk geknipt of geschoren zijn maar moeten op dezelfde lengte zijn 'getrokken'.
c) Op andere wijze als onder a) aangegeven wijze gevlochten manen.
d) Totaal afgeschoren manen.
In alle gevallen dient vlak achter de oren een strookje manen te zijn verwijderd teneinde het hoofdstel een goede ligplaats te geven."

De staart
"a. De haren van de staartwortel ingevlochten over een afstand van tenminste éénvierde deel van de staartwortel. Het meevlechten van gekleurde linten wordt minder op prijs gesteld.
b. De haren van de staartwortel 'bijgetrokken'.
c. De haren van de staartwortel 'bijgeknipt' of 'geschoren'."

De staartpunt
"a. Recht afgeknipt. De lengte in gedragen toestand moet tenminste tot een handbreedte onder de sprongewrichten reiken.
b. Gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder a. "

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:39

Maar waar staat dat het Verplicht is dan Anya? Volgens de regelementen van de KNHS is het dus niet verplicht.

Wat voor boekje heb je eigenlijk?