[WN] Het inrijden van een Welsh K pony --> Western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RodeoStez

Het inrijden van een Welsh K pony --> Western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 15:41

Hallo,

A.s. dinsdag begin ik met het inrijden/beleren/zadelmak maken van een Welsh K pony. De uiteindelijk bedoeling is dat ze Western gaat lopen. Voor welk onderdeel ze het meest geschikt is, komen we tijdens net proces achter. Graag zou ik van jullie verhalen horen van hoe jullie een paard western zadelmak maken!

-xxx- Tessa

Anoniem

Re: Het inrijden van een Welsh K pony --> Western

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:19

Exact hetzelfde als een paard dat ik inrij om dressuur of springen te gaan doen, dus eigenlijk weinig over te vertellen Verward

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:24

Zo te horen heb je niet echt verstand van het westernrijden? Dan zou ik er ook nooit aan beginnen. Ik zou er ervaren hulp bij halen, die kan je dan ook dingen in de praktijk laten zien, waar je NOG meer van leert dan internet Knipoog

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:23

RodeoStez schreef:
Hallo,

A.s. dinsdag begin ik met het inrijden/beleren/zadelmak maken van een Welsh K pony. De uiteindelijk bedoeling is dat ze Western gaat lopen. Voor welk onderdeel ze het meest geschikt is, komen we tijdens net proces achter. Graag zou ik van jullie verhalen horen van hoe jullie een paard western zadelmak maken!

-xxx- Tessa

wat leuk dat je ook gaat beginnen met inrijden. ik ben nu ook met de mijne bezig, die heb ik al voorberied met the seven games van parelli en dat scheelt een enorm stuk. Elk paardje is anders, dus kijk het aan is mijn tip. overhaast niets. MIjn irij verhaal kun je voor een groot deel lezen op VvdD.
viewtopic.php?f=15&t=407043&hilit=
succes er mee en heb je vragen kun je ze altijd stellen.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:48

ik denk inderdaad dat je beter iemand met verstand ervan kan bijhalen en niet zelf gaan zitten klooien

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 13:12

Om dit misverstand even recht te zetten: Ik rijd al jaren western Lachen Dus daar heeft het niet mee te maken, maar met het inrijden opzich Lachen En aan Phoenix4Ever, The Seven Games van Parelli is een boek neem ik aan..?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:44

Zadelmak maken en inrijden is een vak op zich, ik zou dat ook aan mensen over laten die er meer verstand van hebben en waar dit daaglijkse kost voor is.
Geloof me, ik rij al ruim 10 jaar western op een ervaren paard, en dat is echt niet te vergelijken met het beginnen met een groen paard. De kans is groot dat je gewoon een aantal dingen niet weet en/of merkt, die crusiaal zijn bij het rijden van een jong paard. Het inrijden van gemiddeld 1 paard in 4 a 5 jaar geeft echt geen ervaring. Haha!
Succes!

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 18:10

Ik moet zeggen dat ik redelijk teleurgesteld ben in jullie reacties. Het paardje dat ik ga inrijden hoeft geen enorme prestaties tijdens wedstrijden te leveren, maar gaat gewoon leuk recreatief gebruikt worden. Die "professionals" hebben ook hun 1e keer (inrijden) gehad! Ook heb ik alle tijd gekregen van de eigenaresse, het paardje in kwestie heeft meer beweging nodig, en daar mag ik voor gaan zorgen met uiteindelijk doel dat ze het zadel accepteert, en dat er leuk mee gereden kan worden.

Wat ik jammer aan dit forum vind is dat je niet echt geaccepteerd word als je redelijk nieuw bent.. Dit hoorde ik van meerdere mensen. De reacties worden steeds negatiever, alsof je niks gegunt word.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:20

RodeoStez schreef:
Wat ik jammer aan dit forum vind is dat je niet echt geaccepteerd word als je redelijk nieuw bent.. Dit hoorde ik van meerdere mensen. De reacties worden steeds negatiever, alsof je niks gegunt word.

Nounou, dat valt ook wel weer een beetje mee hoor....
Het gaat er niet om of je nieuw bent of niet, het gaat om het verhaal dat je plaatst. Als je meldt dat je een pony zadelmak gaat maken en daarbij de indruk wekt dat je er nog niet veel kaas van gegeten hebt, kun je er hier op rekenen dat je een ander advies krijgt dan je had gewenst. Is gewoon eerlijk Ja

Jammer dat je meteen het hele forum afkraakt, als je niet hoort wat je wílt horen... Scheve mond

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:23

ik vind jullie reacties echt nergens op slaan ze vraagt alleen om ervaringen. Meid ik weet 100% zeker dat je het helemaal gaat lukken.

Dit weet ik zeker omdat ze bij ons 4 jaar gereden heeft en ze heeft mij qua rijstijl nooit teleurgesteld.

succes ermee meid Lachen

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:24

Mijn verhaal.....

Ik heb hem niet helemaal zelf zadelmak gemaakt maar met behulp van iemand. Eerst goed aan de longe (Zonder zadel) zodat hij aan de stemhulpen kon wennen. Toen dat goed ging hebben we er een zadel opgelegd. Eerst alleen maar stilstaand en op eeng egeven moment ook lopend.
Toen dat goed ging hebben we Joey leren lopen met een hoofdstel en dus ook een bitje. Gelukkig accepteerde hij alles en gingen we op een gegeven moment weer aan de longe met zadel en hoodstel. Wel het Halster om het hoofdstel heen.

Toen Joey dit allemaal accepteerde dus de stap, draf en galop met zadel en hoofdstel aan de longe. Is de man die me hielp erg voorzichtig op Joey gestapt. Gelukkig niets aan de hand dus een cirkeltje stappen en klaar. Zo opbouwende...... In totaal hebben we twee maanden iets gedaan. We zijn gestopt op het moment dat Joey het snapte met sturen en de hulpen dus sta, draf en galop. Toen heeft Joey nog 1 jaar op het land gestaan omdat hij als 3 jarige nog te speels was. Ik ben alleen met hem verder gegaan en moet zeggen ben blij dta ik het rustig aan heb gedaan. Hij is momenteel erg leergierig en wilt graag voor je werken.

Dus mijn tips is doe het met iemand samen. Je kan het gerust ook wel alleen maar twee weten er meer als 1. Doe het rustig aan. En geef hem liever 1 maand te lang rust dan een week te kort.

Succes verder

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:25

RodeoStez schreef:
Om dit misverstand even recht te zetten: Ik rijd al jaren western Lachen Dus daar heeft het niet mee te maken, maar met het inrijden opzich Lachen En aan Phoenix4Ever, The Seven Games van Parelli is een boek neem ik aan..?

nee het is een heel programma kijk maar even op www.parelli.nl

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 18:31

Chantelleke, bedankt voor je verhaal! Samen met iemand die bij mij in de les rijd op de manege ga ik aan het werk met die welshje.
Elles, ik ben gewoon teleurgesteld in de bijna vijandige sfeer in deze topic. Ik kan best wat kritiek hebben, maar zoals dit vind ik niet leuk. Ik heb inderdaad geen jaren ervaring met het inrijden van groene paarden, maar ik heb voldoende ervaring om te weten dat ik dit kan. Ik heb paarden doorgereden toen ze zadelmak waren, en zoals Haffiegirl schrijft, heb ik ook de nodige vrolijke Haflingers onder het zadel gehad.

Ik vind Bokt.nl een hele leuke manier om te communiceren met andere paardenliefhebbers, maar wanneer mij word verteld door iemand die mij niet kent, dat ik het inrijden van een groen paard niet aankan, jah, dan ben ik teleurgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:36

Je zou het ook positief kunnen zien, en erin kunnen lezen dat hier mensen zitten die het beste met de beestjes voor hebben en je dus ADVISEREN om het onder deskundige begeleiding te doen...

Ik weet niet van wie hij was (ik geloof van Frayba) maar iemand hier heeft als onderschrift dat als je een verkeerd antwoord krijgt, je de vraag verkeerd gesteld hebt danwel de verkeerde vraag gesteld hebt...

Western zadelmak maken verscheelt imo niets van "dressuur"zadelmak maken, of "springen"zadelmak maken. Of zit ik er nou zo langs en moet je jezelf meer op een voetstuk plaatsen als je een westernzadel hebt?
Ik ben met een jonge arabier bezig en ik doe eigenlijk niets anders dan vroeger als ik een jong dressuurpaard inreed...
Een paard is een paard is een paard is een paard etc... zei een wijze man eens tegen me.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:43

RodeoStez schreef:
Elles, ik ben gewoon teleurgesteld in de bijna vijandige sfeer in deze topic. Ik kan best wat kritiek hebben, maar zoals dit vind ik niet leuk. Ik heb inderdaad geen jaren ervaring met het inrijden van groene paarden, maar ik heb voldoende ervaring om te weten dat ik dit kan. Ik heb paarden doorgereden toen ze zadelmak waren, en zoals Haffiegirl schrijft, heb ik ook de nodige vrolijke Haflingers onder het zadel gehad.

Ik vind Bokt.nl een hele leuke manier om te communiceren met andere paardenliefhebbers, maar wanneer mij word verteld door iemand die mij niet kent, dat ik het inrijden van een groen paard niet aankan, jah, dan ben ik teleurgesteld.

Kan aan mij liggen, maar ik lees hier werkelijk geen énkele vorm van vijandigheid..... Zoals ik al zei, in je openingspost wek je een bepaalde indruk en daar gaat iedereen op af. Dat is namelijk alles wat jij ze geeft.
In de post van Sonja komt ditzelfde nog eens terug: als je het verkeerde antwoord krijgt, heb je de vraag verkeerd gesteld....
Had je dus je eerste post anders geformuleerd, was de hele indruk die je gemaakt had anders geweest, had je waarschijnlijk héle andere antwoorden gehad.
En nogmaals, ik vind het erg jammer dat je meteen zo "om je heen begint te slaan", omdat je niet het antwoord krijgt dat je wilt.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 18:46

Sonja: Dat je jezelf meer op een voetstuk moet plaatsen als je op een westernzadel zit, vind ik absolute onzin. Mensen die dit wel zo vinden... Njah, daar heb ik geen woorden voor. Ik ben gewoon een jonge meid die gek is op paarden, en daar het liefste 7 dagen per week mee bezig is. Die woorden van die wijze man vind ik ook erg goed moet ik zeggen. De eigenaresse van dit welshje in kwestie bezit ook een aantal andere paarden, en houd het proces goed in de gaten. Ik doe rustig gaan, en ga er veel van leren!

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 18:51

Ik ga het openiningstopic opnieuw plaatsen! Komtie:

Hallo,

Deze week ga ik starten met het zadelmak maken van een 3 jarige welsh merrie. De afgelopen jaren heb ik geruime ervaring opgedaan om te weten hoe ik dit moet aanpakken. Ik heb verscheidende pony's (haflingers, appaloosa's en bastaardjes) bereden zodra ze gewend waren aan het zadel, en het gewicht erop. Ikzelf ben een Westernamazone, en die welshje in kwestie gaat dus ook recreatief western lopen. Waar ik nou benieuwd naar ben ik wat jullie ervaringingen zijn in het zadelmak maken van paarden/pony's.

Groetjes, Tessa

Elles, is dit een berichtje waarmee ik andere reacties uitlok? De reacties die ik kreeg verwachte ik gewoon niet. Mensen lazen de openingstopic anders dan mij, en een paar andere bokkers.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:53

Ik denk juist dat dit positief wordt bedoeld, de mensen willen je wel helpen, maar als je niet duidelijk laat weten of je al ervaren bent reageren de meesten zo Knipoog En dit kritiek valt dan juist mee toch?! Ik vind jou kritiek juist niet leuk tegenover ons, we willen alleen maar het beste voor je, zodat je later op een netjes beleerde Welsh kan gaan rijden!

Sorry Bloos

*Edit: Zo ziet het er idd al heel anders uit!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:55

Mmmmmm, het is hier juist altijd heeeeel gezellig!! Misschien zou je je onderschrift kunnen veranderen, dat roept wat tegenstrijdige gevoelens op als je met western- rijden bezig bent. Serieuze westernmensen willen liever niet geassioceerd worden met rodeo-rijden, Lachen.....

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 19:02

Heb toevallig mijn onderschrift net veranderd.. Maar denk dat dit ook niet de juiste gevoelens opwekt? De text staat met koeieletters bij mij op de manege op het mededelingenbord geschreven..

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:21

RodeoStez schreef:
Heb toevallig mijn onderschrift net veranderd.. Maar denk dat dit ook niet de juiste gevoelens opwekt? De text staat met koeieletters bij mij op de manege op het mededelingenbord geschreven..

Hij is goed! Succes met inrijden, hou ons op de hoogte, liefst met foto's, zijn we dól op!!!

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 19:28

Dat zal ik zeker weten doen! Ik neem gewoon standaard mijn digicam mee naar Jill.. Lachen

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:06

RodeoStez schreef:
Chantelleke, bedankt voor je verhaal! Samen met iemand die bij mij in de les rijd op de manege ga ik aan het werk met die welshje.

Ik vind het zelf belangrijk dat de eerste er iemand bij is dit voor als er wat mocht gebeuren!!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:41

Ik zal nu ook wel een hoop commentaar krijgen, maar ik rij mijn paardje ook zelf in zonder professionele hulp. Heb voornamelijk manege lessen gehad en dan bijna alleen engels. Wel veel jonge paarden gereden (die net 2 of 3 weken onder t zadel waren) niet tevergelijken met een totaal groen paard maar heb wel ervaring met jonge paarden. Heb al eerder een pony ingereden, samen met mijn zus. Helaas was ik te groot voor dit beestje en die is verkocht naar hele leuke mensen waar ik wel de complimenten voor heb gekregen dat de basis er zo goed in zat.

Natuurlijk maak je fouten, daar zal ik met dit paard waar ik nu mee bezig ben ook vast tegen aan lopen. Ik rij dit paardje dus western in, er kijken wel altijd mensen mee en ik ben dus niet in mijn eentje aan het aanklooien. Ga binnenkort mijn eerste prive les met hem nemen.
En als ik over een paar maanden tegen dingen aanloop die fout zijn gegaan met het inrijden dan is dat mijn eigen fout geweest en dan moet ik dat ook zelf oplossen. Denk niet dat mijn paard er veel schade aan oploopt. Ik vind het zelf heel prettig voor hem dat hij alles leert van iemand die hij vertrouwt. Heb dit paardje nu een jaar en hij weet bij mij heel goed wanneer hij iets goed of fout heeft gedaan. Ik hoef ook niet gelijk op een wedstrijd te starten, ik heb mijn paard voor de hobby en het zelf inrijden van mijn paard zie ik als een hele uitdaging en een doel wat ik kan bereiken samen met mijn paard.

Overigens heb ik wel een zeer cool paard, het is echt opstappen en wegrijden ermee. De hele basis zit er nu al in binnen enkele weken en ik denk ook dat ik hem binnenkort even vakantie ga geven anders ben ik wel bang dat ik hem teveel overvraag. Hij is begin april 3 jaar geworden, ben er nu een maand mee bezig.

Veel succes verder met je paardje! Komt vast wel goed hoor! Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:51

Sorrie als ik je beledigd heb of vijandig over kwam, dat was zeker niet de bedoeling! Je vroeg om advies en dat wilde ik geven. Ik wilde er alleen mee zeggen dat zadelmak maken het allerbelangrijkste moment is in het bereden-leven van een paard. Als het daar mis gaat, is hij voor het leven getekend. Ik zou dit dus altijd overlaten aan mensen met de nodige ervaring. En inderdaad die zijn ook ooit moeten beginnen, maar dat zal veelal ook met de nodige fouten gegaan zijn, maar van die opgedane ervaring en kennis kan een ieder nu gebruik van maken en zijn voordeel bij doen.
Ook toen ik op je site las hoe je stappenplan is om dit aan te gaan pakken kreeg ik echt niet de indruk dat je er al ervaring mee hebt, integendeel. Ik wilde je alleen maar er op wijzen dat je uit moet kijken. Misschien heb je geluk en is het een makkelijk dier dat zich makkelijk zadelmak laat maken, maar ik moet er niet aan denken dat iemand met zo weinig ervaring op dat gebied (net als ik overigens) Holly zadelmak zou hebben gemaakt, daar waren gegarandeerd problemen uit gekomen!
Maar het is natuurlijk helemaal aan jou en de eigenaar van het paard welke keuze ze maakt. Ik wens je in elk geval heel veel succes.
Tot slot, ik kijk helemaal niet hoe lang iemand al hier op bokt komt, dat maakt me werkelijk niets uit. Ik kijk naar het topic en als ik denk iets bij te kunnen dragen doe ik dat. Dus bij deze: welkom op bokt Haha!