[WN] Sorrel overo x Sorrel overo =

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boldly

Sorrel overo x Sorrel overo =

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 15:36

Vorig jaar had ik deze vraag. Daar is uiteindelijk een bay-overo uitgekomen. Nu ben ik benieuwd hoe de kansen liggen voor het veulen van volgend jaar (als alles goed gaat).

Grote kans op Sorrel denk ik? En hoe zit het qua vlekken? Is er nu een grotere kans met twee overo's? Of blijft het 50-50?

Francis

Re: Sorrel overo x Sorrel overo =

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:17

Twee overo's? Mag ik hopen dat één van de twee negatief op het LW gen is? Twee Frames geven 25% kans op BS, 50% kans op bont en 25% kans op dubbel frame=LW
Als één van de twee een sabino of splash is, heb je i.p.v. die 25% kans op LW, kans op een paardje wat beide vachtpatronen draagt.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 16:23

Oh ja, had ik er bij moeten zetten.. Ze is drachtig van Tommy Time => negatief..

De kans op vlekken is nu dus groter?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:29

Ja, dan wel... dan heb je frame X splash en dan heb je dus 25% kans op een BS, 25% kans op een frame, 25% kans op een splash en 25% kans op een veulen met splash én frame. Bij elkaar dus 75% kans op een bonte.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 16:33

Ok! De kansen zijn dit keer dus iets groter!

Ik had net ook even op maple-webranch gekeken, die link die ik de vorige keer kreeg. Daar is aantal matchen 67% Sorrel-Overo. Dat is ook vrij hoog!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:36

Er gingen bij mij ook allerlei alarmbelletjes rinkelen...gelukkig heb je laten testen. Er zijn er genoeg die het nog steeds niet doen. Een OLWS veulen hoeft en mag tegenwoordig niet meer voorkomen als je je huiswerk hebt gemaakt!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:04

Vorig jaar had je deze vraag toch niet? Uit twee sorrels kan nooit een Bay komen Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:52

Inderdaad: sorrel x sorrel = sorrel ... de kleur wordt dit jaar dus geen verrassing Knipoog
Maar de vlekken: dat kan van alles worden, zoals Francis al zei. Leuk hoor! Leuke combi ook, Bold met Tommy

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 01:34

Heeft iemand een foto van Tommy Time? Ik heb al gegoogled, maar heb geen plaatje van hem kunnen vinden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:28

Kan het zijn dat ik op Gera's site wel eens een foto van Tommy heb zien staan?

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 07:47

@Cassidy, nee, van wie ik Bold heb, die hebben toen ook een drachtige Paint-merrie gekocht. Die was door die Paint van Rieky gedekt, Fancy Continental heet hij geloof ik. Zij hebben toen ook een leathal white veulen gehad, dan schrik je je echt dood! Dit zou mij nooit gebeuren. Het verdriet dat je het paard aan doet.. Ik moet er niet aan denken!

@Ods, nee, dan moet je op deze klikken... Haha! Knipoog

Ben erg benieuwd wat voor sorrel het wordt!!

Hier een foto van Tommy, deze stond op de DPHC site:

Afbeelding
De rechter is het.

Dit is het piepkleine veulentje... Haha! Zien we de vlekjes al..:
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:01

Ja hoor, ik zie het al... dat wordt een bonte! Tong uitsteken Clown

Tja, helaas was Fancy nogal sterk in het doorgeven van z'n Lethal-gen... Fly, Dot's moeder heeft bij haar eerste eigenaren hier in Nederland ook een LW veulen van hem gehad. Hij schijnt in dat zelfde jaar nog 5 andere LW's gegeven te hebben. Zo zie je maar... ook dat is een eigenschap die ze sterk of zwak door kunnen geven.
Dat was zo'n 7 jaar terug en toen was er bij de gemiddelde Paint eigenaar helaas nog niet zo veel bekend over OLWS. Degenen die er wat meer in zaten wisten dat er 'iets' was met twee overo's... En dan had je dus nog heel wat fokkers/hengsteigenaren die gewoon hun mond hielden... Door onwetendheid werden er toen dus vaker LW's geboren dan nu. Dat is ook de rede dat ik destijds m'n artikel/website geschreven, om allerlij misverstanden uit de wereld te helpen.
Nog steeds worden er wel LW's geboren, maar meestal heeft men dan bewust de gok genomen. Iets wat in Amerika bijv. nog héél regelmatig gebeurd, omdat er nou eenmaal een grote groep mensen is die specifiek overo's (en met namen frame's dus) fokt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:38

De laatste jaren is het aantal bewust gecombineerde aantal frame overo x frame overo's in Nederland ook behoorlijk toegenomen. De meesten idd ook in de categorie "bedrijfsrisico". Persoonlijk zou ik niet kunnen leven met het idee dat je een kansloos veulen op de wereld zet. Ik ben dit jaar door een compleet andere oorzaak een veulen verloren bij de geboorte en ik moet er toch niet aan dénken dat je dan bij jezelf moet denken "dit had ik kunnen voorkomen".

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:48

Ik heb een Fanci (geen y) uit een tobiano merrie.
Mijn Pooh is negatief getest voor OLWS ondanks dat ze enkele overo kenmerken draagt. Dus Fanci geeft het niet altijd door.
Jammer dat deze hengst de laatste jaren niet meer gepromoot wordt, want naar mijn mening heeft hij veel te bieden: karakter is super, bouw redelijk (hoofd iets grof) en in zijn korte sportcarriere heeft hij wel wat neergezet. Hij kan goed kleur geven, vooral op paints.

En OLWS positieve hengsten zijn wel bruikbaar, als je merrie maar vrij is.

Pooh is nu drachtig van Ace (Peppy Dun It Chex), QH. Wat zullen mijn bont-kansen zijn? Zoals ik zei is Pooh uit overo x tobiano en haar vlekken zijn niet standaard tobiano. (veel wit aan hoofd dat richting keel loopt, blauw oog, onregelmatige vlekken en een randje langs de vlekken, ben even kwijt hoe dat ook weer heet)

He, Francis, als ik je een plaatje van de scan van Pooh stuur, kan je dan ook even kijken of je vlekjes ziet? Kan ik alvast een originele naam gaan bedenken...... Clown

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:07

Tja, ik weet niet of ik écht röntchenogen heb hoor...
Hebben we ergens een foto snel voor handen van Pooh... als ik me goed herinner is ze toch echt Tovero (hoe staat ze op het papier?)
Als er wit over de keel loopt is dat vaak een weggever, ookal hebben ze een 'tobiano-hoofd'.
Als je een Tovero kruist met een bonte met 1 bont gen (dus een overo of heterozygote toby), heb je 87,5% kans op een bonte. Heeft één van de twee nog een extra gen (zoals Fly bijv. Tovero, maar met frame én sabino, dus die droeg drie verschillende bont-genen) dan wordt dat percentage bijna 94%
Kruis je een Tovero met een Quarter, dan heb je nog steeds 75% kans op een bonte > 25% kans op een toby, 25% kans op een overo, 25% kans op een tovero en 25% kans op een solid.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:38

Cassidy schreef:
Er gingen bij mij ook allerlei alarmbelletjes rinkelen...gelukkig heb je laten testen. Er zijn er genoeg die het nog steeds niet doen. Een OLWS veulen hoeft en mag tegenwoordig niet meer voorkomen als je je huiswerk hebt gemaakt!
wat houd zo'n veulen in? en al die benamingen als frame e.d.?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:43

Phoenix, als je me je e-mail adres even geeft, stuur ik je het artikel wat ik geschreven heb, dat legt alles over OLWS op een simpele manier uit.
En ik denk dat je 'splash' bedoelt en geen 'flash'... Splashed White is een van de soorten Overo die je kunt hebben bij Paints. Dat is dus een vachtpatroon.
Je hebt twee hoofdgroepen, Overo en Tobiano.
Je kunt een combinatie hebben van die twee, dat is Tovero.
Overo is onderverdeeld in een paar 'subpatronen', dat zijn dus Frame Overo, Sabino en Splashed White.
Kijk eens op de site van de APHA, daar staat het uitgelegd met fotos, dan kun je het verschil in patronen zien. Het OLWS verhaal staat daar ook wel uitgelegd, maar daar heb ik dus een wat 'eenvoudiger' versie van geschreven...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:45

phoenix4ever schreef:

wat houd zo'n veulen in? en al die benamingen als frame e.d.?
[/quote]
Een "lethal white" veulen is een veulen dat geboren wordt met een witte vacht, vandaar de naam. Daar kun je het aan herkennen. Maar het probleem zit 'm in de darmen: door een afwijking daarin is het veulen niet levensvatbaar. Het krijgt ernstige koliek en overlijdt binnen 48 uur. Als je dus een lethal white veulen herkent, is euthanasie de beste oplossing.

De laatste jaren heeft men er veel onderzoek naar gedaan, en men weet nu dat het samen hangt met het frame overo gen. Frame overo is een bepaalde soort aftekening dat er ongeveer zo uit ziet (er zijn veel verschillende varianten van frame overo):
Afbeelding

Als je twee paarden kruist die allebei drager zijn van het frame overo gen, dan heb je kans op een lethal white veulen. Theoretisch is die kans 25%, maar in de praktijk lijken sommige bloedlijnen het sterker door te geven dan andere.

Het frame overo gen is aan te tonen door een paard te testen. Zo kun je dus een drager en een niet-drager bij elkaar kiezen, zodat je geen risico loopt op een lethal white.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:46

@Francis: tegelijkertijd. Had al zo driftig zitten tikken, dat ik mijn boodschapje ook maar even heb geplaatst Bloos ...

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:46

Ik kan zo geen foto van Pooh vinden, Francis. Ik stuur je er eentje als ik thuis ben.
Op haar papier staat ze te boek als tobiano, maar toen zij aangemeld is, was hier nog niet zoveel bekend over tovero's.
75% kans, dat is aanzienlijk. Ben benieuwd.... Ohjee, Jeddah, je krijgt gelijk...11 maanden duurt zo lang..... Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:49

Natascha dH schreef:
Ohjee, Jeddah, je krijgt gelijk...11 maanden duurt zo lang..... Knipoog

En als je dan nog zo'n grappige merrie hebt die vrolijk 12 maanden draagt, dan ben je helemaal niet blij Knipoog ... Clown

Doe die foto van Pooh maar hier plaatsen Bloos . Ik heb haar wel eens gezien op wedstrijden, maar kan me haar vlekken niet precies voor de geest halen. Vind ik wel leuk om te zien Bloos .

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:04

Francis en Mac....,
Ik weet een foto van Pooh, dit is wel d'r meest "bruine kant". D'r blauwe oog zit aan de andere kant.

Misschien heeft Gera er een bij de hand, anders moet je tot vanavond wachten. Jan Kan heeft de NK foto's van z'n site gehaald.

http://www.westernsport.nl/nieuw/

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Natascha dH op 06-06-05 10:07, in het totaal 2 keer bewerkt

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:05

wooh thanks. nu snap ik er al veel meer van. Ik heb idd wel eens eerder over dat LW veulen gehoord. Ik stuur je even een pm

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:28

Natascha dH schreef:
Misschien heeft Gera er een bij de hand, anders moet je tot vanavond wachten. Jan Kan heeft de NK foto's van z'n site gehaald.

Hier is een foto van Pooh
Afbeelding

Dit is Tommy Time van de zijkant (sabino)
Afbeelding

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:35

Thanks!!