[WN] Bitloos op wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laukjefreak

Bitloos op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 19:49

Ik zat net rond te kijken op okt en ik zit er over te denken om eventueel biloos te gaan rijden met Laukje, ze is nogal hard in haar mond en dit is volgens mij mischien wel een goede oplossing?
Maar nu vraag ik mij af of je als westernruiter ook bitloos mag rijden op een WRAN wedstrijd? en wat jullie ervaringen er mee zijn?
Ik las een tijdje gelden dta een paard dat hard is in zijn mond hier ook weer zachter in kan worden is dit echt waar?
groetjes Lotte

DubbelFun

Re: Bitloos op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:52

Als je beginner bent mag je bitloos (bosal) en als je als Amateur of Prof rijd op een junior paard (jonger dan 6 jaar).

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 19:55

oke dan mag ik het nu nog wel maar daalijk dus niet mee want paard is 14

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:56

'Straks' kan bij de beginners een érg rekbaar begrip zijn hoor Lachen

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 20:19

IK ben voorlopig nog wel een beginner hoor Tong uitsteken
rijd dit jaar zowiezo geen wedstrijden.
maargoed maar is het ook waar dta ene paard met een harden mond dan ook zachter kan worden?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:33

Ja hoor, dat kan... de mond zelf is n.l. meestal niet hard (als dat wel het geval is, dus 'eelt' in de mondhoeken, dan kun je dat met een goede creme bijv. op aloe vera basis insmeren), het paard 'houd' zich alleen hard... hij verzet zich tegen het bit door er niet op te reageren. Meest gebruikelijke aanpak voor paarden die 'hard' worden is een scherper bit... dit is dus juist de verkeerde aanpak, die alleen averechts werkt. Paard gaat zich nog meer verzetten, wordt zogezegd nog harder enz. enz.
Als een paard op wat voor manier een bit niet accepteerd, hetzij door 'hard' te worden, hetzij door z'n mond open te gooien of op wat voor manier ook verzet te plegen, is het verstandiger juist een zachter bit te nemen. Het paard zal een zachter bit eerder accepteren, omdat het het dus niet zeer doet en er wel naar luisteren.
Bij paarden die al lang 'hard' zijn in de mond, zal dit wel enige tijd vergen en een tijdje bitloos rijden is dan inderdaad een goede oplossing. Stap je daarna over op een bit, zoek dan een bit met zo mild mogelijke werking. Wat ik zelf een superzacht bitje vind is de Myler Comfort Snaffel met wide barrel. Dit bit is anatomisch gevormd en kan niet dubbelklappen, zoals meeste trensjes wel kunnen. Een bit dat dubbel kan, werkt als een notenkraker op de onderkaak, dus je kunt je voorstellen dat dat niet zo prettig is voor een paard. Nu is de Myler niet het goedkoopste bit, maar er zijn wel alternativen. Zoek een bit dat 'dubbelgevouwen' geen punt maar een boog vormd, zoals bijv. een dubbel gebroken bit (waarbij het middenstuk dan wel enige breedte moet hebben) of een snaffel met een rollertje in het midden ofzo. Een zacht bit is niet te dun, maar ook zeker niet te dik. Da's ook zo'n misverstand...'hoe dikker, hoe zachter'... een té dik bit is zeker niet zacht maar geeft juist weer te veel druk.
't Valt vaak niet mee een goed bit te vinden waar je paard lekker op loopt en vergt dus enig zoekwerk... vraag eens links en rechts wat trainers of je wat bitjes mag proberen zodat je zelf niet een complete verzameling aan hoeft te leggen.
Succes er mee.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 20:40

dat is id een goed idee! maar dan ga ik het toch een tijd volhouden zonder bit rijden! Ik hoop wel dat het werkt! Laukje is jaren lespony geweest voor kleine kinderen, dus reageren op hulpen ging eerst ook als vreselijk (lag ook aan mij) ik heb toen hulp gehad en dat werkte erg goed! Ik heb wel op mijn flikker gehad maar ben toen wel in gaan zien dat een groot deel bij mij licht! als ik zonder bit ga rijden kan dat dna ook op een gewoon halster met daar teugels aan? of moet dat met dat speciale hoofdstel? aangezien ik niet weet of ik er uiteindelijk mee verder gaa ik kan zowiezo 1 jaar bitloosrijden aangezien ik dit jaar geen wedstrijden ga rijden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:53

Mag je niet op 1 hand rijden met een bosal? Ik heb het wel eens gezien op een videoband. Zal wel niet bij de wran, maar bij AQHA of NRHA wedstrijden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:57

Op een bosal mag je niet op 1 hand rijden, tenminste niet op een wedstrijd.
Gelukkig rij ik alleen buiten en daar mag het wel Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:37

Laukjefreak, je kúnt op zich wel alleen met halster rijden, maar verstandig vind ik dat niet echt... met een halster heb je gewoon echt nagenoeg niks in te brengen. Een bosal, hackamore of sidepull geeft je dan net iets meer. Als je niet bekend bent met dit soort optomingen, is het wel verstandig om hulp te zoeken bij iemand die dat wel is, want ook bij bitloze optomingen kun je dingen fout doen. Je moet er mee léren rijden en je zult ook uit moeten zoeken hoe 'scherp' of 'zacht' de bosal of sidepull moet zijn voor jouw pony. Ook hier zijn n.l. verschillende uitvoeringen in.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:44

Probeer ook eens een bit van iemand te lenen om te proberen. Het heeft mij bijvoorbeeld een hele tijd gekost voor ik erachter kwam dat mijn paard niet van gebroken bitten houdt. Ze haat de notenkrakerwerking van zulke bitten, hoe mild de variant ook. Terwijl ze geen enkel probleem heeft met een ongebroken zacht bitje. Maar dat is per paard dus heel verschillend.

Het paard van een vriendin zijn we juist overgegaan naar een dunner bit in overleg met de dierenarts. Ze (het paard dus) bleek heel weinig ruimte in de mond te hebben en daardoor haar tong uit de mond te doen. Ze kon die lap gewoon niet kwijt. In dat geval is dikker bit dus niet vriendelijker.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:52

Maar waarom mag je als alleen bij de beginners bitloos rijden? Ik rijdt mij paard nu al een hele tijd bitloos, op een touwhalster, maar ik wil straks wel eens wedstrijden rijden, dus ik moet nog wel een bosal aanschaffen. En ik denk zelf niet dat wij ooit zo goed worden om hoger te komen, maar als ik dat wel zou worden dan zou dat dus betekenen dat ik beslist met een bit zou moeten gaan rijden. Dat is toch eigenlijk niet eerlijk. Wat voor reden heeft de wran daarvoor?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:39

Je moet een seniorpaard nu eenmaal op 1 hand starten, en daar hoort als optoming een shanksnaffle of bit bij. De bosal is voor juniorpaarden.
Dit is allemaal onstaan uit het oude cowboywerk, een cowboy die zijn seniorpaard niet op 1 hand kon rijden was geen goede cowboy!!! Want voor het werk moest je 1 hand vrij hebben. Dus gewoon trainen voordat je aan wedstrijden gaat denken, zodat je je paard op 1 hand kan rijden, of in de beginners starten met een bosal.
Regels zijn er om je aan te houden, anders zou straks iedereen met van alles en nog wat gaan rijden en dan wordt het een zooitje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:43

Ik durf hardop te stellen dat het westernrijden vandaag de dag zéér weinig meer te maken heeft met het cowboywerk uit vervlogen dagen.

Ik denk dat een cowboy het absoluut niet interesseerde of hij met 1 of met 2 handen reed én op welk bit hij dat deed.
Alles om het werk makkelijk/aangenaam te maken was toegestaan, geen judge in de buurt, hooguit zijn baas Lachen

Waarom dus zo lang vasthouden aan die ouderwetse begrippen ??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:50

Maar Sm! Hoe durf je Haha! ?

Serieus, waarom dan nog een hoed op? Waarom niet in een confortable endurance zadel gaan pleasure-en?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:01

Het gaat toch ook om bepaalde tradities. Waarom moet je in de dressuur op een gegeven moment over op een stang en trens??? Dat vereist het niveau nu eenmaal. Wil je daar niet aan mee doen, dan moet je wat anders gaan doen. Sorry dat dit misschien een beetje cru klinkt, maar ik word af en toe een beetje moedeloos van die onderwerpen over bitten en dergelijke.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:42

Sugarmiss schreef:
Waarom dus zo lang vasthouden aan die ouderwetse begrippen ??

Omdat Amerikanen enorm conservatief zijn en zij de regels voor de rassenshows bepalen.
Een bosal wordt gezien als een overgangs-optoming tussen snaffel en bit. Het wordt gewaardeerd om op bosal te rijden in de junior class, omdat je aantoont dat je paard al een stapje verder is in training dan een paard wat nog op snaffel gereden wordt. In de senior hoor je dan gewoon op een 'bit voor gevorderden' te rijden. Meestal is het ook zo dat de verfijning van de uitgevoerde oefeningen de 'preciezere' controle van een bit vragen, net als dat het geval is bij de hogere klasses in de dressuur, waar stang en trens wordt gevraagd. De communicatie wordt 'verfijnder' en dat is met een bosal meestal lang niet zo goed mogelijk...

Gabacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:44

Er zijn videobeelden (www.paardentv.nl of zoiets) van de NRHA futurity, gereden met een zoon van ´Hollywood Dun It´, waar dit paard met een Bosal op 1 hand geshowd wordt!!! Dus ik neem aan, dat dit wel mag....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:48

zie je wel ik wist dat ik het goed gezien had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:15

Je mag de NRHA (en zijn regels) niet vergelijken met de AQHA en de WRAN Lachen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:30

crazycactus schreef:
Mag je niet op 1 hand rijden met een bosal? Ik heb het wel eens gezien op een videoband. Zal wel niet bij de wran, maar bij AQHA of NRHA wedstrijden?

Sugarmiss schreef:
Je mag de NRHA (en zijn regels) niet vergelijken met de AQHA en de WRAN

Doe ik ook niet, maar er zijn dus wel organisaties waar het wel mag. Dat was waar het mij om ging.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:56

Maar het is al zo verwarrend voor de TS Lachen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:08

Dat is zo, maar ik vind regels zo wie zo verwarrend.....

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:06

crazycactus schreef:
Je moet een seniorpaard nu eenmaal op 1 hand starten, en daar hoort als optoming een shanksnaffle of bit bij. De bosal is voor juniorpaarden.
Dit is allemaal onstaan uit het oude cowboywerk, een cowboy die zijn seniorpaard niet op 1 hand kon rijden was geen goede cowboy!!! Want voor het werk moest je 1 hand vrij hebben. Dus gewoon trainen voordat je aan wedstrijden gaat denken, zodat je je paard op 1 hand kan rijden, of in de beginners starten met een bosal.
Regels zijn er om je aan te houden, anders zou straks iedereen met van alles en nog wat gaan rijden en dan wordt het een zooitje.

Maar waarom zou je een paard met bosal niet op één hand kunen rijden? En dat lijkt me veel paardvriendlijker dan zo'n bit (sorry, niet gemeen bedoelt hoor) en het is dan toch juist knapper dat je dat met bosal kan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:15

Knapper idd, maar het hóórt gewoon niet en dat is blijkbaar reden genoeg om het je niet te moeten afvragen (behoudend/traditie versus verandering/vernieuwing = cultuurshock Cool )