[WN] Vraagje over sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pharlap

Vraagje over sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 16:19

Hoi, ik ben nu 1 keer in de twee weken aan het lessen en dat wordt 1 keer in de week. Nu stelde degene die mij les geeft voor om sporen te kopen, dat kon op de manege, maar ze zijn 50 euro zonder bandjes.
Ik vind dit echt te gek, aangezien ik nog niet eens met mijn eigen paard western rijd, maar gewoon 1 keer in de week op een manege paard. Ik steek die 50 euro liever in mijn eigen paard. Mijn vraag is dus of je ergens nog sporen voor een normale prijs kunt kopen, of heeft iedereen die 1 keer lest ook zulke duren sporen?

Alvast Bedankt.
Pharlap.

Cassidy

Re: Vraagje over sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:26

Westernsporen zijn helaas niet goedkoop. En hoe goedkoper je gaat, hoe lichter ze worden. Een westernspoor heeft geen bandje dat onder de voet doorgaan, hij rust als het ware op de hak van de laars. Hoe lichter de spoor, hoe groter de kans dat hij bij het rijden opkruipt.
Ik weet dus niet wat voor spoor je instructeur heeft aangeraden, en of hij het geld ook echt waard is. Er zijn er in allerlei verschillende uitvoeringen, met bewerking enz. En dan zijn ze idd duurder.

Kijk anders eens op de Divoza website. Daar staat wel wat (moet je de grootste en zwaarste hebben)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:29

Als de paarden zo slecht aan het been zijn moeten ze eens bijgetrained worden ipv aan koppelverkoop te doen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:29

Heb even gekeken: kost idd 49.00 Euro. En dan heb je nog geen bandjes, en moeten ze verstuurd worden.

Afbeelding

Lesklanten bij ons op de manege hebben idd deze sporen, ook als ze eenmaal in de week rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:30

Sugarmiss schreef:
Als de paarden zo slecht aan het been zijn moeten ze eens bijgetrained worden ipv aan koppelverkoop te doen Knipoog

Een doorgewinterd manegepaard is wat minder gevoelig SM. Dan kan er tussendoor wel een gevorderd ruiter op gaan, maar ze hebben donders goed door als er weer een beginner opzit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:35

Beginners horen sowieso niet met sporen te rijden Cool

Overigens leerde een snel rondje langs de diverse westernwinkels in het WWW-topic dat er sporen zijn vanaf € 16.95 (brede) terwijl diezelfde in een andere winkel € 41 moesten kosten.

Even rondkijken loont dus Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:39

Denk niet dat Pharlap tot de beginners behoort. Misschien beginnend westernruiter, maar beslist geen beginner.

Als je paarden hebt waar gevorderden en minder gevorderden op rijden, is het niet leuk voor de gevorderden als ze het paard niet vooruit kunnen krijgen. Dus adviseert met al snel een spoortje.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 16:46

Hoi, bedankt voor de reactie Haha!

En ter info, ik ben geen wereld ruiter maar ik was 9 toen ik begon en ik ben nu 27 dus ik rijd wel al wat jaartjes ( het ging nog nooit zo moeizaam als met mijn eigen drakie Haha! ).
Maar inderdaad met western ben ik een beginner Vork

Maar ik blijf de sporen toch wel erg duur vinden Boos!

Groetjes Pharlap.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:49

Vraag eens aan je lesgever of je die sporen eens mag uitproberen om te kijken:
-of je er mee om kunt gaan (c.q. dat dit goed wordt aangeleerd)
-of de werking is wat je er van verwacht
vóór je er zelf in wilt investeren.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 16:55

Hoi, dat heb ik al gedaan, de tweede les.
De eerste les keek ze of ik mijn hak wel vergenoeg uitdrukte, en toen stelde ze de volgende les sporen voor.
Dat gaat allemaal wel. En hij was wel wakker ja Haha!
Groetjes Pharlap.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:14

Ik heb bij een adres in Vorstenbosch sporen vandaan die ik tijdens de kerstsale heb gekocht. Kostten toen 25 Euro en sporenriempjes 5 Euro. Dus als je nog even kunt wachten zou ik dat doen. Anders idd even goed de ogen de kost geven. Zoek een zware spoor met een groot wiel en stompe punten. Desnoods via Ebay. Maar kijk uit voor linedance sporen. Je moet dus weten wat je moet zoeken, en een miskoop is zo gedaan (en die is dan ook erg aan de prijs).

Ik zou toch afgaan met de sporenkeuze op het advies van de instructeur. Zij weet wat je nodig hebt, en er is genoeg troep te krijgen (ook op westerngebied)

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:15

vind jij het zelf nodig om met sporen te rijden?
zo nee en je paard loopt lekker waarom dan met sporen gaan rijden als dat voor je zelf niet hoeft.
ik zelf haat sporen, niet omdat ik het zielig vind voor het paard, maar je wordt zelf zo lui met je been, niet lopen hup je spoor er in en karre maar.
sporen moet je gebruiken als extra hulp en niet als hulp leer dan eerst maar eens je been spieren te ontwikkelen.
maar ik merk steeds vaker dat een instrukteur voor zijn eigen gemaak een klant sporen aan probeert te praten zonder dat dat echt nodig is.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:01

Bolletje op bokt hier heeft nog westernsporen te koop, misschien moet je haar eens pb-en, het scheelt je de eventuele verzendkosten en de bandjes zitten er al aan (woont in spijkenisse)
off-topic: op welke manegepony les je Haha! ?

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:40

piggeljay schreef:
ik zelf haat sporen, niet omdat ik het zielig vind voor het paard, maar je wordt zelf zo lui met je been, niet lopen hup je spoor er in en karre maar.
sporen moet je gebruiken als extra hulp en niet als hulp leer dan eerst maar eens je been spieren te ontwikkelen.

Ik rij bijna altijd met sporen. En ja, ik wil graag lui zijn met mijn been, ik wil graag dat mijn paard op zachte druk reageerd. Als het nodig is (lui is op mijn been) krijgt mijn paard een "prik" en reageerd daarna weer op een zacht been. Dit betekend niet dat ik constant zit te prikken, juist niet. Ik vraag eerst met lichte kuitdruk, daarna met meer kuitdruk en daarna volgt de "prik". Dan beginnen we weer opnieuw eerst met zachte druk en dat is dan weer voldoende en heb ik weer een paard dat op zachte druk reageerd.

Ik vind het vervelender voor een paard dat constante schopjes krijgt (en dus lui op je been word) dan 1x een "prik" op het juiste moment. Als je sporen op een goede manier gebruikt zijn ze een goed hulpmiddel. Natuurlijk zien we ook veel te vaak dat sporen op een verkeerde manier gebruikt worden, maar dat is hetzelfde met elk ander hulpmiddel.

Zeker onder goede begeleiding denk ik dat het gebruik van sporen geen kwaad kan.

Groetjes,

Bianca

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:56

piggeljay schreef:
zo nee en je paard loopt lekker waarom dan met sporen gaan rijden als dat voor je zelf niet hoeft.
maar ik merk steeds vaker dat een instrukteur voor zijn eigen gemaak een klant sporen aan probeert te praten zonder dat dat echt nodig is.

Whahah sorrry echt onzin waarom is het in vredesnaam zielig??

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:42

als ik mijn spoortjes niet om heb, gaat mijn paard me in de zeik Tong uitsteken nemen, ze gaat haar eigen dingetjes doen! als ik ze wel draag, dan hoef ik ze vaak niet eens te gebruiken om haar te laten doen wat ik wil.
vaak genoeg gebruik ik alleen echt m'n kuiten om wat druk te geven en luistert ze echt niet (en dan ook echt niet) dan pas geef ik haar op haar donder met ...idd een prik van m'n sporen, hierna hoef ik ze dus niet wéér te gebruiken. dit gebeurt zeker niet elke dag, maar dat ligt er net aan hoe haar (m'n paard) pet staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:47

Ik lees hier dat er aardig wat af ge'prikt' wordt, waren Westernsporen niet om te rollen ipv te prikken Knipoog
Of prediken we naar buitenstaanders iets anders al we doen Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:49

In mijn ogen is western het ultieme voorbeeld voor luie mensen. Niet zwaar zwoegen om iedere stap er uit te persen, ontspannen zitten, je paard een aanwijzing geven die hij of zij uit moet voeren tot er een tegencommando komt. Daarom ben ik ook gaan westernrijden. Dus ja, voor mij een spoortje, indien het paard het accepteerd. Ik hoef niet zo nodig meer iedere stap te moeten begeleiden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:56

Ik heb destijds bji hypodrama sporen gekocht. Waren dacht ik 25 euro, kwamen alleen nog bandjes van 25 euro bij (omdat ik wilde dat ze bij mijn zadel paste Haha!)

Kijk anders eens op de diverse online shops

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:18

Banjer hier op bokt heeft ook nog spoortjes te koop volgens mij
moet je haar maar even pbjen en ik kan ze dan wel voor je meenemen dat scheelt ook weer in de verzendkosten

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:14

Ik was ook een van die ruiters die wat makkelijk met sporen was. Dat vond mijn nieuwe trainer nl. Dus sporen af..En ik kreeg ze pas weer terug als ik had geleerd om ook mijn paard voorwaarts te rijden zonder sporen. En dit kost soms wat moeite bij sommige paarden! Dit heeft me heel wat spierpijn gekost, maar na een tijdje vond mijn trainer dat ik ze weer had "verdient'. Het wordt soms zo makkelijk om je sporen te gebruiken. Ik gebruik ze nu alleen als het paard echt niet reageerd.

En ik heb zelf ook "lichte"sporen en gebruik soms een ijzerdraadje om ze op hun plaats te houden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:32

Heb ik de laatste tijd hier op bokt geleerd dat sporen voornamelijk voor de zijgangen zijn, leer ik hier weer dat het toch is om het paard vooruit te bewegen! Verward
Hoe zit het nou echt? Waar zijn die dingen nou (wel) voor?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:37

Sporen zijn voor onmiddelijke reactie van je paard. Niet drie keer schoppen om iets gedaan te krijgen. Actie - reactie. Iemand die met koeien werkt wil zijn paard daar ook hebben waar hij hem hebben moet, en niet 25 aanwijzigen geven voordat het paard daar is waar hij hem hebben wil. Op dat moment is namelijk de koe al lang foetsie.

Dat wij tegenwoordig niet meer met koeien werken en het kunnen accepteren dat het paard niet meer onmiddelijk reageert (en ook de doelstelling van het westernrijden is veranderd) doet er geen afbreuk aan dat het paard onmiddelijk dient te gehoorzamen op een aanwijzing. En die sneller reactie krijg je alleen met een spoor. Ongeacht het paard.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 07:26

Dagie schreef:
piggeljay schreef:

Whahah sorrry echt onzin waarom is het in vredesnaam zielig??

Dat staat er niet Knipoog Er staat "NIET omdat het zielig is....."

Ik heb op het NK J.l. ook andere (zwaardere) sporen gekocht, die waren volgens mij €32,50. Ik had nog riempjes, die heb ik voor 15 ofzo gekocht. Ze kwamen bij de stand van *die winkel* uit Vorstenbosch.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:45

Ik dacht altijd dat sporen dienden als verfijning van hulpen en eventueel als correctie voor wanneer je paard even niet lekker op je kuit wil reageren? Ik heb knap lange benen en moet daarom eerder mijn best doen om mijn spoor te gebruiken dan dat het automatisch gaat...en maar goed ook! Mijn paard accepteerde eerst geen sporen, maar was ook niet voor het been. Heeft me heel veel beenkracht gekost en ben op een gegeven moment met zweepje erbij gaan rijden. Toen meneer wat beter voor het been werd, ben ik met een heel klein, rond spoortje gaan rijden. Inmiddels rijd ik met mijn langere sporen (zodat ik niet constant mijn hak op hoef te trekken).

Gemak dient de mens vind ik altijd. Ik ga niet als een beginner op mijn paard staan beuken, dan kietel ik ze liever met mijn spoortje. Overigens ben ik inderdaad lui. Als sporen op de juiste manier gebruikt worden, vind ik het een uitkomst voor mensen Lachen

Jonge paarden rijd ik overigens nooit met spoor. Die moeten inderdaad eerst leren om gewoon op het been te reageren.