Endurance, mijn eerste wedstrijd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Endurance, mijn eerste wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:45

Hehe... vandaag was dan eindelijk de dag waar ik maanden naar uitgekeken heb. Mijn eerste Endurance-wedstrijd met Amanda in de Panne nabij de Franse grens in België, plan was de initiatie A met 27 km te doen.

Vanochtend dus om 06.15 opgestaan, brood gegeten en klaar gemaakt. Amanda nog even geborsteld, was ze in de mestplek op stal gaan liggen, natuurlijk niet op de stroplek, maar op de mestplek. Enfin, daarna haar geladen, even wat gesputter maar om 07.30 stond ze er dan eindelijk op mbv de longeerlijn. En om 07.40 waren wij vertrokken, heerlijk gereisd, echt lekker vlot, alle wegen waren ook fatsoenlijk dus om 09.00, mooi op tijd dus arriveerden wij.

Toen op zoek naar het secretariaat, nog wat onduidelijkheden maar heb me toch kunnen ingeschreven. Daar ook het hesje met nummer 24 gekregen, en op naar de voorkeuring met Amanda. Dat was in de binnenbak, erg warm daar al. Dus haar ademhaling was wat versneld, en dus 1 strafpunt voor, voor de rest allemaal nulletjes en was ze uitstekend. Hele leuke meiden. Hartslag was trouwens 40…

Vervolgens naar de start gewandeld om de starttijd aan te vragen, dat om 10.15 afgesproken, en gaan zadelen en alles. Kwam precies om 10.14 aanstappen, dus moest maar even wachten en kon weg. Startte samen met twee arabische ruintjes. Eerst een stuk over een karrespoorpad, en toen de weg over en door het ruiterpad en de duinen in. Dit stuk was ongeveer 2,5 km. De duinen vond ik heel erg tegenvallen. Behoorlijk zwaar, ik ken best zwaar zand, maar zoals dit heb ik nooit meegemaakt. We zakten geregeld 10 tot 20 cm weg. En Amanda moest daar dus flink werken, ben dus ook op tijd gaan stappen en zo doende mijn medestarters uit het zicht verloren, ook ingehaald door een snelle groep maar geen problemen. En toen het strand op.

Daar heb ik gewoon heerlijk gereden, gelijk naar de branding en in een rustig handgalopje gezet. Ze ging perfect gelijkmatig en rustig door. Daarna steeds afwisselen stap, draf en galop. Toen we op driekwart zaten begon ik steeds meer te twijfelen of ik nog wel goed zat, en verder ook een beetje te simmen. Was namelijk best warm, gelukkig wel een lekkere wind. Maar verder, ja, ik weet het niet. Zat gewoon te twijfelen of ik wel door zou gaan. Amanda was al redelijk bezweet en alles. Ze liep nog lekker vlot door enzo, maar ik besefte me wel goed dat dit nog maar 1/3 e van de afstand was. Heb besloten om het niet te doen. Ik wist dat het laatste stuk afwisselend duinen, ruiterpaden en bebouwde kom zou zijn. Op de kaart kon ik al zien dat als ik het strand af was, even door de bebouwde kom en de grote weg en trambaan overstak. Dat ik dan op een redelijk duidelijk aanwijsbare plek zat. Heb dus gesmst naar m’n pa of ie me wou ophalen, en heb me dus teruggetrokken.

Misschien hadden we het wel gehaald hoor, maar ik wist gewoon niet hoe de rest zou zijn, maar wist wel dat dat als zwaar bekend stond. Dit in combinatie met de warmte, en dat ik niet onderweg gekoeld zou worden heb ik besloten te stoppen. Beter te stoppen terwijl Amanda nog gezond en vrolijk is, dan ergens te stranden met een pony die niet meer kan door het zware duinzand, en wat moeilijk te bereiken is met de trailer.

Dus toen na een uur was m’n pa er. Was namelijk een behoorlijke file ergens ontstaan, dus het duurde nogal wat. Tijdens het wachten heb ik Amanda afgezadeld, haar natgegooid met de twee bidons nadat ik er slokje uiet had genomen. Werd me trouwens niet in dank afgenomen, maar ze herstelde zich heel erg snel vond ik van het zweten en alles. Heb op de parking voor het boothotel rondjes gelopen. Na een half uur kwam het groomteam van een andere ruiter, die mensen, 2 jongens en een meisje. Waren zo super om Amanda een lekkere emmer water te geven met stukken appel erin. Daar heeft ze een liter of 5-6 uitgedronken. Ben daar echt heel blij mee, dat ze dat aanboden. Super!

Toen was m’n pa gearriveerd, hebben we naar de organisator gebeld met dat ik me terugtrok en dat we naar huis wilden. Toen was er wat gedoe, maar wilden ze dat we nog naar hun kwamen om Amanda te laten controleren. Dat zag ik gewoon niet zitten. Weer die file, weer het gedoe met op en af laden. Had er geen zin in, wilde naar huis, en niet meer slepen met haar. Toen werd besloten dat hij en een vet even langskwamen +: )+ Dat hebben ze gedaan, en ze zag er goed uit. Hartslag van 48 dus op zich ook redelijk, omdat ze zich net gigantisch druk had zitten maken toen er een groep ruiters passeerden, tijdens meten. Turgor was ook goed evenals darmgeluiden. En toen konden we naar huis.

Organisator was trouwens heel erg verguld met dat ik besloten had me terug te trekken, ondanks het gedoe dat hij nog naar mij moest komen en alles. Maar hij heeft meerdere malen gezegd dat het zo super was, dat ik besloot te stoppen terwijl er nog geen problemen (kreupel, ademhaling, uitdroging oid).

Terugkijkend vind ik het een dag met een lach en een traan. Ik ben meer dan supertrots op mijn meissie. Ik vind het geweldig hoe ze zich gedragen heeft. Ze heeft heerlijk constant gelopen, anders is dat ook erg schommelend. Ze heeft geen kick gegeven op het drukke strand, ze trok zich niks aan van al die blaffende honden, krijsende kinderen, voorbijrazende vliegers en alles. Geen probleem. Ook het inhalen door andere paarden bleef ze superrustig onder.

Ze heeft onder het rijden gemest, en bij het wachten ook nog een flinke plas gedaan. Ze heeft voor de wedstrijd gedronken, ze heeft vreemd water van die mensen gedronken. Normaal plast of mest ze bijna nooit buiten de deur. Water drinken kan ik doorgaans ook vergeten. Dus wat dat betreft ben ik super en supertrots op haar Ja Ze was gewoon geweldig!

Verder baal ik wel van mezelf, hoewel ik ervaring heb met gewoon strandzand, met duinzand, met zandpaden, en het zand op de Veluwe, wat toch bekend staat als zwaar. Ondanks dat ik gewaarschuwd was dat het zwaar zand zou zijn. Ik heb het toch onderschat, ik dacht, het zal zwaar zijn, maar moet wel te rijden zijn. Ik vond het niet verantwoord, en daar baal ik van voor mezelf…

Foto’s komen er zo aan! --> viewtopic.php?f=53&t=405466
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-05 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

hobbelheks

Re: Endurance, mijn eerste wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:49

wauw wat kun jij trots zijn op jezelf!
kiezen voor je paard ipv voor de wedstrijd, top hoor!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:57

Helemaal mee eens Maay: super dat je kiest voor Amanda en niet voor die wedstrijd OK dan!

Was 't an sich voor herhaling vatbaar?

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:58

Heel erg goed van je Maya..... niet aan jezelf denken. Toppie!!
Fijn dat de organisatie naar jou toekwam om Amanda te controleren, dat hoor je niet vaak.
Zo te horen heb je toch voor 1/3 deel plezier gehad en mag je met recht trots zijn op Amanda. (én op jezelf). Ja
'k Ben nieuwsgierig naar de foto's!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:40

Je moet echt niet van jezelf balen, maar juist trots zijn! Jij kiest tenminste wat het beste is voor je paard. En niet wat jij het leukst vind. Zo heeft je paard er ook nog eens een leuke ervaring aan overgehouden! Toppie dus!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:14

Nou, je hoeft echt niet te balen, hoor, Maya. Je hebt zwaar zand en je hebt zwaar zand. Hoe kon jij nou weten dat het zó erg zou zijn. En dan was uitgerekend vandaag ook ineens een heel stuk warmer dan het in weken geweest is!
Het is een prachtige ervaring geweest, Amanda heeft het geweldig gedaan en jij ook Ja .

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:34

Goed gedaan van jullie beiden! Je hebt de juiste beslissingen gemaakt. Super hoor OK dan! Je houdt je zelf tenminste niet voor de gek en bent eerlijk voor je paardje!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:39

Jeetje, wat een lage hartslag zeg!!
Wanneer mijn pony uit de cross komt heeft hij zo rond de 70...
Jouw pony zal wel echt een mega mega conditie hebben!!
Goeie beslissing hoor!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:47

Als jij het zelf niet verantwoord vond om verder te gaan, dan heb je alleen maar de juiste beslissing genomen door te stoppen.

Als ruiter draag je de verantwoording tegenover je paard, en soms moet je je paard tegen zichzelf beschermen. Prima beslissing dus.

En toch weer een leuke en leerzame ervaring rijker Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:11

je kan inderdaad trots op d'r zijn en op jezelf volgens mij ook.... Cool

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:38

Goed van je hoor! Je hebt heel goed om Amanda gedacht en dat is alles waard! Je weet nooit van te voren hoe zwaar iets is, als je er zelf nog nooit gereden hebt en het onverwachts warme weer was ook neit echt jofel. Als ik die foto's bekijk zie ik een strak blauw lucht, heel erg warm dus.
Wie weet zijn de omstandigheden de volgende keer wel beter en kan je dan wel de rit normaal uitrijden.
Maar jij hebt prima voor je pony gekozen, dat doet niet iedereen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 23:15

Super hoor en volgende keer beter. Beter een vrolijk en gezond paard op stal dan dure rekeningen van de da.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 06:48

Jammer dat je het niet uit heb gereden, maar super dat je voor je paardje gekozen hebt! Je had me van te voren al gezegd dat je het niet zo zag zitten met die hitte en zeker als je geen koeling onderweg hebt lijkt het mij echt erg zwaar. (Ik ging gister al zowat van mijn stokkie soms en ik deed niets!)

Ben trots op je!! Je hebt echt gevoel voor paarden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:31

Ik kan me voorstellen dat je baalt dat je niet hebt kunnen uitrijden.

Maar een paard afbranden lijkt me ook niet de bedoeling. Dan vergeef je het jezelf nooit meer als Amanda echt iets was gaan mankeren.

Ze heeft zich heel goed gedragen allemaal dingen gdaan die ze niet goed kende nog.

En zwaar zand met haar kortere benen in vergelijk met de lichtvoetige arabieren dat maakt het nog extra zwaar.

Volgende keer beter gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:26

Bedankt voor jullie opbeurende reacties Lachen Ergens voel ik me gewoon stom omdat ik het onderschat heb, en dat ik hem niet verder heb willen rijden Clown

Ik heb inderdaad heerlijk genoten, als je daar op het strand rijdt, in een heerlijk relaxt handgalopje. Oortjes naar voren, af en toe briesen, veel mensen die je bewonderend toekijken (en fotograveren Cool ) paard roepen en alles. Merken dat je paard er niks om geeft om al dat lawaai en vliegers, ik was zo volmaakt gelukkig toen. En verder alle ervaringen en alles, we hebben veel geleerd. Ben heel trots op hoe ze het heeft gedaan.

Maar toch baal ik een beetje van dat ik m niet uitgereden heb. Is gewoon een feit.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:21

Natuurlijk baal je dat je het niet hebt uitgereden. Maar het is echt super dat je aan Amanda denkt.
Gaat gauw naar de foto's kijken Lachen

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:20

Een goede beslissing!
als je het niet vertrouwd: stoppen!!!
En je bent weer een ervaring rijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:02

Het was zeker een leuke ervaring Ja

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:09

Goed gedaan! Verstandige beslissing, en volgende keer kijk je gewoon weer verder! Jij kent je paard tenslotte het beste!

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:35

Jammer dat het niet goed is gegaan. De omstandigheden waren vrij extreem en om dan met een zwaar paard zonder groomen een wedstrijd te rijden is eigenlijk niet te doen. Goede beslissing denk ik!

Dat de vet je nog wil zien voor je weg gaat is logisch. Je moet toestemming hebben om weg te gaan (en of je dan vertrekt van het start terrein van van een andere plek dat maakt dan niet uit. Zij zijn als het ware verantwoordelijk voor jou. Luxe dat ze naar jou toegekomen zijn...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:11

Ook mijn complimenten! Ik ben ook trots op jou en Manda Lachen Echt super hoor.... Denk je dat je het wel nogmaals gaat proberen, ergens anders?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:25

Super beslissing Lachen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:52

Nog bedankt voor de leuke reacties Ja Weet nog niet of ik nog eens ga starten. Ik ga zeker nog wel eens naar dat gebied daar, is prachtig om te rijden. Maar weet nog niet of er andere wedstrijden te bereiken zijn voor ons, de eerstkomende jaren. We zien wel hoe het loopt Lachen

NienkeMulder schreef:
Jammer dat het niet goed is gegaan. De omstandigheden waren vrij extreem en om dan met een zwaar paard zonder groomen een wedstrijd te rijden is eigenlijk niet te doen. Goede beslissing denk ik!

Sja, er waren gewoon niet veel groomplaatsen voorzien. En zeker in de initatie is het niet gebruikelijk om te groomen in België. Het eerste groompunt had geweest, daar waar ik gestopt ben, en me heb laten ophalen, door alle drukte en file heeft mijn vader er een uur over gedaan om daar te geraken. Dus al was ik wel van plan geweest te groomen, dan had daar toch in de praktijk niks van gekomen.

Nog 1 vraagje. Wat bedoel jij met zwaar? Amanda is geen zwaar gebouwd paard hoor. Ze is een tussenklasse, gewoon een pony. Geen zwaar gebouwd dier, en ze heeft ook zeker geen overgewicht oid. Gewoon net op conditie...

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:41

heey maya, kan je in belgie gewoon op de bonnefooi naar een wedstrijd toegaan en je daar terplekke inschrijven? ik zou ook graag eens een endurance wedstrijd willen rijden. Er stond hier voor van de zomer een endurance wedstrijd gepland in retranchement, maar volgens mij is die geschrapt. Weet jij daar iets meer van?

groetjes Milou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:44

Zie voor antwoord bij mijn fototopic Knipoog