[WN] (niet) chippen paint veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

(niet) chippen paint veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:53

Omdat het over mijn nu alweer ruim 6 weken oude paint hengstje gaat, zet ik het maar even hier neer, als t verplaatst moeten worden, hoor ik het wel.

Ik heb zo eens wat informatie opgezocht over het chippen van mijn veulen. Maar eigenlijk wil ik hem helemaal niet laten chippen. Ik heb er een hoop over gelezen en kies liever voor DNA registratie. Nu heb ik wat info gevonden over de "eisen" die ze daarbij stellen. Één ervan is dat de merrie dan ook al ontheffing gehad moet hebben voor het chippen. Weten jullie of hier ook onderuit te komen is?
Mijn merrie is namelijk gechipt (niet door mij, maar net voor ze van mij werd, ik heb wel de streepjescodes ingestuurd en paspoort aangevraagd bij de KNHS).
Ik wil echt proberen onder het chippen uit te komen met mijn ukkepuk! Ja

Verder wil ik hem dus laten registreren bij de [naam]. Dat lukt wel (met wat hulp Knipoog ). Maar is het ook mogelijk om in NL een paspoort te krijgen voor een specifiek ras (in mijn geval een APH)? En dan dus met DNA registratie ipv een chipnr.?
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee met zijn/haar Quarter, Paint of Appaloosa veulen?
Of loopt er iemand tegen hetzelfde aan die het met mij wil uitzoeken wanneer hier niets over bekend is?

crazycactus

Re: (niet) chippen paint veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 21:58

Je moet ontheffing aanvragen bij het productschap vee vlees en eieren, dan krijg je een dna kit die je moet opsturen naar een laboratoruim in Wageningen. Kost ongeveer 40 euro. Paspoort vraag je aan bij de appaloosa vereninging, die plakken er later een sticker in met de dna-code, en zetten er een stempel bij.
Kijk maar eens op www.invisio.nl/antichip hier staan foto's van een merrie die tgv het chippen onbruikbaar is geworden. Hier staat ook al het nieuws en info die je moet weten, ook adressen ed.
Succes.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:07

Voor een paspoort met DNA i.p.v. Chip moet je eerst een ontheffing aanvragen. Ik weet niet of het voor een veulen inderdaad vereist wordt dat de merrie ook ontheffing moet hebben, ik denk dat als je in je aanvraag uitlegt én aantoont dat je merrie gechipt was voordat jij haar kocht je best ontheffing moet kunnen krijgen voor het veulen.
Nadat je ontheffing hebt gekregen kun je dan een paspoort aanvragen en als je dat via Holstud doet, krijg je (dacht ik) ook de afstamming er in (ik heb em voor Fly destijds via de KNHS aangevraagd omdat Holstud het toen nog niet deed en bij haar staat de afstamming er dus niet in).
Als je ontheffing hebt krijg je dan een DNA kit, waarbij er twee samples afgenomen moeten worden en een bepaalde procedure gevolgd wordt. Dan wordt het DNA bij van Haeringen geregistreerd en krijg je daar een certificaat en code stickers van en daarmee kun je dan weer het paspoort aanvragen.
De hele procedure staat uitgelegd op deze site en je vindt er ook een voorbeeldbrief om ontheffing aan te vragen.

Voor Dot ga ik ook ontheffing aanvragen en ook Fly is gechipt... zelfs door mij... Maar omdat Fly niet meer van mij is en Dot al ouder is, ga ik er van uit dat ook dat wel gaat lukken. Als je maar duidelijk kunt maken waarom je bezwaren hebt.
Eerst ontheffing aanvragen dus, daarna DNA laten afnemen en registreren en daarna paspoort laten maken.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:54

Ik heb mijn merrie, haar jaarling zoon én voor mijn bejaarde pony allen ontheffing aangevraagd, gekregen en inmiddels zijn de paspoorten ook gereed. Ik ben er erg blij mee, dit vind ik voor het paard de veiligste manier. Met DNA valt gewoon NIET te rotzooien en richt geen schade aan...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:08

Ik hoop echt dat ik een ontheffing kan krijgen. Aantonen dat de merrie gechipt was voor ik haar kocht, is moeilijk. Het is namelijk een week of twee ervoor gebeurd, ik heb toen zelf de codes ingestuurd en paspoort aangevraagd. Ik ga eens bellen met het productschap denk ik... Als het even kan wil ik toch echt geen chip in mijn veulen!

Op de website die crazycactus aangeeft, heb ik die info gevonden over de eisen die er gesteld worden. Daar staat dus ook tussen dat de merrie ook ontheffing gehad moet hebben. (ik hoop dat ik het helemaal fout heb gelezen! Clown )

oh enne @ Francis... op de website staat ook het een en ander over iets oudere paarden...even goed lezen hoor! Volgens mij zijn ook daar eisen aan gesteld!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:17

Nog even een kleine aanvulling, het kan zijn dat het europeesche parlement gaat beslissen dat het chippen helemaal niet verplicht mag worden, dus zelfs als je geen ontheffing krijgt voor je veulen zou ik toch wachten met chippen. Voor het zelfde geld komt de wet er in Brussel niet door en dan zit je veulentje voor niets opgescheept met zo'n onding in zijn hals (als ie daar blijft zitten). Je moet er toch niet aan denken dat je straks net zoiets krijgt als die tuigpaardmerrie die op de site staat......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:18

Weet je ook wanneer het EP hier iets over gaat zeggen? Anders ga ik ook daar maar even achteraan!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:10

Ze zijn er nu al mee bezig.Ik weet alleen niet wanneer er een uitspraak is, maar volgens mij moeten ze met 7 maanden gechipt zijn??? Dan zou ik mooi wachten tot 6 maanden.Dan heb je nog ruim 4 maanden. Ze zijn dacht ik in februari erover begonnen. Ik zal het van de week ff navragen bij een vriendin van mij die heel fanatiek hiermee bezig is. Haar 4 jarige Saddlebred is nu afgekeurd voor de sport omdat hij al 3 keer een chip uitgestoten heeft!!!! Met als gevolg dat hij nu een groot gat in zijn nek heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:38

Oh bah! Ja je hoort steeds meer van die nare verhalen! Ik wil mijn ventje dus echt niet chippen!!!

Ik ga morgen eens er achteraan bellen...

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:55

Geen haan die er naar kraait als je je veulen na de 7e levensmaand nog niet gechipt hebt.............Ik heb mijn veulen van vorig jaar als jaarling verkocht en heb het aan de nieuwe eigenaren overgelaten of ze wilde chippen of DNA, waar ik al ontheffing voor had gekregen voor deze jaarling. Ze hebben hem laten chippen.........
Mijn Paintlander heb ik recent tijdens zijn castratie laten chippen, hij was dus al lang de grens van 7 maanden gepasseerd. Chippen heb ik laten doen door mijn paardenarts die dat heeeeeel netjes doet. Ik heb dus de helft van het paardenbestand geDNA-t en de anderen gechipt tijdens medische ingrepen terwijl ze 'onder zeil' lagen. Beiden hebben geen last ervan gehad. Er is ook niet midden op de hals in de spier gechipt, maar erboven, net onder de manenkam.
Chippen zal over een tijdje niet verplicht meer zijn, want Nederland springt er weer behoorlijk uit in de EU met deze maatregel. En we streven toch naar een gelijk Europa......Nederland ook altijd weer met die doorgedraaide regeltjes, jakkie!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:57

skippy1 schreef:
Oh bah! Ja je hoort steeds meer van die nare verhalen! Ik wil mijn ventje dus echt niet chippen!!!

Ik ga morgen eens er achteraan bellen...

Nee joh, niet bellen!!! Maak geen slapende honden wakker, stuur gewoon een ontheffings-aanvraag naar de PVV.
Ik weet zeker dat het je gewoon lukt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:58

Ik heb met Dot ook express gewacht en wacht ook met DNA-en. Dot heeft n.l. al wel een paspoort en chippen is voor haar pas vanaf december 2006 verplicht en ik had inderdaad iets van 'dat wordt nog wel weer terug gedraaid'. Er zijn al zoveel landen en organisaties juist weer gestopt met chippen enzo dat ze die verplichting haast niet kúnnen handhaven. Helemaal nu er steeds meer probleemgevallen naar boven komen (dat krijg je als je geen lange termijn onderzoek doet) en steeds meer mensen ontheffing aanvragen.
Maar hadden ze binnen de EU al niet vóór de chip gestemd dan? Daar is toch vorig jaar al een beslissing over genomen?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:26

Nee want de commisie Veerman is teruggefloten, dus er is nog geen duidelijkheid. Gewoon wachten met dat jonge spul...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:45

Digger is ook DNA geregistreerd.
Nadat je ontheffing hebt aagevraagd (kijk even naar de voorbeeldbrieven op de Antichipsite) krijg je en DNA kit toegestuurd en moet je een DA het monster laten nemen.
Dit stuur je op naar het lab en klaar is kees.

Maar ik zou inderdaad niet teveel slapende honden wakker maken hoor.
En chippen...... Verdrietig Onze DA vertelde nog over een paard wat hij had gechipped en na een tijdje konden ze de chip niet meer terugvinden
Hij wist toch zeker waar de chip erin was gegaan. Zij zijn groot en ik is klein!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:08

Ik heb zowel voor mijn 11 jarige, als ook voor haar nu driejarige dochter ontheffing aangevraagd, deze gekregen en met de ontheffing een paspoort aangevraagd en de DNA laten bepalen.
Ik had er absoluut geen goed gevoel bij om ze te laten chippen en ben erg blij dat het nu allemaal rond is.

Gelukkig is de deadline voor het aanvragen van ontheffing voorlopig opgeheven.

Let wel dat, mocht de chipverplichting Europawijd ingaan, de ontheffing die je nu krijgt nietig wordt verklaard en je alsnog mag gaan chippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:01

Okee. ik lees hier dus dat die deadline voor het chippen niet meer geldt...waar kan ik hier dan info over vinden? Dit had ik namelijk nog niet gevonden op de sites waar hierboven links naar worden gegeven.
En hoe zit dat dan met Dot, van Francis, hoe komt het dat het voor haar pas in 2006 verplicht is?
Ik meen dat het inmiddels toch verplicht is je paard te hebben gechipt als je hem/haar gaat vervoeren (bijv. wedstrijden). En je moet toch een geldig paspoort hebben?
Stel ik wil in oktober naar een wedstrijd, maar ik heb [naam] nog niet laten chippen en dus ook nog geen paspoort en geldig inentingsbewijs... Volgens mij mag ik hem dan dus niet meenemen, toch!?

Als ik over een maand of 4 ontheffing ga aanvragen, dan moet ik dat dus doen bij het PVV. Dan krijg ik een DNA kit thuis etc. Als ik dan alles klaar heb om een paspoort aan te vragen, waar kan ik dat volgens jullie dan het beste doen (i.v.m. stamboom in paspoort)? Ik heb voor mijn merrie bij de KNHS een paspoort aangevraagd, zonder stamboom erin dus. Kan ik idd voor mijn paint-hengstje een paspoort aanvragen bij de appaloose vereniging?

Volgens mij is er een hoop informatie over het bovenstaande op heel veel verschillende plekken en niet allemaal even goed te bereiken, of ligt dat aan mij? De antichip-site is gelukkig wel redelijk duidelijk!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:13

Het verschil is dat ik voor Dot wél een paspoort heb. Dat is aangemaakt toen chippen nog niet verplicht was. Ik heb toen Fly wel laten chippen, maar Dot, die toen pas een paar maanden oud was nog niet. Op advies van de chipper trouwens, die adviseerde jonge paarden pas met 1 of 2 jaar te chippen omdat ze dan meer halsspier hebben. Daarom vind ik het zo vreemd dat ze nu vóór 7 maanden gechipt moeten worden. Blijkbaar voor het paard níet de beste manier.
Het chippen is voor paarden die vóór een bepaalde datum in 2004 geboren zijn pas verplicht vanaf december 2006. Het paspoort is al wél verplicht voor alle paarden en aangezien degenen die nog geen paspoort hebben er nu niet meer aan kunnen komen zónder ook te chippen, zit je dus aan die chip/DNA test vast om een paspoort te krijgen. Ik heb wat dat betreft dus gewoon mazzel dat ik het paspoort al wel heb laten maken destijds. Puur vanwege de shows in Duitsland gedaan...

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:14

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:18

We zitten nog volop in de overgangsregeling, ik denk niet dat je problemen krijgt als je met een niet gechipt paard over de weg gaat.
Als je in Oktober met Flake wilt starten zou ik echter wel zorgen dat de ontheffing rond is. Zou toch zonde zijn als je bij een NK niet mee kunt doen, alleen vanwege zo'n akkefietje.

IK zou dus niet pas over 4 maanden ontheffing aanvragen. Ontheffing nu aanvragen, dat kost namelijk niets. Het gaat pas geld kosten als je het paspoort aanvraagt en de DNA test laat doen.

Voor je Paint Hengst zou ik niet naar de Appaloosa's gaan, kijken of ik bij de Quarters onder kon komen. Ik weet niet of er een adres is voor de Paints, maar dat kun je op de website van het paardenpaspoort nalezen.

(* edit: moet dus via de NQHA/Holstud, zoals Paintje al zei)

Dat de deadline om ontheffing aan te vragen (was voorheen Februari) is opgeschort was uitgebreid op bokt te lezen. Ik heb het verder niet meer gevolgd omdat voor mijn paarden alles rond is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:25

Voor de Paints is geen apart adres nee... Ik heb het destijds via de KNHS gedaan, tegenwoordig kan het via Holstud, dan krijg je ook de afstamming er in (heb ik dus niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:48

Bedankt! Dan ga ik het wellicht via Holstud doen.

Francis, je hebt dan dus echt geluk gehad! Misschien dat ik toch maar alvast die ontheffingsbrief ga schrijven en opsturen... hoe sneller ik het doe, hoe meer tijd ik heb om eventuele bezwaren o.i.d. te maken...(is dat trouwens mogelijk, bezwaar maken tegen een negatieve reacte?).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:52

Je mag weigeren uit geloofsovertuiging of ethische bezwaren. Wordt je toch ineens spontaan Jehova's getuige Tong uitsteken

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:53

Ik ga inderdaad ook ontheffing aanvragen. Had Dot's DNA al wel laten vastleggen bij van Haeringen, ze hadden haar DNA nog van de OLWS-test die ik had laten doen van haar. Daar heb ik ook een sticker van maar helaas blijkt die registratie niet voldoende... Dat moet ik gezien die nieuwe procedure dus wel helemaal opnieuw laten doen. Zonde van het geld dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:58

Weet één van jullie misschien of en welke gegevens er van het betreffende paard in de ontheffingsaanvraag moeten staan? Ik heb logischerwijs nog geen paspoort voor [naam] en dus kan ik daar geen kopie van meesturen.

@ Francis, inderdaad zonde zeg! ook wel raar, ze hebben alle gegevens en dan moet gewoon exact hetzelfde onderzoek nog eens worden gedaan!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:06

Bij het aanvragen van de ontheffing heb ik alleen de volledige stamboeknamen genoemd van de paarden. Meer niet. Zij geven de DNA- zakjes een sticker met naam van het paard en een referentie- nummer voor het lab. Heb je de voorbeeldbrief van de Antichipsite gepakt?? Vergeet niet de huidige datum neer te zetten bij je briefhoofd, Lachen.