[WN] Hengsten, Ruinen en Merries aan elkaar gewaagd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hengsten, Ruinen en Merries aan elkaar gewaagd?

Er is geen onderscheid, ze zijn aan elkaar gewaagd
23 (57%)
Hengsten presteren beter
8 (20%)
Ruinen presteren beter
7 (17%)
Merries presteren beter
2 (5%)

Totaal aantal stemmen: 40

Boldly

Hengsten, Ruinen en Merries aan elkaar gewaagd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 08:47

Ik zat me zo af te vragen, in de halter klasses worden hengsten, ruinen en merries afzonderlijk van elkaar gejureerd. Waarom is dat alleen in de halter? Waarom niet bijvoorbeeld niet in de reining? Is er geen onderscheid tussen paarden op dat gebied? Zijn er statistieken over de geslachten van paarden in de topsport? Is dat veelal een bepaald geslacht of is het verdeeld? Of zijn de hengsten bijvoorbeeld vaak meer te zien in de topsport omdat ze dan ook zichzelf promoten. En zijn de merries er bijvoorbeeld minder omdat zij soms als fokmerrie dienen? Ruinen?

Bij mensen strijden de mannen en de vrouwen veelal ook niet tegen elkaar, dus ik dacht hoe zit dat nou met de paarden en dan vooral in de topsport.

Broady

Re: Hengsten, Ruinen en Merries aan elkaar gewaagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:07

Ik denk dat over het algemeen de hengsten beter presteren dan merrie's. En dit omdat hengsten vaak sterker zijn, kijk maar naar de futurity in Oklahoma daar rijden toch voornamelijk hengsten mee..

Zelf heb ik een merrietje (en hoop dat die ook erg goed gaat worden!!) Bloos Natuurlijk zitten er ook wel merrie's bij die goed presteren... Knipoog

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:09

Volgens mij is het zo, dat de hengsten, merries en ruinen apart beoordeeld worden bij de halter, omdat er aan de geslachten verschillende eisen zijn qua bouw. Ofja, eisen is misschien een groot woord, meer eigenschappen die ze graag bij de verschillende paarden zien. (denk ik dan)

Verder lijkt het mij dat er qua prestaties eigenlijk niet veel verschil zal zijn tussen hengsten/merries/ruinen. Wat ik wel heb gemerkt, in mijn stageperiodes, is dat het soms lijkt, of hengsten meer spirit hebben, dat ze al graag uit zichzelf werken. Merries kunnen soms echte nukken hebben en ruinen zijn vrij constant qua gedrag.

Ik denk dat je hengsten meer in de wedstrijdsport ziet omdat er met hengsten geld te verdienen valt op dat gebied. Des te meer wedstrijden je ermee wint, des te meer dekkingen worden er aangevraagd.

ik wil wel even zeggen dat dit mijn denkbeelden zijn, en aangezien ik geen expert ben ze lang niet hoeven te kloppen he Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:10

Goh, moeilijke vraag hoor. Statistisch gezien zou je zeggen dat hengsten beter presteren, maar dat komt vooral omdat er zeker in de reining heel veel hengsten uitgebracht worden. Toch doen merries zeker niet voor ze onder. Maar dan zit je weer met de hengstigheid die bij sommige merries dusdanig veel problemen opleveren dat je ze op dat moment niet kan showen. ruinen zijn eigenlijk het meest constante in hun prestaties, maar er zijn niet zoveel mensen die hun quarters laten ruinen (zeker vroeger niet). Gelukkig stijgt dit aantal wel, want wat hebben we eraan als "mindere" quarters hengst blijven en er ook mee gefokt wordt. Bij bijvoorbeeld renpaarden zien ze het liefste hengsten, omdat daar nog steeds het idee heerst dat merries het niet van hengsten kunnen winnen op snelheid.
En ik denk dat voor de trail, pleasure, en horsemanship het helemaal niet uitmaakt op welk geslacht je rijdt. Ik denk zelfs dat een hengst in de pleasure soms een nadeel kan zijn (als er een hengstige merrie voor zijn neus jogt, moet je toch wel een super brave hengst hebben dat hij daar niet op reageert).

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:41

Okay, ik reageer toch. Niet om te stemmen, maareuhhhh,…………..?

Ik zelf heb mij dat ook afgevraagd, en de laatste show in Augsburg te Duitsland, viel het mij helemaal op dat er in de hoger gereden klasse, meer dan 90% hengsten waren die daar starten. De reacties op vragen van mijn zijde hierover aan de ruiters aldaar, kwamen eigelijk een beetje allemaal op het zelfde neer. Hengsten, die met hen gedrag om kunnen gaan, om het zomaar te zeggen, zijn in de regel heel betrouwbare wedstrijd paarden, en hebben als grote voordeel, dat als deze goed presteren in de sport, ook nog voor voorplanting kunnen zorgen.
Dit wordt gezien door deze ruiters, als het grootste voordeel.
Hengsten, die niet met het gewilde gedrag kunnen omgaan, kan je laten ruinen, waarna deze meestal de meest betrouwbare paarden in de sport worden.
Maar dit wordt weer gezien door bepaalde ruiters, dat het minder aanzien heeft, en niet echt het ultieme is, met name in de reining. Het grappige hierin vind ik zelf, dat dit gevoel BV helemaal niet speelt, bij het engelse dressuur rijden.

En ja dan de merries. Daar kunnen wij wel een beetje over mee praten, en ik moet de ruiter in Augsburg gelijk geven, JE RAAD HET NOOIT.
Laatst hoorde ik een vrij bekende Nederlandse ruiter roepen, na zijn gereden show met een merrie, en nu STOP ik ermee, ik rij geen MERRIE meer.
Zelf hebben wij ook zo’n onvoorspelbare je raad het nooit merrie, waarvan je weet dat zij het kan, maar waar je het nooit bij raad, of zij het wil.
Persoonlijk vind ik dit wel charme hebben, het blijven namelijk vrouwen.
Prachtig vind ik het, wanneer deze dame, haar bokkenpruik weer eens op heeft, en haar favoriete –5 op X toont. En ja, als het een beetje mee zit, krijg je deze in de zelfde proef nog een keer om je oren, om extra duidelijk te maken, NU EVEN NIET.
Daarna vervolgens een blik in haar ogen heeft, van, IS ER WAT, als de ruiter die dit al vaker met haar gehad heeft, wat minder vrolijk de wedstrijd arena verlaat.
Het is om gek van te worden, wat waarschijnlijk de mannen bekender in de oren klink, dat de vrouwen.

Ik moet er ook even bij vermelden, dat de ruiters waar ik gesproken mee heb, in Augsburg, allemaal mannen waren. En volgens mijn dochter, hebben deze ook helemaal geen gelijk met de gegeven uitleg hierboven. Zij houd het erop, dat de merrie in kwestie gewoon af en toe een bitch kan wezen.

Hihi dacht ik, toen mijn dochter met een weg wuivend gebaar daarbij, dit aangaf.
Ik gaf haar gelijk, omdat bij mijn het muntje meteen viel, waarom daar van alle startende paarden, 90% hengst waren.

Dus mijn conclusie van dit topic, ligt wel voor de hand, en ik stem ook niet.
Gewoon ermee omgaan, dat is mijn advies.

Euh oh ja, de merrie in kwestie, wordt omstreeks April dit jaar gedekt, ik heb het niet verzonnen. Sorry 1000 keer Sorry, voor mijn reactie op dit topic. Bespaar mijn het Blauw oog damens.

Vriendelijke Groeten Peter, met zijn eigen pet op.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:52

Als ik naar de hengsten bij mijn vorige stal kijk dan zou ik eerder zeggen over hengsten: luie donders die vaak ergens anders zijn met hun gedachtes Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:54

In mijn ogen zijn ze aan elkaar gewaagd, echter zul je in de wedstrijdring meer hengsten tegenkomen, omdat een hengst toch geshowd moet worden teneinde dekkingen te krijgen. Op het moment dat een hengst niet meer geshowd wordt, gaan mensen hem vergeten.

Met een merrie moet je kunnen omgaan, en dat is niet voor iedereen weggelegd. Ze hebben hun pieken en dalen, maar daarom niet minder geschikt voor de sport. Niet iedere merrie heeft last van de hengstigheid. En ook een merrie dient in de wedstrijdring haar kunnen te hebben getoond voordat ze voor de fok ingezet wordt. De hengst levert minder dan de helft aan het fokproduct, het belangrijkste is de merrie.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:58

In Amerika zijn het juist vaak de ruinen die je het meest in de wedstrijdsport ziet...
De hengsten worden veel in futurities geshowd en op belangrijke shows, maar dat is vaak van korte duur. 1 of twee seizoenen en dan gaan ze de fokkerij in. Het showen is puur ter promotie.

Merries worden vaak op een zelfde manier geshowed, om er een record bij te krijgen om zo de veulens uit die merrie beter te verkopen.

De amateur of semi-pro wedstrijdruiter die puur voor de sport aan wedstrijden mee doet, kiest daar over het algemeen voor een ruin. Lekker constant in karakter, geen gebakkelij met hengstigheid of hengstengedrag.
Er zijn op verschillende veilingen al top bedragen voor goede wedstrijdruinen betaald, die niet zelden hoger liggen dan de bedragen voor hengsten en merries.

Hier in Nederland ligt het natuurlijk allemaal wat anders, omdat wij over het algemeen onze 'fok'dieren blijven rijden of van ons westrijdpaard ook 'wel eens' een nakomeling willen. Hier geldt nog vaak dat je aan een ruin 'niks hebt...'
Gezien z'n kracht zal een hengst in onderdelen waar dat van belang is gemiddeld beter kunnen presteren, maar er zijn ook onderdelen waar dat minder van belang is en sexe in dat opzicht weinig verschil maakt.
Qua techniek maakt het niet uit of je een hengst, merrie of ruin hebt. En daar waar een hengst het op kracht kan winnen, kan een merrie of ruin het op techniek winnen. Daardoor kunnen ze ook elkaars concurentie wel aan. Natuurlijk kan een merrie wel minder constant zijn door haar hengstigheid.
Een hengst is vaak wel meer genegen voor z'n ruiter 'tot de bodem' te gaan, míts ruiter en hengst een goede vertrouwensband hebben. Is dat er niet zal een hengst juist minder voor z'n ruiter willen doen en ook eerder én hefiger in verzet komen.

En Peter, je hebt helemaal gelijk... vrouwen, paarden, honden... het blijven bitches... kunnen blíjven zanikken over iets wat twee weken geleden gebeurd is...
Misschien dat vrouwen daarom toch vaak minder problemen hebben met merries. Ze weten hoe ze in elkaar zitten en kunnen er beter mee omgaan... (ik weet niet of het zo is, 't is maar een gedachte...)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:10

Je hebt hengsten die er mee kunnen omgaan,je hebt er die er niet mee kunnen omgaan maar daar maak je ruinen van en dat is dat ook weer ok.
Dan heb je de merries,tja die doen wat ze willen en wanneer ze het willen Bloos en alleen als ze het willen Knipoog

Hmm eigenlijk heel mooi dat wij ons zo goed kunnen spiegelen aan onze paarden Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:11

Tong uitsteken
..........................
Lips are sealed
Haha!

Nee ik doe het niet, ik hou me in.....
Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:15

Zie je dat bedoel ik Haha!
Doe ik het of doe ik het niet of toch of toch niet Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:20

Een oud leermeester van mij zei altijd dat hij 10x liever een goede merrie had dan een ruin, reden waarom hij altijd met ruinen werkte. De écht goede merries schenen nl moeilijk te vinden te zijn Knipoog

Overigens heeft eea ook te maken met het land en gebruiken. In Spanje/Portugal rijden mannen alleen maar op hengsten. Ruinen zijn voor de 'mindere' ruiters en merries alleen voor de fok.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:23

Tja, bij de Arabische Bedoeienen hadden ze vroeger het liefste merries. Die gingen ook drachtig mee de oorlog in en op rooftochten. Een gillende hengst was niet erg handig als je een beetje onopvallend moest blijven.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:42

Blaze schreef:
Dan heb je de merries,tja die doen wat ze willen en wanneer ze het willen Bloos en alleen als ze het willen Knipoog

Goed gesproken Blaze, wij praten een keer verder onder een biertje. Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:28

Biertje.... zoenen...
Het gaat helemaal goedkomen tussen de westernhengsten en merries Clown

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:30

Broady schreef:
Ik denk dat over het algemeen de hengsten beter presteren dan merrie's. En dit omdat hengsten vaak sterker zijn, kijk maar naar de futurity in Oklahoma daar rijden toch voornamelijk hengsten mee..

Zelf heb ik een merrietje (en hoop dat die ook erg goed gaat worden!!) Bloos Natuurlijk zitten er ook wel merrie's bij die goed presteren... Knipoog

Ik denk dat het meer ligt aan de uiterlijke verschijningen van hengsten. Die hebben iets voor op de andere en het zou niet objectief zijn als je ze daardoor beter beoordeeld.
Kijk eens naar paardenrennen en springen. Sporten met krachtexplosies. Volgens mij komen merries en hengsten daar gewoon tegen elkaar uit. En in de dressuursport ook, maar daar geeft men weer voorkeur aan hengsten omdat die meer front hebben.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:32

even een andere insteek:

Als je denkt in "ready-to-show" paarden zijn de hengsten goedkoper ,dan een merrie met hetzelfde nivo.Daarnaast wordt zo'n "goede" merrie niet snel verkocht( en als ,tja ,dus duurder)Let wel,hier heb ik het over de sportpaardenhandel in de USA!Een goede oorzaak ,dus ,dat er zoveel hengsten in de showring lopen,juist in europa!

Het idee van met een hengst kan je later nog de dekdienst in,vind ik niet meer gelden:Als er 90% hengsten in je klasse lopen,hoeveel dekkingen denk je nog te verkopen??Daartegenover zijn de veulens van zo'n "goede" merrie weer voor de "hogere" prijsklasse en nu met de techniek van Embryotransplantatie,misschien wel zeer rendabel.(In de USA)

De vraag zijn hengsten,merries, (ruinen) aan elkaar gewaagd in de wedstrijd-arena,dan denk ik: JAZEKER WEL!!
Dat hengsten meer capaciteit hebben is een fabeltje IMO,dit ligt altijd nog aan het individu.
Een tijd terug stond er nog een artikel over dit onderwerp in een van de"amerikaanse "vakbladen".
Vele amerikaanse performers gingen absoluut voor de mare-power!
Kan het nog eens opzoeken......

Ik heb het trouwens over de performanceklasses,bij de halter is het vrij logisch ,dat je geslacht en leeftijd gescheiden houdt.

Ik hou het even hierbij............

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:22

Sugarmiss schreef:
Biertje.... zoenen...
Het gaat helemaal goedkomen tussen de westernhengsten en merries Clown

Echt wel.
In den beginnen is het toch ook goed gekomen, toen god Eva schiep, omdat Adam aangegeven had, dat hij zich verveelde, of zo iets.
Het blijft uiteindelijk een beetje een topic van wie was er nou eerder, de kip of het ei.
Kom op dames, geeft het maar toe, even on topic blijven hè.
Het kleine, en vaak zeer kortstondige in breng van het mannelijke geslacht, is voor mens en dier uiteindelijk het begin van het leven.
Geef het nou eens gewoon toe, waar het bij valt of staat.
Staat in deze, is eigelijk wel heel toepasselijk. Hihi maar dit terzijde.
Ik wil de onderste steen boven hebben, voor ik toe ga geven, dat wij uiteindelijk, en dan spreek ik ook maar even voor de echten hengsten, door de loop van de eeuwen heen, op elkaar aangewezen zijn, door iemands anders zijn toe doen.
Want wie zegt mij dat Adam niet tevreden geweest zou zijn met een mooie golfset of zo, in die tijd. Niet dat dit bevorderlijk geweest zou zijn voor de voorplanting, maareuhhh, ik wil het toch even onder jullie aandacht brengen, dat jullie leven uit het weg koppen van ballen had kunnen bestaan, ja. Dus, eerst de hengsten, dan de ruinen, waar het verschil bij is tussen ons en de paarden, dat wij mannen daar in mogen mee overleggen, als je mazzel hebt. En dan de merries, omdat de oorsprong hiervan, de beste prestatie is, dat een hengst kan doorgeven.

Ben ik nog te volgen? Haha! Tong uitsteken Whoosh! Lovers Doei!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:41

Ik zal het kort houden:

Mannen/ hengsten zijn maar voor 1 ding écht goed............voortplanting!

Tong uitsteken Clown

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:46

PeterV schreef:
Ben ik nog te volgen?

nee,ga het ook niet proberen te volgen! Clown Haha!

FlyingHigh schreef:
Ik zal het kort houden:
Nou eigenlijk 2 dingen,mannen zijn ook goed voor het goede karakter! Geld, geld! ........... Knipoog Clown

Uhm,...het gaat trouwens weer nergens over................

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:56

Kunnen we geen merries met black-molly genen gaan kruisen. Hebben we die hengsten helemaal niet meer nodig Cool

Omdat bij Adam zijn hersens even waren afgezakt Cool (mannen eigen) heeft hij zich een rib uit het lijf getrokken. Als hij die gevolgen had kunnen overzien had hij het idd waarschijnlijk niet gedaan Clown
Als we overigens het ontstaan van de mensheid geloofstechnisch gaan bespreken kunnen we nog een aardige boom opzetten (al dan niet een appelboom Cool )

Zo nu jij weer Peter Clown

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:29

FlyingHigh schreef:
Ik zal het kort houden:

Tong uitsteken Clown

Ik zal het ook kort houden,ships kan niet Bloos heb nog nooit een merrie in de keuken bezig gezien Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:38

PeterV schreef:

Goed gesproken Blaze, wij praten een keer verder onder een biertje. Tong uitsteken

Zal eerst vragen aan mijn merrie of dat mag Bloos (betekend deze uitspraak niet dat ik een ruin ben? Cool )

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:48

Blaze schreef:
Zal eerst vragen aan mijn merrie of dat mag Bloos (betekend deze uitspraak niet dat ik een ruin ben? Cool )

Extreme duivel Extreme duivel Ach gut

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:09

Pffffffffffffffffffff, zien jullie zelf nou niet in, hoe onmogelijk jullie zijn.
Jullie brengen bij mij, die in dit geval echt serieus aan het topic deelneemt, het hoofd op hol, wat wij meteen bij deze ook niet onder stoelen en banken hoeven te schuiven, dat jullie daar goed in zijn. Besef dat menig hengst hier ook vaak de dupe van is, jullie zijn allemaal het zelfde. Ik kan ook lezen hoe vriend Blaze het één en ander moet uitleggen vanavond.
Blaze, niks meer zeggen, wij weten dat wij toch gelijk hebben. Toch? Haha!