[WN] arabier hoe te toiletteren voor zaterdag 9 april

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniza

arabier hoe te toiletteren voor zaterdag 9 april

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 20:49

Aanstaande zaterdag 9 april heb ik mijn eerste oefen clinic bij Chris Knol in Bunschoten. Ik wil dat mijn arabier er daar tip top uitziet.
Nu krijg ik hulp van een ervaren groom die echter alleen bekend is met het engels rijden. De vraag is nu: wat kan en mag er met de manen, staart, vetlok en "kuifje", oren gebeuren?
Wie kan en wil hier iets over vertelen?
hartelijk dank,
Moniza

XoNo

Re: arabier hoe te toiletteren voor zaterdag 9 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:57

Staart moet los, manen mogen in een hengstenvlecht, in staartjes, kleine vlechtjes, in principe mag je er aardig wat mee. Voorpluk mag in een vlecht, mag los, mag in een staartje, wat jij wil Lachen Ik heb nog nooit iemand met vlechten zien starten, dus ik weet niet zeker of dat mag.

Vetlok? Wat bedoel je precies? Ik versta onder een vetlok het sokje onder de kogel...die haal ik er zelf altijd af, omdat ik dat gewoon mooier vind. Hoeft niet.

Stukje achter de oren scheren ik ook altijd (oorlengte). Je mag het ook gewoon laten groeien. Bij Arabieren wordt het meestal tot het hoogste punt van de 'krul' in de hals weggeschoren, maar het is maar net wat je zelf het mooiste vindt.

De oren mag je uitscheren, de tastharen mag je op 1 lengte afknippen. Ik zelf haal ze er meestal af (ligt aan het paard), omdat ik het mooier vindt. Het regelboek zegt dat ze dat niet op prijs stellen, maar volgens mij hangt je plaatsing er niet van af.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:09

XoNo schreef:
Ik heb nog nooit iemand met vlechten zien starten, dus ik weet niet zeker of dat mag..

beter kijken Clown

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:19

XoNo schreef:
de tastharen mag je op 1 lengte afknippen. Ik zelf haal ze er meestal af (ligt aan het paard), omdat ik het mooier vindt. Het regelboek zegt dat ze dat niet op prijs stellen, maar volgens mij hangt je plaatsing er niet van af.

maar vind je paard dat ook? weet je waar die haren voor dienen?
sorry erg offtopic
verder denk ik dat je vel aan de adviezen van xono hebt Lachen

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 05:59

XoNo schreef:
Staart moet los, manen mogen in een hengstenvlecht, in staartjes, kleine vlechtjes, in principe mag je er aardig wat mee. Voorpluk mag in een vlecht, mag los, mag in een staartje, wat jij wil Lachen Ik heb nog nooit iemand met vlechten zien starten, dus ik weet niet zeker of dat mag.

Vetlok? Wat bedoel je precies? Ik versta onder een vetlok het sokje onder de kogel...die haal ik er zelf altijd af, omdat ik dat gewoon mooier vind. Hoeft niet.

Stukje achter de oren scheren ik ook altijd (oorlengte). Je mag het ook gewoon laten groeien. Bij Arabieren wordt het meestal tot het hoogste punt van de 'krul' in de hals weggeschoren, maar het is maar net wat je zelf het mooiste vindt.

De oren mag je uitscheren, de tastharen mag je op 1 lengte afknippen. Ik zelf haal ze er meestal af (ligt aan het paard), omdat ik het mooier vindt. Het regelboek zegt dat ze dat niet op prijs stellen, maar volgens mij hangt je plaatsing er niet van af.

XoNo, we hebben het hier over een arabische volbloed !!!!!!!! niet over een QH

- oren mag je NIET UITSCHEREN allen de plukjes haar die uit de oren steken als je het oor dicht vouwt mag je af knippen
- tastharen NIET KORTER dan 1 cm afknippen
- het is wenselijk om de manenkam achter de oren niet te ver af te knippen of anders in te vlechten
- manen en voorlok NIET niet invlechten
- hoeven allen met KLEURLOZE lak insmeren
verder moeten jij en je paard er schoon en verzorgd uit zien

veel plezier zaterdag op de oefenag !!

met vr. gr. johanna vellinga ( Arabah Arabians )

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 07:52

Hoi Moniza,

Kijk eens op de Dawra site daar staat precies over hoe en wat het hoort bij de arabieren!

Gr Alice

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 08:36

** Het toiletteren van paarden/veulens:
Geen enkele verandering van de oorspronkelijke kleur van de huid, vacht of hoeven
is toegestaan. Gebruik van hoevenverf, KLEURLOZE LAK, vernissen,
kleurspoelingen, glitter(spray) en cosmetische operaties
(inclusief huidtransplantatie) zijn verboden. Wel toegestaan: kleurloze hoefolie,
vaseline en olie, alsmede witte kalk, alleen op benen met witte aftekeningen en
witte hoeven.
Het afknippen/scheren van tastharen is verboden (conform Europese normen).
Aanbevolen wordt om ook manen, maantop en staart in tact te laten. Het
verwijderen van de haren in de oren is niet toegestaan. Veulens geboren in dit jaar,
mogen WEL zijn geschoren.
** Paarden die niet deelnemen aan de keuring worden op keuringsterreinen niet
toegelaten, m.u.v.:
a) zogende merries, waarvan het veulen deelneemt aan de keuring.
b) niet gespeende veulens, waarvan de moeder deelneemt aan de keuring.
c) paarden, die op uitnodiging van het AVS ter opluistering aanwezig zijn.
** Voor alle paarden, behoudens veulens jonger dan vier maanden, dient een geldig
bewijs van vaccinatie tegen influenza te worden getoond (advies intern. normen).
** Een kopie van het registratiebewijs van de te keuren paarden, alsmede de
moeders van de veulens, dient te worden meegebracht.
** Alle paarden dienen na de individuele beoordeling bij de plaatsing van die
rubriek te verschijnen op straffe van een uitsluiting van de eigenaar van het
paard op AVS-shows gedurende een periode van 13 maanden.
** Alle geplaatste paarden verplichten zich aan de Kampioenskeuring deel te nemen.
** Elke deelnemer/ster onderwerpt zich aan de uitspraak van de jury.
** Het opvragen van een schriftelijk rapport is afgeschaft. De voorzitter van de jury is
uiteraard bereid na afloop van de keuring een mondelinge toelichting te geven.
** Slechts paarden welke vooraf binnen de gestelde termijn schriftelijk zijn
aangemeld bij het stamboekkantoor, mogen ter keuring verschijnen.
** Meerdere inschrijfformulieren kunt u telefonisch aanvragen bij het
stamboekkantoor 030 - 2410001.
** Precieze teksten van de toepasselijke ECAHO-regels zijn in het Engels op te vragen via het stamboekkantoor of via website van de ECAHO.

BRON: AVSWEB.NL

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:52

Steaming, dit geld inderdaad voor het AVS.
Voor de oefendag van de DAWRA geld, als je met een arabier start, het DAWRA reglement.
Het gaat erom dat je je paard netjes presenteerd, dus schoon en ook je tuig en kleding moet netjes zijn, daarnaast kun je nog de manenkam scheren en hoeven lakken, maar dat is geen verplichting.
Bij de arabieren is het gebruikelijk om de manen los en niet op lengte geknipt te hebben, vetlokken kun je ook afknippen, is wederom optioneel, maar staat wel netjes.
Qua kleding kun je tijdens de instruktie dragen wat je wilt, echter tijdens de oefenwedstrijd moet het wedstrijdtenue aan (vergeet je hoed niet mee te nemen Moniza!!)
TIP: Ik wrijf vlak voordat ik de arena in ga de ogen, snuit en hoeven in met een olie-babydoekje, werkt perfekt en er blijft geen zand aan de hoeven kleven, ziet er dus kek uit.
Voor de andere rassen die starten geld eigenlijk hetzelfde, je moet er gewoon netjes uitzien, heb je toevallig een quarter/paint of appaloosa kun je van de manen nog "potloodjes" maken en hoeven lakken, etc.
Maar, nogmaals, netheid is het belangrijkste.

Moniza, maak je geen zorgen, gewoon doorgaan met ademhalen, kom gewoon netjes voor de dag en veel plezier komende zaterdag, ik zie je dan.

Groetjes,
Liesbeth Eekhout
Penningmeester DAWRA

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:24

Liesbeth schreef:
Voor de andere rassen die starten geld eigenlijk hetzelfde, je moet er gewoon netjes uitzien, heb je toevallig een quarter/paint of appaloosa kun je van de manen nog "potloodjes" maken en hoeven lakken, etc.

Penningmeester DAWRA

Nee appaloosa mag je de hoeven niet lakken, tenminste niet voor een ApHC show. En natuurlijk mag je een Arabier voor zoiets ook wel anders showklaar maken voor een niet AVS show maar als je kort erna weer iets hebt waar je aan de AVS regels moet voldoen en je kunt dit niet optijd herstellen zit je natuurlijk wel met een probleem, net als wanneer ik een appaloosa de hoeven zwart zou lakken en dat spul er misschien niet afkreeg of een kleurtje ergen aaangebracht wat er niet afgaat Haha!
Dus voor iemand die ook rassen shows loopt aan zich beter aan de rassen voorschriften houden of in elk geval niks doen waar je later problemen mee zou kunnen krijgen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:59

Sinds wanneer is een clinic een keuring?

ga gewoon zoals je altijd rijd. Het gaat om het rijden toch niet om hoe je paard eruit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:10

Opzet van deze clinic is dat er ook een oefenwedstrijdachtig iets aan vast zit, waarbij Chris (die de clinic geeft) ook tips geeft over oa je appearance.
Bovendien is het gewoon leuk om je lekker op te dirken voor een clinic Haha! en ook wel respectvol richting de clinic-gever. Ik heb er de schurft aan als ik ergens kom en men verschijnt met het paard bij wijze van spreken nog een duim dik onder de bagger Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:19

Citaat:
Opzet van deze clinic is dat er ook een oefenwedstrijdachtig iets aan vast zit, waarbij Chris (die de clinic geeft) ook tips geeft over oa je appearance.
Bovendien is het gewoon leuk om je lekker op te dirken voor een clinic Haha! en ook wel respectvol richting de clinic-gever. Ik heb er de schurft aan als ik ergens kom en men verschijnt met het paard bij wijze van spreken nog een duim dik onder de bagger

Okay dat wist ik niet.

Tuurlijk ga je niet met een paard ergens naar toe die onder de bagger zit.
Maar soms vraag ik me gewoon af of mensen nou een clinic(dus gewoon les krijgen) of een wedtrijd of een keuring bezoeken.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:46

Liesbeth schreef:
TIP: ..... ..hoeven in met een olie-babydoekje, werkt perfekt en er blijft geen zand aan de hoeven kleven,....

Wist ik niet! Weer wat geleerd en dat vertel je nu pas! Haha!

Je vergeet trouwens nog....het gehele paard een Cowboy Magic behandeling te geven Knipoog Haha! Cool

Tot zaterdag!

Nancy

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:32

Cowgirl schreef:
Okay dat wist ik niet.

Tuurlijk ga je niet met een paard ergens naar toe die onder de bagger zit.
Maar soms vraag ik me gewoon af of mensen nou een clinic(dus gewoon les krijgen) of een wedtrijd of een keuring bezoeken.

Vergeet niet dat dit meer een oefenwedstrijd is i.p.v. een clinic. Het is dan niet alleen leuk en mooi om je paard er in showconditie voor te brengen, wil je dat zo'n dag echt nut heeft, dan is het zelfs noodzakelijk.
Denk er om dat paarden dóndersgoed door hebben of het nep of 'voor het echies' is...
Ik trainde thuis voor de halter zelfs af en toe in showtenue... heb je wel eens gezien hoe raar een paard naar z'n baas kan staan kijken als die ineens een cowboyhoed op heeft?!
De hele voorbereiding voor zo'n dag brengt stress en spanning met zich mee, bij ruiter én paard. Wil je zo'n oefenwedstrijd dus optimaal benutten, dan moet je ook alles doen zoals je't met een echte show zou doen.
En ook als je naar les of een clinic gaat heeft het dus nut om de hele 'poespas' er omheen 'te trainen'... daardoor wordt het min of meer 'dagelijkse kost' voor je paard en zal hij er voor een echte wedstrijd minder spanning van krijgen. Daarnaast wordt het voor jezelf ook meer een routine-handeling en als je zelf rustig kunt blijven tijdens de voorbereiding ("...ben ik op tijd begonnen, vergeet ik niks?") zal dat zeker een positieve invloed op je paard hebben.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:39

Bij de working cowhorse showexcercise krijg je bevoorbeeld ook een startnummer. Nooit geweten dat ik daar heel erg nerveus van wordt......Begon pas te bibberen toen ik de startnummers aan mijn zadel vastmaakte. Rare gewaarwording hoor, maar het is echt leuk om een oefenwedstrijd te rijden. Je leert er altijd weer wat van.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:45

Francis schreef:
heb je wel eens gezien hoe raar een paard naar z'n baas kan staan kijken als die ineens een cowboyhoed op heeft?!

Wel eens een paard zien kijken naar 't bazinnetje, die plots met een cap en een bodyprotector aankomt lopen (maar die een showtenue wél is gewend)???? Clown 't Arme dier zijn ogen rolde bijna uit zijn hoofd........
Maar gelukkig, ook dát wende snel. Dit is overigens wel een heel belangrijk punt, die velen over het hoofd zien. Oefen geregeld met hoed op de halter.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:34

johanna29 schreef:
XoNo, we hebben het hier over een arabische volbloed !!!!!!!! niet over een QH

Uhm...we hebben het hier niet over een AVS keuring, of wel?

Ik dacht eerlijk gezegd dat het om WRAN ging (Chris is tenslotte een WRAN jurylid). Daarbij gelden geen regels voor Arabisch volbloeden.

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 07:57

Klopt Xono, maar ons regelboek van de DAWRA is grotendeels gelijk aan die van de WRAN (op een paar uitzonderingen specifiek voor arabieren na) vandaar dat Chris de clinics geeft:D
Groetjes,
Liesbeth

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:09

hangt af in welke klasse je gaat starten, als het open alle rassen is dan mag je kiezen maar start je in arabische klasse dan hou je best aan de regels.

ik groom men arabier door zijn oren plukjes wat weg te knippen, zijn manen zijn iets verder dan een handbreedte achter zijn oren weg geknipt, tastharen wat ingekort, cowboymagic behandeling, vlecht altijd zijn manen in en staart ook en voor de show borstel ik uit staat hij mooi vol, goed wassen, babyolie en binnenkort wat ultraproducten erop en hij is piko bello.

en dan mooi optuigen als het een bereden klas is en voor pleasure laat ik soms los of anders hengstenvlecht en voor reining laat ik ze los Knipoog

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:58

het is nu dus die zaterdag, heb je een foto van hoe mooi je arabier getoiletterd was?
we zijn wel nieuwsgierig hoor!

en was het leuk?

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:26

ja als je kijkt naar men arabier op zijn shows ergens op de westernpagina van bokt. met die rode showpad en showzadel enzo erop. maar das los van hengstenvlecht heb ik geen foto's sorry Bloos

moniza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 20:56

Allereerst wil ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor de tips en informatie die ik heb ontvangen. Met een lijstje in de hand wat mag en vooral niet mag, ben ik gisteravond naar de engels rijdende groom bij ons aan de overkant gegaan. We zijn begonnen met het scheren van de vetlokken, daarna de tastharen rond haar mond op 3 cm na verwijderd en de pluimpjes uit haar oren. Verder heb ik gekozen om achter haar oren, voor het kopstuk van het hoofdstel 2 a 3 cm weg te laten scheren. De staart moest ik vanmorgen zelf recht knippen maar ben dit in de zenuwen totaal vergeten.
Een grote waspartij met lekker warm water tot slot, veel schuim wat naar appel ruikt en een spray om de staart en manen uit de klit te houden. Onder een heerlijke wollen deken weer naar haar eigen stal.
Vanmorgen dus naar Bunschoten, daar hoef ik qua reisafstand niet dramatisch over te doen want met een klein halfuurtje zijn wij daar.
De theorie door Chris was helder en hij wist goed de aandacht vast te houden. Het oefenen voor de pleasure ging zeer ontspannen met ik dacht 12 of 14 ruiters. Naast de pleasure die ook als wedstrijd is verreden was er een horsemanship proef. 2 maal mochten wij deze rijden. een keer met opmerkingen van Chris en de tweede maal voor de punten. Ja wat moet ik nu verder nog vertelen.......Yes Yes Yes!!! ik ben 2 x als eerste geplaatst.!!! Mijn allereerste lintje. Mijn dag kan niet meer stuk, en Moniza.... die kreeg zoveel ster allure dat ze niet zonder moeite de trailer in wilde gaan, maar dat nemen we maar op de koop toe. Een foto plaatsen vind ik moeilijk maar waarschijnlijk komen er wel een paar op de DAWRA site. Ik wil via bokt alle vrijwilligers en natuurlijk Chris Knol van harte bedanken voor deze ervaring en hele fijne dag.
groeten,
Moniza

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 07:22

Jeetje Moniza, nu weet ik pas wie jij bent op bokt... Bloos
Blijk ik je gewoon te kennen!!!
Super gedaan trouwens, je maakt wel indruk door zo'n binnenkomer als kersvers DAWRA-lid,hahahaha.
Ook alle andere deelnemers: van harte gefeliciteerd!

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:19

ok, ben benieuwd naar de foto's enzo. want een arabier westren opgetuigd en bereden staat prachtig.

vraagje hou loopt je paardje met haar hoofd? gelijk met de loodlijn onder of erboven? want de meeste arabieren die lopen met hun hoofd boven de loodlijn en als je dan nsba start moet je paardje gelijk met de loodlijn lopen en haar lope? is die echt zo traag? en hoe krijg jij haar zo traag? als ik cirkels maak enzo gaat hij traag maar op rechte lijn wil hij sneller gaan niet veel maar toch voel hem zo langzaam opbouwen. zou hem graag wat constanter houden.

super proficiat doe zo voort Knipoog

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:25

wanneer en waar kan ik de foto's terug vinden kan ik weer wat uren staan te genieten van al dat moois. Bloos

doe zo verder met de arabians want willen we de top bereiken als in amerika gaan we nog wat mogen trainen en meer ruiters en arabieren vinden hoor.

want over de 1000 inschrijvingen dat vind men in europa nog niet dus ja we moeten ons best doen, ik ga voor belgië binnenkort van start gaan mijn studies afwerken, gesprekken zijn al volop aan de gang, en sponsers enzo aan het zoeken ook, site enzo heb ik al in het klad, logo, enzo ook al dus als het goed gaat gaat de OUDE AWRA wel nieuw leven krijgen Bloos