[WN] Startgeld WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalleke

Startgeld WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 23:21

Tegenwoordig "blijken"de startgelden ontzettend omhoog gegaan.

Deelnamekosten minimaal:

Beginners en Jeugd per onderdeel € 8,00

Amateurs en Open per onderdeel € 10,00

Cattle klassen per onderdeel € 20,00

of Cattle charge (eenmalig per startnummer) € 25,00

Administratie kosten (eenmalig per startnummer) € 2,50

Opslag bij inschrijving na sluitingsdatum per onderdeel) € 5,00

WRAN leden krijgen per start € 3,50 korting.

Bij uitbetaling van prijzengeld in een onderdeel geldt geen maximum.

Ik zelf vind dit belachelijk.

Ten eerste omdat ik daar zelf niets van gehoord heb!
Ten tweede omdat ik vind dat een organisator dit zelf te bepalen heeft.
Ten derde omdat ik het een achterlijk verschil vind tussen de Jeugd/Beginners en Amateur en Open
Ten vierde de €3,50 korting die een WRAN lid krijgt per start

Kan het misschien even normaler met de startgelden??

Zoals dit gaat denk ik er meer over om een "wilde wedstrijd"te organiseren dan iets voor de WRAN te doen.

charene

Re: Startgeld WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:27

Hmmmmm wilde net mijn acceptgiro op de bus gaan doen om lid te worden van de WRAN..........maar zo wordt het er niet leuker op..... }>
Laatst bijgewerkt door charene op 22-03-05 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 23:30

Ik moet zeggen dat ik nog steeds WRAN lid ben. Helaas. Heb er eerlijk gezegd nog weinig vertrouwen in. Ik denk dat ik er gewoon mee stop. Ik hou het wel op een wilde wedstrijd organiseren.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:36

Als niet WRAN lid weet ik niet wat het eerder was. Wat is nu hoeveel omhoog gegaan dan?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:49

Ik vind 25 euro cattle charge niet zo duur, was dat altijd maar zo bij de Quarter Nk was de cattle charge 60 euro. Maar het is inderdaad ook allemaal duurder geworden. Als je echter geen lid van de wran bent betaal je meer dus als je veel wedstrijden rijdt haal je het er wel uit.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:55

Nee, dat haal je er nooit meer uit. Duurder is duurder en meer wedstrijden is nog duurder.

NK's kun je niet vergelijken met "gewone" wedstrijden.

Even uit de herinnering opdiepen (of ik zou moeten gaan spitten in oude tijdschriften en inschrijvingen).

10 - 12,50 tot 15.00 ouderwetse guldentjes wel te verstaan, 2,50 administratiekosten hoogstens (guldens ook) startnummers lenen 5 gulden. Als je die niet terug bracht was je die natuurlijk wel kwijt.

Ga het nu niet gooien op dat alles duurder is geworden. Dat is het inderdaad. De gulden is gewoon een euro geworden, alleen de inkomsten zijn netjes door 2.20371 gedeeld. Dat is het waarom heel veel mensen nu heel veel dingen moeten laten of niet meer kunnen doen. Maar misschien zijn er hier mensen van wie de inkomsten ook omgerekend zijn van gulden gelijk euro, die hebben dan geluk gehad en hebben geen buikpijn over welke prijs voor welk product dan ook.

Voor wat betreft de verhoging van de administratiekosten en het te gooien op het inwerken met een computerprogramma of zelfs het gebruik van een computerprogramma is naar mijn mening zo onterecht als het maar zijn kan.

Toen we dus nog wilde (het woord is gewoon niet uit te roeien Misselijk ) wedstrijden hadden (omdat tenslotte iemand het toch moest doen daar de WRAN even niet thuis was) werden de administratiekosten ook niet verhoogd als de vrijwilligers zich zelfs naast hun baan en andere bezigheden, zelfs de nachten om de oren sloegen om de administratie sluitend te maken zodat de wedstrijd zonder problemen van start kon gaan. De administratiekosten waren er om o.a. papier e.d. te kopen niet om iemand of voor iets te betalen. De startgelden werden gebruikt om de jury/ringsteward en hun reiskosten te betalen en ook voor de lintjes, bekertjes en eventueel als het uit kon nog prijsjes.

Het is altijd al een feit geweest dat een aantal vrijwilligers meer op de been brengen dan een enorm orgaan met een waterhoofd die voor hun functie spesen berekenen of salaris.

Ben eveneens heel erg benieuwd wat dit orgaan in de loop van de jaren voor de westernruiters zal gaan betekenen, als alleen maar te kasseren en regeltjes te dicteren en de wedstrijden duurder en duurder te maken vanwege ondefinieerbare afdrachten.

Niemand kan iemand er aan hinderen, kwalijk nemen of zelfs uitsluiten van wel door een bepaalde vereniging georganiseerde wedstrijd, zelf een wedstrijd te organiseren zonder dat de een of andere vereniging de vingers in de pap heeft. Er bestaan meerdere regelboeken die men daarvoor kan gebruiken zonder dat daar problemen over worden gemaakt. Moet dan voor de duidelijkheid naar de deelnemers wel expliciet worden aangegeven.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 07:26

Ik ben het met je eens dat het NK geen "gewone"wedstrijd is, en dat daarom het startgeld iets duurder is, maar om de cattle charge nu zo duur te maken dat veel mensen niet kunnen starten vind ik toch wel overdreven. Op het wran nk was het goedkoper, terwijl de koeien door dezelfde "leverancier" geleverd werden (dat begreep ik uit het verhaal wat mij verteld werd). Ik heb op het wran NK aan de working cowhorse meegedaan, en wilde heel erg graag het quarter NK ook starten, maar de hoge cattle charge heeft mij tegengehouden.

Heb net ff gekeken bij de wransite, het lidmaatschap kost 32 euro. Als je per jaar 10 onderdelen start (a 3,50 korting) heb je het er toch uit hoor. Als je geen lid bent heb je toch 35 euro meer betaald dan iemand die wel lid is. Of je moet niet naar wranwedstrijden gaan, ik weet niet wat je op een wilde wedstrijd aan inschrijfgeld betaald.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 07:44

Hmm eerlijk gezegd vindt ik het nog wel meevallen. Maar misschien komt dat omdat ik het vergelijk met de Engelse sport. Daar MOET ik lid zijn van een rijvereniging. En nog voor ik uberhaupt gestart ben, heb ik dan een startkaart gekocht en moet ik per onderdeel startcoupons bestellen (dus springen en dressuur apart). Iedere keer dat ik start betaal ik 7,50. Het verschil is misschien dat de meeste dressuurruiters maximaal 2x per dag op hetzelfde paard starten. Dat houdt de kosten binnen de perken op een dag. Maar die starten aan de andere kant weer veel vaker ik het jaar. Dat drijft de kosten weer op.

Bij westernwedstrijden is het niet verplicht lid te zijn van een vereniging. Dat dan de startgelden duurder zijn vind ik persoonlijk wel logisch. Dat mensen 5 onderdelen per dag starten, maakt het verhoudingsgewijs wel duur inderdaad. Maar mijn maximum is altijd al drie hooguit vier keer starten geweest. Persoonlijk vind ik de kosten om mijn paard naar de wedstrijd te transporteren veel hoger. Gewoon omdat de wedstrijden voor mij meestal een behoorlijk eind rijden zijn.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:20

Ik ben het wel eens met de opmerking dat de startgelden steeds hoger worden. Vooral als je Allround wilt starten kan het behoorlijk in de papieren lopen !! Is het misschien een idee voor de organisaties om het startgeld aan te passen aan het aantal starts bv. 1e start 15,00 euro, 2e start 10,-- euro,
3e start 5,-- euro en elke volgende start gratis. Er wordt immers steeds vaker ook de onderdelen westenriding en versatile horse uitgeschgreven. De accomedatie, jury en de lintjes ( a 1,25 per stuk ) zijn toch al betaald. Je krijgt daardoor beter gevulde klassen wat leuker is voor het publiek ( sponsers ) en aantrekkelijker is voor de deelnemers !, meer concurentie, high points enz. )
Bij de DAWRA werkt dit systeem er goed en tot volle tevredenheid van de deelnemers.

met vr.gr. johanna vellinga

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:26

Daar zit wel een logica in Johanna. Maar het nadeel vind ik weer dat je op deze wijze mensen stimuleert om lekker vaak te starten. Want het kost dan immers niks meer. Nu zullen er genoeg zijn die rekening houden met het maximale aantal starts dat hun paard aankan en het daarbij houden, maar ik kan me ook een ander scenario voorstellen...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:44

In de VS wordt het vaak gedaan, als je bijvoorbeeld voor 3 klasses inschrijft zijn de rest gratis, of ze hebben een "Allround fee" dus 1 bedrag en dan kan je zoveel starten als je wilt.

Natuurlijk zijn er mensen die hun paard misschien overvragen, maar je moet er, imo, van uit gaan dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft en de paarden in goede conditie heeft, een fit paard moet bij normaal weer makkelijk meerdere klasses kunnen starten.
Ik vind het een beetje een "belediging" naar je leden toe als je schrijft dat je er geen vertrouwen in hebt dat iedereen rekening houdt met zijn/ haar paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:51

jeddah schreef:
In de VS wordt het vaak gedaan, als je bijvoorbeeld voor 3 klasses inschrijft zijn de rest gratis, of ze hebben een "Allround fee" dus 1 bedrag en dan kan je zoveel starten als je wilt.

Natuurlijk zijn er mensen die hun paard misschien overvragen, maar je moet er, imo, van uit gaan dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft en de paarden in goede conditie heeft, een fit paard moet bij normaal weer makkelijk meerdere klasses kunnen starten.
Ik vind het een beetje een "belediging" naar je leden toe als je schrijft dat je er geen vertrouwen in hebt dat iedereen rekening houdt met zijn/ haar paard.

Het was niet als belediging bedoeld hoor Jeddah. Gewoon een overweging. Net zoals men overweegt om een camera op te hangen bij de inrijbak. Daarmee beledig je niet alle leden o.i.d. Je neemt gewoon voorzorgsmaatregelen. Vaak ook nog op verzoek van (een groot deel van ) die leden. Een all round fee vind ik zelf wel een goed idee. Maar dit staat los van de vraag of het startgeld nu zo duur is. Want zoals eerder gezegd... zo duur vind ik het in vergelijking nog niet. Het wordt inderdaad pas duur als je vaak wilt starten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:56

Trouwens even een vraag:
Hoe liggen de startgelden bij de andere (western)verenigingen?

Ik heb het voor de dressuur/springen/sgw/mennen even opgezocht ter vergelijk...

Verenigingscontributie rijdend lid: is verplicht en wisselend per vereniging. Gemiddeld tussen de 50 en 100 euro per jaar voor een rijdend lid.

Lidmaatschap KNHS (verplicht) 12,50
veplicht abonnement paard & sport : 26,00
Startkaart paard: 37,50
Startcoupons dressuur (16 exemplaren): 15,25
springen (16 exemplaren): 15,25
Registratiekosten paard (eenmalig): 20,00

Totaal ben je jaarlijks dus al kwijt aan mogen starten in twee disciplines (dressuur en springen): 126,50 waarvan 20 euro eenmalige inschrijfkosten. Tel daar 100 euro verplicht lidmaatschap van een rijvereniging bij op. Totaal 226,50.

Daarna kost het 7,50 per start en moet je iedere 16 wedstrijden nieuwe startcoupons aanvragen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 23-03-05 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:02

Van de aankomende show van de Appy's/Paints is het 10.00 voor beginners en 15.00 voor open en amateur ruiters, maar let wel, er zijn 2 jury's.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:33

Ik heb zo het idee dat men gewoon zoekt om wat te griepen te hebben.

Deze tarieven staan al een paar jaar in de voorwaarden voor WRAN erkenning en nu is het ineens niet goed???

Chantalleke doet niet anders als klagen op Bokt over de meest uiteenlopende onderwerpen, maar op de ALV doet ze haar mond niet open???

Als de organisatoren minder inschrijfgeld willen vragen dan het minimum dat door de WRAN wordt voorgeschreven, kunnen we toch de norm hiervoor aanpassen.

Waarom altijd dat dreigen? Waarom het wedstrijdcirquit dat we met elkaar hebben opgebouwd de afgelopen jaren, weer afbreken door te dreigen om wilde wedstrijden te organiseren omdat men dan met de regels de hand kan lichten. (Want dat wil Chantalleke dus)

De regels die tot doel hebben organisatoren en deelnemers te beschermen, niet om te pesten.

Wanneer gaan we nu eens een beetje nadenken voordat we wat gaan roepen!!!!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:42

Anya schreef:
Totaal ben je jaarlijks dus al kwijt aan mogen starten in twee disciplines (dressuur en springen): 126,50 waarvan 20 euro eenmalige inschrijfkosten. Tel daar 100 euro verplicht lidmaatschap van een rijvereniging bij op. Totaal 226,50.

Voor mij is het veel lager uitgevallen. Ik betaal nu voor 2 paarden (vereniging, startcoupons, startkaarten en 1 nieuwe registratie etc ) 178,50
Overigens ben je niet verplicht om lid te zijn van de paard en sport Knipoog

Ik kan mij inderdaad nog herinneren dat de westernwedstrijden een paar jaar geleden flink goedkoper waren. Maar ja, de paardensport is nu eenmaal een dure sport.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:48

Even een voorbeeld dan maar.

Komen de show starten wij een AQHA wedstrijd.
Lid van Aqha =?
Lid van NQHA=?
Office charge 12,00€
Reining Youth 10,00€
Reining Amateur 25,00€

Ook starten wij daar NRHA/DRHA

Lid NRHA=?
Lid DRHA=?
Youth Combined 8,00€
Limited Non Pro 15,00€ entry fee + 7,50€ Judges fee
Intermediate Non Pro 38,00€ entry fee + 19,00 Judges fee
Non Pro 150,00€ entry fee + 75,00€ Judges fee
Offic fee 20,00€

Wij gaan met drie paarden dus 3 x stal 95,00€ plus een extra voor de spullen 95,00€

En ja, dan nog de kosten om er te komen, slapen, eten, drinken enz.

Zomaar wat getallen, van andere verenigingen waar wij ook starten.

Groetjes Peter

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:03

cornelie schreef:
Anya schreef:

Voor mij is het veel lager uitgevallen. Ik betaal nu voor 2 paarden (vereniging, startcoupons, startkaarten en 1 nieuwe registratie etc ) 178,50
Overigens ben je niet verplicht om lid te zijn van de paard en sport Knipoog

Ik kan mij inderdaad nog herinneren dat de westernwedstrijden een paar jaar geleden flink goedkoper waren. Maar ja, de paardensport is nu eenmaal een dure sport.

Cornelie dat komt omdat je kennelijk een goedkope vereniging hebt en een aantal kosten bij twee paarden niet dubbel gerekend worden. En de eenmalige kosten zitten bij dat bedrag in. Dus als je twee paarden hebt hoef je niet twee keer lid van een vereniging te zijn en niet twee keer lid van de KNHS. Bovendien doe jij alleen dressuur toch? Dat betekent dat je geen springcoupons nodig hebt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:04

Maar het startgeld dat Peter daar even opschrijft. Dat is dus wel aan de prijs. Dat zijn echt andere bedragen lijkt me.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:09

Daar zat ik ook al naar te kijken, dan mag je echt wel een geldboompje in de tuin hebben staan }>

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:11

JanT schreef:
Ik heb zo het idee dat men gewoon zoekt om wat te griepen te hebben.

Denk niet, dat dat zo is.

Deze tarieven staan al een paar jaar in de voorwaarden voor WRAN erkenning en nu is het ineens niet goed???

Is dat zo? Euro + gulden, gulden + euro.

Chantalleke doet niet anders als klagen op Bokt over de meest uiteenlopende onderwerpen, maar op de ALV doet ze haar mond niet open???

Is me niet echt opgevallen. Lijkt me de eerste keer te zijn.

Als de organisatoren minder inschrijfgeld willen vragen dan het minimum dat door de WRAN wordt voorgeschreven, kunnen we toch de norm hiervoor aanpassen.

Ja?

Waarom altijd dat dreigen? Waarom het wedstrijdcirquit dat we met elkaar hebben opgebouwd de afgelopen jaren, weer afbreken door te dreigen om wilde wedstrijden te organiseren omdat men dan met de regels de hand kan lichten. (Want dat wil Chantalleke dus)

Beetje beladen woorden Jan. Dreigen? Je kunt het ook als een mededeling zien.

Weer het woord wilde wedstrijden. Jan, er zijn géén wilde wedstrijden. Dat woord over particulier, dus zonder de inmenging van de een of andere vereniging georganiseerde wedstrijden en wedstrijdjes is jouw uitvinding. Als je dan toch zulke harde bewoordingen gebruikt, dan kan en moet je er ook het volgende aan toevoegen. De WRAN wilde het wedstrijdgebeuren zelf in de hand hebben en de regels voorschrijven. Dat noem je uitbouwen van een machtspositie.

Met welke regels zou, in dit geval Chantalleke, dan de hand willen lichten? Dat is een veronderstelling die geen hout snijdt. Komt eerlijk gezegd wel wat deginererend, zo niet beledigend over. Er zijn namelijk nog andere regels dan die van de WRAN.

De regels die tot doel hebben organisatoren en deelnemers te beschermen, niet om te pesten.

Zo kun je het dan ook noemen, maar waartegen en waarvoor moeten die dan beschermd worden?

Wanneer gaan we nu eens een beetje nadenken voordat we wat gaan roepen!!!!

Er wordt geroepen dat deelname aan wedstrijden steeds duurder wordt. Daar hoeft niemand over na te denken. Het is gewoon een feit.

En waarom eigenlijk de vergelijking met wat je kwijt bent voor lidmaatschappen en wedstrijden op Engels niveau. Dat is appels met peren vergelijken. Het western wedstrijdgebeuren steekt wel een beetje anders in elkaar.

@Jeddah: goed idee, dat we daar met z'n allen nog niet op zijn gekomen.

Lekker vaak starten met je paard omdat het toch niks meer kost is onzin. Alleen al als je ervan uitgaat dat bijna geen enkele ruiter en geen enkel paard alle disciplines beheerst.

Dat er mensen zijn, die op wedstrijden hun paard misschien overvragen door te vaak te starten, dat gebeurt nu toch ook al.

@Anya: Om te kunnen starten met je QPA moet je ook lid zijn van de betreffende rasvereniging.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:16

@PeterV: het ging over startgelden en niet over boxhuur, reiskosten en wat je onderweg en op de wedstrijd aan eten en drinken kwijt bent.
Jij hebt hier over wedstrijden op een ander niveau als over de "normale" wedstrijden, die door dezer of gene worden georganiseerd. Vrijwilligers wel te verstaan, die al het werk wat er voor nodig is zonder onkostenvergoeding gewoon doen.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:21

Bovendien gaat de vergelijking met de NRHA mank: tijdens die wedstrijden wordt een deel van het geld (+added money + soms een beeld) uitgekeerd aan de deelnemers en soms behoorlijk veel ook.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:23

@dance...

Van vergelijken is nog nooit iemand slechter geworden. Dat heet benchmarken. En niet alleen vergelijk met engelse sport maar ook met de westernverenigingen.

Want als iemand aangeeft dat iets duur is, dan vind ik dat een zeer relatief begrip. Duur in vergelijking met wat... Met het eigen inkomen? Met vroeger? met andere westernverenigingen? Met de andere paardensportdisciplines?

Net zoals je uitzoekt of een kop koffie bij de horeca relatief duurder is dan bij een sportkantine, of dat er prijsverschillen zijn tussen sportkantines onderling.

Tegenvraag Dance: waarom toch zo allergisch reageren als je vergelijk trekt met de engelse sport. En nog niet eens met de rijstijl (dat vergelijk wordt overgens altijd met plezier en meestal ten voordele van de westernsport getrokken). Maar laten we eerlijk zijn: de engelse sport is verreweg de grootste in Nederland. Als er aangegeven wordt dat western starten te duur zou zijn, dan is het altijd handig om eens om je heen te kijken naar bijvoorbeeld die andere tak van paardensport. Zodat we met zijn allen niet blind zijn voor wat er in de omgeving allemaal speelt.

Want hoe je het wendt of keert: de engelse sport heeft in Nederland veel invloed op de westernsport. Bijvoorbeeld omdat potentiële westernruiters veel gemakkelijker zullen kiezen voor engels rijden. Is dichterbij, les om de hoek.. dat soort overwegingen Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:25

En inderdaad Dance... als ik iets verwarrend heb gevonden altijd dan is het wel dat je van meerdere westernverenigingen lid moet zijn als je wilt starten met je quarter/paint/appie etcetera. Dat is dan wel weer een voordeel van de Wran lijkt me. Je hoeft geen lid te zijn. Je betaalt alleen (terecht in dat geval) meer voor je starts.