ik wil een zadel gaan kopen voor mijn paard en nou heb ik een hele mooie gezien
, het is een GVR, en er zit een ortho-flex boom in. weet iemand daar wat meer van, van dat ortho-flex??? Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, het is een GVR, en er zit een ortho-flex boom in. weet iemand daar wat meer van, van dat ortho-flex???
Sugarmiss schreef:Overigens is het niet de boom die een OF 'anders' maakt maar het veersysteem aan de panelen, waardoor het zadel meegaat met de beweging van het paard.
karin e schreef:Dan is het geen orthoflex systeem, maar een equiflex boom, een heel andere boom. Is ook wel flexible, maar niet zo als een orthoflex. Als het goed is heeft arthur een orthoflex zadel liggen. Moet maar eens kijken naar het verschil.

jesdepes"]
GVR is een westernzadel merk, nooit van gehoord![]()
[/quote]
Ben benieuwd waar die afkorting voor staat, laat het eens weten.
[quote="jesdepes schreef:zijn wat smaller dan bv een Billy Cook, als ik daarop ga zitten dan is het net alsof ik op een belg zitin de spagaat dus.
ben maar een klein mensje...
sablou schreef:Overigens is Ortho-Flex een van de -weinige- goede, al strookt volgens mij het principe van Ortho-Flex niet met de natuur (lees : paard).
Zo dat wou ik even kwijt.....
LOUIS

. Vaak worden zadels alleen vanuit stilstand bekeken/gepast, er valt moeilijk te kontroleren hoe een zadel zich zet tijdens het rijden. Natuurlijk is daar warmtegevoelig computergestuurde apparatuur voor, maar die heeft haast niemand bij de hand en dus blijft het giswerk. Ook is hierbij de balans van de ruiter van zeer groot belang.
) heeft gelijk. Als je paard van “maat” verandert, zal een OF (o.i.d.) zich binnen grenzen aan dat paard aanpassen. Dat heb je met een confectie zadel natuurlijk niet. Met –goede, doordachte- maatwerk zadels ligt dat –mogelijk- iets anders. Er zijn maatwerkzadels, waar de zadelmaker, zonder dat hij het halve zadel moet slopen, de pasvorm (ook weer binnen grenzen) kan aanpassen, door “wiggen” onder de bars te plaatsen. Ik heb eens een maatwerk zadel gezien, waar dat zelfs door een handige ruiter gedaan kon worden. Nadeel is natuurlijk het werk (dus vaak de kosten) en het feit dat dit geen langzaam aanpassend proces is, maar een momentopname. Blijft wel het feit dat de tree uit één deel blijft bestaan en dat is een beetje de kern van mijn betoog in voorgaande berichten.