[WN] wijzinging voorstel wranreglement: pleasure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

wijzinging voorstel wranreglement: pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 18:58

WESTERN PLEASURE
514 C De LOPE is een lichte ritmische loopwijze in 3-takt met een lichte toename van de
voorwaartse gang ten opzichte van de jog/trot. Paarden die zich…….etc.
661. De paarden worden in walk, jog, en lope gereden, met de teugel in een licht contact die het
paard niet hindert in zijn bewegingsvrijheid of met een redelijk losse teugel, en zonder sterke
hulpen van de ruiter. De ruiter dient te blijven zitten in jog, trot en extended jog.
662. De paarden worden in beide richtingen in de drie verschillende gangen gereden, zodat zij
hun kwaliteiten, ook met betrekking tot de lope, op beide handen tonen. Het is de jury toegestaan
om op één of beide handen een uitstrekking van de gangen walk en/of lope te vragen, doch de jury
is verplicht om op tenminste één hand het uitstrekken van de jog/trot te vragen. De paarden
moeten gemakkelijk achterwaarts kunnen gaan en rustig stil blijven staan.
666. Een goed pleasure paard heeft een aangename gang die in overeenstemming is met zijn
uiterlijke verschijning. De veerkracht van de enkels moet de ruiter een aangename en soepele rit
garanderen. Het paard draagt zijn hoofd ontspannen in zijn natuurlijke eigen houding, met de
maantop niet lager dan de schoft. Het hoofd moet recht gedragen worden met de neus een fractie
voor de vertikaal. Het paard is ontspannen, echter attent en bereid de lichtste hulp(en) van de
ruiter aan te nemen en op te volgen. Als gevraagd wordt de gangen uit te strekken, dient dit te
gebeuren in het zelfde ritme en gelijke souplesse.
668. Fouten de puntenvermindering tot gevolg hebben:
(toevoegen)
O. “Overly canted lope”: als het buiten-achterbeen verder naar de binnenkant van de arena
aangrijpt als het binnen-voorbeen (zeer scheve galop).
P. Rijden van een volte of cirkel.

Signe

Re: wijzinging voorstel wranreglement: pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:40

Citaat:
doch de jury
is verplicht om op tenminste één hand het uitstrekken van de jog/trot te vragen.

Poeh! Oke.. we gaan oefenen! Die kunnen we dus verwachten de volgende wedstrijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:44

Citaat:
O. “Overly canted lope”: als het buiten-achterbeen verder naar de binnenkant van de arena aangrijpt als het binnen-voorbeen (zeer scheve galop).

Die gaan we eens in de gaten houden Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:49

Sugarmiss schreef:
Citaat:
O. “Overly canted lope”: als het buiten-achterbeen verder naar de binnenkant van de arena aangrijpt als het binnen-voorbeen (zeer scheve galop).

Die gaan we eens in de gaten houden Knipoog

Overly canted lopes zie je bijna niet. Wat ze hier beschrijven is bijna wijken in galop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:52

Galopperen op 2 hoefslagen dus Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:04

Juistum Lachen Er zijn veel pleasurepaarden die wat met hun heup naar binnen galopperen, maar zover heb ik het nog nooit gezien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 21:05

dapperdier schreef:
Citaat:
doch de jury
is verplicht om op tenminste één hand het uitstrekken van de jog/trot te vragen.

Poeh! Oke.. we gaan oefenen! Die kunnen we dus verwachten de volgende wedstrijd.

Die is wel weer leuk voor een ex-dressuurpaard. Ze mag alleen niet TE uitstekken Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:06

Anya schreef:
Die is wel weer leuk voor een ex-dressuurpaard. Ze mag alleen niet TE uitstekken Haha!

Er wordt ook om een extended jog gevraagd, niet een uitgestrekte draf Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 21:12

Ja weet ik... dat was de fout dit ik in het begin maakte. Extended Jog... dus ik geef been... en Lan denkt: "Yes dat is één van mijn favoriete knopjes, dit kan ik", en die vertrok.

Inmiddels ben ik erachter dat ze met extended jog Lan's normale arbeidsdraf bedoelen Cool

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:14

Ik weet niet hoe Lan haar normale arbeidsdraf eruit ziet. Veel mensen denken bij een extended jog dat hun paard harder moet. Je paard moet echter zijn of haar pas verlengen en het liefst niet de snelheid verhogen. Ik denk dus alsnog dat ik een extended jog niet kan vergelijken met een arbeidsdraf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:19

Hoe laat je met een losse teugel een paard niet versnellen als je gas geeft met je benen Verward als de extended-jog gevraagd wordt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:27

Sugarmiss schreef:
Hoe laat je met een losse teugel een paard niet versnellen als je gas geeft met je benen Verward als de extended-jog gevraagd wordt.

Wie zegt dat pleasurepaarden naar voren moeten als je been geeft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:30

Was dat niet een normale reactie Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 21:39

XoNo schreef:
Ik weet niet hoe Lan haar normale arbeidsdraf eruit ziet. Veel mensen denken bij een extended jog dat hun paard harder moet. Je paard moet echter zijn of haar pas verlengen en het liefst niet de snelheid verhogen. Ik denk dus alsnog dat ik een extended jog niet kan vergelijken met een arbeidsdraf.

voor de pleasure jog moet Lan als groot lang dressuurpaard behoorlijk op de achterhand en haar passen worden veel en veel kleiner. Dus iets minder jog, betekent automatisch iets verruimen naar een normale arbeidsdraf (die snel of langzaam gereden kan worden. Arbeidsdraf zegt niets over snelheid, maar alleen iets over mate van verruiming of niet. Van arbeidstraf naar middendraf naar uitgestrekte draf zegt ook alleen iets over verruiming, niet over sneller. Ik kan een langzame middendraf of een snelle middendraf rijden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:42

Sugarmiss schreef:
Was dat niet een normale reactie Clown

Misschien normaal gesproken wel, pleasurerijden is nog een hele kunst hoor, wil je het goed doen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:44

Daarom begin ik er ook niet aan Haha!

Maar ik blijf toch benieuwd hoe je een paard kunt laten strekken (zonder sneller te gaan) zonder hem via de teugel tegen te houden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 21:47

van een langzame jog naar een meer extended gang zal altijd enige versnelling in zitten (niet veel, maar wel enige). Gewoon omdat je been bijgeeft om (wat) te verruimen. Iedereen die het lukt om in hetzelfde tempo als de jog te blijven, wil ik bij deze vragen uit te leggen hoe dat werkt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:50

Sugarmiss schreef:

Maar ik blijf toch benieuwd hoe je een paard kunt laten strekken (zonder sneller te gaan) zonder hem via de teugel tegen te houden.

Ik heb eens op een reiner gezeten die in een rundown ging zodra je je bekken kantelde. Zo kun je een paard ook leren om te strekken bij een bepaalde 'cue' Lachen Ik zeg eerlijk dat ik het zelf (nog) niet kan of het een paard kan leren, maar ik heb het vorige week in Bremen nog gezien in de pleasure.

Het enige wat het paard hoeft te doen is verruimen en zo dus langer op 1 been blijven staan om het tempo niet te verhogen.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:03

Citaat:
Het enige wat het paard hoeft te doen is verruimen en zo dus langer op 1 been blijven staan om het tempo niet te verhogen.

Het is denk ik makkelijker en duidelijker om de termen van het regelboek te hanteren:

Citaat:
Als gevraagd wordt de gangen uit te strekken, dient dit te
gebeuren in het zelfde ritme en gelijke souplesse.

Dus: het RITME (de timing van de beenzetting) moet gelijk blijven, en de pas moet groter worden. Per tijdseenheid neemt de afgelegde weg dus toe, en dat noemen de SNELHEID.

Groeten,

Chris.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 22:07

Thanks Chris. Dat is een eenduidige duidelijke uitleg. Dat bedoelde ik dus Xono. Maar Chris heeft veel minder woorden nodig en is nog duidelijker ook Bloos

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:01

Sugarmiss schreef:

Met je zit....

Xono, in Aken heb ik wel een aantal paarden zo scheef zien galoperen...

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:42

hier in nederland kom ik ook wel eens achter een paard die zo scheef galoppeert hoor let maar eens op

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:28

calemity_jane schreef:
hier in nederland kom ik ook wel eens achter een paard die zo scheef galoppeert hoor let maar eens op

Zo scheef dat de achterhand geheel op de binnenhoefslag galoppeert? Nja, ik heb het nog niet gezien in ieder geval Lachen

Maargoed, bedankt Chris, stuk duidelijker zo ja Lachen Ik heb het vaak genoeg gezien dat paarden niet versnelden, maar wel hun pas verruimen, maar ik begrijp nu dat dat niet in het regelboek staat Haha!

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:44

nou xono ik heb heel wat wedstrijden gereden waar jij niet mee reed en je ook niet aan de kant heb zien staan.
Dus dit zeizoen maar eens opletten dan geef ik wel een seintje g hier geen namen noemen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:50

calemity_jane schreef:
nou xono ik heb heel wat wedstrijden gereden waar jij niet mee reed en je ook niet aan de kant heb zien staan.
Dus dit zeizoen maar eens opletten dan geef ik wel een seintje g hier geen namen noemen

Is goed Haha! Ligt in de planning om vanaf juni weer de paintwedstrijden te gaan rijden Lachen