[WN] Wijzigingsvoorstellen WRAN regelboek bijverdienen amateurs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Wijzigingsvoorstellen WRAN regelboek bijverdienen amateurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 15:54

En waar ik niet blij mee ben is dat er ook iets niet meer zou kunnen:
Citaat:
of daarvoor niet meer dan € 75 per maand als vergoeding (exclusief reisvergoeding) ontvangen. Deze personen worden ingedeeld in de categorie “A”.

Dit deel is verdwenen. Dat zou betekenen dat ik mij demonstraties NH of mijn hulp aan mensen om hun paarden op de trailer te krijgen e.d. niet meer zou kunnen doen. Cool
Laatst bijgewerkt door Anya op 03-03-05 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Wijzigingsvoorstellen 2005 WRAN regelboek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:57

Zo dat is een lap tekst Clown
Even een quotje waar et om gaat:
Citaat:
308. (toevoegen) Het WRAN bestuur kan een persoon, ingedeeld in de “B”, “G”, of “A” categorie, toestaan om op het paard dat in persoonlijk eigendom is van een andere persoon, ingedeeld in de “B”, “G’, of “A” categorie, te starten in de beginners- resp. amateurklasse. Een verzoek hiertoe dient door de ruiter samen met de eigenaar van het paard te worden ingediend,
en door tenminste twee andere ruiters, ingedeeld in dezelfde categorie als de aanvrager, ondertekend te worden
. Indien het bestuur besluit toe te stemmen, geldt deze toestemming voor minimaal één wedstrijd en maximaal voor de duur van het lopende wedstrijd seizoen. Tegen het besluit is geen beroep mogelijk.
Krijg je ook een lijstje bijgeleverd wie dat dan zijn ??

Overigens kan ik me wel indenken dat die Euro 75 verdwenen is. Veel mensen die met een Quarter bij de WRAN starten en dachten dat ze 'iets' mochten verdienen kwamen dus bij de AQHA bedrogen uit.
Nu is het meer 'gelijke monniken - gelijke kappen' Clown

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:03

Anya schreef:
En waar ik niet blij mee ben is dat er ook iets niet meer zou kunnen:

Quote:
of daarvoor niet meer dan € 75 per maand als vergoeding (exclusief reisvergoeding) ontvangen. Deze personen worden ingedeeld in de categorie “A”.

Dit deel is verdwenen. Dat zou betekenen dat ik mij demonstraties NH of mijn hulp aan mensen om hun paarden op de trailer te krijgen e.d. niet meer zou kunnen doen.

Ik vind dit wel terecht!! Met de rest ben ik wel blij. Goed dat er iets meer duidelijkheid in komt! Ook voor de "Wilde "wedstrijd organisatoren!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 16:40

@Chantalleke. Ja vind je dat terecht?
Als het beperkt is tot het geven van westernles e.d. zou ik het terecht vinden. Maar dat iemand toevallig goed kan mennen of goed is met NH o.i.d. heeft niks met prof westernrijden te maken.
Mij wordt af en toe gevraagd een demonstratie NH te geven. Dat doe ik graag. Ik krijg daar vaak een (beperkte) vergoeding voor die ruim binnen de 75 euro valt. Daarvan betaal ik o.a. de kosten van vervoer van Lanna (trailer en auto zijn niet van mij) en geef de mensen die die dag helpen een broodje en een drankje. Dan is het geld meestal weer op. Ik vind persoonlijk niet dat de Wran zich daarmee zou moeten bemoeien.

Net zoals de Wran zich niet zo moeten bemoeien met mijn hulp aan iemand met een bijtend paard dat door die persoon heen loopt. Ook dat maakt mij geen betere westernruiter. Mensen willen je graag een vergoeding geven voor dergelijke hulp. Bovendien maak ik kosten: autokilometers bijvoorbeeld. Of valt dat niet onder betaling?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:46

Volgens mij hebben we die discussie al een tijdje geleden gehad Anya, maar ook ik ga met Chantalleke mee, ik vind het ook zeer terecht.

Ik begrijp dat jij NH les wil geven en dat er heus wel iemand is die men les geeft, maar daar gaat deze regel niet om, zoveel van die mensen zijn er niet, deze regel is er voor te zorgen dat mensen die zichzelf goed genoeg vinden, en die anderen goed genoeg vinden om te betalen voor het lesgeven niet bij de Amatuers komen te starten.

Het is dan IMO "jammer" voor mensen zoals jij die af en toe een keer NH les willen geven, of men les of wat dan ook.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:02

Ja ik vind dat terecht!! Hetzelfde heb ik gehad in de vier maanden die ik gewerkt heb bij Braam Quarter Horses. Ik reed geen paard. Ik zadelde alleen op en ik poetste ze. Toevallig omdat ik dus TUSSEN de paarden werkte mocht ik geen Amateur starten. Waarom? Ik doe er niets mee ik train niet, rij niet en geef geen les.

Het is voor de WRAN erg moeilijk om te controleren of diegene wel onder de €75 zit! Er zijn genoeg mensen die hulp verlenen geld ervoor krijgen! En toch Amateur mogen starten want zie het maar eens te bewijzen dat ze boven de €75 zitten!

Je moet dit eigenlijk net zien als een voetbalwedstrijd. 40 Supporters schoppen rellen en de overige 12.460 zijn de pineut. Want het zijn de supporters van die club. En mogen de volgende wedstrijd er niet aanwezig zijn.

De een heeft het voor de ander verpest! ZO zie ik het

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 18:00

jeddah schreef:
Volgens mij hebben we die discussie al een tijdje geleden gehad Anya, maar ook ik ga met Chantalleke mee, ik vind het ook zeer terecht.

En die discussie wil ik blijven voeren. Omdat het hier ultiem niet om mij gaat.

Ik zal twee voorbeelden noemen van demonstraties NH die ik heb gegeven. De eerste was op het terrein van de military tijdens een landelijke sportdag. Duitse en Nederlandse kinderen en hun gymleerkrachten konden (gratis) inschrijven op een demo en een stukje zelf proberen. Ik heb die dag wat verteld over hoe paarden in elkaar zitten... wat het betekent om kuddedier en vluchtdier te zijn. Hoe paarden met elkaar communiceren en hoe je eigen houding je communicatie naar een paard beinvloedt. Het was voor de meeste kinderen een eye-opener. En een eerste in ieder geval goede kennismaking met het fenomeen paard.

Een zelfde demonstratie heb ik gegeven bij de opening van de ponyboerderij. Dit is een instelling waar kinderen uit achterstandswijken door omgang met paarden leren met zichzelf en elkaar om te gaan. De ogen van die kids straalden echt toen Nan heel netjes haar achterhand bijzette als ze met de goede houding op haar af liepen en wezen en toen Lan gewoon kwam toen ze haar vroegen te komen. Dit soort dingen bepalen ook voor de toekomst de houding van die kinderen naar paarden. Daar ben ik van overtuigd.

En zouden ze i.p.v. mij een prof hebben ingehuurd? Stoot ik iemand brood uit de mond? maak ik de westernsport belachelijk omdat ik niet goed genoeg ben? Het antwoord is in alle gevallen NEE. De westernsport heeft hier niks mee te maken. Ik verdien er mijn brood niet mee, ik kan er niet eens van naar de film.

Voor beide keren heb ik 50 euro ontvangen. Oh ja en een bos bloemen. En daarvoor zou ik open moeten gaan starten? Sorry: ik vind dat echt schandalig. Omdat niet zozeer mijzelf er mee heb... maar iets niet kan overdragen waarvan ik denk dat het heel belangrijk kan zijn voor omgang van mensen met dieren. Maakt mij dat een prof??? Ach kom nou toch.

Ik begrijp de achtergrond van de regel wel, maar ik kan me niet voorstellen dat dit soort effecten de bedoeling zijn.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:10

Anya schreef:
Ik begrijp de achtergrond van de regel wel, maar ik kan me niet voorstellen dat dit soort effecten de bedoeling zijn.

Als je de achtergrond begrijpt waarom dan nog verder erop in gaan.

Kijk een regel kan positieve en negatieve kanten hebben. Helaas is het voor jou negatief. Maar voor mij weer positief. Omdat ik veel twijfelde over bepaalde mensen die de amateur status dragen maar in mijn ogen niet zijn.

En zo gaat dat eenmaal met regeltjes!

maar ik begrijp jou bedoelingen ook wel.

En naar mijn idee vallen vervoerskosten niet onder de regel geld inkomsten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 18:20

Chantalleke schreef:
Als je de achtergrond begrijpt waarom dan nog verder erop in gaan.

Omdat de achtergrond van de regel meer regelt dan de regel zou moeten mogen regelen in mijn opinie Haha! Omdat de regel zich wel heel erg bemoeit met het geheel aan paardensport. Geldt dit ook voor een grietje dat een paar stallen uitmest om haar pony te kunnen betalen en daar 25 euro in de maand mee verdiend?

Ik snap ook wel dat sommige mensen geen amateur horen te starten. Maar het gaat mij dus niet om mij... maar om dit soort kids. Die hier voor het eerst van hun leven met een paard lopen.
Daarom ben ik hier ook zo fel op denk ik. Haha!

En wie controleert dan mijn onkosten? En waar staat dan waar die onkosten uit mogen bestaan?

AfbeeldingAfbeelding

Jeddah

Re: Wijzigingsvoorstellen 2005 WRAN regelboek bijverdienen a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:39

Anya, niemand zegt dat je dat niet mag doen hoor! Je kan het toch gewoon vrijwillig doen? Als het je echt om de kids gaat moet dat zeker geen probleem zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:40

Natuurlijk is deze discussie leuk 'for the sake of discussion', maar is het in veel gevallen niet gewoon een kwestie van 'wie niet weet, dat niet deert'. Clown

Niet alles is in regels te vatten (lijkt Bokt wel Knipoog ) zonder er een giga-regelboek van te maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 19:03

jeddah schreef:
Anya, niemand zegt dat je dat niet mag doen hoor! Je kan het toch gewoon vrijwillig doen? Als het je echt om de kids gaat moet dat zeker geen probleem zijn.

dit is toch een vorm van vrijwilligerswerk. Een hele dag in touw voor 50 euro. Dat geld gaat gewoon op. Aan benzine, koffie en broodjes e.d. Maar die bloemen... das betaling in natura. En soms hou ik ook wel 10 euro over. Dat is formeel verdiensten.

Natuurlijk kun je wel je ogen dicht doen en 'wat niet weet wat niet deert doen', maar daar hou ik niet van. Ik doe het liever met open vizier. En ik blijf dit soort dingen doen.

Als iemand vindt dat ik daarvoor dan open moet starten omdat ik prof ben geworden, dan hoor ik het wel.

Chantalleke

Re: Wijzigingsvoorstellen WRAN regelboek bijverdienen amateu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:23

Nou wat is dan het probleem?

Niets. Je hebt onkosten: Benzine, eten drinken en zo.
Je krijgt er alleen een bloemetje voor. En die €10 die zijn dan toch voor de MacDonalds?

It's so simpel.

je kan alle regels naar je hand passen. Dus ook deze. Je doet het toch als vrijwillegerswerk (blijf ruzie houden met dat woord Haha! ) en je krijkgt een onkostenvergoeding. En wat je doet is geen western.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:25

Anya, klinkt heel rot, maar wat je eraan overhoudt is jouw probleem, niet die van de WRAN. Ik geef les aan huis, €25,- per uur, als ik alles ervan af trek hou ik er ook haast niks meer aan over, zeker als je er bij op telt dat ik meestal 2 uur reistijd kwijt ben om 1 uur les te geven.

Maar goed, ik zeur er echt niet om, ik vind het leuk om te doen en dat staat bij mij nogal altijd op de eerste plaats, net als de Kleuren genetica dagen die ik geef, daar hou ik p/p 2 euro aan over en daar moet mijn benzine nog vanaf.

Anya schreef:
En zouden ze i.p.v. mij een prof hebben ingehuurd? Stoot ik iemand brood uit de mond? maak ik de westernsport belachelijk omdat ik niet goed genoeg ben? Het antwoord is in alle gevallen NEE. De westernsport heeft hier niks mee te maken. Ik verdien er mijn brood niet mee, ik kan er niet eens van naar de film.

En hier gaat het ook niet om, het gaat erom dat als "men" goed genoeg is om in d paarden te werken, door anderen goed genoeg bevonden wordt om les te komen geven, men dus prima open zal moeten kunnen starten.

Dat jij toevallig les geeft in iets wat niet direct met paardrijden/western te maken heeft snap ik, misschien moeten de regels aangepast worden dat er staat dat het puur om Rijles/Training geven gaat, en niet om theorieles/groomingles/stallen uitmesten maar het moet imo wel zo blijven dat een amateur ruiter niets verdienen mag, ook geen €75,-.

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:30

Hulp aan mensen is geen africhten, trainen of corrigeren.
Dus als je iemand helpt zijn of haar paard op de trailer te zetten, zul je je amateurstatus niet kwijtraken.

Een demonstratie geven is naar mijn idee ook geen africhten, trainen of
corrigeren. Je laat alleen iets zien.
Of het moet een clinicvorm zijn, dan ben je wel aan het africhten, trainen of corrigeren. Dus dan ben je prof. of dat nou wel of niet western is maakt niets uit.
Wat je precies met die kinderen aan het doen bent begrijp ik niet helemaal.

Ik ben het wel met de regel eens.
En als je het niet met de regel eens bent of iets niet begrijpt, dan kun je dat vast op de ledenvergadering melden.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:32

Staat Africhten, Trainen of Corrigeren specefiek in het regelboek? Want dan, Anya, is het toch gewoon helemaal geen probleem?

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:35

jeddah schreef:
Staat Africhten, Trainen of Corrigeren specefiek in het regelboek? Want dan, Anya, is het toch gewoon helemaal geen probleem?

Ja maar volgens mij geld dit als:
africhten, trainen of corrigeren van paarden maar ook van mensen!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:38

Maar Anya traint de mensen niet, ze licht ze voor. Het is meer informatief wat ze doet, het is niet lesgeven... toch?

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:57

jeddah schreef:
Maar Anya traint de mensen niet, ze licht ze voor. Het is meer informatief wat ze doet, het is niet lesgeven... toch?

lijkt mij ook, zoals ik al eerder zei!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:00

anya, zijn dit allemaal voorstellen van de WRAN?
en hoe kom je aan die informatie?
en wat gaat er mee gebeuren?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 20:35

die voorstellen staan op de site van de Wran Jos.

En nee... daar train ik geen paarden. Ik vertel mensen wat en laat ze er eens mee oefenen. Wat die kinderen daar aan het doen waren, is het begin van lopen met een paard. Eerst met een redelijk strak touw, want ze vinden het eng. Dan met een losser touw... en hun houding aangepast zodat lan niet door ze heel loopt. En nog iets later gewoon zonder touw (Lan volgt als je het vriendelijk vraagt vrijwel altijd netjes en stopt als de 'leider' stopt). Dat laat ik ze zelf voelen. Is dat een clinic? Nee daar is het te kort voor? Is het training? nee ook niet echt. Het is meer kennismaken met. Opvoeding van omgaan met dieren, maar dan heel kort.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:41

@Anya: je haalt een boel oude argumenten van stal, terwijl we juist zo ons best hebben gedaan zo goed mogelijk tegemoed te komen aan alle bezwaren maar met behoud van het karakter van de Amateur-klasse.

Citaat:
Toevallig omdat ik dus TUSSEN de paarden werkte mocht ik geen Amateur starten.
Geldt dit ook voor een grietje dat een paar stallen uitmest om haar pony te kunnen betalen en daar 25 euro in de maand mee verdiend?

Als je goed de voorstellen leest, zie je dat de passage over "tijdelijk of permanent personeel van een instelling die..." is komen de vervallen. Bovenstaanden blijven dus gewoon amateur, ook al verdienen ze 2500 euro per maand met stallen uitmesten. Ik denk dat je er goed aan doet, Chantalleke, om (als dit voorstel zo wordt aangenomen) aan het WRAN bestuur te vragen of je onmiddellijk terug mag in de Amateurstatus omdat de grond waarop je prof moest worden is komen te vervallen.

Citaat:
Ik zal twee voorbeelden noemen van demonstraties NH die ik heb gegeven.

Ik denk dat dit heel verdedigbaar niet onder het trainen en instrueren van paarden of ruiters valt, zelfs niet als je ruitertjes incidenteel op je paard laat zitten en vertelt wat ze moeten doen. Het is natuurlijk heel wat anders als dezelfde ruiters iedere week terugkomen op dezelfde "demonstratie".

Maar ook hier betreft het regelboekVOORSTELLEN, dus kom naar de AVL en laat je stem horen.

Groeten,

Chris.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:48

Is er eigenlijk al eens in kaart gebracht hoe groot het percentage ruiters is dat hierdoor 'benadeeld' wordt? Misschien dat er dan vanuit die insteek nog eens naar de regels gekeken kan worden?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 22:51

@Chris. Klopt. ik kan zien dat er heel hard is nagedacht. En als je de andere topics hebt gezien dan heb je ook gelezen dat ik sta te juichen over de meeste van de nieuwe voorstellen. Die vind ik echt heel tof en daar zullen een boel mensen blij mee zijn. Juist ook omdat ze eenvoudiger zijn en meer ruimte bieden voor nieuwe ruiters tot groei en instap in de westernsport. GEWELDIG!

Maar:

a. een mens moet wat te zeuren hebben.
b. ik ben echt begaan met het overdragen van een nette wijze van omgaan met paarden en als ik daar een piepklein steentje aan bij kan dragen, dan doe ik dat graag.

Als de regel zo geinterpreteerd wordt, kan ik er wel mee leven.
Dan kan dat meisje (ik ken haar niet voor de duidelijkheid, maar ze zal vast bestaan) ook gewoon een paar cent blijven bijverdienen door stallen te doen en zo haar pony betalen.

Misschien een domme vraag: maar zou er niet een soort overgangsregel moeten komen als deze regel er door komt? Ik kan mij zo voorstellen dat er her en der amateurs zijn die lesgeven binnen de huidige regel. En waar moeten die klantjes zo in enen naar toe. Bijvoorbeeld de klantjes zonder trailer???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 22:58

En nu ik er over nadenk... gaan de trainers/lesgevers nu de boer op om die groep mensen die nu door de amateurs 'bediend' worden op weg te helpen in de wijde wondere wereld van de westernsport?

Want die amateurs vormen (denk ik?) nu de overgang van startende ruiter naar serieuze westernruiter die les gaat zoeken van een prof.