[WN] Is dit een goed zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rowie_lover

Is dit een goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 11:19

Ik heb waarschijnlijk een zadel gekocht (moet hem nog ophalen)
en er stond bij dat het een canadees zadel was en hier zie je een foto van het zadel
Afbeelding

Ik heb geen verstand van western en wil het zadel gewoon om lekker mee buiten te rijden maar het moet natuurlijk wel goed zijn.
Zijn er misschien nog een aantal dingen die ik aan de eigenaar moet vragen?
En denken jullie dat dit zadel op mijn tuiger van 1.65m past?
Alvast bedankt!
Groetjes, Ylona

Cassidy

Re: Is dit een goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:28

Een goed zadel is een zadel dat past. Niet meer maar ook niet minder. Persoonlijk zou het zadel voor mij wat meer body mogen hebben. En wat betreft de boom die er inzit kun je van de buitenkant al helemaal niets zeggen.

Mijn keuze was het niet geweest. En het is zeer zeker bij een tuiger nog maar de vraag of hij past.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-02-05 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:28

Vraag of je hem mag passen (en doe dit onder het toeziend oog van een ervaren zadelmaker) voordat je hem definitief koopt. Verder is het niet mijn type zadel, maar smaken verschillen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:32

't Is jammer dat de zoekoptie het nog niet doet, anders had je heel wat topics kunnen vinden over hoe een westernzadel toch écht op je paard moet passen. 'Blind' een westernzadel kopen is dus wel het meest onverstandige wat je kunt doen, óók als het 'maar' voor buitenritjes is. Ook in een half uur tijd kun je je paard ernstig pijn doen met een niet passend zadel.

Lees de topics over boomloos zadel en verkooppraatje eens door die verder naar beneden staan, dan kun je in ieder geval lezen wat de invloed van zadels op ruggen is en waarom een zadel dus goed moet passen. Júist een westernzadel zou ik bijna willen zeggen, daar luistert het nog nauwer als bij een engels zadel omdat het zadel groter is en een groter deel van de rug 'opsluit'... Verdiep je er eerst in en zoek daarna iemand die écht verstand van zaken heeft (dus niet de eerste de beste westernruiter die met het oog en een 'handje' kijkt of het past, maar iemand die weet hoe een zadel goed gepast moet worden en op z'n minst een pasmal gebruikt).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:50

Als je vraagt of dit een GOED zadel is dan ben ik bang dat iedereen hier nee op zal zeggen.

Er zijn heel veel westernzadels in de omloop voor weinig geld (paar honderd euro) die kwalitatief echt heel veel te wensen overlaten.
Niet alleen is dat teleurstellend voor jou; zo'n zadel zit nl. nooit lekker en zeker voor buitenritten is dat helemaal niet fijn.
Maar het allerbelangrijkste is nog wel je paard. Een tuiger is geen paard wat een standaard westernpaardenrug heeft.

Dus als jij lekkere buitenritten wilt maken zonder je paard pijn te doen (en je eigen achterste Knipoog ) zou ik nog even doorsparen.
Zorg dat je iemand bij je hebt die verstand heeft van westernzadels en hoe ze moeten passen zodat je nooit problemen kunt krijgen.

Reken er op dat een beetje aardig tweedehands zadel al minstens 800 euro is en dan mag je in je handen knijpen.

Wil je nu alleen maar buitenritten rijden en echt lekker zitten, je paard blij maken en voor een mooie prijs een nieuw westernzadel kopen dan zou je kunnen denken aan een BAREFOOT.

Dit is een boomlooswesternzadel en zit heerlijk zacht, doordat er geen boom in zit past het op elk paard (in jouw geval een uitkomst!) en deze kosten nieuw iets van 800 euro helemaal kompleet met pad.
P Marena hier op Bokt kan je er alles over vertellen.

Rowie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 12:07

ik kan het zadel niet zomaar even gaan passen want ik heb net gekeken en met de trein en bus ben ik al 2,5 uur onderweg naar hun woonplaats...
Mensen zelf hebben er ook geen verstand van en konden alleen vertellen dat het op een groot paard heeft gelegen.
Ik kan het gewoon voor een spotprijsje krijgen en ben niet van plan om western ermee te gaan rijden.
Maar stel dat ik het toch koop en het past niet, dan kan ik het toch altijd nog doorverkopen?
Maar waarom vinden jullie het zo'n lelijk zadel dan?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:38

Je kunt een zadel ook op laten sturen per post. Kun je het passen en terugsturen als het niet past.

Het feit dat je het kunt kopen voor een spotprijsje zegt misschien al genoeg.
Je zegt dat je niet van plan bent om er western mee te gaan rijden; dat maakt voor de rug van jouw paard en jouw achterwerk geen enkel verschil.
Ik neem aan dat je bedoeld dat je niet serieus western wilt gaan trainen.

Het gaat er niet om of het een lelijk zadel is maar je zegt zelf het volgende;
Citaat:
Ik heb geen verstand van western en wil het zadel gewoon om lekker mee buiten te rijden maar het moet natuurlijk wel goed zijn

Dit soort zadels zijn niet "goed" en als je op Marktplaats kijkt dan zie je dat daar laag geprijste zadels met bosjes worden aangeboden, dus de kans dat je het zo weer verkoopt lijkt me niet echt heel groot.

Ik heb hier een exact gelijk model in de kast hangen, kleiner van formaat maar van dezelfde kwaliteit. Die gebruik ik voor het zadelmak maken en voor als er een keertje een klein kind op mijn paard moet.
Maar als je dat zadel naast mijn gewone zadel legt dan zie je precies waar de knelpunten zitten en wat het kwaliteitsverschil is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:39

Rowie_lover schreef:
ik kan het zadel niet zomaar even gaan passen want ik heb net gekeken en met de trein en bus ben ik al 2,5 uur onderweg naar hun woonplaats...

Goede reden om er al niet aan te beginnen.
Citaat:
Mensen zelf hebben er ook geen verstand van en konden alleen vertellen dat het op een groot paard heeft gelegen.

Reden 2 om er niet mee door te gaan: het feit dat het op een groot paard heeft gelegen houdt niet per definitie in dat het daar dus goed op lag.
Citaat:
Ik kan het gewoon voor een spotprijsje krijgen en ben niet van plan om western ermee te gaan rijden.

Waarom koop je het dan ??
Citaat:
Maar stel dat ik het toch koop en het past niet, dan kan ik het toch altijd nog doorverkopen?

Dan krijg je dus hetzelfde probleem als waar de eigenaars nu mee zitten; je raakt het nl helemaal niet zo makkelijk kwijt.
Citaat:
Kwestie van smaak. De meeste westernruiters houden niet van dit soort drukke prints.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:45

Niet helemaal waar, drukke prints kunnen heel mooi zijn, mits het zadel kwalitatief ook goed is. Maar meestal betreft het dan toch showzadels, en dat is deze niet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:13

Rowie_lover schreef:

Het gaat hier niet om mooi of lelijk, want dat is puur ieders persoonlijke smaak. Ikzelf houd wel van vrij veel tooling, maar, zoals Cassidy al schreef, wél op een kwalitatief goed zadel, niet het stampwerk wat op 'divoza/zadelmarkt zadels' zit. Vaak ook nog met zo'n wit plasic reepje overal doorgevlochten... Verward wat dat moet voorstellen snap ik nog steeds niet.

Het gaat er om dat de meesten van ons al op 1 oogopslag kunnen zien dat het hier om een kwalitatief slecht zadel gaat en aangezien dat je vraag was, krijg je daar dus antwoord op.
Je zult er rekening mee moeten houden dat bij die goedkope zadels de boom en het leer van inferieure kwaliteit zijn en ook de manier van in elkaar zetten laat veel te wensen over.
Gevolg is dat de boom kan krom trekken, met alle gevolgen van dien voor je paard's rug, het leer kan scheuren (en dat gebeurt meestal op het moment dat jij in een vliegende galop door het bos crosst!), nieten (deze zadels worden over het algemeen in elkaar 'geniet' i.p.v. geschroefd) komen uit je zadel (en met een beetje pech in je paard's rug) enz. enz.

Maar ookal kies je ondanks alles toch voor een goedkoop zadel van mindere kwaliteit, dan nog zou je eerste vraag moeten zijn 'past het'.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:27

Verder vraag ik me af of je met een westernzadel wel blij zult zijn op een tuiger?

Deze paarden gooien immers hoger op dat een rijpaard en dan kan je nog eens aardig in de knoop zitten met de knop van het zadel.
Ik zou het zelf in iedergeval niet doen hoe lekker die zadels ook zitten.

Probeer eens een stockzadel(wel een goede geen zadelmarkt troep) kun je uren in rijden. In Australie zat ik er 7 uur per dag op en op de echt goede zadels(De Syd Hills . Kwijl ) had ik nergens last van.

Het enige nadeel is dat de Syd Hills erg duur zijn...maar dan heb je ook wel wat hoor!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:44

Ik heb geen tuiger. Wel een KWPN-er met een voor een KWNP-er redelijk normale schoft. Daar past geen normaal westernzadel op. Bovendien zijn voor haar de meeste westernzadels te groot, waardoor achter teveel druk ontstaat.

Ik heb dus een zadel met een semi-quarterboom en roundskirts gekocht dat wel goed ligt. En ik kon niet uit al teveel zadels kiezen omdat Lanna ook nog eens redelijk breed is. De kans dat dit zadel op je paard past is dus niet al te groot.

Mooi was bij de keuze voor een zadel niet eens een optie. Goed passen en goed zitten wel. Laat je a.u.b. bijstaan door iemand die er verstand van heeft!

Overigens is dat hoog opgooien geen probleem hoor Cowgirl. Zolang ze hoog opgooien en dat moet soelepe rug doen. Ik heb ook wel eens op een reiningquarter gezeten waarvan de draf niet zo fijn uit te zitten was... met of zonder westernzadel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:55

buiten alles wat hierboven al gemeld is over dit zadel, vind ik hem er ook een beetje 'droog' uitzien, dwz weinig onderhouden/ingevet.

Zeker ook met deze niet zo beste kwaliteit geen goede zaak, kans op breken van het leer is dan toch al groter en als het is uitgedroogt dan is de kans groot... vul zelf maar in...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:27

Het leer is duidelijk geverfd, en de verf laat los bij de overgang fenders/jockey. Kwalitatief dus niet goed....

Mocht je het zadel wel proberen te passen, kijk dan of de fenders aan elkaar genaaid zijn of met nietjes vastzitten.

Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:06

Hallo Ylona,
Ik weet niet of dit mag.
Als je het zadel niet koopt,
heb ik misschien een merk zadel van Alamo Saddlery voor je te koop (als het past).
Het is een A-Fork,
dat zijn zadels met een boom (fork), geschikt voor paarden met een hogere schoft.
Afbeelding
Hij heeft op mijn Andalusier merrie van 163cm gelegen (ik heb haar verkocht)
die lijkt wel wat op je Ronald.
Nieuw kost het zadel € 1.275,- en voor € 500,- is hij te koop.
Helaas wonen wij in Drenthe, dat is ook 2 1/2 uur met de trein. Mijn vriend werkt in Utrecht,
dat is it's dichter bij.
Heel jammer met die afstanden, maar passen is een must.
Groetjes,
Silke

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:37

En dit zadel heb ik vandaag tweedehands op de kop kunnen tikken:

Afbeelding

En die is niet te koop Lips are sealed

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 01:14

Als we toch gaan 'adverteren'... mijn zadel komt over niet al te lange tijd ook te koop en is ook redelijk smal én niet al te lang.
En ik kom tegen een kleine onkostenvergoeding graag langs om te passen...
Alleen is de mijne dus wel van goede kwaliteit en daar hangt dus een iets ander prijskaartje aan dan wat je nu op't oog hebt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:00

En ik heb ook een zadel te koop Haha!
Zie onderschrift *LOL*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:06

niet de bedoeling Haha!
moet ik met hangslotten gaan gooien?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:19

Ik zit met stomme verbazing te lezen wat jullie allemaal van 1 vage foto kunnen zien........

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:42

Margee schreef:
Ik zit met stomme verbazing te lezen wat jullie allemaal van 1 vage foto kunnen zien........

BNiet alleen gebasseerd op 1 "vage foto". Dit soort zadels zijn heel veel in omloop en de meeste hebben ze ook wel IRL gezien om daar een goed oordeel over te kunnen geven.

Het zadel van Silke is in iedergeval een betere optie die misschien ook bij je portomonee past??!

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:01

Ja helaas zegt deze "vage" foto voor mij ook al genoeg.. en al helemaal als je deze vergelijkt met fotos die als reactie geplaatst zijn op deze topic. Wees eerlijk ZELFS op een wazige foto zie je het verschil tussen een kwaliteit zadel en dit..ding!! naar mijn idee is het leer van het betreffende zadel van een zwaar uitgedroogde koe afgekomen Koe

Nee serieus, ik zou zo`n zadel echt NOOIT kopen! Je zegt dat je er lekker mee in het bos wil rijden..dat gaat je hier niet mee lukken Vork

Ik ben ook van mening dat je dan veel en VEEL beter af bent met een barefoot zadel. Deze zijn ook te verkrijgen in een western uitvoering, zijn niet duur en nog veel belangrijker schijnen erg lekker te zitten OOk voor het paard, mits er gebruik word gemaakt van een speciale pad!!!

Als je dan toch perse een western zadel met boom wilt, maar geld op dit moment een beperkende factor is zou ik even doorsparen en nog ff doorrijden op je huidige zadel.

Ik denk dat als je dit zadel koopt je uiteindelijk meer geld kwijt bent. Veel mensen beseffen zich niet ( of te laat) dat een goed passend zadel van essentieel belang is voor het welzijn van je paard, zelfs als je er maar een paar x per week op rijd. De eerste tijd zul je misschien denken:`nou hij heeft geen drukkingen of zo, het zal wel goedliggen`. maar de echte schade openbaart zich vaak pas veel later, omdat de meeste paarden een vrij hoge pijn grens hebben en gewoon door tuffen. Gevolg: spieren op schouders en rug worden afgekneld en zorgen voor blessures. Je zal niet de eerste zijn die hoge bedragen uit geeft aan fysio, omdat je paard in de knel zit (letterlijk en figuurlijk).

Je vroeg je menig op bokt en die heb je gekregen, dit is mijn mening (en ik denk ook dat van vele anderen), wat je er mee doet is aan jou.

Sterkte met het maken van je beslissing. Doei!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:22

Bovendien is het op het moment niet echt makkelijk om een zadel weer te lozen, dus doorverkopen is ook niet de beste optie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:57

XoNo schreef:
Bovendien is het op het moment niet echt makkelijk om een zadel weer te lozen, dus doorverkopen is ook niet de beste optie.
Helaas is de markt voor kwaliteitszadels een stuk minder als voor ZM-zadels. Raar maar waar. Cool
Deel van het probleem zit in het feit dat voor de meeste mensen een goed 2e hands zadel boven het budget ligt. Terwijl de mensen die het geld er wel voor (over) hebben dan liever een nieuwe laten aanmeten/kopen.

Verder wil men er meestal te veel voor terug omdat men het zelf ook (te) duur gekocht heeft.

Er blijft dus qua kopers een erg kleine markt over.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:42

Sugarmiss schreef:
Er blijft dus qua kopers een erg kleine markt over.

Dat merk ik ja! Ik heb een kwalitatief goed zadel te koop, maar ik heb hem al 3 maanden liggen. Had ik nou nog reacties gehad van mensen die het een mooi zadel vonden, maar hem te duur vonden, dan weet ik waar het aan schort. Ik hoor echter helemaal niets. Verward