Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) wilde wel es zien of hij daadwerkelijk zoveel beter kon rijden op 1 hand. Dan zat hij namelijk veel beter, volgens eigen zeggen, want zo had hij het geleerd.Cer schreef:Nu vraag ik me af, gezien eerdere discussies over de moeilijkheidsgraad van western. Moet een kundig (laten we aannemen dan) instructeur beginners al op een kant en klaar paard zetten en met een shank laten rijden. Leren die mensen nu rijden of leren ze meeliften? Het gaat een keer erg tegenvallen als ze ‘echt’ moeten gaan rijden op een paard. Deze instructeur is geen onbekende in de sport. Ik stond er eerlijk gezegd een beetje van te kijken. Mij is altijd geleerd dat je met een trens begint, en later de ‘kunstjes’ een keer leert. Als je ook daadwerkelijk kan rijden. Wat heeft deze persoon nu eigenlijk geleerd? Dat westernrijden heel makkelijk is? Ja, op een kant en klaar paard wel ja. En dat je een jong paard ook al op een shank rijdt? Hij verwacht ook geen enkel probleem met zn eigen jonge dier. Is dit wel realistisch? Heb ik het nu zo ingewikkeld geleerd of wordt het deze persoon te makkelijk gebracht?
Wat is jullie mening hierover?
Het is niet de bedoeling om iemand af te kraken!

jeddah schreef:Eigenlijk vind ik het sneu voor die persoon. Die dacht dat ie al heel ver was, dat paardrijden makkelijk was en die moet nu leren dat hij lang niet zo ver is als hij dacht.
anya schreef:Aan de andere kant... hoe goed moet dat paard hebben gelopen op één hand. De eerste keer dat ik op een paard van Constans op één hand mocht rijden overstuurde ik alles (en zoveel cm scheelde het niet tussen wel of niet sturen). Ik ging als een reuze-slalom door de baan. Dat hem dat niet gebeurde geeft ook weer te denken...
Cer schreef:
Nou, dat gaat denk ik niet gebeuren. Hij legde nl het probleem bij die andere instructeur neer. Zo van 'ja, ik kreeg van die ander beter les, op betere paarden, toen lukte het wel'. Daarom vroeg ik het hier ook een beetje. Een instructeur die dus wel bij de basis begint wordt bijna als zijnde 'slecht' afgeschildert...
Meer kan je niet doen als hij er zelf niet voor open staat. 
jeddah schreef:Tja, dan zou ik zeggen trek je handen er vanaf en laat het hem er zelf achterkomen....Meer kan je niet doen als hij er zelf niet voor open staat.
Gelukkig is het mijn pakkie an niet. Maar ik was wel nieuwsgierig naar de meningen hier... 

Blaze schreef:je kunt wel vragen hoe je moet leren rijden,maar als er geen instructeurs aan worden verbonden krijg je weer dat oeverloze gezwam over hoe het zou moeten en ervaringen van ruiters die eerst ook de mist in zijn gegaan,en vervolgens de nieuwkomers die zelfde fout laten maken omdat wij niet bereid zijn namen bij ervaringen te noemen.

Cassidy schreef:
Waarom moeten er meteen namen komen? Als de lesklant zich wat bescheidener had opgesteld, en had laten ZIEN wat hij kon, dan was het hele topic niet begonnen. Paardrijden doe je niet met je mond. Als ik ergens voor het eerst kom rijden stel ik me bescheiden op, en kijk eerst de kat uit de boom. Misschien iets wat een/die ander ook zou moeten doen.

die daar niet van was gecharmeerd en gaande weg heeft ze mij overtuigt van het feit dat het ook anders kan.Cassidy schreef:Ik heb, dat ik op manegepaarden leerde rijden, ook op twee handen leren rijden. Dat ik toen mijn eigen paard kocht, was het ook een wereld van verschil: het was een jong dier, nog niet helemaal doorgereden, oefeningen die wij doen kende ze niet. Op dat moment had ik ook echt de indruk dat ik niet kon en compleet opnieuw moest beginnen.

XoNo schreef:
Blaze, tuurlijk vind ik het ook onbegrijpelijk dat mensen overal in meegaan. Aan de andere kant begrijp ik het ook wel. Theoretisch kun je alles wel weten, maar in de praktijk werkt het allemaal heel anders. Je leert dus pas rijden door het te doen en tijdens het leren van rijden moet je je trainer of instructie vertrouwen, anders ben je niet op het goede adres. Pas later als je dingen kunt gaan vergelijken, kun je kijken wat JIJ vindt dat het beste is, voor zowel jou als het paard dat je rijdt.