Zal even uitleggen wat ik bedoel.
Ik heb last van hypermobiliteit en daardoor chronische gewrichts- en spierpijnen.
Daar ik eerder full-time reed, rij ik nou zo af en toe nog eens, het lukt mij niet meer om dagelijks te rijden, dan ben ik kapot.
Het engelse rijden levert mij veel klachten op, vooral de dressuur ( op zn engels een buitenritje maken verschilt niet van het western
)Ik heb niet veel ervaring met westernrijden, het enige dat ik eraan gedaan heb was vroeger de kampen en lessen op de Puszta ranch ( nu rosworld )
Toch heb ik daaruit vernomen dat dat minder gedwongen reed dan engels. Het draait natuurlijk uiteindelijk allemaal om de ontspanning, maar in het engels rijden doe ik veel met mn benen en handen, waardoor ik klachten krijg.
Nou vroeg ik me dus af of westernrijden misschien iets voor mij is, buiten dat ik het heel leuk vind en me wel thuis voel in dat wereldje (beter dan het engels rijden ) , het belangrijkste is : Zou het daadwerkelijk minder belastend zijn voor mn spieren en gewrichten ?
Ik mis het rijden namelijk best wel, ik hou eigenlijk niet van dressuur, maar als ik rij doe ik het wel, want om nou alleen maar wat rondjes te hobbelen vind ik helemaal niks, ik wil wel werken samen met een paard.
Verder ben ik een heerlijk recreatief ruitertje, dus ben gek op buitenritten, maar wil wel afwisseling, elke dag op buitenrit is niks, tenminste niet in mijn suffe boerenweggetjes-omgeving, dat heb je gauw bekeken
Ik hoef niet zwaar te trainen, maar als ik dus maar wel een beetje aan het werk kan met een paard zonder dat ik er klachten aan over hou.
En waar kan ik dat beter vragen dan aan ervaren westernruiters ?
Dus brand maar los!