[WN] Westernrijden beter voor gewrichten dan engels ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Westernrijden beter voor gewrichten dan engels ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 15:42

Beetje onduidelijke titel maar weet niet hoe ik het anders neerzetten moest in zo'n kort stukje.
Zal even uitleggen wat ik bedoel.

Ik heb last van hypermobiliteit en daardoor chronische gewrichts- en spierpijnen.
Daar ik eerder full-time reed, rij ik nou zo af en toe nog eens, het lukt mij niet meer om dagelijks te rijden, dan ben ik kapot.
Het engelse rijden levert mij veel klachten op, vooral de dressuur ( op zn engels een buitenritje maken verschilt niet van het western Knipoog )

Ik heb niet veel ervaring met westernrijden, het enige dat ik eraan gedaan heb was vroeger de kampen en lessen op de Puszta ranch ( nu rosworld )
Toch heb ik daaruit vernomen dat dat minder gedwongen reed dan engels. Het draait natuurlijk uiteindelijk allemaal om de ontspanning, maar in het engels rijden doe ik veel met mn benen en handen, waardoor ik klachten krijg.

Nou vroeg ik me dus af of westernrijden misschien iets voor mij is, buiten dat ik het heel leuk vind en me wel thuis voel in dat wereldje (beter dan het engels rijden ) , het belangrijkste is : Zou het daadwerkelijk minder belastend zijn voor mn spieren en gewrichten ?

Ik mis het rijden namelijk best wel, ik hou eigenlijk niet van dressuur, maar als ik rij doe ik het wel, want om nou alleen maar wat rondjes te hobbelen vind ik helemaal niks, ik wil wel werken samen met een paard.
Verder ben ik een heerlijk recreatief ruitertje, dus ben gek op buitenritten, maar wil wel afwisseling, elke dag op buitenrit is niks, tenminste niet in mijn suffe boerenweggetjes-omgeving, dat heb je gauw bekeken

Ik hoef niet zwaar te trainen, maar als ik dus maar wel een beetje aan het werk kan met een paard zonder dat ik er klachten aan over hou.
En waar kan ik dat beter vragen dan aan ervaren westernruiters ?
Dus brand maar los! Haha!

Romkabouter

Re: Westernrijden beter voor gewrichten dan engels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:08

SANEX schreef:
in het engels rijden doe ik veel met mn benen en handen, waardoor ik klachten krijg.

Zie hier het probleem en daarmee de oplossing Lachen

Daar moet je wat aan gaan doen, als je veel met been en hand doen in western heb je hetzelfde probleem. Een punt van discussie is de manier waarop het zadel zit, misschien ga je in een westernzadel net iets anders zitten waardoor je klachten al minder worden.

Maar de kern is: minder doen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:24

Ik heb behoorlijk last van mijn gewrichten door de ziekte van Lyme. Minder doen helpt wel. Dat wil zeggen streven naar steeds minder hulpen. Dat kan ook bij engelse rijstijl nagetreeft worden.

Wel merk ik in een westernzadel beter te zitten, d.w.z. minder belastend voor mijn gewrichten te zitten.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:36

Anya schreef:

Wel merk ik in een westernzadel beter te zitten, d.w.z. minder belastend voor mijn gewrichten te zitten.

ik heb weinig ervaring met westernrijden dus zal niet inhoudelijk ingaan op wat je wel en niet doet, maar wat anya hier zegt merk ik ook.
Door met een westernzadel te rijden heb ik veel minder last van mijn rug omdat ik in mijn westernzadel wel ontspannen rechtop kan zitten, met een engels zadel duik ik voorover en krijg ik erge last van mijn onderrug vooral als ik langer rijd dan een uurtje.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 18:34

Romkabouter schreef:
SANEX schreef:
in het engels rijden doe ik veel met mn benen en handen, waardoor ik klachten krijg.

Zie hier het probleem en daarmee de oplossing Lachen

Daar moet je wat aan gaan doen, als je veel met been en hand doen in western heb je hetzelfde probleem. Een punt van discussie is de manier waarop het zadel zit, misschien ga je in een westernzadel net iets anders zitten waardoor je klachten al minder worden.

Maar de kern is: minder doen

Ik begrijp je volkomen, maar ik bedoelde met die uitspraak niet dat ik continu zit te drijven en plukken en trekken.

Maar ik bedoel dat wanneer je een paard de dressuur netjes wil laten lopen je toch bepaalde hulpen moet geven, en eigenlijk heb ik van elke hulp al last. Gewoon aandrijven voel ik al in mn knieën, een extra hulp voor bv zijgangen is dus weer een belasting op mn knieën en enkels. Helaas ben ik geen top-dressuuramazone en ben ik dus, net als velen, nog te veel bezig met de hulpen.
Ik heb het idee dat je met western meer met je zit doet over het algemeen. Tenminste, is mijn ervaring die ik met western heb gehad, misschien deed ik het toen wel helemaal fout en heb ik dat dus ook verkeerd meegekregen.

Op een westernzadel zit ik idd beter en rijd daar tegenwoordig ook vaker mee ( lang leven mezelf die een paar jaar geleden een westernzadel heeft gekocht voor het lekker zitten op buitenritten Knipoog )

1 van mijn problemen is dat door de hypermobiliteit mijn rug veel te hol is, ik daardoor verkeer din het zadel zit, en dus ook alles in mn lichaam vast zet, wat niet echt mn rijstijl bevordert. Ik kan mn bekken niet kantelen, en heb daardoor een rare zit. Op het eerste oog zeggen mensen altijd dat ik zo netjes recht op een paard zit, maar als je beter kijkt zie je dat alleen mijn schouders recht zijn en daaronder alles veel te strak staat.

Op een westernzadel zit ik idd al anders, maar die gebruik ik meestal met buitenritten, is ook minder inspannend, paardenbeest loopt wel.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 18:46

er is maar een oplossing voor jou.
de poesta ranch is nu rossworld, er zitten sinds kort andere mensen in en er is een nieuwe western trainer gekomen ( Aaltsje Visser) zij is ook ass. trainer op mijn bedrijf.
bel eens naar rossworld en vraag of je eens een proeflesje op hun paarden mag mee rijden als Aaltsje les geeft en kijk hoe dat voelt wat het bij jou doet, want wij kunnen je wel allemaal adviesen geven, maar wij kunnen niet voelen wat jij voelt.
het western rijden gebeurt veel meer op je zit en de druk van je benen en met je hande mag je niet te veel doen dus dat is anders als met het engels rijden maar of jij nu wel of geen of minder last krijgt met western rijden moet je uitproberen lijkt mij.
of anders stuur mij een p.b. dan kan ik je het tel.nr van Aaltsje geven en kan je het eens met haar door praten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:03

Ik wil niet vervelend doen, maar is het met jouw gezondheidsproblemen nog wel goed om te rijden? Als het je allemaal veel pijn doet kan ik me voorstellen dat het rijden niet zo heel erg leuk voor je is. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zou waarschijnlijk met een geamputeerd been nog op een paardenrug kruipen, maar toch denk ik dat je wel moet uitkijken dat je niet willens en wetens blijft rijden. Misschien is aangespannen rijden iets? Een vriendin van mij kan ook niet meer rijden tot haar grote verdriet, zij heeft een verbrijzelde schouder gehad, en na tien minuten doet dit al ongeloofelijk veel pijn. Nu hebben ze een hele leuke pony voor hun dochter gekocht en deze kan ook voor de kar, twee vliegen in een klap. Pling

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:15

ik sluit me ook aan bij wat hierboven gezegd wordt... Lachen

Ik heb sinds ik western rijd minder last van mijn knieën, rug, etc.

ik durf niet te zeggen waar het aan ligt, maar het zadel zit iig wel vele malen lekkerder dan mijn vzh-zadel... Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:21

crazycactus schreef:
Ik wil niet vervelend doen, maar is het met jouw gezondheidsproblemen nog wel goed om te rijden? Als het je allemaal veel pijn doet kan ik me voorstellen dat het rijden niet zo heel erg leuk voor je is. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zou waarschijnlijk met een geamputeerd been nog op een paardenrug kruipen, maar toch denk ik dat je wel moet uitkijken dat je niet willens en wetens blijft rijden. Misschien is aangespannen rijden iets? Een vriendin van mij kan ook niet meer rijden tot haar grote verdriet, zij heeft een verbrijzelde schouder gehad, en na tien minuten doet dit al ongeloofelijk veel pijn. Nu hebben ze een hele leuke pony voor hun dochter gekocht en deze kan ook voor de kar, twee vliegen in een klap. Pling

Ik snap wat je wilt zeggen maar met erg veel pijn in je gewrichten werkt dat toch anders. Tenminste bij mij. Er zijn dagen dat je na 10 minuten weer af moet stappen omdat het niet wil. Er zijn dagen dat je gewoon redelijk normaal kunt trainen. En tussenin dagen. Ook nog eens weersafhankelijk.

Maar het is zeker zo dat ik veel sneller af moet stappen als ik mijn dressuurzadel weer eens uit de kast trek. De houding is sowieso al anders en dat maakt echt al verschil. Natuurlijk zit ik ook niet meer echt mooi in een westernzadel. Maar ik kan nog zitten. En dat alleen al is geweldig!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:34

Anya schreef:
crazycactus schreef:

Ik snap wat je wilt zeggen maar met erg veel pijn in je gewrichten werkt dat toch anders. Tenminste bij mij. Er zijn dagen dat je na 10 minuten weer af moet stappen omdat het niet wil. Er zijn dagen dat je gewoon redelijk normaal kunt trainen. En tussenin dagen. Ook nog eens weersafhankelijk.

Maar het is zeker zo dat ik veel sneller af moet stappen als ik mijn dressuurzadel weer eens uit de kast trek. De houding is sowieso al anders en dat maakt echt al verschil. Natuurlijk zit ik ook niet meer echt mooi in een westernzadel. Maar ik kan nog zitten. En dat alleen al is geweldig!

En rust roest....
Ik heb nu al weken niet gereden en krijg steeds meer last van allerlei vastzittende spieren.
Bovendien is beweging toch meestal wel beter dan niets doen, zeker als het ook nog eens heel graag doet.....

Misschien moet het niet meer zien als een sport waarin je iets wilt bereiken, als je dat al deed, maar als een prettig soort therapie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:37

Nou zo zie ik het niet hoor. Ik ga er gewoon voor. En ik schrijf me gewoon in voor wedstrijden. Hooguit dat ik niet start omdat het die dag echt niet wil. Maar beter worden zal ik, en dat lukt ook. Ja hallo... ik ga geen sterruiter meer worden. Maar ik ga wel voor de strikjes. Want wat ik misschien aan handicap tegen heb, maak ik misschien wel goed in ervaring, of een fijn paard, of wedstrijdinzicht, of wel op de markers letten... Dat soort dingen. Haha!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:37

Nu jullie toch weer de Puzsta nu Rossworld aanhalen, even het volgende. Toen wij begonnen met westernrijden daar, kenden de meesten van ons of helemaal of alleen maar de engelse hulpen, als ik het zo mag zeggen. Om te vermeiden dat de hulpen steeds weer verkeerd gegeven werden en we in onze oude engelse stijl zouden vallen, moesten we de commando's mondeling geven voor de tempowisselingen wel te verstaan. Klikje, dubbelklikje en een kusje voor de galop. Wat ik probeer te zeggen is, als je heel veel moeite hebt om veel hulpen met benen en handen te geven, probeer je paard dan te leren op stem of geluid te reageren. Zul je geduld voor moeten opbrengen.
Paarden aan de longe reageren ook goed op bepaalde stemcommando's. Ik heb dat van een instructrice geleerd en ben haar daar nog heel dankbaar voor.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 11:37

Bedankt voor jullie reacties.

Even wat antwoorden:

@Piggeljay: Les bij de puszta zal niet gaan, ik woon in friesland, heb geen eigen vervoer dus dat is te ver voor mij, ik zou het toch wat dichterbij moeten zoeken. ( al ga ik volgende week daar wel een buitenrit maken, maar das wat anders Knipoog )

@crazycactus: Aangespannen rijden ga ik zowiezo doen. Dagelijks volop trainen is niet goed voor me, maar dat is mn doel ook niet meer, ik wil nog wel gewoon kunnen rijden en ooit weer een rijpaardje aanschaffen. Zoals mensen onder je al noemen, rust roest en voor mij is het juist een punt om zoveel mogelijk in beweging te blijven. Ik moet ook fitnessen om mijn spieren sterker te maken, zodat die meer doen voor mijn pezen en gewrichten, die geen klappen meer kunnen opvangen. Nou is paardrijden niet echt een spierversterkende sport, maar met alles wat eromheen komt kijken ( poetsen, opzadelen, stallen mesten ) is het wel een goede beweging.

@Anya: idd, het is maar net hoe je dag is, soms kan ik geenpen optillen en soms kan ik 4 stallen uitmesten en heb ik nog nergens last van. Soms stap ik na het opstappen meteen weer af, omdat het opstappen me al teveel pijn en moeite kostte, soms rijd ik zonder problemen een uur in het rond.
Weersafhankelijk, jazeker, de laatste tijd is het koud en vochtig, erg slecht voor mensen met dit soort klachten. Ik heb van maandag tot donderdag elke dag 4 stallen uitgemest en 4 pony's verzorgd/beweging gegeven, en vrijdag was ik kapot, zaterdag en zondag ook, en vandaag gaat het wel weer, al voel ik dat ik teveel gedaan heb vorige week. Het kan best zijn dat ik van de zomer weer dagenlang weinig tot geen last heb en veel rijden kan, maar de winter is gewoon een hel.

@Margee: Dat is het idd ja, ik heb al moeten stoppen met mijn opleiding paardenhouderij vanwege mijn klachten, en dat was een beste domper voor me. Het rijden is altijd al bezigheidstherapie geweest voor me, ik heb nooit wedstrijdkriebels gehad, ja kriebels van dat ik me er aan irriteer Haha! maar ik zal dat niet helemaal opgeven, al wordt het dan wel alleen maar rondjes hobbelen, als het niet anders kan dan dat maar.

@Dance: Helaas zal dat niet gaan aangezien ik geen eigen rijpaard heb, heb wel een kleine pony maar daar rijdt ik niet op. Ik rij vaak op de pony van mn vriendin, en deze reageert idd al aardig op stemhulpen, maar ik rijd ook andere paarden af en toe, en die kennen dat niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:44

Vergis je niet in het feit dat je ook bij de western er ieder moment op bedacht moet zijn om je paard netjes bij elkaar te houden, dat is niet anders dan bij de dressuur. Kun je dat niet, dan is uiteindelijk het rondjes hobbelen ook bij de western een gegeven.

Dus de vraag is: hoe hoog wil je? Wat verwacht je als je geen eigen paard hebt?

Als je een paard zoekt, zoek er dan een met makkelijk te zitten gangen, die al wat meer is doorgereden. En qua aanwijzingen kun je hem of haar dan zo licht maken als je zelf wilt. Ongeacht de rijwijze.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 17:49

Ik wil niet een bepaald niveau rijden, maar gewoon het gemiddelde zeg maar, euhmz, dus idd wel met enige verzameling, ontspanning, zodat het paard meer doet dan alleen lopen met de neus naar voren.

Als ik weer een eigen rijpaard aanschaf ooit zoek ik idd een rustig makkelijk paard met vlakke gangen, die ook wel eens een dagje in de wei kan staan als ik het een dag niet aankan om beweging te geven (dus niet zoals mijn vorige paard dan ontzettend expplodeert )
Dus een lekker doorgereden recreatiepaard.

Nou is dat voor de toekomst, ik wil eerst uitvinden hoever mijn grenzen nog liggen en in hoeverre ik nog normaal rijden kan. Vind het niet eerlijk om een paard een winter stil te zetten omdat ik het lichamelijk niet aan kan om te rijden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 00:19

Op de momenten dat je het niet aankunt, kun je er toch voor zorgen dat ze haar beweging krijgt? Je hoeft haar niet meteen stil te zetten hoor!

En nogmaals, wat zie je als gemiddelde? Welke discipline binnen de western wil je beoefenen? Zo kom je, als je bijvoorbeeld de reining in wilt en op middelmatig niveau wilt draaien, meteen op ongeveer Z niveau te zitten, met de eis van galopchangementen, sliding stops en spins. Die regelmatig geoefend moeten worden, en de nodige conditie vergen.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:30

Ik sluit me bij Cassidy aan. Ook in de western kun je niet ineens alles losgooien. Het belangrijkste is gewoon dat jouw paard geleerd wordt op steeds kleinere hulpen te reageren.

Bijvoorbeeld als je in een bepaalde gang zit, niet constant aansporen (als je dat doet), maar die gang vasthouden totdat jij wat anders vraagt.

Als je voor iets veel beendruk of druk op de teugel nodig hebt, proberen die hulp steeds wat minder te maken en geef je paard de tijd daarop te reageren.

Vraag je paard zich te verzamelen en op het moment dat hij goed verzamelt loopt, laat je hem los. Zodra hij uit elkaar valt, pak je hem weer op. Zo leert hij op zijn eigen benen te lopen en hoef jij steeds minder hulpen te gebruiken.

Besteed rustig de keer dat je rijdt aan één van die dingen, doe de volgende keer wat anders en kijk tussendoor wat er van is blijven hangen. Soms hoef je ze alleen maar even wakker te schudden.

Dat is wat ik zou proberen, maar ik weet ook láng niet alles en ben nog steeds lerende (wie niet). Succes!

=^.,.^=

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:23

Helaas heb ik geen eigen rijpaard met wie ik zodanig rijden kan dat het op kleine hulpjes al reageert, anders zou het idd al wat makkelijker worden.
Het paardje waar ik vast op rijdt is een zwaar en robuust dier, niet makkelijk te rijden, ze doet alleen maar iets wanneer jij het echt nadrukkelijk vraagt.
jammergenoeg ben ik niet de enige die haar rijdt, maar ook onze verzorgster, die nog niet zo bijzonder rijden kan. Elke keer als zij gereden heeft verneem ik dat, het dier is niet vooruit te branden, niet nageeflijk te krijgen. Helaas duurt het altijd even voor ik haar weer voorelkaar heb, die keer erop rijdt verzorgster weer en dan kan ik het weer opknappen om zo maar te zeggen.
Dat is het nadeel dat ik geen eigen rijpaard meer heb.
Maar ooit komt die wel en tot die tijd kijk ik gewoon hoever ik kom.
Ben allang blij dat ik uberhaupt nog rijden kan, en niet zoals sommige mensen met bepaalde klachten het helemaal moet laten varen

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:51

Dat werkt inderdaad niet bepaald mee en ik zou daar ook niet zo maar een oplossing voor weten. Getsie!

=^.,.^=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:27

Wisselende ruiters is idd een probleem bij een dergelijk paard. Kan een hulpteugel in jouw geval geen uitkomst bieden?

Ik zou toch echt voorzichtig zijn met mijn gezondheid. Door het te blijven rijden op dit dier kun je meer aan je lichaam stukmaken dan je je nu realiseert.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:18

Ik sluit me aan bij Cassidy.

Of je zou al een zo doorgwinterd westernpaard moeten kopen die alles al kent en super fijn aan de hulpen staat.
Dan is er misschien nog een kansje.

Maar nu kom ik met iets heel anders.
Wel eens een ijslander geprobeerd? Deze zijn niet zo groot en breed(je heupen worden zo minder belast).
De gangen zijn over het algemeen vrij vlak en makkelijk uit te zitten. Daarnaast heb je het voordeel van de tolt.

En ijslandse zadels zitten ook wat beter dan een engels zadel. Je heb niet echt het idee dat je opgesloten wordt.

tis het proberen waard en er zijn genoeg stallen waar je een keer zo'n paard kunt uitproberen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 19:50

Nou je het zegt cowgirl, ijslanders zitten idd ook erg fijn. Ik heb vaker ijslanders gereden, toen waren mijn klachten nog niet in zodanige mate als nu, maar ik weet wel dat dat idd erg fijn reed, vooral de goed getrainde 5-gangers...

Jullie brengen me op steeds meer ideeën en motiveren me verder te zoeken, super! Haha!

joquarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 00:58

Goed ik had net antwoord gegeven maar de knoppen om te verzenden waren verdwenen .
Dan maar kort en krachtig
Hier ook zo een met reuma en een slechte rug .
Ik kon met engels rijden maximaal een half uurtje op het paard zitten als ik een goede dag had .
Voor de gein een keer gaan westernrijden en er nooit meer mee gestopt . Ik kan weer uren op het paard zitten zonder pijn , vooral sinds ik een quarterhorse met ingebouwde schokbrekertjes heb .
En juist door het rijden blijven de gewrichtjes soepel en de spieren in conditie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 08:01

joquarter schreef:
En juist door het rijden blijven de gewrichtjes soepel en de spieren in conditie.

Dat herken ik. Ik probeer dus ook met een slechte dag altijd even te rijden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 08:14

Jeej, ik word er weer helemaal vrolijk van Haha!