[WN] Regel 308 toch niet meer zo eenduidig!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Regel 308 toch niet meer zo eenduidig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 13:05

Ik dacht dat ik de eigen paard regel helemaal begreep en dat deze regel geen hiaten kende,nu ben ik daar niet meer zo van overtuigt.maar misschien kan iemand mij uit mijn droom helpen.

308. Onder een “eigen paard” wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer staat, of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden. Een paard dat op naam van een bedrijf, maatschap, rechtspersoon, of op meerdere namen staat wordt niet aangemerkt als een “eigen paard”.
In de beginnersklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).

Waar het mij omgaat zijn deze 2 woorden exclusieve gebruiksrecht .

Ik dacht dat door het woord exclusieve er aan toe te voegen het duidelijk zou zijn dat met het hebben van een lease contract het niet automatisch wil zeggen dat de verdere regelgeving toegepast gaat worden alsof het inderdaad om een paard in eigendom gaat.
Blijkbaar klopt dit niet.
Als het inderdaad zo is dat op het moment dat men een lease contract heeft men niet het exclusieve gebruiksrecht heeft maar het gebruiksrecht op basis van eigendomdrecht en derhalve ook alle regels van toepassing zijn volgens het gegeven dat het gaat om een paard in eigendom schept dit natuurlijk wel perspectieven.

Of zie ik dat verkeert????????

Anya

Re: Regel 308 toch niet meer zo eenduidig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:38

Volgens mij zie je dat niet verkeerd.

Dat probleem loopt mijn bijrijdster tegenaan. Ik kan haar wel een leasecontract geven zodat zij ook een met B'elanna zou kunnen starten zonder direct in open moet beginnen, maar dan geef ik het recht op mijn eigen paard te rijden op. Exclusief gebruiksrecht betekent dat de eigenaar geen gebruiksrecht op dat betreffende paard heeft.

Dat maakt die regel zo 'onverteerbaar' voor bijrijders of niet-gezinsleden die een paard delen.

Overigens heb ik wel de indruk dat met deze regel met enige regelmaat de hand wordt gelicht.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 13:58

Anya schreef:
Volgens mij zie je dat niet verkeerd.

Dat probleem loopt mijn bijrijdster tegenaan. Ik kan haar wel een leasecontract geven zodat zij ook een met B'elanna zou kunnen starten zonder direct in open moet beginnen, maar dan geef ik het recht op mijn eigen paard te rijden op. Exclusief gebruiksrecht betekent dat de eigenaar geen gebruiksrecht op dat betreffende paard heeft.
Het blijkt dat dat niet zo is,althans er zijn voorbeelden waaruit blijkt dat het niet zo is

Dat maakt die regel zo 'onverteerbaar' voor bijrijders of niet-gezinsleden die een paard delen.

Overigens heb ik wel de indruk dat met deze regel met enige regelmaat de hand wordt gelicht.
Het lijkt mij onmogelijk om dit te doen,de wran is niet achterlijk.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:07

Citaat:
Overigens heb ik wel de indruk dat met deze regel met enige regelmaat de hand wordt gelicht

En terecht, want iedereen kan zien of je met een open ruiter of met een beginnende bijrijder te maken heeft. En bovendien vind ik persoonlijk dat iedereen de kans moet krijgen ten minste 1 keer te starten zonder direct dit in de open te moeten doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:18

Hmm ik vind dat niet zo terecht... Dat met de regel de hand wordt gelicht dus.

Ik vind het argument van Roos1 wel terecht: dat mensen de kans moeten hebben om beginners te kunnen starten. En dus zou die regel aangepast/weg moeten.

En ik zie de argumenten al weer langskomen: zo'n beginner zit dan misschien op een beter dan gemiddeld paard.

Nou én? Dan is diezelfde beginner ook met rasse schreden geen beginner meer. En een regel minder om (niet) te handhaven.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 14:27

De regel is er nu eenmaal en dient derhalve ook op een juiste manier toegepast te worden.
Dit gebeurt niet en dat niet ten goede van de beginner maar ten goede van ,ja ten goede van wat??*

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:50

Terecht is inderdaad niet het juiste woord, maar inderdaad:
Citaat:
Nou én? Dan is diezelfde beginner ook met rasse schreden geen beginner meer. En een regel minder om (niet) te handhaven.

Daarom kan ik er niet mee zitten.

Citaat:
ja ten goede van wat??*

Positieve impuls voor een beginner om op amateurniveau te willen rijden Knipoog Dus te gaan lessen en beter te worden...

Tsja en beter paard... ene paard wordt beter gereden dan het andere paard...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 14:59

Roos1 schreef:

Positieve impuls voor een beginner om op amateurniveau te willen rijden Knipoog Dus te gaan lessen en beter te worden...

Tsja en beter paard... ene paard wordt beter gereden dan het andere paard...

Helemaal mee eenswat betreft de beginners daar moet iets gebeuren om het een en ander makkelijker te maken,maar in de amateurs moet het moeilijker en dat is niet zo,terwijl daar bepaalde belangen spelen.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:27

Misschien kan je iets duidelijker omschrijven wat zo moeilijk is en wat de belangen zijn?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 15:32

in mijn eerste bericht staat duidelijk of iemand mij kan uitleggen wat exclusief gebruiksrecht inhoud.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:42

Citaat:
Als het inderdaad zo is dat op het moment dat men een lease contract heeft men niet het exclusieve gebruiksrecht heeft maar het gebruiksrecht op basis van eigendomdrecht en derhalve ook alle regels van toepassing zijn volgens het gegeven dat het gaat om een paard in eigendom schept dit natuurlijk wel perspectieven.

Behalve dan dat ze er bij hebben gezet dat het dus niet om gebruiksrecht gaat maar om 'exclusief gebruik' ofterwijl er mag niemand anders oprijden. Lijkt me toch nog steeds heel duidelijk.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:48

Schijnbaar niet, zoals we op bokt hebben kunnen lezen heeft iemand een lease-contract.
Dit paard wordt door deze persoon in zowel amateur als open gestart.
Maar daarnaast heeft dit paard nog een startnummer gekregen om met een andere ruiter in de open te starten.......

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:58

Hebben die startnummers toch een groot voordeel dat dat nu zo makkelijk al voordat iemand gestart heeft te zien is!!

Want inderdaad volgens mij zou dat dan niet mogen. Of ze moet over een half jaar pas in de open moeten gaan rijden met dit paard en dan nu al startkaart hebben aangevraagd? Heel vreemd in ieder geval...

Misschien kan de WRAN duidelijkheid geven?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 16:19

Sadie schreef:
Schijnbaar niet, zoals we op bokt hebben kunnen lezen heeft iemand een lease-contract.
Dit paard wordt door deze persoon in zowel amateur als open gestart.
Maar daarnaast heeft dit paard nog een startnummer gekregen om met een andere ruiter in de open te starten.......

Herstel niet door dezelfde persoon in de open en amateur (want dat mag) maar de leaser in de amateur en de trainer in de open,misschien mag dit vandaar dat ik stel dat ik de regel 308 dan toch niet helemaal duidelijk is.(althans voor mij) als de 308 inderdaad die ruimte geeft dan denk ik dat er meer gebruik van gemaakt gaat worden.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:30

Blaze schreef:
Herstel niet door dezelfde persoon in de open en amateur (want dat mag) maar de leaser in de amateur en de trainer in de open,misschien mag dit vandaar dat ik stel dat ik de regel 308 dan toch niet helemaal duidelijk is.(althans voor mij) als de 308 inderdaad die ruimte geeft dan denk ik dat er meer gebruik van gemaakt gaat worden.

Maar dan kan je de eigen paard regel net zo goed laten vervallen.
Mijn trainer heeft duur goed paard, ik krijg leasecontract en kan starten in de amateur (misschien ook wel in de beginners) terwijl mijn trainer vrolijk in de open start.
En dan kan een ander ook op dat paard een leasecontract krijgen en samen met mij in de amateur starten (verschillende onderdelen), of denk ik nu te makkelijk Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:37

Exclusief gebruiksrecht volgens van Dale:

ex·clu·sief (bn.)
1 iets uitsluitend => niet inbegrepen; <=> inclusief
2 bijzonder omdat het maar aan enkelen voorbehouden is

ge·bruik (het ~, ~en)
1 het gebruiken

recht1 (het ~, ~en, ~en, ~en)
1 rechtvaardigheid, gerechtigheid
2 geheel van rechtsregels
3 het doen van een gerechtelijke uitspraak in overeenstemming met de wettelijke voorschriften en bepalingen => rechtspraak
4 zaak of omstandigheid die men mag opeisen
5 door een overheid opgelegde heffing => leges

Exclusief is dus volgens de van dale iets dat maar aan enkelen is voorbehouden.
Dus dan zouden wel meerdere ruiters van 1 paard gebruik mogen maken Clown

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 17:01

Eureka hoe simpel kan het zijn Clown

Anya zie hier de oplossing tot jouw probleem,alles volgens de regels Cool

Zet je paard op naam van de buurman(er van uitgaande dat hij nooit wil starten)

Vervolgens leasen jij en je bijrijdster B'élanna van de eigenaar en hebben volgens de wran regels een eigen paard. Cool

Is dit wat de wran voor ogen had met deze regel???????

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:28

Grappig dat niemand mijn naam gewoon noemt. Wees een vent en zeg dan ook duidelijk dat het hier over mij en Golden Boy gaat.

Maargoed, ik heb dus inderdaad een leasecontract, waardoor ik Golden Boy in de amateur kan starten. Middels dat leasecontract mag Sylva hem niet starten (hij staat op haar naam). Er staat ergens nergens dat een trainer van buitenaf het paard niet mag uitbrengen, ookal wordt het paard tijdelijk de mijne, omdat ik hem zou leasen. De huidige eigenaar mag hem niet starten, maar een trainer wel. Officieel ben IK dan degene die Anneke op Golden Boy laat starten en als "eigenaar" (bij de WRAN iig) mag dat Haha!

Overigens jammer dat het niet gewoon leuk gevonden kan worden dat ik Golden Boy kan starten. Waarom moet er meteen wat achter de regels gezocht worden?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:32

Sadie schreef:
Maar dan kan je de eigen paard regel net zo goed laten vervallen.
Mijn trainer heeft duur goed paard, ik krijg leasecontract en kan starten in de amateur (misschien ook wel in de beginners) terwijl mijn trainer vrolijk in de open start.
En dan kan een ander ook op dat paard een leasecontract krijgen en samen met mij in de amateur starten (verschillende onderdelen), of denk ik nu te makkelijk Cool

Nee, dat kan dus niet. In dat geval is je trainer de eigenaar van het paard en als jij het paard least, dan heeft de eigenaar geen recht meer om dit paard te starten. Anneke is niet de eigenaar van Golden Boy, maar de trainer. Die staat dus helemaal los van Golden Boy.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:32

XoNo schreef:
Overigens jammer dat het niet gewoon leuk gevonden kan worden dat ik Golden Boy kan starten. Waarom moet er meteen wat achter de regels gezocht worden?

Natuurlijk is het leuk. En ik dacht ook zeker aan jou. Maar ook dat is niet persoonlijk bedoeld, zo moet je het denk ik ook niet opvatten. Het gaat puur om het geval: ruiter heeft leasecontract en start amateur terwijl een andere ruiter er in de open klasse mee start. Ik vond het ook erg vreemd maar blijkbaar mag dat dus.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:33

cornelie schreef:
Natuurlijk is het leuk. En ik dacht ook zeker aan jou. Maar ook dat is niet persoonlijk bedoeld, zo moet je het denk ik ook niet opvatten. Het gaat puur om het geval: ruiter heeft leasecontract en start amateur terwijl een andere ruiter er in de open klasse mee start. Ik vond het ook erg vreemd maar blijkbaar mag dat dus.

Nee, dat begrijp ik ook wel, niet iedereen denkt er hetzelfde over.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:39

XoNo schreef:
Overigens jammer dat het niet gewoon leuk gevonden kan worden dat ik Golden Boy kan starten.

Ik vind het wel tof Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:41

Romkabouter schreef:
XoNo schreef:
Overigens jammer dat het niet gewoon leuk gevonden kan worden dat ik Golden Boy kan starten.

Ik vind het wel tof Haha!

Dankje Haha! Ik ook *LOL* Het is gewoon een superkans voor me om van zo'n paard te mogen leren!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:44

Xono: het is dat je het zelf zegt, want mijn gedachten waren iig niet naar jou uitgegaan. Cool

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:46

XoNo schreef:

ik vind het juist super leuk voor je, gelof niet dat ik op hem geklommen zou zijn, heb anneke wel eens zien zandhappen Nagelbijten / Gniffelen

helaas heb ik jullie gemist afgelopen zondag, wanneer start je weer?