[WN] waarom een neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cesara

waarom een neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 21:14

mijn pony doet vaak zijn mond open tijdens het rijden heb ik dan een neusriem nodig en wie gebruikt er nog meer een neusriem en wat zijn de voor en na delen er van

Monster

Re: waarom een neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:53

Ik gebruik altijd een neusriem.. maar mischien komt dit omdat ik nooit western rij Knipoog

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:28

het voordeel is dat het inderdaad leert je paard zijn mond dicht te houden.
het na deel is dat je het paard moet leren zijn mond dichtte houden want je mag niet op een wedstrijd starten met een neus riem, dus trainen wel maar starten niet

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:40

Eigenlijk rijd ik meestal met neusriem. Wellicht omdat ik van oorsprong een dressuurmiepje ben. Ik heb op wedstrijden eigenlijk nooit het probleem dat B'elanna haar mond open doet zonder neusriem. Ik vind trainen met neusriem gewoon makkelijker.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:15

Als ik voor mezelf mag spreken...alles wat niet hoeft, laat ik...dus voor mij geen neusriem. Ik heb al eerder op net zo'n topic gezegd, dat, ALS mijn paard zijn mond opendoet tijdens het rijden, de fout waarschijnlijk bij mij ligt, of anders misschien een medische oorzaak heeft.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:42

Ik train altijd met neusriem. Dan leren ze ook niet dat ze hun mond open kunnen doen.

Overigens vind ik niet dat als het paard de mond opendoet, dit altijd een fout van de ruiter zou zijn, of een eventueel medisch probleem. Een paard kan ook zijn mond opendoen uit protest, omdat'ie gewoon geen zin heeft...... Tong uitsteken Niet altijd een excuus voor je paard zoeken!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:07

En waarom protesteert dat paard dan? Omdat ie die dag ff eens geen zin heeft denk je?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:23

radicalM schreef:
En waarom protesteert dat paard dan? Omdat ie die dag ff eens geen zin heeft denk je?

Ook een paard heeft wel eens een slechte dag, net als wij......... Knipoog

Voorbeeld: paard wisselt meestal goed. Op een gegeven moment krijg je echter een bok op de wissel. Ga je dan de oorzaak altijd bij jezelf zoeken? En dan maar niet meer de wissel oefenen die dag, want het zal wel aan jou liggen? Als je voor jezelf weet dat je geen gekke dingen hebt gedaan en het paard in een goede conditie is, dan zou ik ervan uitgaan dat'ie gewoon ongehoorzaam is.....of lui.....

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:24

En dan doe je hem een neusriem om en ...hoppa, probleem opgelost...?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:39

radicalM schreef:
En dan doe je hem een neusriem om en ...hoppa, probleem opgelost...?

Was het maar zo makkelijk Clown

Zoals ik al aangaf train ik altijd met neusriem om problemen te voorkomen.....ieder z'n eigen methode, overigens!

Mijn voorbeeld was algemeen bedoeld, om aan te geven dat iets dat fout gaat niet altijd aan de ruiter ligt of aan een eventueel medisch probleem. Ik heb een hengst die weleens liever naar rechts gaat (waar een merrie loopt), in plaats van naar links zoals aangegeven. Dat ligt dan toch ook niet aan mij of aan een pijntje aan de linkerkant? Dan is hij gewoon ongehoorzaam.

Maar goed, we gaan wel erg off-topic Bloos .

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:21

Off-topic? Toch niet echt?? We zijn gewoon aan het discussieren over het nut van een neusriem en wanneer je die zou moeten gebruiken. OK dan! Ik sta open voor argumenten. En ja, iedereen heeft zijn eigen rijstijl..helemaal mee eens. Maar ik mag mijn mening toch ook wel geven?
Jouw voorbeeld vind ik eerlijk gezegd meer een "ruiterprobleem" ...Kom..overtuig mij eens van het nut van een neusriem in deze situatie? Ik denk dat je in zo'n geval eerder gebruik kunt maken van een martingaal, dan van een neusriem. Je wilt niet dat hij zijn kop de lucht in gooit en onder het bit probeert uit te komen? Beschrijf ik het goed, op deze manier?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:40

Communicatie-storing!

Mijn voorbeelden hebben niets te maken met het al dan niet gebruiken van een neusriem......misschien niet duidelijk geweest, sorry.

Ik reageerde op het feit dat jij aangaf dat als je paard de mond opendoet, dit aan jou zou liggen of aan een medisch probleem.......Met mijn voorbeelden wilde ik alleen maar aangeven dat het ook aan het paard kan liggen (protest omdat'ie gewoon ongehoorzaam is). Vandaar dat ik vond dat we off-topic gingen.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:42

OK.... Haha! haha...kan gebeuren...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:18

Ik rijd ook alle paarden met neusriem. Zeker de jonge paarden. Ze moeten zichzelf ook niet aanleren om hun mond open te doen, gewoon omdat het niet mag. Als het er zo aan toe gaat dat je zelf iets fout doet of als er een medisch probleem is, dan zie je dat met neusriem ook wel. Ik wil er gewoon voor zorgen dat paarden hun mond niet opendoen tijdens het rijden, het bit niet vast kunnen pakken. Paarden zijn zeker niet gemeen, maar je hebt er wel luie paarden tussen zitten die het bit vastpakken, omdat ze geen zin hebben. Met neusriem wordt dit een stuk moeilijker gemaakt voor het paard.

Nja, dan weet je dus ook hoe ik er over denk Tong uitsteken

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 18:37

het paardje van mij is nog jong 3 jaar en ongeveer vanaf sept onder het zadel. ik heb nu een 2 maanden niet kunnen rijden omdat hij last van zijn rug had ben nu 5 dagen geleden bij de osteopaat geweest en die had hem helemaal gekraakt en zij dat ik over 5 dagen weer mag rijden.daar ga ik vandaag weer rustig mee beginnen en dan begin ik gewoon helemaal op nieuw. dus zal ik nu zonder of met neus riem beginnen, daar voor deedt die weleens ze mond open.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:39

cesara schreef:
dus zal ik nu zonder of met neus riem beginnen, daar voor deedt die weleens ze mond open.

Je moet het zelf weten, ik zou het wel doen Lachen Maar ja, wie ben ik Haha!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:16

cesara schreef:
dus zal ik nu zonder of met neus riem beginnen, daar voor deedt die weleens ze mond open.

dat moet je helemaal zelf weten.

ik gebruik persoonlijk nooit een neusriem omdat ik er niet van houd. krijg er zelf al claustrofobische gevoelens bij. ook niet bij jonge paarden. alle paarden die ik ingereden heb, heb ik zonder neusriem ingereden. en een paar daarvan ook zonder bit Haha!
het kan me niet schelen als ze hun mond open doen. daar houden ze wel weer mee op als ze leren om op het bit te reageren zoals het hoort.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:54

XoNo schreef:
Ik rijd ook alle paarden met neusriem. Zeker de jonge paarden. Ze moeten zichzelf ook niet aanleren om hun mond open te doen, gewoon omdat het niet mag. Als het er zo aan toe gaat dat je zelf iets fout doet of als er een medisch probleem is, dan zie je dat met neusriem ook wel. Ik wil er gewoon voor zorgen dat paarden hun mond niet opendoen tijdens het rijden, het bit niet vast kunnen pakken. Paarden zijn zeker niet gemeen, maar je hebt er wel luie paarden tussen zitten die het bit vastpakken, omdat ze geen zin hebben. Met neusriem wordt dit een stuk moeilijker gemaakt voor het paard.

Nja, dan weet je dus ook hoe ik er over denk Tong uitsteken

XoNo...toch vraag ik me af, of inderdaad iedereen zo goed kan inschatten, waarom een paard niet goed reageert op een bit...Jij bent daar wel erg stellig van overtuigd!
En met een beetje geduld en rustige hand krijg je het absoluut voor elkaar dat een paard, zoals Jackie al zei, leert, dat dit zo niet hoort.
Naar allerlei hulpmiddelen reiken als iets niet a-la-minute lukt, is in mijn ogen een gebrek van de ruiter...(tijdgebrek vaak). Misschien klinkt dit een beetje hard, maar zoals je zelf al zie: "dan weet je dus ook hoe ik er over denk".... Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:39

radicalM schreef:
XoNo...toch vraag ik me af, of inderdaad
iedereen

zo goed kan inschatten, waarom een paard niet goed reageert op een bit...Jij bent daar wel erg stellig van overtuigd!
En met een beetje geduld en rustige hand krijg je het absoluut voor elkaar dat een paard, zoals Jackie al zei, leert, dat dit zo niet hoort.
Naar allerlei hulpmiddelen reiken als iets niet a-la-minute lukt, is in mijn ogen een gebrek van de ruiter...(tijdgebrek vaak). Misschien klinkt dit een beetje hard, maar zoals je zelf al zie: "dan weet je dus ook hoe ik er over denk".... Haha!

Tuurlijk kan iedereen niet zo goed inschatten, maar ik persoonlijk denk ook dat je een beetje naief denkt als je er werkelijk van bent overtuigt dat elk paard luistert als jij druk op de teugels neemt. Heel veel paarden gaan er wat tegenin, paarden proberen uit, ze zijn echt niet altijd zo braaf als iedereen denkt. Paarden maken snel ergens een gewoonte van. Ik voorkom gewoon dat ze een gewoonte ervan maken om hun mond open te doen. Kiezen e.d. worden bij mijn paard elke 6 maanden gecontroleerd en vaak tussendoor ook nog even. Als je een paard leert om na te geven op het bit, doen ze vaak hun mond open, omdat ik denk dat paardrijden toch een zekere vorm van dwang is. Als je zorgt dat ze hun mond niet open kunnen doen, dan voorkom je dat. Geen enkel paard vraagt erom om gezadeld en bereden te worden, daar dwing je ze toe.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:55

Naïve denkwijze...mwah, valt wel mee hoor. Kan me niet herinneren dat ik gezegd heb, dat ieder paard juist reageert op teugeldruk???
Heb alleen gezegd, dat ik vind, dat met een beetje geduld en rustige teugelvoering, je uiteindelijk ook het beoogde resultaat krijgt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:58

radicalM schreef:
Naïve denkwijze...mwah, valt wel mee hoor. Kan me niet herinneren dat ik gezegd heb, dat ieder paard juist reageert op teugeldruk???
Heb alleen gezegd, dat ik vind, dat met een beetje geduld en rustige teugelvoering, je uiteindelijk ook het beoogde resultaat krijgt.

Sorry, dat heb je ook helemaal niet gezegd, was niet persoonlijk bedoeld Lachen

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat ik OOK vind dat je met heel veel geduld en rustige teugelvoering alsnog een paard kan krijgen die zijn mond alsnog open doet Haha! Verder ben ik het met je eens, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere, als het paard zijn mond dicht houdt, dan ondervindt het paard ook geen hinder aan een neusriem.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:26

Waarom zou een paard zijn mond dicht moeten houden? Even afgezien van de wedstrijden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:40

snowdon schreef:
Waarom zou een paard zijn mond dicht moeten houden? Even afgezien van de wedstrijden.

Afgezien van de wedstrijden maakt het me niet uit, maar ik train wel voor de wedstrijden Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 01:42

XoNo schreef:
snowdon schreef:

Afgezien van de wedstrijden maakt het me niet uit, maar ik train wel voor de wedstrijden Lachen

Ja, maar ik kan me voorstellen dat er misschien nog een achterliggende reden is? Niet alleen voor het plaatje.. of wel?

Ik kan me er persoonlijk op zich wel aan storen als ik het zie, Snowdon doet het ook (ik rijdt dus ook zonder neusriem). Maar ik laat het wel zo, omdat het tot nu toe naar mijn inziens geen kwaad kan? Maar dat vraag ik me nu dus zo af...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:53

Het is voornamelijk voor het plaatje en paarden kunnen, zolang ze hun mond dichthouden, het bit minder makkelijk vastpakken. Je kunt bij snowdon eens proberen om een neusriem om te doen. Ik persoonlijk geef de voorkeur aan een rawhide touwtje, wat om de neus gaat:
Afbeelding