Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het zadel
?sflj schreef:Wat is het verschil in "Engels,-" en "Western" inrijden?Het zadel
?
Maar ik ben het er wel mee eens!
Jolande schreef:Ik zou er niet op moeten reageren, maar oke, ik hap met een enkele zin: Als er geen verschil is tussen dressuur en western, waarom stappen dan zo veel mensen over!
Yarka, ik hoop dat je western gaat rijden, zul je zeker geen spijt van krijgen! Wat je ook beslist, veel plezier
Jolande schreef:Ik zou er niet op moeten reageren, maar oke, ik hap met een enkele zin: Als er geen verschil is tussen dressuur en western, waarom stappen dan zo veel mensen over!
Yarka, ik hoop dat je western gaat rijden, zul je zeker geen spijt van krijgen! Wat je ook beslist, veel plezier
Ik ben er voor, was gisteren heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt, ben zo blij met dat knopje voorop dat zadel
Jolande schreef:Als er geen verschil is tussen dressuur en western, waarom stappen dan zo veel mensen over!
Romkabouter schreef:Jolande schreef:Als er geen verschil is tussen dressuur en western, waarom stappen dan zo veel mensen over!
Antwoord met 1 enkele zin:
Omdat de meesten mensen altijd verkeerd engels les hebben gehad ennu denken dat westernrijden zo "ontspannen" is

Romkabouter schreef:Jolande schreef:Als er geen verschil is tussen dressuur en western, waarom stappen dan zo veel mensen over!
Antwoord met 1 enkele zin:
Omdat de meesten mensen altijd verkeerd engels les hebben gehad ennu denken dat westernrijden zo "ontspannen" is
Dan moet je eens een paar boeken gaan aanschaffen, misschien vind je dan daar het antwoord wat je zoekt
die knop! Maar dat is dus niet de enige reden waarom ik duidelijk kies voor de westernmanier.
. Reining en recreatieruiters zullen het al heel verschillend doen. De een meer prestatiegericht, de ander "rustigjes an". Daar ligt al een wereld van verschil. Ook tussen dressuurruiters zal dat spelen...Per slot van rekening is het de bedoeling dat het paard went aan het zadel, leert hoe hij een ruiter moet dragen en zich daar goed mee moet bewegen. En tot slot is het handig als hij bestuurbaar wordt...Ik denk dat het niet echt uitmaakt, of je dat met een westernzadel of een dressuurzadel doet...
Misschien zou je eerst eens ergens een proefles moeten gaan nemen, of eens te gaan kijken, dan kom je ook achter een hoop. 
sflj schreef:Volgens mij was de vraag of ze haar paard op de "western,-" dan wel de "Engelse" manier zou (laten)
inrijden. En dan ook nog recreatief.
Dus als je van plan bent om er vooral recrreatief mee te gaan rijden, wat maakt het dan uit hoe het paard wordt ingereden? Omdat je -volgens mij- later toch altijd kan switchen, ongeacht hoe het paard is ingereden. (als daar al verschil in zit)
. Maar goed, ik zie vaak bij dressuurpaarden dat die vanaf het eerste moment in de aanleuning gereden worden met de (on)nodige druk op de teugels, dit in tegenstelling tot westernpaarden waarbij heel lang niets aan de hoofdhouding gedaan wordt omdat je dit er als het ware gratis bij krijgt (beetje overtrokken maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik). Ook zie ik vaak bij dressuurpaarden die ingereden worden een heel assortiment aan bijzetteugels uit de kast komen, zoals bv elastieken om maar dat hoofd omlaag te krijgen ed. Nou raak ik vast weer een aantal vooroordelen, maar hoe dan ook, dit is niet de eerste keer dat ik dat gezien heb, en zal ook vast niet de laatste keer zijn. En dit is niet op een plek, maar meerdere maneges/stallingen.

Sonja schreef:Ik ben momenteel met een 3.5-jarige bezig en heel eerlijk gezegd pak ik dat niet anders aan dan alle paarden die ik in mijn 'Engelse verleden' aangereden heb.
Ik werk in eerste instantie gewoon met lichte aanleuning aan de basis (vertrouwen, voorwaarts, balans, soepelheid, regelmaat/tact en daarna pas hoofdhouding en wat meer verzameling. En als ik dat allemaal voor elkaar heb, dan ga ik wel eens aan lange teugels denken) Daar moet ik dan misschien wel bij vermelden dat ik nog behoorlijk streng/klassiek opgevoed ben in m'n dressuurverleden, dus ik heb altijd al bv op de buitenteugel gestuurd etc.
Maar eerlijk gezegd zie ik zeker als er alleen recreatieve ambities zijn niet zo wat de afweging is. Gooi er lekker het zadel op dat je prettig vindt, en werk zoals je het zelf gewend bent en dus goed kunt. Zit je altijd goed.
Veel plezier en succes!

want dat ik er vroeger behoorlijk uitgeramd.... 
Adrienne schreef:Als dat zo zou zijn dan zouden er al veel over gestapte mensen wakker zijn geworden. Dus dit argument lijkt me onzin!
Citaat:Ik heb nog al wat overgestapte mensen om me heen en die zijn het er allemaal mee eens het is een totaal andere benadering met andere hulpen en een ander uiteindelijk doel.
Citaat:Maar zochten of een nieuwe uitdaging of zijn zelfs om medische redenen over gestapt. Die laatse zijn echt wel degelijk het bewijs dat de verschillen "voelbaar" zijn!