[WN] Is er vraag naar een western evenement?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhaia

Is er vraag naar een western evenement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 14:45

Naar aanleiding van het topic over de western experience...:

Is er vraag naar een meerdaags evenement zoals bijvoorbeeld het CHIO Rotterdam (www.chio.nl), maar dan helemaal op western gebied? En dan bedoel ik met een professionele organisatie, goede accommodatie en meerdere onderdelen zoals de wedstrijden, maar ook clinics, stands, demonstraties enz.? Dus geen shows met lassowerpende mexicaantjes.... maar puur westernsport!

En waar zouden jullie dat dan het liefste gehouden zien worden?

Regio Noord, Midden of Zuid? Randstad of juist ergens in Groningen?

Ik ben aan het inventariseren geslagen, omdat ik het idee heb dat het in Nederland ontbreekt aan een dergelijk evenement en de Western Experience door de échte westernriding liefhebbers niet meer interessant lijkt te zijn.

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:50

Het lijkt mij heel leuk. Welke regio vind ik moeilijk te zeggen, want iedereen heeft weer een andere voorkeur.
Maar leuk bedacht hoor! OK dan!
Laatst bijgewerkt door Ginger15 op 20-01-05 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:51

Ben bang dat dat heel moeilijk wordt. Het lijkt me wel heel erg leuk hoor, maar dan is er flink wat werk aan de winkel en moet er stevig reclame gemaakt worden.

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 14:55

bubbels schreef:
Ben bang dat dat heel moeilijk wordt. Het lijkt me wel heel erg leuk hoor, maar dan is er flink wat werk aan de winkel en moet er stevig reclame gemaakt worden.

Dat geeft niet.... Ik werk sinds kort bij een evenementenbureau! Knipoog

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:56

vorig jaar is er in drachten een paarden evenement van 3 dagen geweest. daar werden alle mogelijke paarden sporten gepromoot van dressuur tot western van shetlanders tot berbers iedereen mocht daar in een half uur zijn tak van sport laten zien en promoten. alleen de organisator is er op leeg gelopen hij is met een berg schuld blijven zitten.
dus zoiets even opzetten is bijna niet mogelijk en je moet al met een zak geld beginnen en dan niet raar op kijken als aan het eind die zak helemaal leeg is.
het zou leuk zijn maar haalbaar ?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:00

Mij lijkt het wel wat. Mits zeer professioneel opgezet en een hele goede accomodatie. Op zich is er wel wat natuurlijk. Maar een breder opgezet evenement (daarmee bedoel ik met clinics en stands), gecombineerd met wedstrijdsport (reining) op hoog niveau, vind ik altijd een goed idee.
Wat mij betreft geldt: hoe leuker/beter, hoe groter de afstand die ik eventueel wil overbruggen. Maar de voorkeur gaat uit naar randstad, want vele andere evenementen zijn al in andere regio's.

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:05

piggeljay schreef:
Dus zoiets even opzetten is bijna niet mogelijk en je moet al met een zak geld beginnen en dan niet raar op kijken als aan het eind die zak helemaal leeg is.
het zou leuk zijn maar haalbaar ?

Ik denk dat het moet kunnen. Waarom kan een jumping amsterdam het wel en een geheel western georiënteerd evenement het niet? Er moet een goed commercieel plan voor komen, maar haalbaar is het denk ik wel...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:12

Ik denk dat een meerdaags evenement van 2 dagen wel te doen moet zijn. Eea zou samen met een wedstrijd kunnen vallen en als de prijzen voor de standjes interessant gehouden worden zal het ook daar niet aan ontbreken.
Aan clinicgevers ontbreekt het tegenwoordig ook niet meer, ook enkele bekende buitenlandse namen komen naar Europa/NL.
Qua plaats zou ik kiezen voor ergens in midden Nederland, makkelijk bereikbaar voor alle 'uithoeken'.
Of je eea kostendekkend krijgt is een andere verhaal Haha!

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:25

Lijkt me leuk! zeker in combi met een wedstrijd.
Ik zou het ergens in het midden va het land doen om zoveel mogelijk mensen te trekken.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:26

Het lijkt mij een heel leuk idee Ik denk dat het midden van Nederland dan het makkelijktst bereikbaar is voor mensen die daar niet vandaan komen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:48

Rhaïa schreef:
Ik denk dat het moet kunnen. Waarom kan een jumping amsterdam het wel en een geheel western georiënteerd evenement het niet? Er moet een goed commercieel plan voor komen, maar haalbaar is het denk ik wel...

Ik denk dat dit evenement bol staat van sponsorgelden....

Een evenement waarbij alles te zien is van Friesen tot Shetlanders kan ik me wel voorstellen dat je daar niet allemaal naar toe gaat. Het is van alles een beetje en niets helemaal.
Paard 2000 enz heb ik indertijd van gehoord dat het niet meer haalbaar was voor de standhouders. Heel veel betalen en weinig medewerking bij bv laden en lossen.
Ik denk ook dat het in combinatie met een grote wedstrijd en veel stands wel haalbaar is als de lokatie centraal ligt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:01

Een western evenement in combinatie met een grote wedstrijd is zeer zeker haalbaar, maar doe het dan goed. Best bereikbare locatie is midden/westen van het land. Als je net als bij Jumping de RAI kunt afhuren zit je goed, of maak een locatie en zet er wat tenten neer. Investeer - think big - en hou er rekening mee dat er de eerste paar jaar geld bij moet.

Maak niet de fout om als je een accomodatie af huurt, de inkomsten van de bar aan je neus voorbij te laten gaan. Geef op Zaterdagavond een reiningnight met aansluitend een gigafeest en zorg voor goede prijzengelden op de wedstrijd (NRHA), dan komen ook de starters wel. En net als bij een gewoon manegebedrijf haal je de winst uit de bar...

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:02

Rhaïa schreef:
Ik denk dat het moet kunnen. Waarom kan een jumping amsterdam het wel en een geheel western georiënteerd evenement het niet? ...

Misschien omdat er tig keer zoveel springruiters zijn?
En dat sponsoren liever een tak van sport sponsoren wat bekender is en waar tv aan te pas komt?

Ik vind het een heel erg leuk initiatief, begrijp me niet verkeerd, maar je hebt er niets aan als je er financieel mee in de slop komt. Er komt veel kijken bij de organisatie van zoiets.

regio midden of noord is te doen voor mij. Randstad vind ik al minder, maar is overheen te komen omdat ik daar familie heb wonen, maar regio zuid ga ik niet heen.

Succes

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:06

Citaat:
Ik denk dat dit evenement bol staat van sponsorgelden....

Prima toch! Dat heb je wel nodig bij een groots evenement, zou in de westernsport toch ook kunnen werken? Liefst een flinke sponsor (of meerdere) zonder binding in de sport, net als bijvoorbeeld Jumpin A'dam. Zoals ze ook in Belgie doen. Daar is dit jaar een soort NRHA circuit opgezet met een automerk als sponsor. Daar zijn ze toch een paar stappen verder..... (misschien kunnen we wat van de Belgen opsteken Haha! ).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:08

Tenfold schreef:
(misschien kunnen we wat van de Belgen opsteken Haha! ).

*LOL*

Of zou er zoveel zwart geld zitten dat zij zich zulke wedstrijden wel kunnen veroorloven, en wij hier niet? Het hele westerncircuit is daar in mijn ogen wat beter vertegenwoordigd dan in Nederland...

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:12

Bedenk wel dat de western experience juist goed loopt door in te spelen op de grote belangstelling voor line dancing en western "lifestyle".

Voor meer echt western rijden geöriënteerd zou ik eerder overwegen aan te haken bij een al bestaande grotere wedstrijd (NK WRAN oid) en daar meer omheen te doen, er een echt evenement van te maken. Dan is er stukken meer slaagkans dan "from scratch" iets neerzetten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:17

Ik ben het er mee eens dat je het evenement rond een wedstrijd moet plannen, maar doe dat niet met de WRAN.

Aangezien de prijzengelden bij de WRAN moeten worden verdeeld tot plaats 10 of zo (afhankelijk van het aantal starts in die klasse) , denk ik niet dat je internationaal ruiters (en dan heb ik het hier over de reining) zo gek krijgt om mee te doen aan een dergelijke wedstrijd. Ze komen wel voor een paar 1000 Euro, met extra added money. Ik heb bijvoorbeeld Francesca Sternberg op geen enkele door de WRAN georganiseerde wedstrijd zien starten, maar wel op wedstrijden georganiseerd door de NRHA.
En ja, hoe je het ook wendt of keert, en heel sneu voor de andere disciplines: dit heeft betrekking op de reining.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:52

Ja dat lijkt me erg gaaf!
Met wedstrijden en shows en natuurlijk veel winkeltjes Tong uitsteken
Regio midden lijkt me het beste.

landro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:54

Cool organiseer een keer iets in het noorden,wy doen hier in gron nooit mee,wy vinden het ook leuk ,als er in het noorden iets groots komt. OK dan!

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 18:05

Zo te horen is er in ieder geval voldoende animo voor. Ik ga eens hier en daar informeren of er wat valt te organiseren. Ik denk overigens dat ook voor een evenement als dit er voldoende sponsorgeld valt binnen te halen. Als het groots wordt kan de TV er ook aandacht aan besteden. Reining bijvoorbeeld zit tegenwoordig bij de FEI én is in 2008 een Olympische sport. Dan zou het leuk zijn als er wat meer bekendheid komt van deze tak. Misschien komt er door zo'n soort evenement juist meer interesse voor deze manier van rijden. Uiteindelijk is het een grootse tak in Amerika, maar ook in Europa en andere continenten komt het steeds meer op. (hier bedoel ik alle onderdelen van het western mee hoor, het moet niet alleen reining minded zijn)

Ik ga in ieder geval met jullie tips aan de slag! Meer, meer!

LisetteSugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:19

Als je zoiets organiseert ben ik zeker van de partij! Hartstikke leuk! Is misschien wel een gat in de markt??? En dan heb jij dat gat gevonden! Wie weet...

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:27

Lijkt mij ook heel leuk!

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:37

waarom probeer je niet in Utrecht? is een groot complex met meerdere hallen en het is voor het publiek prima te bereiken met de trein(als ze rijden natuurlijk) en met de auto want er is volop parkeerplaatsen en het is zeer centraal gelegen!

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:49

Het lijkt mij ook een heel leuk idee.
In het midden van het land is het beste bereikbaar voor iedereen. Voor mij zou het noorden beter zijn, maar ik denk dat er dan minder te verdienen is, vanwege de bereikbaarheid.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:22

En halter wedstrijden moeten erook bij komen Tong uitsteken
Kan ik ook mee doen haha Haha!