Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

NoUsSieJ schreef:Maar kan dressuur en western dan eigelijk wel samen?
vikki schreef:Voor alles is imo trouwens een tussenweg... En ik heb in mijn westernlessn (met western ingereden knol die nog nooit van dressuur had gehoord) van mijn western instructeurs ook altijd geleerd dat ik haar met hulp van mijn been moest vragen nagevelijk te lopen... Ik heb mijn benen echt nooit alleen maar gebruikt om naar een versnelling te gaan.

Dressuur kan je ook westernmatig rijden als je begrijpt wat ik bedoel. Hulpen blijven hetzelfde. Als je je paard western pleasure traint, betekent het niet dat je nooit een ruime draf kan vragen aan je paard, dit moet je ook onderhouden. Verder werk je in de dressuur op een gegeven moment naar oprichting toe, als jij je paard meer oprichting vraagt en vervolgens in de western juist laag vraagt, dan moet dat bij een soepel paard gewoon kunnen. Paarden worden dressuurmatig gefokt en hebben daardoor meer front en oprichting, waardoor het moeilijker wordt om laag te lopen voor zo'n paard. Andersom precies hetzelfde. Mijn paard is qua halshouding vlak gebouwd, die hoef ik geen oprichting te vragen, in ieder geval niet zoals ze dat in de dressuur doen, daar heeft hij gewoonweg het lichaam niet voor.Citaat:Ik denk ja Dressuur kan je ook westernmatig rijden als je begrijpt wat ik bedoel. Hulpen blijven hetzelfde. Als je je paard western pleasure traint, betekent het niet dat je nooit een ruime draf kan vragen aan je paard, dit moet je ook onderhouden. Verder werk je in de dressuur op een gegeven moment naar oprichting toe, als jij je paard meer oprichting vraagt en vervolgens in de western juist laag vraagt, dan moet dat bij een soepel paard gewoon kunnen. Paarden worden dressuurmatig gefokt en hebben daardoor meer front en oprichting, waardoor het moeilijker wordt om laag te lopen voor zo'n paard. Andersom precies hetzelfde.
Dus ik denk dat het zeker kan, alleen dat je in beide sporten toch tegen bepaalde beperkingen aanloopt.

cornelie"]
Mijn korte antwoord: JA dat kan wel samen.
Het ligt er maar net aan welke hulpen je gebruikt voor je paard.
[/quote]
[quote="Vikky"]
[quote="cornelie schreef:
Mijn korte antwoord: JA dat kan wel samen.
Het ligt er maar net aan welke hulpen je gebruikt voor je paard.
Adrienne schreef:Jullie zeggen dus eigenlijk ook alle twee NEE want je schrijft mij precies na.
Het ligt aan de hulpen die je gebruikt dus sluit je een compromie dus kan het ook volgens jullie eigenlijk niet samen![]()
Ook de meeste anderen geven ook een antwoord met een als je maar er is .......Dat zegt eigenlijk genoeg toch? Als je je hulpen aan gaat passen is het niet meer zuiver het een of zuiver het ander.
Adrienne schreef:Jullie zeggen dus eigenlijk ook alle twee NEE want je schrijft mij precies na.
Het ligt aan de hulpen die je gebruikt dus sluit je een compromie dus kan het ook volgens jullie eigenlijk niet samen![]()
XoNo schreef:Mijn paard is qua halshouding vlak gebouwd, die hoef ik geen oprichting te vragen, in ieder geval niet zoals ze dat in de dressuur doen, daar heeft hij gewoonweg het lichaam niet voor.
Oprichting kan zeker wel, sommige dingen kosten alleen wat meer moeite.Citaat:Dus ik denk dat het zeker kan, alleen dat je in beide sporten toch tegen bepaalde beperkingen aanloopt.