[WN] western rijden met haflinger of welsh?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeBeer

western rijden met haflinger of welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:47

Ik zit er over te denken om een grote welsh pony of een "moderne" haflinger te kopen en die western te gaan berijden.
Nu is mijn vraag, wat zijn jullie ervaringen met deze rassen en western rijden?
Het is niet de bedoeling om heel hoog niveau te halen ofzo, gewoon lekker recreatief western, misschien op den duur een wedstrijdje proberen. Ik weet dat dit opzich met bijna elk ras te proberen is, maar ik ben benieuwd naar verhalen! Haha!

Al vast bedankt!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:17

als je gewoon af en toe een wedstrijdje wilt en verder recreatie wilt rijden is zo'n ras prima aan te raden hoor! pas als je echt op topniveau wilt komen dan is een ander ras een toch een optie, maar zoals jij het wilt kan het makkelijk met een haf of welsh!

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 08:08

Ik heb een (moderne) haflinger. Het is een fantastisch paard waar ik heerlijk mee kan rijden, ook op de wedstrijden presteert hij goed. Op het moment is hij kreupel, maar dat ligt niet aan het ras. Ik ken veel mensen met haflingers, die zijn er ook helemaal weg van.

senga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 08:29

ik heb ook een haflinger en die presteert ook goed op wedstrijden ik vind het een super ras om mee te werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:04

De haffies doen het over het algemeen heel aardig op wedstrijden hoor! Superras! Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de hafjes van Liesbeth Vollaard en Marja Oost. Dat zijn toch zeker 'geduchte tegenstanders' te noemen op de wedstrijden!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:10

Mijn dochter heeft laatst een welsh pony, gereden op de fool m school m op de Kalverhoek.
Ik zelf vond het een prachtig gezicht. Stoer en arrogant lied deze ruin van 7 jaar met de naam Gerst loo’s Chadow zien, dat niet alleen de QPA, het spelletje reining beheersen.
Volgend jaar zijn er plannen om deze macho uit te brengen op een Wran c wedstrijd.

Groetjes Peter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:15

Ik weet niet of ze er nog mee rijdt, maar bij Jos op stal stond een meisje dat Brenda heette met een schitterende Cobhengst, Adje. Daar kon ik ook altijd erg van genieten! Ze heeft 'm op een gegeven moment laten ruinen. Maar ik weet niet of ze die nog uitbrengt. Dat was ook echt een Tong uitsteken -paard!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:26

Ja hoor, Adje zie je nog regelmatig voorbij schuiven!
En, ondanks dat hij geruind is, is hij nog steeds Lovers

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:18

n verder Sylvester van Monique Verberne die showt niet meer omdat sylvester volgens mij al op leeftijd is maar dat was ook altijd een geduchte tegenstander en Marcus van Natascha de Heer ok zkr geen onbekende en Karel Bauer met Wrigley in de reining die heeft ook menig QPA achter zich gelaten op de wedstrijden. Dus ik denk zkr wel dat je ook met een niet QPA kan showen en goede verdiensten mee kan behalen absoluut.

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:41

mijn pony is een welsh. ze kan alles ook western we hadden haar gekocht en we wouden geen western rijden we hebben nu het zadel verkocht en ze doet nu gewoon dressuur...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:04

mijn pony is een vuilnisbak met waarschijnlijk welshbloed erin en zij doet het ook aardig hoor *LOL* ze vind het alleen nog wat moeilijk om te verzamelen, maar dat komt omdat ze met dressuur en springen altijd heel actief was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:07

Dus actief zijn is tegenwoordig een HANDICAP bij het verzamelen?
Ik leer steeds meer hier....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:31

mja nu ik het zo lees, komt het raar over ja. bedoel eigelijk dat ze snel is, vooral met springen. en ik hoorde dat verzamelen moeilijk voor haar kan zijn omdat ze de juiste spieren nog niet heeft ontwikkelt. dus dat is een klein probleem waar wij tegenaan lopen, maar daar word aan gewerkt Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:33

capopjekop schreef:
mja nu ik het zo lees, komt het raar over ja. bedoel eigelijk dat ze snel is, vooral met springen. en ik hoorde dat verzamelen moeilijk voor haar kan zijn omdat ze de juiste spieren nog niet heeft ontwikkelt. dus dat is een klein probleem waar wij tegenaan lopen, maar daar word aan gewerkt Knipoog

Welke spieren?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:36

verzamelen vind ze vooral moeilijk in galop en toen zij iemand op bokt:

Veel galop werk en achterwaarts gaan zijn super goeie oefeningen voor Amber! Daar krijgt ze flink spieren van op d'r achterhand, dan zal ze straks ook met gemak een heel rustig galopje kunnen en alle oefeningen goed aankunnen!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:48

capopjekop schreef:
verzamelen vind ze vooral moeilijk in galop en toen zij iemand op bokt:

Veel galop werk en achterwaarts gaan zijn super goeie oefeningen voor Amber! Daar krijgt ze flink spieren van op d'r achterhand, dan zal ze straks ook met gemak een heel rustig galopje kunnen en alle oefeningen goed aankunnen!

Okay, het gaat vast goed komen dan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:51

vast wel, heb gelukkig vanaf volgende week weer les en dan hoop ik vooruitgang te boeken Lachen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:55

capopjekop schreef:
vast wel, heb gelukkig vanaf volgende week weer les en dan hoop ik vooruitgang te boeken Lachen

Gaat vast goed komen hoor, als je bij de juiste lest.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:35

Ik rij ook western met een haflinger, modern type..gaat prima en ik ken er genoeg die hoger presteren dan wij, maar ik doe het voor de lol. Door blessures ga ik steeds 1 stap vooruit end an weer 2 stappen terug..maar ik heb geen haast! Zij is lief, betrouwbaar, luistert goed, is nergens bang voor, verzamelt goed, mist alleen wat snelheid en wendbaarheid...dat krijg ik er niet in"geleerd", maar gezien alle positieve punten kan ik daar prima mee leven!

Brenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:48

Sonja schreef:
Ik weet niet of ze er nog mee rijdt, maar bij Jos op stal stond een meisje dat Brenda heette met een schitterende Cobhengst, Adje. Daar kon ik ook altijd erg van genieten! Ze heeft 'm op een gegeven moment laten ruinen. Maar ik weet niet of ze die nog uitbrengt. Dat was ook echt een Tong uitsteken -paard!

Adje en ik starten gewoon nog hoor, alleen na de zomer even een winterstopje, maar komend seizoen doen we weer lekker mee hoor !!
(heb net weer nieuwe outfit bij Arthur gekocht Tong uitsteken)
Dus starten met een welsh of haflinger of ander ras kan prima hoor (zolang je reëele verwachtingen hebt!).

Bedankt voor de complimentjes Sonja en Vera Bloos Haha! !

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:20

Strangertje schreef:
Ik rij ook western met een haflinger, modern type.

Modern type, dit heb ik nu vaker zien langs komen, en ik durf het bijna niet te vragen.
Nu had laatst iemand het over een Hafswinger, en vraag ik mijn eigen af, of dit het moderne type is. Of krijg je er een spoiler bij ofzo.
Kan iemand mij in gods naam uitleggen, wat het verschil is????????

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:28

Je schijnt zware en lichte types te hebben.. De trekpaardmodellen en de rijpaardmodellen, geloof ik..
maar ik weet er niet veel vanaf. Welke dan modern is weet ik ook niet precies...

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:21

Trinity schreef:
n verder Sylvester van Monique Verberne die showt niet meer omdat sylvester volgens mij al op leeftijd is maar dat was ook altijd een geduchte tegenstander ...
Monique is met Silvester zelfs een keer Allround Nederlands kampioen geweest bij de WRAN...Silvester wordt volgens mij volgend jaar 20, daarom wordt hij niet meer geshowd...

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:28

Een zwaar model is het ouderwetse haflingermodel zeg maar "zonder spoiler", kleiner, wat forser, meer sokken enz. In Duitsland en Nederland zijn ze op gegeven moment meer gaan fokken richting rijpaard (slanker, hoger op de benen, lichtere kleur, veel arabier er doorheen in Duitsland de zg.haflo's) en zo zie je dus verschillende types. Kijk eens op mijn site http://home.wanadoo.nl/nluigs dan zie je het verschil tussen de mijne en andere b.v. bij foto's van de keuringen. En de mijne is nog niet eens echt het "slanke" model, alleen hoger op de benen en wat minder dik/zwaar gebouwd maar nog steeds een lekkere dikke haf-kont!

DeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 15:58

bedankt voor de leuke reacties! Vooral de iets grotere welsh pony's ( rond de 1.40-1.50) vind ik erg leuk! Ik zit alleen met het probleem dat ik waarschijnlijk, door geld te kort helaas, niet genoeg geld zal hebben om mijn misschien toekomstige paardje in een pensionstal o.i.d. te zetten. Waarschijnlijk word het daarom een weiland met niet al te luxe schuilstal. Dit moet natuurlijk wel kunnen, maar ik heb het idee dat haflingers daar over het algemeen iets beter tegen kunnen als welsh ponys...
Maarja zo ver is het alleemaal nog niet, eerst maar eens informeren naar rassen, beetje rondkijken op marktplaats naar wat er zo al te koop is en misschien binnen kort eens kijken naar weilandjes waar het paardje misschien gestald/geweit (;)) zou kunnen worden...