[WN] Welk "karakter" vind jij het prettigst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

Welk "karakter" vind jij het prettigst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 21:24

Ben ik benieuwd naar! Welke karaktertrekken vind je prettig in een paard, en voldoet je paard daar ook aan? En wat wil je absoluut níét in een paard terugvinden? En denk je dat bepaalde eigenschappen je paard meer/minder geschikt maken voor bepaalde onderdelen van het westernrijden? En zijn er dingen die erg belangrijk en prettig vind in zijn/haar gedrag naar jou toe en misschien veel minder belangrijk vind in zijn/haar gedrag tegenover andere paarden?
En zijn er dingen die jij heel belangrijk en fijn vind aan het karakter van een paard waar andere mensen niet aan moeten denken?

Volg-u-'m-nog? Schijnheilig

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:37

Dit zijn wat dingen die me zo te binnen schieten.

Betrouwbaarheid vind ik belangrijk, als je dat een karaktereigenschap kunt noemen. Als je bij een paard continu op je hoede moet zijn is dat geen fijne omgang. Ik vind ook dat een paard vooral niet lui moet zijn, bijv. na 20 min rijden besluiten dat ie er geen zin meer in heeft en dat ie dan niet meer vooruit te branden is. maar dan spreek ik vooral uit m'n dressuurverleden Knipoog
maar een paard moet ook cool zijn dus niet om de 10 meter in de bosjes springen omdat ie weer wat heeft gezien Schijnheilig, wat ik overigens wel liever heb dan dat ie niet vooruit te branden is.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:42

één van de belangrijkste karaktertrekken van een paard vind ik dat het dier eerlijk moet zijn. Het mag best een keer bokken om duidelijk te maken dat het er niet mee eens is, maar niet om iemand moedwillig in het stof te laten bijten of stijgeren om je machteloos te maken zodat het zijn eigen zin kan doordrammen.

Gemeen zijn vind ik uit den boze bij een paard en zou ik echt niet willen.

Mijn paard is zeer flechmatiek en dat vind ik geen verkeerde eigenschap. Sommige mensen gruwelen ervan om een paard bij elke stap aan te moeten moedigen.
Ons andere paard daarintegen is heel loperig. Ook daar kan ik prima mee overweg.

Schrikkerig zijn vind ik een mindere eigenschap omdat je zo een paard nooit kan vertrouwen. Zowel op de grond als in het zadel moet ja altijd oppassen met zo een dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:51

Ik vind het heel belangrijk dat een paard zich openstelt voor zijn mens; misschien omdat ik een echte hobbyruiter ben? Mijn paard moet mijn maatje willen zijn, anders wordt het niks tussen ons.
Ik heb dat bij zowel Milena als Faiz. Met Mileen kan ik lezen en schrijven, ondanks dat we met rijden ook wel een spetterende meningsverschillen hebben. En van Faiz kan ik mateloos genieten omdat hij zoooo graag van me wil leren, en zo ontzettend graag iets goed wil doen voor me.
Milena is erg loperig, en Faiz lijkt dat een stuk minder te zijn. Maar dat maakt me op zich niet zo veel uit. Heeft allebei z'n voors en tegens.

Eerlijkheid is een absolute vereiste; zowel voor mens als dier geldt dat het anders mijn maatje niet kan zijn. Zo'n bok die je probeert te vermoorden is aan mij niet besteed. Ik rij als hobby, en hobby's zijn bedoeld om leuk te zijn, niet?
Keertje wat ritselig of bokkerig door fris weer of vrolijkheid vind ik geen probleem.
O ja en ze moeten wel voor je willen werken; als die wil er niet is, dan komen de resultaten die je graag ziet denk ik ook niet.

En verder vind ik het heerlijk dat alle drie onze paarden van die lekkere vrijdozen zijn. Je kunt ze bij wijze van spreken door je neefje van 4 in en uit de wei laten zetten, laten poetsen etc. Zalig!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:00

Ik val op lieve, vreselijk eigenwijze, slimme, luie paarden... Ik weet ze er iedere keer weet tussenuit te vissen. Iets in de blik van dat type paarden, ik weet het niet.

Ik heb liever een lui paard dan een gestresst rennerige hittepetit. Gewoon rennen voor de lol mag wel, maar dat schrikgedrag om niks is niets voor mij (wel weer als ze het als geintje doen).

Ik hecht ook aan een paard dat MIJN paard wordt. Dat wil zeggen, wel te rijden of te verzorgen door een ander, maar een beetje eenkennig mag wel Bloos

Ik heb Lanna gevonden, de beantwoordt aan alles (en meer Haha! )
Hoe Wiz zich precies ontwikkelt weet ik nog niet, maar hij heeft alles in zich om een zoon van zijn moeder te worden OK dan!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:12

Nou, ik heb dus Coen gevonden;

Snelle pony, vaak schrikachtig, maar niet te erg, Coen is precies goed Tong uitsteken! Hij wil vaak hard, daar heb ik geen moeite mee, maar natuurlijk is het soms ff klaar! Als ik met hem de stal uitloop, gooi ik meestal het touw over z'n hals, dan loopt hij achter me aan. Doe dit steeds vaker en echt lief dat ie me dan volgt Bloos !
Ik vind het ook fijn, stel er is niemand in de buurt en ik moet me halster hebben wat ongeveer 5 meter verder in de zadelkamer hangt, dat ik hem dan ff daar kan laten staan, zonder dat hij weg loopt. wahha ja jippie dat was vrijdag gelukt *LOL* !

En gewoon dat aandachtvragende koppie, waar je gewoon in weg kan kwijlen! Nee echt, whaha elke keer als ie dat doet soort kippevel, echt zo sweet! Lovers

Tjsa en zoals eerder genoemd, eerlijkheid! Zeker belangrijk en gelukkig zit dat zeker in Coen!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 22:15

Ik vind het belangrijk dat een paard een sterke persoonlijkheid heeft, op het dominante af zeg maar. Baduh heeft daar erg veel last van. Hij is een erg late ruin en heeft nog wat hengsteneigenschapjes over gehouden. Ik vind dat prachtig! In welke groep paarden je hem ook zet; hij is de leider. Daar wordt niet om geknokt, dat is hij gewoon. Maar hij is ook heel erg beschermend, en heel eerlijk. Hij is altijd heel zuinig op me als ik op zijn rug zit. Meer als een fris even-de-beentjes-strekken-bok heb ik niet met hem meegemaakt. Hij is heel dapper, hij schrikt bijna nooit.
Wat hij ook heel sterk heeft; hij gaat voor de volle 100% voor één persoon. Hij loopt onder mij door pijn en vermoeidheid heen. Ik vind dat harde heel mooi, maar ook heel eng. Het is voor mij moeilijk in te schatten wanneer hij moe wordt of pijn heeft. Er zijn wel andere mensen die hij ook erg aardig vind, maar daar besteed ie weinig aandacht en moeite aan. Met andere paarden is dat ook zo. Hij vind veel paarden (bijna alleen merries) best leuk, maar alleen Pride is zijn echte vriendinnetje, en hij gaat altijd breed voor haar staan als ze ligt te rollen of rustig staat te eten, hij is heel graag bij haar en beschermd en verzorgd haar nu ze samen op de wei staan. Echt een koppeltje.
Baduh is ook moeilijk te overtuigen, hij denkt vooral bij anderen altijd dat hij het beter weet. Toen ik hem net had sprong hij constant over hekken. Vanuit de paddocks en vanuit de wei. Één keer sprong hij van de paddock in een bomvolle rijbak. Grapjas. Oh ja, hij heeft ook erg veel humor.
Als ik met hem rij overleg ik constant met hem. Maar hij doet uiteindelijk altijd wel wat ik vraag. Hij zal nooit staken of gemeen worden. Hij wil alleen even laten weten dat hij ook een mening over een oefening heeft.
In het kort; Baduh is dominant, eigenwijs en "stoer", maar heel beschermend, trouw en eerlijk. En hij heeft een enorme werklust en doet alles met veel kracht en inzet. Dat vind ik hele mooie eigenschappen bij elkaar. Dat je een dominant paard hebt, dat wel met plezier voor je werkt en nooit gemeen is. Ik zou nooit een paard willen hebben dat alles precies doet zoals je het vraagt, en altijd maar met alle winden mee waait. Ik wil een "echte vent".

De kans is aanwezig dat ik er nog wat dingen bijpost, het is een feit; ik l.u.l. graag over mijn knol. Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:54

Tja, als ik het zo lees is mijn pride een exacte kopie van Baduh Haha!
Echt, exact hetzelfde!!
Pride is ook een paard waar je moeilijk omheen kunt, hij is altijd overduidelijk aanwezig. En anders zorgt hij er wel voor dat hij de aandacht krijgt Knipoog Hij komt dan met van alles en nog wat aanlopen en laat zijn hele trucendoos zien.
Het is een karakterpaard waar ik het ene moment 100 % van houd, maar ik kan hem soms ook het liefst achter het behang plakken. Emotioneel kan hij je soms flink heen en weer slingeren.
Ik heb er nu ook een paardje bijgekocht, juist om die balans te krijgen. Porsche is totaal anders, echt een rustpunt.
Met pride denk ik dan altijd maar: hij is niet mijn paard maar ik ben zijn mens Lachen

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 00:10

Heerlijk die arrogantie! Maar als het erop aankomt, dan gaan ze door het vuur voor je. Die mafketel van mij heeft een endurancerit gelopen, gezellig gesprongen en 6 keer in de week braaf gereden terwijl ie een gat in zijn diepe buigpees had. Hijs geen zeikerd. Hihi. Maar wat ik wel een beetje jammer vind; Baduh is geen knuffelkont. In ieder geval niet met anderen (paarden of mensen) in de buurt. Als ik verdrietig ben of er is gewoon niemand in de buurt, dan kan ie ineens zijn neus in mijn nek duwen en vervolgens uitgebreid geknuffeld willen worden. Dan duwt ie zijn hele hoofd plat tegen mijn buik en doet zijn ogen dicht, hangt zijn tong naar buiten en valt even bijna in slaap. Maar het mag niet te lang duren, want voor je het weet ziet iemand het.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:17

Wat ik heel belangrijk vind is een slim paard, een paard die voor zich zelf denkt en van mij mogen ze ook iets lui zijn, een te schrikkerig paard hou ik ook niet van, maar een iets kijkerig en oplettend paard vind ik heel fijn.

Mijn ervaring is dat de meeste paarden wel eerlijk geboren worden, en als ze niet eerlijk meer zijn, dat ze daar een goede reden voor hebben. Ik beschouw in principe elk paard als eerlijk.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:14

Een van de fijnste karaktereigenschappen van Appie (zo heet Lucks Moonlight Too bij ons op stal Knipoog) vind ik dat hij zich nergens druk over maakt. Hij is gewoon heel cool, maar zonder lui te zijn.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:47

bubbels schreef:
Heerlijk die arrogantie! Maar als het erop aankomt, dan gaan ze door het vuur voor je. Die mafketel van mij heeft een endurancerit gelopen, gezellig gesprongen en 6 keer in de week braaf gereden terwijl ie een gat in zijn diepe buigpees had. Hijs geen zeikerd.

Inderdaad, ze zijn bikkels. Pride had ' s nachts zijn schedel gebroken maar liep 's middags braaf zijn rondje. Ook in de endurance geeft hij niet op, daarvoor is het een geweldig paard. In een diep verleden heb ik zelfs al eens aan een da gevraagd of hij geen pijn voelt Bloos! En het nadeel hiervan heb je ook al gemeld, ze geven moeilijk aan dat ze pijn hebben. Dus als ik ook maar íets zie aan pride dan gaan bij mij meteen de alarmbellen rinkelen. Maar toch wil ik hem niet kwijt Bloos

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:08

Ik ben het vooral heel erg met Sonja eens : een paard moet je maatje willen zijn , er moet een echte vertrouwensband op te bouwen zijn , gebaseerd op wederzijdse eerlijkheid en waardering van elkaar. Gewoon samen lol hebben.
Een paard dat graag werkt , graag eropuit gaat voor een goeie rit , het leuk vindt om je te plezieren. Uiteraard heb je dit voor het grootste deel ook zelf in de hand ! Zelf ervoor zorgen dat je paard lekker in zijn vel zit , niet altijd dezelfde rondjes hoeft te lopen en niet altijd maar opgesloten in dat hok hoeft te staan. Je moet zelf ook zo eerlijk zijn om je paard zoveel mogelijk PAARD te laten zijn , pas dan heb je recht op dat wederzijdse respect en vertrouwen en dat paard dat voor je gaat.

Bij Rena zit eigenlijk alles wel goed , maar haar grote minpunt is is helaas wat de meeste mensen hier aangeven dat ze niet willen : het kan zomaar ineens een super-schrikkerige vluchterige hittepit worden weer..mateloos irritant en ik moet dus ALTIJD op m'n hoede zijn met d'r. Want ze kan ineens schrikken en dan helemaal flippen. Of van die dagen dat alles eng is , ineens 5 meter opzij springen voor een tak in de berm (pal voor een auto , dan ben je toch niet goed bij je hoofd ?! Bloos! ) , vol op de rem voor een overhangende brandnetel , spontaan aan de diarree , heftig zweten en hartkloppingen van een konijntje op het ruiterpad... echt niet normaal.

Het is een hele fijne pony geworden , superstoer op zich , heel makkelijk en betrouwbaar in de omgang , zal eigenlijk nooit bokken ofzo (op wat guitige huppeltjes na 1 x per jaar als ze er echt zin in heeft om weg te gaan , en niet langer kan wachten Haha! ) , komt altijd lief en enthousiast naar me toe , hinnikt als ik haar roep , en kijkt me heel liefdevol tegemoet. Beestje is prima opgevoed en bvb. mijn stalgenoten geloven er ook geen snars van dat ze zo kan flippen.... is volgens mij ook een storing in haar hersenen ofzo , er gaat dan een knopje om / kraantje open , zonder echte aanleiding , en ze is ineens strontnerveus en heeft achtervolgingswaanzin. Zou zo een ravijn indenderen dan... Ook al is ze een half jaar haar gewone lieve guitige zelf , ik moet er altijd alert op zijn dat dat ineens de kop op kan steken dus voor de veiligheid van ons allebei kan ik er nooit eens lekker nonchelant op hangen. Ook al zijn we lekker relaxed met lange teugel aan de hobbel , dan nog ben ik me er zeer van bewust dat ik elk moment in moet kunnen grijpen / elk moment een rare sprong kan verwachten. Echt superjammer vind ik dat...en soms vraag ik me dan ook serieus af waarom ik die hittepit eigenlijk heb en niet gewoon een leuk ECHT betrouwbaar beschermend diertje die wel karakter heeft en graag loopt , wel houdt van een geintje...maar nooit je in gevaar zal brengen. Want dat is wat Rena doet...

Het zal er wel ingeprogrammeerd zijn door 1 van haar vorige baasjes , maar ik zit er mooi mee , het was anders een ideaal dier geweest.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:21

Ik vind het wel ok als een paard druk is, maar dan niet nerveus. Eigenlijk precies het tegenovergestelde als wat Stan is Knipoog
Bij Stan moet je op je hoede zijn dat je hem niet onterecht en zeker niet te hard straft. En dat is bij hem heel snel. Dat maakt het wel lastig, maar hij doet wel altijd zijn best en dat vind ik veel waard. Mijn andere paard is druk, maar loopt over je heen als je niet oppast. Die moet je wat harder aanpakken op zo'n moment en geeft daar niet zoveel om. In de zin van dat ze het niet een week onthoud Knipoog
Vergeet je de baas te zijn over haar dan heb je een probleem. Bij Stan hoef je niet de baas te spelen, Stan mocht wel wat brutaler zijn.
Het andere paard vind ik makkelijker om mee om te gaan, misschien omdat ik altijd van brutale knollen had waar niemand meer op wou Tong uitsteken Toch vind ik ze beide even leuk.
Als ze nou van elkaar wat konden krijgen had ik volgens mij twee perfecte paarden Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:33

Klinkt misschien raar, maar ik heb liever paarden die niet al te slim zijn Haha! Domme paarden zijn vaak veel braver en denken niet overal 3 keer over na.

Buddy is ietwat dominant, iets waar ik persoonlijk niet zo van houd Lachen Ik heb liever paarden die toch wat onderdaniger zijn en mij als de baas zien. Verder vind ik eerlijkheid erg belangrijk, paarden die me er ongenadeloos af proberen te gooien (en niet om medische redenen) vind ik niets. Paarden die wat dominant zijn, kan ik vaak ook wel weer om lachen. Een bokje of een stukje omhoog komen vind ik niet erg, zolang het maar binnen beperkingen blijft. Een paard moet wel te straffen zijn en niet net zo hard weer terugvechten.

Verder vind ik gevoeligheid erg belangrijk. Een lompe bok is niet aan mij besteed. Verder heb ik paarden niet lui, maar ook niet pittig, gewoon...er tussenin Lachen En ja, die zijn er hoor Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:22

ik vind een iets 'dommer' paard wel het fijnst om mee te werken.
als je zo'n paard alles rustig , stapje voor stapje leert, gaat alles best wel makkelijk.

ik begrijp alleen van mezelf nog steeds niet, waarom ik die niet uitkies. Verward Frusty Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:00

Jos, je bent niet alleen hoor Tong uitsteken Ik heb ook alleen maar veel te slimme paarden onder mijn kont *LOL*

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:51

ik val voor de toch wat gevoeligere paarden, het liefst niet te kijkerig en voor je willen werken mét karakter in hun donder, dus zichzelf niet altijd op hun kop laten zitten zowel onder het zadel als in de groep, als ze een beetje protesteren vind ik het niet erg maar het moet niet zo zijn dat ze je er om het minste of geringste eraf donderen. een beetje slim, graag, dan denken ze een beetje mee,alleen niet te veel denken, anders duurt het te lang voordat je iets bereikt. wat ik ook belangrijk vindt, dat ze in handen ook prettig in de omgang zijn, knuffelig dus Bloos .

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:53

weet je, eigenlijk heb ik zou juist mijn eigen paard omschreven. nooit gedacht dat ik dat ooit zou doen Haha!

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:58

Ik ben gevallen voor de ondeugende blik in zijn ogen, en zijn goudeerlijke maar o zo ondeugende karakter. Daar hou ik van

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:12

cornelie schreef:
Pride had ' s nachts zijn schedel gebroken maar liep 's middags braaf zijn rondje.

Hoe krijgt ie dat nou voor elkaar? Zijn schedel breken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:15

PeppySan schreef:
Hoe krijgt ie dat nou voor elkaar? Zijn schedel breken?

Das niet zo ingewikkeld hoor... Lan heeft ook een stevige breuk aan haar kaak en neusbeen gehad. In haar geval heeft er gewoon een ongelofelijke rotzak op haar hoofd gemept (de twentse paarden mishandelaar). Maar een breuk is dus zo geregeld. Kwestie van onder de goede hoek raken.

Lan's breuk (en de bijbehorende diepe steekwond) is in ongeveer drie maanden geheeld en wat ik zo geweldig vindt aan haar, is dat ze haar vertrouwen in mensen toch niet is kwijtgeraakt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:27

Anya schreef:
Kwestie van onder de goede hoek raken.

Tja, hij luisterde niet Bloos!
Nope, we hebben geen idee hoe hij dat heeft gedaan. Het is 's nachts op stal gebeurd maar hoe Verward
6 weken later ging ik naar de kliniek omdat hij rare bulten kreeg op zijn hoofd en toen is er een foto gemaakt van zijn koppie. Ik had toen toevallig in mijn agenda staan dat hij 6 weken daarvoor 's morgens met een opgedroogde bloedneus op stal stond maar verder geen bijzonderheden. Dus ik ging gewoon rijden maar toen is het dus waarschijnlijk gebeurd. Het is kats doormidden van de ene naar de andere oogkas. Yep, ik heb een harde.
Maar toch, dat karakter. Ik heb mij jarenlang voorgehouden dat je uiteindelijk juist met dat soort paarden ver zou komen. Inmiddels heb ik dat idee wat aangepast Bloos Want ook als je hier en daar eens wat leest dan zijn het toch de wat 'bravere' paarden die het ver schoppen.
De endurance heb ik ontdekt dit jaar en ik denk heel eerlijk gezegd dat dat écht hetgeen is waarin hij wat zou kunnen bereiken. Dat is de enige tak waarbij zijn karakter juist mééwerkt ipv dat we elkaar tegenwerken. Maar daar heb ik nu vrede mee, ik ga geen dingen meer doen waarbij we allebei uiteindelijk geen plezier meer hebben. Zeker nu ik er een paardje bij heb kan ik e.e.a. loslaten. We gaan nog wel 4 dagen naar tineke bartels ( slechter zullen we er niet van worden Knipoog ) maar daarna ga ik mij weer richten op hetgeen waarvoor hij geschikt is. En we zullen wel zien wat de toekomst ons nog gaat brengen. (poe he, wat een diepe gedachtes zo laat op de avond en 3 wijntejs Tong uitsteken )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:34

Cornelie... je gaat weer western rijden lees ik??? Haha! Schijnheilig

Maf toch hoe die breuk bij Pride kon ontstaan. Hij had ook geen andere schade o.i.d.? Het is een bikkel hoor

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 07:46

Werkelijk waar geen enkele andere schade, dus aan de buitenkant geen enkel wondje!!
Ach, hij mist nu ook al voor 3/4 een voortand ( is eruit geslagen ) dus ik vind hem wel stoer worden Knipoog