[WN] ervaringen omtrend boomloos westernzadel dag 1!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sil

ervaringen omtrend boomloos westernzadel dag 1!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 17:03

heb vandaag voor het eerst gereden met een boomlooswesternzadel van b.m.
Bne begonnen met mijn 2 en half jarige, die al onder een maat full quarter loopt en dus ROND is en nog lekker wiebelig zoals een jong paard is.
opstappen gaat dus niet!!! zadel gaat telkens opzij hoe strak ik ook aansingel.
Met behulp er op gekomen en gaan rijden.
Zadel blijft goed liggen in ,stap ,draf en galop en het is helemaal niet wiebelig.
Voel niet meer of minder dan wanneer ik met mijn billy cook rij.
Vind het naar dat de beugels niet korter kunnen, de onderste stirupp moet bij mij duidelijk korter, maar dat is niet raar he?! haha.
vind het ringetje waar je je singel door haalt klein en vraag me af waarom die niet gewoon als bij een westernzadel uit 1of 2 grote ringen kan bestaan??
verder zit er een mooi flapje om je singel stoot op te bergen zoals ik dat gewent ben maar dat funtioneert niet want die stoot loopt dan tussen je knie en het zadel omhoog!
dat flapje moet volgens mij dus gewoon onderaan het zadel gemonteerd worden.
En dan die ellenlange overblijfsel van de beugelriem.....
je ziet het wel vaker bij zadels dat die buiten om komen en dan kan die dus niet onder het "stirupp blad" weg gemoffeld worden... raar want bij mijn zadel zit die snel sluiter net andersom en dan heb je geen last van de overblijfselen!
Maargoed dat zijn enkele aanpassingen in mijn ogen.
Heb daarna het zadel op de drachtige prime gehad . zij is 11 jaar en zeg maar een luxe quarter met normale schoft en niet breed.
Kon op haar gewoon opstappen zonder dat het zadel aan de zijkant hing maar het verschoof nog wel wat.
merkte op haar dat het zadel meer pasvorm kreeg, gewoon omdta zij meer pasvorm heeft! haha.
Codie zit enorm breed en prime is meer zoals een pleasure zadel gebouwt!
Daarna zipper gelongeert met dit zadel en het klappert enorm in draf en redekijk in galop.
Zipper loopt enorm pleasure aan de longeerlijn, dus het was geen gas geven!
Hij bokte er ook vrolijk oplos, tja ... eh .. dat doet hij wel vaker dus dat ligt niet aan het zadel.
Het ging me vooral om hem omdat ik voor hem een zadel nodig heb met maar liefts 24 cm tussen de concho's , zo breed is hij bij zijn schouders schoft en ongeveer tot halverwege zijn rug.
Morgen ga ik sannie en mijn oude arabje( 22) er mee rijden en ik ben weer benieuwd naar de galopswissels en de stop/ spin.
Bne er zeker nog niet uit en hou de min en plus punten op een papiertje bij.
Wat betreft de plus punten die zijn :

snel een zeer warme kont, wat bij dit weer erg prettig is!
het zadel is zeer zacht en je voel nergens iets naars
het zadel kan kwa pasvorm dus snel op elk paard.

verder vindt ik het nog apart dat je benen minder snel aan je paard zijn maar de verhalen dat je je houding kwijt bent kan ik niet beamen!!

morgen ene update en ben benieuwd naar reactie's
gr. sil

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:08

Leuk verslag sil! Ik lees aandachtig mee, want als het een beetje meezit rijd ik volgend jaar ook op een BM rond.

sil schreef:

Mij werd om die reden aanbevolen bij het opstijgen met mijn linkerhand de manenkam vast te houden en niet de voorkant van het zadel. Dat werkte idd prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:17

Heb je er ook een foto van Sil?

sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 17:25

foto???
eh... nee, maar zal morgen diana even vragen om er een paar te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:27

Leuk! Ik hoor tegenwoordig zo veel goed nieuws over die boomloze zadels, dat ik dat wel eens wil zien. Mag er gewoon mee gestart worden?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:31

Sonja schreef:
Leuk! Ik hoor tegenwoordig zo veel goed nieuws over die boomloze zadels, dat ik dat wel eens wil zien. Mag er gewoon mee gestart worden?

Met de westernmodellen van BM iig wel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:34

sil schreef:
Bekend probleem bij 'ronde' paarden. Opstapje gebruiken, voor het paard ook prettiger Haha!

Citaat:
Vind het naar dat de beugels niet korter kunnen, de onderste stirupp moet bij mij duidelijk korter, maar dat is niet raar he?! haha.
Bij een 'eigen' zadel wordt dit op maat gemaakt als je je eigen lengte opgeeft.
Citaat:
vind het ringetje waar je je singel door haalt klein en vraag me af waarom die niet gewoon als bij een westernzadel uit 1of 2 grote ringen kan bestaan??
De singelriem is anders opgehangen als bij een normaal zadel, vandaar dat een andere ring nodig is. Persoonlijk vind ik hem niet veel kleiner hoor (hij is B7 bij H6), je kunt er met gemaak 2 a 3 x je singelriem doorhalen.
Citaat:
verder zit er een mooi flapje om je singel stoot op te bergen zoals ik dat gewent ben maar dat funtioneert niet want die stoot loopt dan tussen je knie en het zadel omhoog!
Doordat de singelpositie verder naar achteren zit als bij de meeste standaard zadels krijg je idd dit verschijnsel. Maar die riem loopt toch achter de fender door, dan zit je er met je knie toch niet tegenaan ?? Maar misschien heeft dit ook te maken met de korte fenders die jij nodig hebt.
Citaat:
dat flapje moet volgens mij dus gewoon onderaan het zadel gemonteerd worden.
Stel het eens voor Haha!

Citaat:
snel een zeer warme kont, wat bij dit weer erg prettig is!
het zadel is zeer zacht en je voel nergens iets naars
het zadel kan kwa pasvorm dus snel op elk paard.
Of die warme kont 's zomers ook zo 'lekker' is moet ik nog even afwachten Haha!

Citaat:
verder vindt ik het nog apart dat je benen minder snel aan je paard zijn maar de verhalen dat je je houding kwijt bent kan ik niet beamen!!
Je benen zijn minder snel aan je paard omdat je iets breder zit. Ik ben benieuwd of je ook spierpijn in je bovenbenen gaat krijgen Haha!
Dat houding 'kwijt' stond stond tussen aanhalingstekens Haha! Ik hoor van veel mensen dat ze hun evenwicht weer even moet zoeken, omdat het blijkbaar zo 'anders' zit. Iets waar ik geen last van heb gehad.

Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

Wat voor maat zadel heb je nu en hoe vind je die maat ten opzichte van je normale zadelmaat ??

Wat voor pad gebruik je nu onder deze BM ??

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:40

mijn paardje is ook ROND en moet ook opstappen met krukje bij mn BM!

sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 17:51

eh... maat ??? geen idee het zit goed!! haha echt wat voor mij.
ben nu op de site b.m aan het spitten wat nu een enigsinds normaal ogend b.m is en wat ook nog betaalbaar is maar kan niet zo goed overweg met die site!!!
is er ook nog een andere site s.m waar ik beter voorbeelden krijg en wat ik daar dan voor betaal??
dat opsturen lijkt me niet zo'n groot probleem maar het juiste bestellen he?!

sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 17:52

heb trouwens mijn boven benen totaal nog niet gevoelt.... humm.... misschien kan ik morgen wel helemaal niet meer uit bed komen!!
diana is wat zwaarder en die vond de ruimte tussen voor en achterkant wel wat klein en die voelde haar boven benen wel.

sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 17:53

pja de pad ,gewoon een dunne vilten pad, dus niet byzonder, deze gebruik ik ook onder mijn showkleedje!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:53

sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 18:57

ja die heb ik allemaal wel gezien maar welk prijs kaartje komt er dan aan te hangen???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:01

De prijzen

Voor transport moet je op rond de $100 per vliegtuig rekenen. Qua invoerrechten komt er dan nog 23% over het totaal bedrag bij.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:05

Nou, als DAT nog niet duidelijk is Knipoog

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:09

sil schreef:
heb vandaag voor het eerst gereden met een boomlooswesternzadel van b.m.
Bne begonnen met mijn 2 en half jarige, die al onder een maat full quarter loopt en dus ROND is en nog lekker wiebelig zoals een jong paard is.
Met behulp er op gekomen en gaan rijden.
Zadel blijft goed liggen in [b],stap ,draf en galop[/] en het is helemaal niet wiebelig.

Ik weet dat dit off topic is maar.....

Stap, Draf en Galop op een 2 1/2 jarige Verward

Vind je dit niet een beetje te veel van het goeie? Lips are sealed

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:11

Wat leuk Sil, ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe dat er uitziet!
Nou maar hopen dat het goed bevalt. *LOL*
Nou ja ik hoor en zie het wel of je morgen nog kunt lopen ofniet, i.v.m. je bovenbenen....hahaha... Haha!

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:23

Ods schreef:

Stap, Draf en Galop op een 2 1/2 jarige Verward

Vind je dit niet een beetje te veel van het goeie? Lips are sealed

ze weten heus wel waar ze aan beginnen hoor Schijnheilig
verder houd ik me maar stil want hier kun je wel eindeloos over discuseren Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:10

Eén off-topic reactie is tot daar aan toe, gegeven weerwoord mag ook nog, maar de rest wordt gesplit.
On-topic dus please Schijnheilig

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:18

OKay, over nieuw dan, ik gebruikte AMEN, omdat iemand begon over eindeloos discuseren Haha!

Mijn antwoord op dit topic, ;Ging tenslotte om een boomloos zadel!!!
en niet over leeftijden van paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:20

Kijk dan ben je duidelijk Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:30

Ik sanp denk ik wel dat Ods reageerd hierop, ook al is het off topic. De laatste tijd zijn er namelijk juist zoveel onderwerpen geweest over het al dan niet "goed" behandelen van onze western paarden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook wel van sta te kijken dat er niet op gereageerd wordt door meerdere mensen.

Ik ken Sil, vind het een wereld mens, hartstikke leuke meid en dit is ook zeer zeker niet personlijk bedoeld. Ik vraag me gewoon een beetje af hoe het kan dat als een willekeurig persoon een foto plaatst van hun paard waar ze op zitten er erbij vertellen dat het de eerste keer was en daarbij ook vertellen dat het dier 2.5 jaar is, die heel bokt "over zich heen" krijgt, maar wanneer het een in bokt "bekend" persoon is, niemand wat ervan zegt, juist op het moment dat het een "hot" item is op WN.

Daarbij komt dat Sil er duidelijk achter staat, anders zou ze het neem ik aan ook niet zo openlijk op bokt zetten, dus ik kan me ook niet voorstellen dat ze het erg vindt als men erover discuseerd, al is het zeker geen nieuwe discussie, het is absoluut wel een hedendaags discussie, gezien de topics de laatste tijd, de NG awards en beste trainer "polls" enz.

sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 23:31

Citaat:

Stap, Draf en Galop op een 2 1/2 jarige

Vind je dit niet een beetje te veel van het goeie?

nou het valt mee want d espins en de stop gaan nog niet zo goed ods op 1 hand welliswaar bedoel ik dan he!
Maar zo slecht zal ik weleens waar niet zijn voor mijn paard want ik overweeg immers om een boomlooszadel aan te schaffen, om even weer on topic te komen.
Citaat:
Daarbij komt dat Sil er duidelijk achter staat, anders zou ze het neem ik aan ook niet zo openlijk op bokt zetten, dus ik kan me ook niet voorstellen dat ze het erg vindt als men erover discuseerd, al is het zeker geen nieuwe discussie, het is absoluut wel een hedendaags discussie, gezien de topics de laatste tijd, de NG awards en beste trainer "polls" enz.

Ik mijn geval sta ik er zeker achter met codie en wie denkt daar anders te moeten oordelen moet dat zelf weten.
Maar codie staat niet voor de gemiddelde 2 en half jarige quarter en wat kan ik er aan doen dat die van mij zo sterk en goed is dat zijn in 10 keer kan stappen, draven, galoperen, goede vader denk ik dan maar!!
maar goed ods als je wil reageren kan dta per p.b en dan gaan we hier verder met het topic over zeer dier vriendelijke zadels

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 08:10

Tja, ik bekijk liever de binnenkant dan de buitenkant.

Maar waarom is boomloos per definitie diervriendelijker?
Ik ben er zelf nog niet over uit, ik vind het risico van drukpuntbelasting nog wat groot.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 08:22

cornelie schreef:
Tja, ik bekijk liever de binnenkant dan de buitenkant.

OK dan! , Amen.

Ik volg dit topic verder met belangstelling, ik ben ook zadelzoekende voor mijn net licht ingereden 3,5 jarige die mijn oude zadel nu niet past. De boomlozen kunnen zo aan de ervaring van Sil op verschillende breedte paarden en dat spreekt me wel aan, dan hoef ik niet over een tijd direct op zoek naar wéér een ander zadel...

Hoe voelen je bovenbenen vandaag, Sil? Nog geen spatje spierpijn??