[WN] ik had een vraagje aan de western ruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_zwikkie_

ik had een vraagje aan de western ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 14:18

kan iemand mij de hulpen voor als je de linkerkant op wilt vertellen(vooral de beenhulp wil ik weten)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:59

Is dit een sirieuze vraag?
Zo ja, heb je geen instructeur/trice die je dat haarfijn kan uitleggen?
uit je profiel word ik ook neit veel wijzer

Snel uitgelegd:
Linkerteugel van de hals, rechterteugel sluit aan op de hals.
Linkerbeen van je paard af, met het rechterbeen geef je hulp.
Gewicht verplaatsen naar je linkerzitknobbel.
Dit alles tegelijk.

Naarmate jij en je paard verder zijn, gebruik je je teugels steeds minder!

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:06

yvvv schreef:

Snel uitgelegd:
Dit alles tegelijk.

Niets meer aan toe te voegen.

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 16:13

yvvv schreef:

Snel uitgelegd:
Dit alles tegelijk.

ja dit is een hele serieuze vraag want dit moet ik beandwoorden in een gesprek maar ik heb geen idee over western rijden daarom vraagik het hier

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:20

oh zo Verward
Maar ik denk dat als je even gegoogled had, dat er tig pagina's te vinden
waren geweest, die het beter (en ingewikkelder Haha! ) hadden uitgelegd!

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 16:43

yvvv schreef:
oh zo Verward
Maar ik denk dat als je even gegoogled had, dat er tig pagina's te vinden
waren geweest, die het beter (en ingewikkelder Haha! ) hadden uitgelegd!

daar kon ik het niet op vinden op google

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:00

Houd er wel rekening mee dat een paard op die manier voor geen meter buigt. Ik weet niet in hoeverre je het in detail moet uitleggen, maar ik bump met mijn binnenbeen, aangevend dat hij om mijn binnenbeen moet buigen, buitenteugel tegen de hals, binnenteugel van de hals en buitenbeen eraan leggen. Als je paard zijn schouder laat vallen, neem je iets meer contact op je buitenteugel en til je je binnenhand op.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:04

Ik begin met kijken waar ik naartoe wil, op die manier breng je je lichaam al in de juiste positie.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:32

XoNo schreef:
Houd er wel rekening mee dat een paard op die manier voor geen meter buigt. Ik weet niet in hoeverre je het in detail moet uitleggen, maar ik bump met mijn binnenbeen, aangevend dat hij om mijn binnenbeen moet buigen, buitenteugel tegen de hals, binnenteugel van de hals en buitenbeen eraan leggen. Als je paard zijn schouder laat vallen, neem je iets meer contact op je buitenteugel en til je je binnenhand op.

Maar vraagt ze al dat ingewikkelde ook Schijnheilig

Ik weet eigenlijk nieteens of ze wel weet wat een bump is Haha!?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:57

Ik vraag me uberhaupt af waarom haar dat gevraagd wordt in dat gesprek, wat is het doel van dat gesprek?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:13

Ja nou vraag je iets waar ik ook benieuwd naar ben Lachen

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:52

helemaal met de anderen eens, je kan je binnenteugel trouwens ook omhoog brengen...
Ben ook wel benieuwd... Verward

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:59

XoNo schreef:
Ik vraag me uberhaupt af waarom haar dat gevraagd wordt in dat gesprek, wat is het doel van dat gesprek?

ik heb een paar jaar geleden gereden op een fjord die heb ik zelf beleerd , en nu hebben die mensen mij gevraagd of ik western met haar wil rijden , en hebben ze me een paar vragen gesteld over western zodoende dat ik dit vraagde

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:01

Jaja, dat is duidelijke taal...

cornelie schreef:
Ik begin met kijken waar ik naartoe wil, op die manier breng je je lichaam al in de juiste positie.

Als je dit doet dan breng je dus je gewicht naar rechts...? Volgens Yvvv uhm... moest dat juist niet. Mis ik hier iets?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:06

Met alleen kijken kom je er mijns inziens niet. Als ik naar links kijk, breng ik ongemerkt mijn gewicht mee naar links, waardoor ik mijn paard dus naar buiten duw. Je kunt het je paard zo wel leren, maar ik kijk gewoon heel bewust naar links en breng mijn gewicht daarbij naar rechts als ik linksaf wil. Wordt op een gegeven moment wel gewoonte Lachen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:29

XoNo schreef:
ik kijk gewoon heel bewust naar links en breng mijn gewicht daarbij naar rechts als ik linksaf wil.

Uhm...?
Als je naar links wilt je gewicht naar rechts?
Dit spreekt elkaar tegen volgens mij...

Je wil ernaar toe om zonder teugels en alleen op gewichts- en beenhulpen
te rijden, dus als je naar links gaat, breng je je gewicht toch juist naar
je linkerzitbeenknobbel?

Volgens mij formuleer je het fout, maar bedoel je hetzelfde als mij, of niet? Pling

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:02

Hallo,

Yvvv, heb je wel eens gevoeld waar je gewicht zich naar toe verplaatst als je met een auto een bocht naar links neemt. ???

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:41

Als ik in het bos rijd dan doe ik het inderdaad ook zo als Yvvv, maar als ik in de bak train (ik rijd Pleasure) dan doe ik het toch iets anders, want dan wil ik geen paard wat over zijn schouder heen valt als ik haar afwend. Dan wil ik een paard wat met een mooi gebogen halsje en rechte schouders en een gebogen lijf de hoek omgaat en dan gaat het toch iets anders ......... Ik leg mijn binnenbeen aan, omdat ze anders naar binnen valt, til mijn binnenhand iets op en begrens haar met buitenhand. Ik laat haar dus om mijn binnenbeen buigen, met mijn buitenhand zorg ik dat ze netjes in het frame blijft en begrenst is en met mijn binnenhand til ik haar schouders op en wijs ik je weg. Als ik mijn paard zo rijd als jij zegt Yvvv, dan heb ik een uit elkaar gevallen paard en dat is niet erg in het bos, maar wel als ik Pleasure rijd. Dus er zijn wel degelijk 2 manieren.

En ik vind ook dat jullie hier nu eindelijk eens een beetje aardiger moeten gaan worden tegen elkaar. Als zo iemand een vraagje stelt, wat eindelijk eens een technisch vraagje is en helemaal niet zo stom is als jullie denken, dan wordt er meteen uitgehaald, maar als er een topic is met een zwaar "penny-gehalte", dan zijn jullie er als de kippen bij. Als jullie het een stomme vraag vinden, negeer het dan gewoon. Tjemig zeg ..........

Irene

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:03

johanna29 schreef:
Hallo,

Yvvv, heb je wel eens gevoeld waar je gewicht zich naar toe verplaatst als je met een auto een bocht naar links neemt. ???

Uhm, nee Lachen Ik heb geen auto... Haha!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:03

Irene K. schreef:
Als ik in het bos rijd dan doe ik het inderdaad ook zo als Yvvv, maar als ik in de bak train (ik rijd Pleasure) dan doe ik het toch iets anders, want dan wil ik geen paard wat over zijn schouder heen valt als ik haar afwend. Dan wil ik een paard wat met een mooi gebogen halsje en rechte schouders en een gebogen lijf de hoek omgaat en dan gaat het toch iets anders ......... Ik leg mijn binnenbeen aan, omdat ze anders naar binnen valt, til mijn binnenhand iets op en begrens haar met buitenhand. Ik laat haar dus om mijn binnenbeen buigen, met mijn buitenhand zorg ik dat ze netjes in het frame blijft en begrenst is en met mijn binnenhand til ik haar schouders op en wijs ik je weg. Als ik mijn paard zo rijd als jij zegt Yvvv, dan heb ik een uit elkaar gevallen paard en dat is niet erg in het bos, maar wel als ik Pleasure rijd. Dus er zijn wel degelijk 2 manieren.

En ik vind ook dat jullie hier nu eindelijk eens een beetje aardiger moeten gaan worden tegen elkaar. Als zo iemand een vraagje stelt, wat eindelijk eens een technisch vraagje is en helemaal niet zo stom is als jullie denken, dan wordt er meteen uitgehaald, maar als er een topic is met een zwaar "penny-gehalte", dan zijn jullie er als de kippen bij. Als jullie het een stomme vraag vinden, negeer het dan gewoon. Tjemig zeg ..........

Irene

Als ik dit zo lees, doe ik toch onbewust ook wat jij doet, want mijn paard
loopt niet uiteengevallen!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:18

johanna29 schreef:
Hallo,

Een auto is GEEN paard Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:40

En dat is een gevolg van de zwaartekracht ofzoiets. Welke kant breng jij je gewicht als je op de fiets naar links wil?
Ik heb ook geleerd om het gewicht iets meer naar die zitbeenknobbel te brengen waar ik naartoe wil.
Overigens is het bij mijn paard alleen maar nodig om daar heen te kijken waar ik heen wil.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:44

Ik heb ook geleerd dat je je gewicht moet gebruiken.. Knipoog

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:15

Hallo Yvvv,

Als je een keer in een auto zit en die maakt een bocht naar links, dan zul je merken dat je gewicht naar buiten verplaatst wordt. Als je dit door trekt naar je vraag : hoe stuur ik naar links, dan verplaats ik mijn gewicht is naar rechts en begrens ik met mijn teugel de rechter schouder van mijn paard.
Ik "sluit" als het ware de deur aan de rechter kan en ik "open" de deur naar links. Teven loop ik op deze wijze niet het gevaar dat mijn paard in de wending naar links zijn linker schouder laat vallen, en daar door de bocht af snijd.

Klaasjuhhhhh ; goed opgemerkt dat een paard geen auto is, een paard heeft maar 1 pk en een auto veeeeeel meer pk's

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:46

Ja, ik heb is na zitten denken en zoals in mijn vorige bericht te lezen is Knipoog
doe ik onbewust toch wat jullie vertellen... Haha!