[WN] AQHA maakt strengere regels!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

AQHA maakt strengere regels!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 23:13

Ik lees net in de AQHA Journal dat de AQHA nieuwe regels gaat toevoegen in het regelboek.

1 daarvan is dat de staarten van paarden gecontroleerd mogen worden en dat paarden niet met een verlamde staart mogen showen. (ze mochten eerder ook gecontroleerd worden, maar in de Rulebook stond er verder niks over, nu wel dus, het is verboden)
Een andere is dat paarden niet gedurdende lange periodes vast gebonden mogen staan, (of tijdens het rijden en longeren vast gezet mogen worden) of een bit in mogen hebben gedurende lange periodes.
En een volgende is "excessive" Rukken en plukken en gebruik van sporen verboden wordt.

Mooi toch? Ook in de VS willen ze dus verandering zien.

Helaas lukt het me niet te kopieren wat er staat, ik krijg de Journal nu online, dus kan het ook niet scannen (niet dat dat mag.. ).

Ik heb op www.aqha.com zitten zoeken, maar daar kan ik zo snel niks vinden, misschien dat iemand anders wat handiger is op hun site en het wel kan vinden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:24

http://www.aqha.com/magazines/aqhj/teasers/aqha.html
het staat hier...maar ik heb geen login...

By Andrea Caudill

Tail alteration has been an illegal practice for decades in AQHA showing, and next year, Rule 441(g) will more clearly define an unacceptable tail.

Use the login area above to read the full story!

Verder is het erg goed nieuws natuurlijk. Iedere verbetering is er 1 Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 23:26

En dit zijn er dus 3!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:26

De staartcontrole werd al uitgevoerd bij de Worldshow....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:27

Haha ja...maar die andere kan ik niet lezen zonder login Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 23:29

vera schreef:
De staartcontrole werd al uitgevoerd bij de Worldshow....

Dat klopt, maar er staat nu niks in over in de Rulebook, nu wel dus. Een flinke verbetering zou ik zo zeggen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:30

Dat lijkt mij ook OK dan!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 23:30

Anya schreef:
Haha ja...maar die andere kan ik niet lezen zonder login Lachen

Nee, maar daar heb ik hierboven toch een korte beschrijving van gegeven Verward .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:51

Klopt hoor Lachen
Ik was gewoon op zoek naar de gehele tekst Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:59

Een hele goede trend OK dan! !
Ik hoop van harte dat ze ook daadwerkelijk worden nageleefd.
Dan worden de mensen die nu met zo'n verlamd stompje rondrijden eindelijk eens op de vingers getikt. Zo'n paard zou je met de nieuwe regel niet meer moeten kunnen showen. Zou het ook hier streng nageleefd worden?

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 07:04

harstrikke mooi
dat gaat de goeie kant op Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:47

Ik vind inderdaad het iniatief een nobel streven maar ik vrees dat er weinig gaat veranderen.
Tot nu toe liggen theorie en praktijk veel te ver uit elkaar.
Ik ben zo benieuwd hoe de AQHA daar tegenaan kijkt en wat ze hier aan gaan en kunnen doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:53

Hoe willen ze een dode staart kontroleren ? Het paard 'kietelen' zodat ie zal gaan zwaaien met zijn staart ??

Ik vind het zeker een goede zaak hoor, maar de uitvoering lijkt me lastig.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:56

Sugarmiss schreef:
Hoe willen ze een dode staart kontroleren ? Het paard 'kietelen' zodat ie zal gaan zwaaien met zijn staart ??

Gewoon de staart even optillen, denk ik. Als je geen weerstand krijgt weet je genoeg!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:56

Een dode/verlamde staart geeft geen (actieve) tegendruk als je 'm optilt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:59

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:58

Sandra_H schreef:
Een dode/verlamde staart geeft geen (actieve) tegendruk als je 'm optilt.

hmm in dat geval heeft Lan ook een dode staart Scheve mond
Dus er moet een andere methode zijn om dat te testen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:08

Het is me ooit es verteld door een DA dus ga ervanuit dat het klopt. Maar goed er zullen idd wel meer methodes zijn om het vast te stellen.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:34

Ik denk dat je echt wel het verschil voelt tussen een staart, die helemaal geen tegenwerking geeft, als een slappe doedel in je hand ligt, en een staartje dat gewend is opgetild te worden. Tong uitsteken
Hoop wel dat diegene die de staartencheck gaat doen, een harnas aankrijgt...zouden alle paarden het leuk vinden "onder hun staart" gekeken te worden?? Bloos

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:42

Zou een verlamde staart pijn voelen? Anders doen ze het misschien met een "pijnprikkeltje".

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:06

Het ligt aan de methode waarmee de staart is lamgelegd of het paard er nog pijn aan voelt.

De meeste paarden zullen wel reageren als je onder de staart aan de anus komt, dan knijpen ze graag de boel dicht Haha!

Ik neem aan dat als de judges deze regel moeten gaan toepassen dat ze van de AQHA ook wel richtlijnen krijgen hoe eea te kontroleren is.
Maar ik het kader van het toepassen van eerdere regels (drietakt galop en goede jog) heb ik toch weer mijn vraagtekens bij de naleving.

@Vera: hoe deden ze dat bij de Worldshow ??

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:21

Tijdens de show wordt naar overmatig spoor gebruik gekeken waarbij de staart uit protest zou moeten gaan zwaaien en als dit niet het geval is wordt dit paard aan onderzoek onderworpen..
deze regel bestaat al veel langer want zo`n 7-8 jaar geleden is er een nederlandse amazone hierop afgerekend tijdens een AQHA show in denemarken of zweden (weet ik niet meer precies ) en uit de pleasure gehaald. Het paard was net in nederland en bleek getailfixed te zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 12:21

In de Journal staat uitgebreid uitgelegd hoe ze dat controleren, met foto's erbij! Ik zit niet op mijn eigen compuetr, dus kan er niks uit over typen, maar er stond een zeer uitgebreid stuk over in.

Het is nu dus ook de bedoeling dat ook op kleinere show gecontroleerd zal gaan worden, en niet alleen op World Shows zoals eerder gedaan werdt. Ook stond het dus eerder niet in de rulebook als Prohibited Conduct en nu wel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 12:35

vera schreef:
Ik vind inderdaad het iniatief een nobel streven maar ik vrees dat er weinig gaat veranderen.
Tot nu toe liggen theorie en praktijk veel te ver uit elkaar.
Ik ben zo benieuwd hoe de AQHA daar tegenaan kijkt en wat ze hier aan gaan en kunnen doen.

Ik vind het echt jammer dat je er negatief over denkt Vera. Ik denk juist dat de vernieuwing van deze regels laat zien hoe de AQHA erover denkt. Dit zouden ze niet gedaan hebben als ze er niet ook grote bezwaren tegen hebben. Persoonlijk vind ik dit juist een flinke stap in de goede richting.

Natuurlijk moeten we eerst zien, dan geloven, maar het feit dat er nu duidelijk in de rule book staat dat een paard niet langdurig vast gebonden mag zijn, niet langdurig het bit in mag hebben, niet overmatig geprikt met de sporen mag worden en niet overmatig aan het bit gerukt mag worden geeft menig show secretariaat wel veel meer concrete "power" om wat aan zulke deelnemers te doen.

Je vraagt wat de AQHA hier aan kan doen, nou, de regels aanpassen! Dat kunnen ze doen, en dat doen ze ook, voor mij petje af naar de AQHA.

ruurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:50

dat is goed dat ze dat willen veranderen,maar laat ze dan eerst maar eens hun ogen openenen bij een inrijbak ,als dan ziet wat voor dieren mishandeling daar plaats vindt . en als het paard daarna in de box helemaal inelkaar wordt geslagen doen ze hun ogen dicht,dit is nederland tijdens de EK in maria heem....