[WN] WRODL - deel 5 - inrij-arena

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

WRODL - deel 5 - inrij-arena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 09:35

220. Een bevoegd toezicht op de inrijarena is dringend gewenst. De installatie van een videocamera is ter bewijs aan te bevelen. De organisator en de wedstrijdleider moeten een deelnemer bij grote vergrijpen tegen het regelboek of dierenbeschermingsbepalingen van de wedstrijd uitsluiten. Het voorval dient aan de WRAN gemeld te worden.

Wordt het gezien de terugkerende discussie geen tijd om deze regel zwaar aan te scherpen? Om de toezichthouder meer bevoegdheden te geven. Om te gaan werken met een disciplinair systeem? En een soort 'tuchtcommissie'? Waarbij tevoetstelling ook een optie is?

Als voorbeeld: tijdens een wedstrijd kwam iemand de bak uitrijden. Die persoon was duidelijk niet tevreden met de gereden proef. Direct uit de bak kreeg het met losse teugel stappende paard een paar zeer valse rukken in de mond van een boze ruiter.

(ik weet dat ik bij een dressuurproef had kunnen rekenen op een uitsluiting als ik zoiets had laten zien in de inrijbak).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:38

Bloos! Goh wat blijft het stil ineens... Knipoog

Tja, wat moet je hier van zeggen? Van mij mag het, meer/beter/vastgelegd toezicht in de inrijbak. MAAR je schiet er geen barst mee op. Waarom niet? Degenen die het betreft weten dat zelf donders goed.

Voorbeeldje? Komt 'ie:
Pleasure Beginners. Leuke combi om te zien; mooi paardje, leuke griet erop, genot om naar te kijken. Zat mooi, paardje liep lekker etc. Op een gegeven moment komt het paardje iets omhoog in de halshouding. Amazone kijkt of de jury kijkt, ziet dat deze met de rug naar haar toestaat, en geeft me dat dier toch een ros in z'n bek dat het me verbaasde dat z'n kiezen er niet uit kwamen zetten...

Als je toch zelf eerst al netjes gaat kijken of niemand je ziet, en je ragt 'm daarna dat bit (en 't ging echt hard, zelfs voor mijn begrippen en ik weet echt wel dat mijn eigen rijden soms echt geen schoonheidsprijs verdient) door z'n mond, dan weet je donders goed dat je dat niet netjes opgelost hebt.

Dus wat zal er gaan gebeuren als er in de inrijbak wat strenger opgetreden wordt? Yep, dan krijgen we hetzelfde als wat in de dressuur en springsport OOK gebeurt (laten we elkaar geen mietje noemen): dan wordt het paard meegenomen naar de parkeerplaats en tussen de trailers even te grazen genomen....

En even voor wie het gaat vragen: Nee ik heb betreffende ruiter er niet op aangesproken. Is niet aan mij; ruiters die altijd zo rijden komen zichzelf (en hun paard) nog wel een keer tegen.
En eerlijk is eerlijk, ik rij ook niet altijd even netjes. Daarom was ik zaterdag ook zo chagarijnig; ik kreeg m'n paard niet eens uit galop terug naar draf en heb 'm toen ook flink in z'n snavel moeten zitten om 'm uberhaupt terug te krijgen. Heb ik normaal gesproken niet zo'n moeite mee maar mevrouwtje had de uitgang in zicht Haha!

Resumerend: van mij mag het, maar ik denk niet dat het veel zoden aan de dijk zet. Degenen die schandalig rijden, doen dat toch. Of ze nou aangesproken worden of niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:45

Nou ja, dan ga ik ook maar wat zeggen, maar ondertussen is wel duidelijkj hoe ik erover denk.

Toezicht? Ja natuurlijk!
Dat je dan het probleem verplaatst, zal best. Maar je geeft als organisatie wel aan dat men in de gaten gehouden wordt. En het lijkt mij moeilijker om je paard tussen de trailer af te rossen en dan een goeie show te rijden, dan wanneer je een hele inrijbak en 2 uur inrijtijd tot je beschikking hebt. Dan zal je thuis toch beter moeten voorbereiden (okee, dan wil je niet weten wat er thuis gebeurt).

Alleen is het lastig om regels te stellen blijkbaar. Want mensen zien misschien veel door de vingers (ons kent ons ofzo?) of krijgen geklaag van de ruiters dat er te streng opgelet wordt (te streng kan volgens mij niet trouwens?) en dan heb je weer geen wedstrijden meer.

Maar daar zal de 'engelse' sport wellicht al regels hanteren die omgebouwd kunnen worden naar het westerngebeuren?

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:55

Ik vind dat als je zulke praktijken ziet, dat je zelf je mond moet opentrekken. Als ik bij de inrijbak kijk en ik zie iemand zijn paard oneerlijk bejegenen, dan pak ik hem zelf aan. En zo, dat anderen het ook horen. En als ik dat had gezien op de tribune van dat pleasuremeisje, dan had ik "boe" geroepen. Als je moet wachten dat ze van hogerhand iets doen, dan kun je wachten tot je een ons weegt. En tuurlijk, videocamera's en toezicht in de inrijbak, ben ik helemaal voor. Maar dat neemt niet weg, dat je je zelf ook mag uitlaten. En niet denken, laat een ander dit maar oplossen, is mijn pakkie an niet.
Irene

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:05

Anya schreef:
220. Een bevoegd toezicht op de inrijarena is dringend gewenst. De installatie van een videocamera is ter bewijs aan te bevelen. De organisator en de wedstrijdleider moeten een deelnemer bij grote vergrijpen tegen het regelboek of dierenbeschermingsbepalingen van de wedstrijd uitsluiten. Het voorval dient aan de WRAN gemeld te worden.
Voordat je uberhaupt kunt gaan praten over het aanscherpen van de bestaande regels zul je eerst de regels zelf duidelijk moeten hebben.
Dus:
-hoe zijn de regels nu (zolang er geen bloed vloeit mag het )
-wat zijn de dierenbeschermingsbepalingen

Welke bestaande regels preveleren boven andere Verward ; zijn de regels van de dierenbescherming 'wet' Verward

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:26

Irene K. schreef:
Ik vind dat als je zulke praktijken ziet, dat je zelf je mond moet opentrekken. Als ik bij de inrijbak kijk en ik zie iemand zijn paard oneerlijk bejegenen, dan pak ik hem zelf aan. En zo, dat anderen het ook horen. En als ik dat had gezien op de tribune van dat pleasuremeisje, dan had ik "boe" geroepen. Als je moet wachten dat ze van hogerhand iets doen, dan kun je wachten tot je een ons weegt. En tuurlijk, videocamera's en toezicht in de inrijbak, ben ik helemaal voor. Maar dat neemt niet weg, dat je je zelf ook mag uitlaten. En niet denken, laat een ander dit maar oplossen, is mijn pakkie an niet.
Irene

Tuuuuuuurlijk kan je zelf je gezicht opentrekken, maar de ervaring leert dat dit geen ene kl*te helpt. Want wie ben JIJ en waarom zouden ze naar jou luisteren?? Ze lachen je gewoon uit.

Als de organisatie regels stelt, heeft iedereen zich eraan te houden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 14:27

Ik heb in die bewuste situatie wel iets geroepen hoor.. Maar dat helpt niet zo. Wat heb ik nu voor sanctiemogelijkheden. Daar kun je je schouders over optrekken toch?

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:40

Citaat:
Ik heb in die bewuste situatie wel iets geroepen hoor.. Maar dat helpt niet zo. Wat heb ik nu voor sanctiemogelijkheden. Daar kun je je schouders over optrekken toch?

Jawel hoor je kan op dat moment naar het wedstrijdsecretariaat stappen en ze erop wijzen dat een deelnemer zich niet aan de regels houd. Tsja en die regels die zouden aangescherpt kunnen worden...

Ik denk overigens niet dat de westernsport belang heeft bij publiek wat van de kant van een inrijbak staat te roepen wat ze ervan vinden, kan me voorstellen dat dat hevige discussies oproept met ruiters, en vind dan ook dat het aan de ringmeester is om er wat van te zeggen en niet aan iedereen die er wat van vind... er zijn altijd verschillende meningen. En gaat een ruiter tegen een official in dan mag van mij betreft gelijk diskwalificering erop volgen voor de rest van de wedstrijd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 14:54

Kijk dat is dus weer die eeuwige discussie stap naar het wedstrijdsecretariaat. En wat kan het wedstrijdsecretariaat dan doen???

Nee dit soort zaken zijn alleen oplosbaar door 1 of meer ringmeesters aan te stellen met directe bevoegdheden. Het is echt een illusie dat een toevallige omstander/mederuiters wat kan veranderen door naar het wedstrijdsecreatriaat te lopen of iemand op dit gedrag aan te spreken.

Even terugverwijzend naar het topic over de worldshow... Verbeter de wereld om te beginnen in Nederland, of om te beginnen tijdens de Wran-wedstrijden????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:57

Ik denk persoonlijk dat je op een WRAN-wedstrijd eerder zoiets voor elkaar hebt dan bij de A(N)QHA. De WRAN kan zelf regels samenstellen en is lang niet zo'n log apparaat als de AQHA, die duidelijk ook hele andere doelstellingen heeft.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:17

Citaat:
Nee dit soort zaken zijn alleen oplosbaar door 1 of meer ringmeesters aan te stellen met directe bevoegdheden.

Dit moet dus door het wedstrijdsecretariaat gedaan worden. Zo gebeurd het op dressuurwedstrijden en is bewezen zeer effectief.

Citaat:
Het is echt een illusie dat een toevallige omstander/mederuiters wat kan veranderen door naar het wedstrijdsecreatriaat te lopen of iemand op dit gedrag aan te spreken.

Grotere illusie is om te denken dat als je als toeschouwer een ruiter aanspreekt op zijn gedrag hij daardoor gaat veranderen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 15:22

Ja dat ben ik met je eens... men zal de schouders ophalen of er ontstaat een woordenwisseling. Maar verandering begint wellicht bij aanscherping van de regels. En waar de grens ligt... (ook zo'n terugkerende discussie), dat is wellicht oplosbaar door leentjebuur te spelen bij de KNHS. Die hebben hier een protocol voor Lachen

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:30

Precies, en die woordenwisseling is niet zo goed voor de image van de sport.... en dat is net wat sommige mensen willen verbeteren. En ja reglement van de KNHS is voor iedereen (dus ook de WRAN) op hun website te lezen....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:42

Nog steeds vraag ik me hierbij wel af waar je de grens trekt, wat voor de een normaal is, is voor de andere "mishandeling" of op z'n minst paard onvriendelijk. Waar trekt de KNHS de lijn?

Als voorbeeld: er zijn mensen die het paardonvriendelijk vinden om ijzers onder te doen, of een deken op te doen, of uberhaubt wedstrijden te rijden.
Er zijn mensen die sporen paardonvriendelijk vinden, en mensen die dat van een zweep vinden.
Er zijn mensen die geruk en gepluk niet door de beugel vinden kunnen en mensen die de lijn bij bloed trekken.

Persoonlijk vind ik het allerbelangrijkst hoe eerlijk je bent naar je paard, weet het paard wat de bedoeling is? Neemt het paard de ruiter in de maling op zo'n moment? Heeft het paard dezelfde fout net ook al 3 keer gemaakt en heeft de ruiter het paard al 2 keer "vriendelijk" gevraagd de oefening te doen? En hoe weet degene die toezicht heeft, of gewoon publiek is, dan of dat zo is?

Persoonlijk kan ik me veel meer ergeren aan mensen (vooral beginners) die "verkeerd" met spoor rijden dan aan mensen die een keertje het paard even "aanpakken".

Zo verschilt het denk ik bij iedereen wel, iedereen heeft nu eenmaal een andere kijk erop, helemaal wanneer we het niet over echt verschrikkelijke ruiters hebben, maar gewone "normale" mensen die meestal gewoon normaal hun best doen hun paard zo optimaal mogelijk op een wedstrijd voor te stellen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:50

Nou, ik heb eens even gekeken en de KNHS meldt het volgende:

1. a. Onder wreedheid wordt onder meer verstaan gevallen van het buitensporig aanzetten van vermoeide paarden, het overmatig gebruik van zweep of karwats, een onaanvaardbaar scherp of slecht zittend bit, het overmatig gebruik, misbruik of voortdurend gebruik van sporen, het gebruik van elektrische apparaten Verward , het barreren op of in de nabijheid van het wedstrijdterrein voor, tijdens of na de wedstrijd, het overgevoelig maken van elk gedeelte van het paard, onder andere door het toepassen van scherpe zalf en dergelijke, alsmede alle handelingen die in strijd zijn met de gedragscode 'Welzijn van het paard'.

(die gedragscode wil ik ook wel eens lezen!)

b. Wreedheid dient onmiddellijk te worden gerapporteerd aan de voorzitter van de jury of de Federatievertegenwoordiger.

2. Het melden van wreedheid door andere personen dan officials dient tijdens de wedstrijd te geschieden in aanwezigheid of met schriftelijke verklaring van tenminste één andere getuige.
3. Een ter zake van wreedheid geconstateerde overtreding tijdens de wedstrijd wordt behandeld door de jury. Deze dient ter plaatse te beslissen, eventueel na een advies van een dierenarts.
Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk. Wie schuldig is bevonden wordt gediskwalificeerd.
4. Wreedheid, overbodig gebruik van hulpmiddelen en/of publieksonvriendelijk gedrag van de deelnemer, dat het aanzien van de sport schaadt, kan leiden tot diskwalificatie, wordt gerapporteerd aan de Federatievertegenwoordiger, die daarvan melding maakt in zijn rapport.
Het voorval wordt door de KNHS voorgelegd aan de Aanklager.

Nou, het is een begin... toch?

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:52

Citaat:
En hoe weet degene die toezicht heeft, of gewoon publiek is, dan of dat zo is?

Daarom zou er 1 persoon voor moeten zijn die dat inzicht heeft met het regelboek in zijn hand en het is aan de WRAN om de regels aan te scherpen.

Citaat:
Persoonlijk kan ik me veel meer ergeren aan mensen (vooral beginners) die "verkeerd" met spoor rijden dan aan mensen die een keertje het paard even "aanpakken".

Hier ben ik het volledig mee eens!!! Tevens vind ik dat attributen zoals slofteugel verscherpte neusriemen e.d. absoluut NIET op een show thuishoren!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:56

Cer schreef:
Nou, ik heb eens even gekeken en de KNHS meldt het volgende:

1. a. Onder wreedheid wordt onder meer verstaan gevallen van het buitensporig aanzetten van vermoeide paarden, het overmatig gebruik van zweep of karwats, een onaanvaardbaar scherp of slecht zittend bit, het overmatig gebruik, misbruik of voortdurend gebruik van sporen, het gebruik van elektrische apparaten Verward , het barreren op of in de nabijheid van het wedstrijdterrein voor, tijdens of na de wedstrijd, het overgevoelig maken van elk gedeelte van het paard, onder andere door het toepassen van scherpe zalf en dergelijke, alsmede alle handelingen die in strijd zijn met de gedragscode 'Welzijn van het paard'.

b. Wreedheid dient onmiddellijk te worden gerapporteerd aan de voorzitter van de jury of de Federatievertegenwoordiger.

2. Het melden van wreedheid door andere personen dan officials dient tijdens de wedstrijd te geschieden in aanwezigheid of met schriftelijke verklaring van tenminste één andere getuige.
3. Een ter zake van wreedheid geconstateerde overtreding tijdens de wedstrijd wordt behandeld door de jury. Deze dient ter plaatse te beslissen, eventueel na een advies van een dierenarts.
Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk. Wie schuldig is bevonden wordt gediskwalificeerd.
4. Wreedheid, overbodig gebruik van hulpmiddelen en/of publieksonvriendelijk gedrag van de deelnemer, dat het aanzien van de sport schaadt, kan leiden tot diskwalificatie, wordt gerapporteerd aan de Federatievertegenwoordiger, die daarvan melding maakt in zijn rapport.
Het voorval wordt door de KNHS voorgelegd aan de Aanklager.

Nou, het is een begin... toch?

Ik ben al aan zoeken geweest naar de FEI regelementen, mara kan ze nergens vinden!

Als ik zo het bovenstaande lees, dan is dat zeker een begin, maar ik denk dat hetgeen wat hierboven beschreven staat zelden op een WRAN wedstrijd te zien zal zijn, gelukkig maar!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:01

Wie bepaald wat 'onaanvaardbaar' , 'buitensporig' etc. zijn.
Dat is al het begin van het probleem.

Een camera kan hier zeker bij helpen, maar een melding zal ook altijd ondersteund moeten worden door liefst meer dan 1 persoon.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:01

Citaat:
'Welzijn van het paard'.

Die is op te vragen bij de KNHS en de reining wedstrijden die i.s.m. FEI plaatsvinden worden ook onder deze gedragscode verreden. Ook de reiningruiters die in het Nederlands team zitten worden geacht dat op het moment zij uitgezonden worden zij zich aan deze gedragscode houden.

Er is dus verandering mogelijk en ik denk dat het voor de WRAN niet moeilijk hoeft te zijn om dit aan te passen als andere organisaties al zo werken (of zie ik het echt te simpel??)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:02

Wel Jeddah, dan kijken wij idd anders tegen de dingen aan.

het buitensporig aanzetten van vermoeide paarden, (heb ik wel es gezien, vooral in de zomer)

het overmatig gebruik van zweep of karwats, (als je zweep vervangt door 'teugel' heb ik het ook wel es gezien)

een onaanvaardbaar scherp of slecht zittend bit, (als dit aanvult met rossen aan het bit, heb ik het ook wel gezien)

het overmatig gebruik, misbruik of voortdurend gebruik van sporen, (wel degelijk vaak gezien!)

het gebruik van elektrische apparaten, het barreren op of in de nabijheid van het wedstrijdterrein voor, tijdens of na de wedstrijd,
het overgevoelig maken van elk gedeelte van het paard (ligt eraan wat hier allemaal onder valt, maar ook hier kan ik me iets voorstellen)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 16:02

De gedragscode staat gewoon online Lachen

FEI / KNHS Gedragscode / Welzijn van het paard.

De Fédération Equestre Internationale (FEI) en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) verwachten van een ieder, die zich met de paardensport bezighoudt, dat men deze gedragscode naleeft en erkent en aanvaardt, dat het welzijn van het paard altijd voorop staat en nooit afhankelijk mag zijn van wedstrijdgerelateerde of commerciële invloeden.

1. In alle fasen van de voorbereiding en training van (wedstrijd)paarden dient het welzijn van het paard te prevaleren boven alle andere vereisten van welke belanghebbende dan ook.

a) Goede verzorging van het paard

Stalling, voedering en training dienen te geschieden overeenkomstig de beginselen van goede verzorging en mogen het welzijn van het paard niet in gevaar brengen. Handelwijzen, die lichamelijk of geestelijk lijden kunnen veroorzaken, al dan niet in wedstrijdverband, zijn niet toegestaan.

b) Trainingsmethoden

Paarden mogen alleen worden getraind op een wijze, die aansluit op hun fysieke mogelijkheden, gerelateerd aan de leeftijd en het gevraagde niveau in de discipline. Zij mogen niet worden onderworpen aan trainingsmethoden, die ongeschikt zijn of angst veroorzaken of waarvoor zij niet goed zijn toegerust.

c) Hoefbeslag en optoming

Hoefverzorging en hoefbeslag moeten van hoge kwaliteit zijn. De optoming moet een zodanige pasvorm hebben, dat pijn of verwondingen worden voorkomen.

d) Vervoer

Tijdens het vervoer dienen paarden volledig te zijn beschermd tegen verwondingen en andere gezondheidsrisico's. Voertuigen moeten veilig zijn, goed geventileerd, adequaat onderhouden, regelmatig gedesinfecteerd en door deskundig personeel bestuurd worden. Er moet altijd deskundige hulp aanwezig zijn om de paarden te begeleiden.

e) Langdurig vervoer

Alle vervoer gedurende een langere periode dient zorgvuldig te worden gepland. Paarden moeten regelmatige rustperioden krijgen. Water en voedsel moeten volgens de huidige FEI-richtlijnen voorhanden zijn.

2. Zowel paarden als wedstrijddeelnemers dienen fit, goed voorbereid en gezond te zijn als zij aan wedstrijden willen deelnemen.

a) Fitheid en goede voorbereiding

Deelname aan wedstrijden is alleen toegestaan voor fitte paarden en wedstrijddeelnemers met een evident goede voorbereiding.

b) Gezondheidstoestand

Een paard, dat ziekteverschijnselen vertoont, kreupel is of andere opvallende kwalen of medisch vastgestelde afwijkingen heeft, mag niet aan wedstrijden (blijven) deelnemen indien daardoor het welzijn van het paard in gevaar komt. In geval van twijfel dient het advies van een dierenarts te worden ingewonnen.

c) Medicijngebruik

Verkeerd medicijngebruik kan een ernstige bedreiging zijn voor het welzijn van het paard en is dan ook niet toestaan. Na eventuele veterinaire behandeling moet het paard voldoende tijd hebben om volledig te herstellen voordat het weer aan wedstrijden deelneemt.

d) Chirurgische behandeling

Chirurgische behandeling, die een risico vormt voor het welzijn van een wedstrijdpaard of de veiligheid van andere paarden en/of wedstrijddeelnemers en/of publiek, is niet toegestaan.

e) Drachtigheid / merries met veulens

Merries mogen niet aan internationale wedstrijden deelnemen na de vierde maand van drachtigheid of als zij een veulen aan de voet hebben. Voor nationale wedstrijden onder auspiciën van de KNHS geldt het gestelde in het Algemeen Wedstrijdreglement (art. 1 lid 10).

f) Verkeerd gebruik van hulpmiddelen

Mishandeling van een paard door verkeerde gebruikmaking van zowel natuurlijke als kunstmatige hulpmiddelen (zwepen, sporen e.d.) is niet toegestaan.

3. Het welzijn van paarden mag niet in gevaar worden gebracht door wedstrijdomstandigheden.

a) Wedstrijdterrein

Paarden mogen uitsluitend worden getraind en aan wedstrijden deelnemen op geschikte en veilige terreinen. Alle hindernissen dienen te worden geconstrueerd met de veiligheid van het paard in gedachten.

b) Terreinoppervlak

Alle terreinoppervlakken waarop paarden lopen, worden getraind of aan wedstrijden deelnemen, dienen zodanig van aard te zijn en zodanig te worden onderhouden, dat risicofactoren voor verwonding worden gereduceerd. Bijzondere aandacht dient te worden geschonken aan de behandeling, de samenstelling en het onderhoud van terreinoppervlakken.

c) Extreme weersomstandigheden

Wedstrijden mogen niet plaatsvinden in extreme weersomstandigheden indien het welzijn of de veiligheid van paarden in het geding is. Er moeten voorzieningen zijn voor het afkoelen van paarden, onmiddellijk nadat zij onder warme of vochtige omstandigheden aan een wedstrijd hebben deelgenomen.

d) Stalling tijdens wedstrijden

Stallen dienen veilig, hygiënisch, comfortabel en goed geventileerd te zijn en moeten voldoende ruimte bieden voor het paard, afhankelijk van type en karakter. Goed voedsel, schone ligplaatsen, vers drinkwater en voldoende spoelwater dienen voorhanden te zijn.

e) Fitheid om te reizen

Na wedstrijddeelname moet een paard volgens de FEI-richtlijnen fit genoeg zijn om te reizen.

4. Er dient naar beste kunnen op te worden toegezien, dat paarden de juiste aandacht krijgen en na hun wedstrijdcarrière op humane wijze worden behandeld.

a) Veterinaire behandeling

Tijdens een wedstrijd dient altijd veterinaire deskundigheid voorhanden te zijn. Als een paard tijdens een wedstrijd gewond of uitgeput is geraakt, dient de wedstrijddeelnemer van verdere deelname af te zien en dient het paard te worden onderzocht door een dierenarts.

b) Behandelingscentra

Indien nodig dient het paard te worden opgehaald met een dierenambulance of ander passend vervoer en naar het dichtstbijzijnde behandelingscentrum te worden vervoerd voor nader onderzoek en verdere behandeling. Gewonde paarden dienen volledige medische behandeling te ontvangen voordat zij worden vervoerd.

c) Verwondingen tijdens wedstrijden

Er dient tijdens wedstrijden controle te worden uitgeoefend ter voorkoming van verwondingen. De toestand van het terreinoppervlak, de wedstrijdfrequentie en andere risicofactoren dienen zorgvuldig te worden onderzocht om verwondingen tot een minimum te beperken.

d) Euthanasie

Ingeval van ernstige verwonding kan zo snel mogelijke euthanasie door een dierenarts noodzakelijk zijn, met als enig doel het lijden van het paard te beëindigen.

e) Beëindiging wedstrijdcarrière

Er dient naar beste kunnen op te worden toegezien, dat paarden op sympathieke en humane wijze worden behandeld na beëindiging van hun wedstrijdcarrière.

De FEI en de KNHS doen aan allen, die zich bezighouden met de paardensport, een dringende oproep om te streven naar de hoogst mogelijke ontwikkelingsgraad op alle deskundigheidsterreinen, die van belang zijn voor de zorg voor en de verzorging van het wedstrijdpaard.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:03

Sugarmiss schreef:

Een camera kan hier zeker bij helpen, maar een melding zal ook altijd ondersteund moeten worden door liefst meer dan 1 persoon.

Daar zit ik dus ook mee SM! Er zijn vast mensen die vinden dat ik niet altijd even aardig tegen mijn paarden ben, en er zijn vast mensen die vinden dat ik te "lief" tegen mijn paarden ben.

Wie staat er bij de arena te kijken? En hoe denkt diegene erover??

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:04

Citaat:

Door de jury evt met advies van dierenarts staat er. Een camera zal daarbij natuurlijk een handig hulpmiddel kunnen zijn. (En volgens mij komt er dan ook uitspraak van tuchtcomissie maar ik weet niet precies hoe dat zit.) Dus er zijn dan DA, jury en officials die zich er over buigen, lijkt me toch beter dan toevallige toeschouwer.
Laatst bijgewerkt door Roos1 op 29-11-04 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:06

Zouden dan al die officials van de KNHS niet weten waar ze naar moeten kijken, of zijn die cowboys nou echt zo zeikerig??
Volgens mij is iedereen als de dood dat ze berispt worden...dat zegt mij genoeg. Mij mogen ze ten alle tijden controleren, heb ik absoluut geen moeite mee. Ik weet hoe ik rij, en dat kan voor iedereen door de beugel...
De mensen die die taak zouden krijgen, zullen wel instructies krijgen van waar op te letten (met een beetje gezond verstand kom je ook al een heel eind), je paard op zn plek zetten doe je maar thuis, als je een lastig paard heb, hoor je niet op een druk inrijterrein (aggossie).

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:12

Citaat:
De mensen die die taak zouden krijgen, zullen wel instructies krijgen van waar op te letten (met een beetje gezond verstand kom je ook al een heel eind), je paard op zn plek zetten doe je maar thuis, als je een lastig paard heb, hoor je niet op een druk inrijterrein (aggossie).

Ja het mag natuurlijk niet zo worden dat met losrijden een dekhengst tussen de merries maar zijn gang mag gaan omdat er niet ingegrepen mag worden, zeker als het druk en vol is in de inrij-arena zullen paarden extra gehoorzaam moeten zijn om gevaarlijke situaties te kunnen vermijden (helaas is het geen garantie) en natuurlijk hoort een ringmeester dat goed te kunnen inschatten en natuurlijk kan hij ook advies/ waarschuwing geven voordat iets uit de hand loopt.