[WN] Western; nog sport of niet meer?! (verslag Worldshow)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Western; nog sport of niet meer?! (verslag Worldshow)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 13:58

Wat is de westensport toch een prachtige sport!

Dat is één ding waar wij het allemaal over eens zijn; tijdens de Worldshow hebben we weer verbaasd gestaan over de gewilligheid en braafheid van de Quarters.
Zij lieten alles in alle rust over zich heenkomen zonder zich iets aan te trekken van het publiek, de omroeper of de lange wachttijden. Ze waren de gehoorzaamheid zelve……

En dat was ook wat we zagen achter de schermen van dezelfde show.
Vol verwachting kropen wij op de tribune bij de inrijbak, dat is tenslotte de plek waar je het meeste kunt leren.
“Hoe doen de grote jongens (& dames) het?”
Binnen 5 minuten kwamen we er achter dat dat iets is wat je niet wilt weten.

Met opperste verbazing en ontzetting hebben we zitten kijken hoe 80% van de paarden tot wanhoop gedreven werd. Paarden die door het stof kropen voor hun ruiters en er niets voor terug kregen.
Het rukken en plukken is daar een standaard rijmethode; en dan hebben we het niet over een paar kleine rukjes, nee, de armen gaan om en om minstens 50 cm de lucht in. Met shank, snaffle of bosal. Het liefst nog aan een draw rein en het geheel aangevuld met een fikse porren van de sporen.
En niemand die het ziet.

Er rijdt een enkeling rond die zich gelukkig normaal kan gedragen maar helaas zijn dit de uitzonderingen.
Wat is dit toch en waar komt dit vandaan???

Maar de ellende eindigt helaas niet in de inrijbak; veel van de halterpaarden zijn niet meer instaat om rad de showring te halen. Dit wordt óf geaccepteerd óf “medisch” opgelost. Kennelijk staan deze middelen niet op de verboden lijst?!
De enige lichaamscontrole die uitgevoerd wordt is een staartcontrole, of deze niet is lamgelegd.
Naast dit soort medische oplossingen is het uitvoeren van een liposuctie op bv. de hals van een halterpaard ook de gewoonste zaak van de wereld. Om over andere cosmetische aanpassingen maar niet te spreken.
De halterpaarden die gelongeerd worden, ademende zo zwaar dat we affentoe dachten dat ze ter plekke zouden neerstorten.

Met groot gejuich werd een aantal jaar geleden het nieuwe pleasure ontvangen door vele. Eindelijk zou het gekrabbel en gehobbel definitief tot het verleden behoren en mocht het pleasurepaard weer lopen zoals ze geschapen is.
Zo’n twee jaar geleden werd er ook op deze wijze gejureerd en werden de lopende paarden boven de krabbelende paarden geplaatst. Tot ieders verbazing ontstond er een luid protest onder de deelnemers. Dit protest werd zo hoog opgespeeld dat de AQHA gezwicht is en er weer volgens oude normen wordt gejureerd. De enige wijziging is de “forward motion” gevraagd wordt als extra gang in de jog.

Naast alle schitterende dingen die we hebben gedaan en gezien, stapte we met een knoop in onze maag weer in het vliegtuig. Op het vliegveld hadden we een Horse & Rider gekocht.
Tot onze verbazing wordt hier een groot artikel besteed aan mishandelende trainers en ruiters!
Hoera, er zijn toch nog mensen in Amerika die het ook met veel afgrijzen aanzien.
Maar in dezelfde Horse & Rider schrijft een vooraanstaande trainer hoe hij zijn paard showklaar maakt; “door hem in de inrijbak een ‘hard time’ te geven, is het paard opgelucht en blij dat hij de showring in mag en hier een heerlijk ritje tegemoet gaat”. Deze trainer hebben wij inderdaad woord bij daad zien voegen…….

En toch blijft de westernsport een fantastische sport….het is alleen jammer dat de meeste ruiters dit niet meer weten……

Marieke & Vera

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:09

Dit verslag zou je eigenlijk gepubliceerd moeten zien te krijgen ... het is wat je zegt een domper op de westernsport.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:09

Ik sta toch eigenlijk best wel van je verslag te kijken. Blijkbaar is het in Amerika toch niet allemaal beter dan hier. Als je de praktijken die je in Amerika in de inrijring hebt gezien en de dingen die je hier soms ziet naast elkaar legt: zie je veel verschil?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:14

Triest eigenlijk hè en vooral dat in deze de foute voorbeeldfunktie blijft voortbestaan.
Topsport en sportiviteit hebben ook niets meer met elkaar te maken. VanDale mag zijn eerste regeltje bij 'sport' IMO wel aanpassen.

Misschien kun je eea vertalen en eens opsturen aan een Amerikaans blad.

Ik hou het ook maar bij mijn heihobbelen Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 14:30

Cassidy schreef:
Als je de praktijken die je in Amerika in de inrijring hebt gezien en de dingen die je hier soms ziet naast elkaar legt: zie je veel verschil?

Ondanks dat ik hier regelmatig met kromme tenen bij de inrijbak heb staan kijken moet ik helaas toegeven dat wij nog veel kunnen "leren" daar....

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:32

zonde hoor ,had niet gedacht dat het daar ook zo zal gaan

en ja ze zijn zeker een voorbeeld funktie voor veel ruiters in nederland
en dan hoor je ze weer zegen in america doen ze het toch ook zo Boos!

moeten we dan alles na doen Verward

als het rijden zo moet ,hoeft het voor mij niet meer en ga ik ook heihobbelen. Tong uitsteken
maar gelukkig zijn er ook andere manieren om je paard te rijden

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:35

Helaas rijden dat soort trainers vaak ook nog vooraan, dus blijven ze hier mee door gaan. Die paarden zijn compleet geintimideerd en afgeknepen, niet gek dat de wedstrijdbak voor hun een prettige, veilige plek is omdat ze daar niet zo worden afgebeuld. Maar aan de andere kant zouden die paarden misschien wel erg opspelen wanneer ze niet zo werden gedomineerd, wie weet. Want die paarden moeten zulke moeilijke oefeningen doen en deze zo snel kunnen leren dat het gemiddelde paard daar voor bedankt en de handdoek in de ring wil gooien. Misschien is het ook wel naief om te denken dat het in de topsport vaak nog om de liefde voor het paard gaat, vaak gaat het voornamelijk om grote menselijke ego's.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:36

Die laatste zin van je, precies wat ik wilde zeggen toen ik het las...

Hopeloos gewoon.. Mensen die alleen maar aan winnen denken en het
paard daarbij achterop stellen.
Maar ze vergeten vaak wel dat ze zonder het paard nieteens mee hadden
kunnen doen Verward ...

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:52

Geldt toch eigenlijk voor alle vormen van topsport: als er geld mee gemoeid is, gaat de sportiviteit evenredig achteruit Verdrietig Alleen is het nadeel dat in de paardensport de onschuldige paarden er onder lijden. Overigens niet alleen bij het westernrijden, hoor!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 14:56

Redneck,
ik ben het helemaal met je eens.
Toch moet ik er een kanttekening bij plaatsen. Als ik bij de inrijbak sta van een kampioenschap voor bv. dressuur dan zie ik niet de mishandeling die ik de afgelopen week heb gezien.
Ik wil zeker niet beweren dat er in andere vormen van paardensport het allemaal koek en ei is maar wat wij hebben gezien slaat echt alles.
Zeker omdat het allemaal in het openbaar gebeurd en het kennelijk de gewoonste zaak van de wereld is.

Dat is eigenlijk het meest teurige van het verhaal...

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:02

Klopt, Vera! En dan zie je nog niet eens wat er achter de schermen gebeurt (is misschien nog erger.....). Maar ook in de dressuur- en springsport gebeuren dingen die wij niet willen weten.........achter de schermen. Hoe dan ook, het is walgelijk!!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:03

Oh wat jammer dat dit zo gebeurt, en wat goed dat je dit geschreven hebt Vera !

Inderdaad wordt door 'discutabele' (imo dan) trainers regelmatig gezegd "ja, maar zo doen ze het in Amerika ook!!" en dan dacht en hoopte ik maar altijd dat ze zelf de trainers gingen opzoeken die bij hun 'methode' paste en dat dan naar zichzelf toe op deze manier aanpaste.

Maar als ik het zo lees, is het dus het gros wat zo rijdt. Vreselijk gewoon.
Ik heb hier al steeds meer moeite met de veranderde rijstijl, en vrees dat dit dus alleen maar erger gaat worden ipv beter, want het beste excuus is nu eenmaal 'dat doen ze in Amerika ook.
En inderdaad, men wint blijkbaar wel op deze manier. Maar of dat dus rechtvaardigt dat deze methode dan dus gebruikt moet worden??

Wat ik mij dan altijd afvraag is wat de motivatie is van mensen die bij dit soort trainers gaan rijden. Dus toch ondanks alles de top halen, en dat geklets over liefde voor het paard is gewoon b*llshit. De westernwereld hier is klein, en je kan je vrij gemakkelijk in the picture rijden, en heb je (op een bekrompen manier) toch je aanzien. Ik vond dat altijd een stupide toestand.
Maar blijkbaar is het westernrijden helemaal niet zo paardvriendelijk als wat altijd wordt verkondigd in bijvoorbeeld de demo's. Ik kan de eerste zin dromen die omgeroepen werd wanneer we de bak inkwamen: "westernrijden, een vriendelijke manier van paardrijden"... blablabla "het woord 'pleasure' zegt het al, plezier voor ruiter en paard bla bla bla..

Vreselijk om te lezen dat het zo gaat, en ik vrees voor de kwaliteit in Nederland. Die zal best omhoog gaan, maar tegen welke prijs?
Ik heb al diverse mensen gesproken die gestopt zijn met westernrijden (ook op hoog niveau) omdat ze 'het op deze manier niet meer wilde'. Ik eveneens. Dat is toch zonde?

Je moet toch kwaliteit kunnen leveren op een normale manier? En het streven hoeft dus geen wereldshow niveau te zijn, die rijden de meeste mensen hier toch niet.

Overigens vraag ik me af of het op het losrijterrein van de OS bij de dressuur ook zo gaat?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:13

Oh en Vera, je hebt natuurlijk wel de betreffende mensen aangesproken op hun gedrag toch? Want hier op internet zetten is maar zwak, roddel en achterklap. Je moet ze dan wel vragen waarom ze het doen, wie weet hebben ze wel een hele plausibele uitleg?? Verward

En ik vraag me af of er daar ook mensen waren die jou 'maar een aanstelster' vonden, of die helemaal niet vonden dat dit 'mishandeling' was, maar gewoon hard werken?

Ik vraag me werkelijk af hoe mensen zo met hun beesten om kunnen gaan, sport of niet. Die mensen moeten de autosport in ofzo, dan kan je voertuig ongenadig op zn sotemieter geven, en heeft niemand er last van.
Bleh...

joepy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:32

Verward Beetje zwak gesteld want het valt niet mee om mensen aan te spreken op hun gedrag op een wedstrijd. Ik denk dat er veel mensen zijn die zo met hun dieren omgaan. Tuurlijk vinden ze niet van zich zelf dat het mishandeling Schijnheilig is. Anders zouden ze het ws niet doen.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:34

Vera & Marieke, ik neem aan dat jullie het artikel van Bob Avila bedoelen over hoe je voorkomt dat je paard "showsmart" wordt.

Ik ben zelf lid van de Horse & Rider en heb er al heel wat bruikbare tips uit kunnen halen, het is natuurlijk ook maar net welke interpretatie je ergens aan geeft. Toegegeven, als je die persoon aan het werk ziet en je leest dan het artikel, kan dat enorm van invloed zijn.

Als ik terugkom van een buitenrit, zet ik m'n paard ook altijd nog even flink aan het werk om te voorkomen dat hij erge haast krijgt om terug te gaan. Maar er is natuurlijk een wereld van verschil tussen een paard flink aan het werk zetten en afbeulen en zelfs dat is heel persoonlijk.

Triest dat de goede voornemens blijkbaar toch niet uitgevoerd worden en er gebogen wordt voor de deelnemers

=^.,.^=

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 15:36

Cer schreef:
Oh en Vera, je hebt natuurlijk wel de betreffende mensen aangesproken op hun gedrag toch?

Cer, ik heb het hier over de TOP ruiters die miljoenen verdienen met de hele westernsport inclusief merchandise, sponsoring, etc.
Dat zijn niet de ruiters die door iemand uit Holland aangesproken kunnen worden.....zeker niet vlak voor dat ze de ring in gaan om een wereld prestatie neer te zetten.
Maar ik heb me echt enorm moeten inhouden.....en er was geen ringsteward oid om mee te gaan praten...

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:37

Cer"]
Maar blijkbaar is het westernrijden helemaal niet zo paardvriendelijk als wat altijd wordt verkondigd in bijvoorbeeld de demo's. Ik kan de eerste zin dromen die omgeroepen werd wanneer we de bak inkwamen: "westernrijden, een vriendelijke manier van paardrijden"... blablabla "het woord 'pleasure' zegt het al, plezier voor ruiter en paard bla bla bla..
[/quote]

Cer, daar sla je de spijker op zijn kop! Dat is weer het eerste wat ik riep tijdens de World Show, western is paardenmishandeling. En ik zou echt de laatste zijn die dat zo zou zeggen. Het allergrootste probleem is dat het de top trainers zijn die zo rijden. Vaak zijn het juist de Wannabees die deze rijstijl uit frustatie gebruiken. Het ging ons door merg en been.

Ik zie me nog zitten zo'n 6 jaar geleden tijdens de NRHA furturity. Bij de inrij hal. Bij het kijken naar de koppies van de 3 jarige paarden rolde de tranen over mijn wangen. Wat een ellende.... Ik belde Anthony toen op om te zeggen dat ik ging stoppen met rijden. Nu 6 jaar later is het er niks beter op geworden, misschien zelfs wel erger. Ik vraag me sterk af of die trainers beter weten. Volgens mij weten ze niet eens dat ze de paarden aan het mishandelen zijn. Dat geruk en gepluk, dat geschop en gedoe, het paard dat echt niet meer weet waar hij het zoeken moet. Voor de trainer is het gewoon een manier van trainen, ik denk dat hij er geen seconden over nadenkt.

De pleasure paarden sloegen echt alles dit jaar. Er liep er geen 1 bij (echt waar geen 1) die goed liep. Ik was zwaar terleurgesteld, want ik had er erg naar uit gekeken. Wat een gehobbel... echt schandalig dat dit op deze manier een onderdeel is van de World show.

Het probleem ligt hem volgens mij o.a bij de AQHA. Deze moet echt een standpunt in gaan nemen. Ze lijken wel bang voor hun leden. Angst om ze te verliezen. Bij de Cutting was er al een trainer die bij het inrijden zijn paard totaal aan het afrossen was, dit deed hij nog eens lichtelijk over voor de ogen van de jury, er werd niet ingegepen.

[quote="Cer schreef:
Ik heb al diverse mensen gesproken die gestopt zijn met westernrijden (ook op hoog niveau) omdat ze 'het op deze manier niet meer wilde'. Ik eveneens. Dat is toch zonde?

Ik ken ze ook, sterker nog, ook ik ben er 1 van. Ik hoorde net op de World Show dat Mike Chrustawka (een geweldige cutting ruiter die echt goed was voor zijn paarden) er een half jaar geleden ook mee gestopt was. Uit frustratie. Echt heel erg zonde zeker ook omdat ik hem altijd als voorbeeld neem van hoe het ook kan.

Grappig is wel dat ik nu sterk de drang heb om weer terug te verhuizen naar Amerika en toch maar weer te beginnen, en dan vooral in de pleasure, alleen maar om te laten zien dat het ook anders kan.

Vera en ik waren (zijn) echt van slag. We zijn dan ook van alles aan het verzinnen hoe we dit aan kunnen gaan pakken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:38

vera schreef:
Cer, ik heb het hier over de TOP ruiters die miljoenen verdienen met de hele westernsport inclusief merchandise, sponsoring, etc.
Dat zijn niet de ruiters die door iemand uit Holland aangesproken kunnen worden.....zeker niet vlak voor dat ze de ring in gaan om een wereld prestatie neer te zetten.
Maar ik heb me echt enorm moeten inhouden.....en er was geen ringsteward oid om mee te gaan praten...
En ik neem aan dat wel begrepen wordt dat dit cynisch bedoelt is naar opmerkingen die je krijgt als je bij een Nederlandse wedstrijd opmerkingen plaatst. Dan moet je toch ook de mensen aanspreken, ook al is het een topruiter, en mag je niet vinden dat men te hard is.

Maar blijkbaar kwam het niet cynisch genoeg over. Cool

@vera; uiteraard heb je die lui niet aangesproken, ik zou niet eens met ze willen praten. Dat kan nooit een normaal gesprek worden imo.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 15:39

farichta schreef:
Als ik terugkom van een buitenrit, zet ik m'n paard ook altijd nog even flink aan het werk om te voorkomen dat hij erge haast krijgt om terug te gaan. Maar er is natuurlijk een wereld van verschil tussen een paard flink aan het werk zetten en afbeulen en zelfs dat is heel persoonlijk.=^.,.^=

Als ik de trainer niet aan het werk had gezien en alleen het artikel had gelezen dan had ik ook gedacht dat het paard "gewoon" flink aan het werk wordt gezet...

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:43

@ Vera, dat is ook precies wat ik in m'n tweede alinea schrijf Lachen

Waarom schrijven jullie niet een stevige brief naar de H&R? Ik ben echt benieuwd wat ze daarmee doen ook omdat zij zelf voorstander zijn/waren van de veranderingen in de pleasure en iemand als Bob Avila vragen artikels te schrijven...

=^.,.^=

joepy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:44

Luggig, ben net begonnen met western rijden maar van dit soort teksten kan je niet echt blij worden. Misschien ga ik ook alleen maar boshobbelen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:45

Marieke"]
Ik ken ze ook, sterker nog, ook ik ben er 1 van. Ik hoorde net op de World Show dat Mike Chrustawka (een geweldige cutting ruiter die echt goed was voor zijn paarden) er een half jaar geleden ook mee gestopt was. Uit frustratie. Echt heel erg zonde zeker ook omdat ik hem altijd als voorbeeld neem van hoe het ook kan.
[/quote]Ik weet het, ik ken je van vroeger. Maar nooit geweten waarom je gestopt ben overigens.

[quote="Marieke schreef:
Grappig is wel dat ik nu sterk de drang heb om weer terug te verhuizen naar Amerika en toch maar weer te beginnen, en dan vooral in de pleasure, alleen maar om te laten zien dat het ook anders kan.
Dat heb ik hier in Nederland ook gehad, maar mij ontbreken de financiele middelen om verder te gaan met de sport (onder andere). Ik weet zeker dat je bijvoorbeeld reining anders kan rijden.
Dus doe ik mn ogen maar dicht, ik weet het ook niet meer..

Wat jij zegt over dat de trainers niet weten wat ze aan het doen zijn, komt mij ook bekend voor.
Ik heb wel eens iemand aangesproken op geruk en gepluk. Het antwoord wat ik kreeg was "ja zeg, dat paard moet werken hoor". Ik was compleet flabbergasted. Werken doe je toch door arbeid te vragen, niet door em een kunstgebitje aan te rijden??
Dus dat aanspreken helpt ook van geen kanten, want ze realiseren zich echt niet wat ze aan het doen zijn, qua paardenleed.

Als je het wat meer op de man speelt (wat ik ook wel eens gedaan heb) zegt men gewoon dat het niet waar is, en dat je liegt. En aangezien ik niet standaard met een videocamera op zak loop, houd het dus gewoon op.

jammer maar waar. En het lijkt erop dat het niet beter gaat worden...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:58

Hoeveel snelle spinners zullen er zijn die niet regelmatig een rot schop met een spoor krijgen? Niet een paard zal zich de blubber spinnen zonder eens flink te worden "aangemoedigd", lijkt mij. Zeker gezien het tijds bestek waarin paarden voor de futurity moeten worden "klaar gestoomd".
Laatst bijgewerkt door Himyar op 25-11-04 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

joepy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:59

Zelfs met camera erbij zouden ze nog zeggen dat ze gelijk hebben ws. Zij denken dat hun manier dé manier is. Maar om als Verbeteraar terug te keren naar de USA? Leg je jezelf wel een grote last op je schouders

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:02

wat ik me hier dan afvraag: is de invloed van b.v. parelli en andere in de zogenaamde nh methode,niet rot bedoeld,dan werkelijk zo gering als het verslag van vera en marieke doet vermoeden?
alleen het grote geld is van belang!
en hoe reed en trainde de nederlandse afvaardiging?

is het mogelijk om dit verslag naar de amerikaanse vertegenwoordigers,te sturen en onze afkeer kenbaar te maken.
amerikaanse juryleden die hier in europa zwerven,om dit verslag in de nederlandse paardenmedia rond te sturen lijkt me niet zo verstandig,want dan hoor je direct weer,zie je wel in de westernsport etc etc,en zitten we weer in het verdoemhoekje.treurig is het wel!!!!!
laten wij(nederland) niet daarin verzanden!!!!!!!!!!!!!

rinus