Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Als je de praktijken die je in Amerika in de inrijring hebt gezien en de dingen die je hier soms ziet naast elkaar legt: zie je veel verschil?

en ga ik ook heihobbelen.

Cer schreef:Oh en Vera, je hebt natuurlijk wel de betreffende mensen aangesproken op hun gedrag toch?
Cer"]
Maar blijkbaar is het westernrijden helemaal niet zo paardvriendelijk als wat altijd wordt verkondigd in bijvoorbeeld de demo's. Ik kan de eerste zin dromen die omgeroepen werd wanneer we de bak inkwamen: "westernrijden, een vriendelijke manier van paardrijden"... blablabla "het woord 'pleasure' zegt het al, plezier voor ruiter en paard bla bla bla..
[/quote]
Cer, daar sla je de spijker op zijn kop! Dat is weer het eerste wat ik riep tijdens de World Show, western is paardenmishandeling. En ik zou echt de laatste zijn die dat zo zou zeggen. Het allergrootste probleem is dat het de top trainers zijn die zo rijden. Vaak zijn het juist de Wannabees die deze rijstijl uit frustatie gebruiken. Het ging ons door merg en been.
Ik zie me nog zitten zo'n 6 jaar geleden tijdens de NRHA furturity. Bij de inrij hal. Bij het kijken naar de koppies van de 3 jarige paarden rolde de tranen over mijn wangen. Wat een ellende.... Ik belde Anthony toen op om te zeggen dat ik ging stoppen met rijden. Nu 6 jaar later is het er niks beter op geworden, misschien zelfs wel erger. Ik vraag me sterk af of die trainers beter weten. Volgens mij weten ze niet eens dat ze de paarden aan het mishandelen zijn. Dat geruk en gepluk, dat geschop en gedoe, het paard dat echt niet meer weet waar hij het zoeken moet. Voor de trainer is het gewoon een manier van trainen, ik denk dat hij er geen seconden over nadenkt.
De pleasure paarden sloegen echt alles dit jaar. Er liep er geen 1 bij (echt waar geen 1) die goed liep. Ik was zwaar terleurgesteld, want ik had er erg naar uit gekeken. Wat een gehobbel... echt schandalig dat dit op deze manier een onderdeel is van de World show.
Het probleem ligt hem volgens mij o.a bij de AQHA. Deze moet echt een standpunt in gaan nemen. Ze lijken wel bang voor hun leden. Angst om ze te verliezen. Bij de Cutting was er al een trainer die bij het inrijden zijn paard totaal aan het afrossen was, dit deed hij nog eens lichtelijk over voor de ogen van de jury, er werd niet ingegepen.
[quote="Cer schreef:Ik heb al diverse mensen gesproken die gestopt zijn met westernrijden (ook op hoog niveau) omdat ze 'het op deze manier niet meer wilde'. Ik eveneens. Dat is toch zonde?

vera schreef:En ik neem aan dat wel begrepen wordt dat dit cynisch bedoelt is naar opmerkingen die je krijgt als je bij een Nederlandse wedstrijd opmerkingen plaatst. Dan moet je toch ook de mensen aanspreken, ook al is het een topruiter, en mag je niet vinden dat men te hard is.Cer, ik heb het hier over de TOP ruiters die miljoenen verdienen met de hele westernsport inclusief merchandise, sponsoring, etc.
Dat zijn niet de ruiters die door iemand uit Holland aangesproken kunnen worden.....zeker niet vlak voor dat ze de ring in gaan om een wereld prestatie neer te zetten.
Maar ik heb me echt enorm moeten inhouden.....en er was geen ringsteward oid om mee te gaan praten...
farichta schreef:Als ik terugkom van een buitenrit, zet ik m'n paard ook altijd nog even flink aan het werk om te voorkomen dat hij erge haast krijgt om terug te gaan. Maar er is natuurlijk een wereld van verschil tussen een paard flink aan het werk zetten en afbeulen en zelfs dat is heel persoonlijk.=^.,.^=

Marieke"]Dat heb ik hier in Nederland ook gehad, maar mij ontbreken de financiele middelen om verder te gaan met de sport (onder andere). Ik weet zeker dat je bijvoorbeeld reining anders kan rijden.
Ik ken ze ook, sterker nog, ook ik ben er 1 van. Ik hoorde net op de World Show dat Mike Chrustawka (een geweldige cutting ruiter die echt goed was voor zijn paarden) er een half jaar geleden ook mee gestopt was. Uit frustratie. Echt heel erg zonde zeker ook omdat ik hem altijd als voorbeeld neem van hoe het ook kan.
[/quote]Ik weet het, ik ken je van vroeger. Maar nooit geweten waarom je gestopt ben overigens.
[quote="Marieke schreef:Grappig is wel dat ik nu sterk de drang heb om weer terug te verhuizen naar Amerika en toch maar weer te beginnen, en dan vooral in de pleasure, alleen maar om te laten zien dat het ook anders kan.