[WN] n.a.v. artikel in Bit: schouderbinnenwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

n.a.v. artikel in Bit: schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:09

Heb net de bit weer gehaald, staat de laatste tijd een serie "de vergelijking" in, erg leuk om te lezen.
Deze maand wordt oa de schouderbinnenwaarts besproken en er staat imo iets raars in, in het westernstuk: "Ik breng de schouders naar binnen door mijn hand op te tillen en naar BUITEN te doen daarbij bump ik hem licht weg voor mijn binnenbeen".
Hier komen we dus niet helemaal uit, ook niet na interne discussie Haha!
Zelf rijden wij sbw door de voorhand ahw naar binnen te tillen (en dus GEEN hand naar buiten te brengen).
Dacht in eerste instantie aan een verschrijving oid maar iets verderop, als het over de travers gaat staat het er weer Verward Verward Zijn wij nou gek?
Iemand enig idee?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:16

Als je de handen naar buiten brengt wordt de binnenteugel korter en komt de snufferd naar binnen. Als je dan ook nog je hand optilt 'lift' je de schouder.
1 van de vele manieren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:19

Schouderbinnenwaarts
Bij schouderbinnenwaarts gaat het paard licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter. Het is een oefening op twee hoeslagen met drie sporen. De binnenbenen van het paard kruisen de buitenbenen. Het paard kijkt niet in de richting waarheen het gaat.
Afbeelding

Met het plaatje erbij vind ik dit wel een logische methode eigenlijk.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:23

Hmm ik ga echt niet mijn binnen teugel korter maken door mijn hand naar buiten te brengen als ik schouder binnenwaarts wil bereiken.
Je hand naar buiten brengen(dus ver over je knop) is eigenlijk altijd fout

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:30

Anya, dat is idd de meest duidelijke uitleg die ik tot nog toe heb gezien voor al die ingewikkelde termen!

Verder denk ik idd dat Cornelie gelijk heeft vwb de logica achter de hulpen die in Bit worden omschreven.

Welke westernruiter is dit trouwens (heb geen Bit Bloos )?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:30

R. Young Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:31

Blaze schreef:
Je hand naar buiten brengen(dus ver over je knop) is eigenlijk altijd fout
Krijg je natuurlijk weer de discussie over wat "fout" is en wat niet Cool . Maar het is natuurlijk wel zo dat de binnenteugel korter wordt als je je binnenhand naar buiten of omhoog beweegt....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:32

Anya schreef:
R. Young Lachen

Ah. Maar die heeft zelf ook een dressuurachtergrond ...
Wat was de dressuurmatige tegenhanger van de westernhulp die hierboven wordt beschreven?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:40

Anya schreef:
Schouderbinnenwaarts
Bij schouderbinnenwaarts gaat het paard licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter. Het is een oefening op twee hoeslagen met drie sporen. De binnenbenen van het paard kruisen de buitenbenen. Het paard kijkt niet in de richting waarheen het gaat.
[image]

Met het plaatje erbij vind ik dit wel een logische methode eigenlijk.

Euhhh....ik nog steeds niet echt Haha! Ik rij sbw iig meer in de lijn van de 2 dressuurruiters uit dezelfde serie, ik zet de schouders naar binnen met m'n hand(en) iets opgetild richting binnen te verplaatsten zeg maar.
Het lijkt mij toch dat als je je hand naar BUITEN plaatst je misschien dan wel de neus naar binnen krijgt maar tegelijkertijd de schouders ahw naar buiten duwt en da's niet het doel bij schouderBINNENwaarts.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:40

Heeft ze het over met 1 hand rijden of met twee handen?

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:42

1 Hand. En ik moet echt kijken hoe ik het doe als ik weer met Baduh kan gaan rijden. Zou het je niet kunnen vertellen nu. Denk ik nooit bij na. Verward

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:43

aangezien je deze oefening ook op 1 hand moet kunnen doen, lijkt mij dit de manier voor de gevorderde ruiter met het gevorderde paard.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:45

Mac schreef:
Ah. Maar die heeft zelf ook een dressuurachtergrond ...
Wat was de dressuurmatige tegenhanger van de westernhulp die hierboven wordt beschreven?

Anky: met beiden handen stuur ik de voorhand naar binnen waarbij ik in eerste instantie een beetje meer binnenteugel neem. ik verplaats mijn zit wat naar binnen door wat meer gewicht op mijn binnenbeugel te nemen. Is hij eenmaal in positie dan doe ik nog maar weinig.

Coby: Ik breng met twee handen de schouders naar binnen. Mijn zit en benen zorgen ervoor dat het paard actief blijft. Het buitenbeen ligt wakend naar achter, mijn binnenbeen houdt het paard op de juiste lijn. Mijn schouders zitten op dezelfde lijn als die van het paard.

Riecky heeft het trouwens over het rijden op 1 hand, itt tot natuurlijk de dressuurdames. Maar dan nog snap ik het de hand naar buiten brengen niet helemaal

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:47

Je laat daardoor als het ware de buitenschouder er iets uit lopen. Door bumpen zet je de kont om maar krijg je volgens mij ook iets stelling. Door die combinatie komt de binnenschouder iets voor de buitenschouder en blijft het paard rechtdoor lopen. Tenminste zo vat ik het op.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:53

Sandra_H schreef:
Riecky heeft het trouwens over het rijden op 1 hand, itt tot natuurlijk de dressuurdames. Maar dan nog snap ik het de hand naar buiten brengen niet helemaal

Effe theoretisch hoor ... :

Als je op 1 hand rijdt en je brengt je hand naar binnen, dan wordt de buitenteugel korter. Tenzij je neckreint en je teugels lang genoeg zijn om je paard te laten wijken voor de druk van de teugel tegen zijn hals ...

Ik denk dat Rieky hier naar toe werkt en dat ze het niet van stap 1 af zo doet. Wat Anya zegt is denk ik waar: de meeste westernruiters trainen hun paard zo dat ze met het hoofd naar het been toebuigen dat "bumpt".

Zit Rieky niet op Bokt Haha! ?? Kan ze het uitleggen Tong uitsteken ...

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 14:04

Mac schreef:
Effe theoretisch hoor ... :

Als je op 1 hand rijdt en je brengt je hand naar binnen, dan wordt de buitenteugel korter. Tenzij je neckreint en je teugels lang genoeg zijn om je paard te laten wijken voor de druk van de teugel tegen zijn hals ...

**yep daar zit zeker iets in, maar ik ga er dan weer vanuit (eigenlijk) dat het paard van degene die op 1 hand rijdt al op neckreining werkt. Tenminste dat lijkt me wel de bedoeling.

Wat Anya zegt is denk ik waar: de meeste westernruiters trainen hun paard zo dat ze met het hoofd naar het been toebuigen dat "bumpt".

**Dat weet ik, op die manier vraag ik ook stelling

Zit Rieky niet op Bokt Haha! ?? Kan ze het uitleggen Tong uitsteken ...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:04

Ik rijd sb ook gewoon met buitenteugel - binnenbeen. Ter controle moet ik soms dan mijn binnenhand ff naar voren steken. Blijft hij dan in dezelfde houding doorlopen dan is het goed. Hiermee voorkom ik het over de schouder wegvallen en evt kantelen van het hoofd. ( en we voorkomen hiermee dat we in de sloot belanden Haha! )

Willeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:33

Nee Rieky zit hier niet op Bokt, momenteel zit ze in de States en is ze zich aan het voorbereiden op een grote show daar *LOL*

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 00:15

Ga eens op bezoek met je paard bij een trainer.. en dan niet één die net komt kijken maar één die al iets langer meeloopt.. en dus al het één en ander heeft gepresteerd.. Ik weet zeker dat deze je een uitleg kunnen geven die niet uit een boekje komt en waar je wel wat mee kunt.. ( wat er staat klopt namelijk precies of je nou dressuur of western rijd het is en manier om je paard te gaan leren om de oefeningen te gaan lopen op een extreme manier zodat als je het een keer tegen komt je paard de souplese en het begrip heeft om te doen wat je van hem vraagt op de eenvoudige manier)..

ik zie helaas heel erg veel ruiters die de oefeningen aan het trainen zijn die gevraagd worden op een wedstrijd.. en daar blijft het dan bij.. ik probeer zelf altijd heel veel meer te vragen tijdens m`n training waardoor op een wedstrijd het voor ruiter en/of paard altijd mee valt..

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 07:00

Spotty schreef:
Ga eens op bezoek met je paard bij een trainer.. en dan niet één die net komt kijken maar één die al iets langer meeloopt.. en dus al het één en ander heeft gepresteerd.. Ik weet zeker dat deze je een uitleg kunnen geven die niet uit een boekje komt en waar je wel wat mee kunt..

De vraag was niet wat sbw is, en ook niet hoe je hem moet rijden... Knipoog

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 07:15

dat is ook niet wat ik zeg.. alleen met een trainer die wat verder is zou je aan de hand van rijden dit kunnen gaan proberen en begrijpen wat er te lezen staat..

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:20

misschien zit er wel een "lesgever" op bokt die het met woorden uit kan leggen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:02

Toen ik het las in bit, vond ik het gewoon kloppen??

Hmm, maak je het niet gewoon meoilijker dan het eigenlijk is?! Haha!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:05

En daar bedoel ik niet mee dat het een makkelijke oefening is, want dat
is het zeker niet!!
Maar hoe je erover denkt, doe je dat niet te moeilijk?

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:07

he Willeke, hoe heb jij het geleerd? Van Dave/Riky?
Vertel!
Willeke schreef:
Nee Rieky zit hier niet op Bokt, momenteel zit ze in de States en is ze zich aan het voorbereiden op een grote show daar *LOL*