[WN] [poll] Starten op paard van een ander als beginner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je als beginner de mogelijkheid om te starten op een niet-eigen paard

Ja, ik start al op een niet-eigen paard
7 (77%)
Nee, mijn bijrijdpaard is geplaatst geweest in de amateur/open
2 (22%)
Nee, ik mag uberhaupt geen wedstrijden rijden met mijn bijrijdpaard
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 9

Anya

[poll] Starten op paard van een ander als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 22:04

Naar aanleiding van alle vragen over starten op een niet-eigen paard, dacht ik: ik start maar eens een poll. Gewoon om te kijken of het gewoon een terugkerend topic is, of min of meer als probleem wordt gezien. Deze vraag gaat dus om het starten van BEGINNERS.

(Er is een vraag over starten van amateurs in de maak).

Nog even de regel waar het om gaat:
In de beginnersklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 22:20

Ik heb gestemd voor Anita, mijn bijrijdster. Zij mag niet op Lanna starten bij de beginners. Lanna is geplaatst geweest.

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:39

Ik heb als beginner wel de mogelijkheid gehad om te starten op mijn verzorgpaard. Ik was hier veel van geleerd. Mijn paard was wel al geplaatst geweest in de amateur en open maar dat was ook al weer een aantal jaren terug. Ongeveer drie en een half jaar terug heb ik mijn toenmalig verzorgpaard gekocht en ben toen ook overgestapt naar de amateurs.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:00

ik vind deze regel heel erg goed, het zorgt er namelijk voor dat ruiters niet paarden gaan starten, die door goede amateurs of zelfs door profs klaar zijn gemaakt, uit gaan brengen op de wedstrijden. het houd het eerlijker voor de echte beginners.

ik vind dus absolut niet dat ze deze regel moeten veranderen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 23:02

Dat vind ik dus een drogreden Rina. Het zorgt er alleen voor dat mensen zonder geld niet kunnen starten. Heb ik wel geld dan koop ik als beginner toch gewoon lekker zo'n goed getraind paard Lachen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:35

dan heb je mij verkeerd gesnapt.

ik bedoel daarmee dat er nog steeds ruiters op paarden rondrijden die A losgereden (en getraind) word door meneer de instructeur en B dat een paard wat tegelijktijdig door een amateur gereden word een ander niveau heeft dan een "echt" beginnerspaard.

dan krijg je dat de echte beginner geen enkele kans meer heeft op een wedstrijd. zoals je al zo vaak ziet op dressuurwedstrijden waar kinders op pony's proefjes rijden waarbij ze niet eens zelf losrijden en dan toch winnen.
dat geeft naar mijn gevoel pas een smerige smaak in de mond van de andere deelnemers.

kijk ik kan ook een beginner op mijn daisy zetten en zeggen rijd maar lekker mee in de pleasure, terwijl het niveau van dat paard de beginners ver te boven is (sorry klinkt erg bot maar het is als voorbeeld)
ja zo'n kind kan dan lekker meehobbelen en heeft ook nog meer dan gemiddelde kans te winnen ook. sorry maar dan vind ik het niet meer dan terecht dat de wran die regel ingesteld heeft.

ja het is jammer dat jou bijrijder nu geen wedstrijden beginner mag starten maar die regel is er nu een maal om de "echte" beginner te beschermen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 00:24

Hmm ik snap je argumentatie wel. En ook die van de Wran. Maar in de praktijk zie ik een heleboel beginners (bijvoorbeeld op manegepaarden) die eigenlijk te goed zijn voor de beginners daar gewoon blijven hangen. Bijvoorbeeld omdat ze geen amateur mogen starten (want geen leasecontract met 100% eigen gebruik), of het aantal punten dat ze per jaar halen wordt zorgvuldig in de gaten gehouden, zodat ze niet naar de amateurs moeten.

In de praktijk zie ik ook sommige beginners gewoon goed getrainde paarden kopen en dan de prijzen halen. Een beetje net zoals je een beginner op jouw Daisy zou zetten als die toevallig te koop was.

In de praktijk bij de dressuur wordt er door de ringmeester op gelet dat kinderen hun paarden zelf in rijden (volwassenen trouwens ook). In de praktijk bij de dressuur is een winstpuntenregeling die blijft gelden. En met 20 winstpunten MOET je naar een hogere klasse. De wel of niet eigen paard regel speelt geen rol. Iemand die op een (te) goed paard start in de beginners is zo met een paar wedstrijden verdwenen uit de beginnersklasse. Bovendien rij je niet voor je ranking maar voor je winstpunt. Dat wil zeggen dat je een kans op een winstpunt rijdt zelfs al zijn er twintig beter dan jij op die wedstrijd. Zolang je zelf maar voldoende scoort.

Het gaat mij niet om mijn bijrijder sec. Die start gewoon dressuur of springen op Lanna nu. Daar mag je van beginner tot grand prix op het paard van een ander starten. En natuurlijk zou ze graag een keer een westernwedstrijd rijden. Maar ze overleeft het niet starten wel.

Ik heb de vraag gesteld om nu eens te bekijken in hoeverre mensen het al dan niet als probleem ervaren. Er worden nl. in de loop der tijd wel heel veel topics over geopend.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:39

Ook wij hebben een paard, Justin Two Step, dat wordt bij gereden door een bijrijder.
Deze heeft nu twee wedstrijden in de beginners klasse met hem gestart, en deed dat zeker niet onaardig. Op het NQHA NK heeft Ilona Justin ook gereden, en werd daar derde mee bij de jeugd in de reining Eigelijk dachten wij nu, dat onze bijrijder, niet meer in de beginners met Justin mocht starten, maar zoals ik het nu lees wel.

In de beginnersklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).

Dus bij deze, gebruik hiervoor een paard dat door een jeugd ruiter gereden wordt.
Grappig hè, weer zo’n regel waar je grote vraagtekens bij moet zetten. Een behoorlijk aantal jeugd rijders, rijden op een niveau waar menig amateur niet aan kan tippen.

Vr Gr Peter Vet

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:57

rina schreef:
ik vind deze regel heel erg goed, het zorgt er namelijk voor dat ruiters niet paarden gaan starten, die door goede amateurs of zelfs door profs klaar zijn gemaakt, uit gaan brengen op de wedstrijden. het houd het eerlijker voor de echte beginners.

Het zorgt er ook voor dat bijrijders die evenveel zorg dragen voor hun bijrijdpaard als de eigenaar en die allebei ongeveer op hetzelfde (beginners) niveau zitten niet kunnen starten... ik vind de regel dus niet goed (al wil ik zelf dan geen wedstrijden rijden...ik zou het wel leuk vinden als mijn bijrijdster die mogelijkheid wel zou hebben als ze dat zou willen). Om die reden ben ik serieus aan het overwegen om Escala maar lekker 'om te toveren' tot dressuurpony...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:14

Jasja, ik snap jouw geval niet. Escala is toch nog niet geplaatst in de Amateur of Open? Dus dan mogen jij EN je bijrijder toch gewoon beginners starten met het paard?

Rina, in het geval dat jij noemt: als dat dan zo'n knoertgoed paard is waar zo'n bijrijdbeginner op gaat starten, dan kan dat nooit meer dan 2 of 3 wedstrijden duren en dan heeft hij/zij zoveel punten dat hij de B uit MOET, dus ik zie dat probleem niet.

Jammer trouwens dat je de uitslag van de poll niet kunt zien als je zelf niet gestemd hebt. Ik ben heel benieuwd naar de uitslag maar heb geen bijrijder om evt. voor te stemmen. Mijn bijrijdster is een dressuurmuts Tong uitsteken en ze mag starten wanneer en waar ze maar wil.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:20

Sonja schreef:
Jasja, ik snap jouw geval niet. Escala is toch nog niet geplaatst in de Amateur of Open? Dus dan mogen jij EN je bijrijder toch gewoon beginners starten met het paard?

Hmmm...dan heb ik het altijd verkeerd begrepen... Haha! Overigens weet ik niet zeker of Escala nog nooit amateur geplaatst is... haar eerste eigenaar heeft wel wedstrijden met haar gereden, ik zou hem even moeten bellen om te vragen of dat beginners of amateur is geweest... Nu moet ik zeggen dat ik het stiekem ook wel leuk vond dat Escala afgelopen zomer 1 keertje dressuur gestart is... opgetoomd als dressuurpony ziet ze er heel anders uti, lijkt bijna een echt paard dan... Haha! En het grootste voordeel is dat er op stal vaak officiele dressuurwedstrijden worden georganiseerd... en dat is met western wedstrijden helaas (nog?) niet het geval...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:25

Er zijn inderdaad maar heel weinig D-wedstrijden en dat is hartstikke jammer. Maar geloof me, de WRAN weet inmiddels dat daar behoefte aan is. Het is nu afwachten wat er met die info gedaan wordt cq kan worden.

Ik weet het niet zeker hoor, ik ben niet zo thuis in die regels, maar volgens mij mogen jullie allebei beginners starten. Dat het dier misschien OOIT eens geplaatst is geweest is niet relevant. Ik geloof dat het om het laatste jaar gaat.

Maar als jij haar leuker vindt als dressuurpony.... leef je uit zou ik zeggen. Het is jouw paard dus je mag d'r mee doen wat je wilt (alleen opeten zou ik zonde vinden in Scaaltjes geval Haha! ) maar niet onder het motto dat de westernregels klote zijn...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 10:43

Jullie mogen allebei beginners starten. Dat houdt pas op als 1 van jullie zoveel punten haalt dat amateurs gestart wordt EN je paard ook nog geplaatst wordt.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:52

Sonja schreef:
Er zijn inderdaad maar heel weinig D-wedstrijden en dat is hartstikke jammer. Maar geloof me, de WRAN weet inmiddels dat daar behoefte aan is. Het is nu afwachten wat er met die info gedaan wordt cq kan worden.

Ik weet het niet zeker hoor, ik ben niet zo thuis in die regels, maar volgens mij mogen jullie allebei beginners starten. Dat het dier misschien OOIT eens geplaatst is geweest is niet relevant. Ik geloof dat het om het laatste jaar gaat.

Maar als jij haar leuker vindt als dressuurpony.... leef je uit zou ik zeggen. Het is jouw paard dus je mag d'r mee doen wat je wilt (alleen opeten zou ik zonde vinden in Scaaltjes geval Haha! ) maar niet onder het motto dat de westernregels stinkmodder zijn...

Ik doe het niet onder het motto dat de westernregels stinkmodder zijn hoor... Haha! Alleen de dressuurregels kunnen ons meer wedstrijdmogelijkheden bieden...denk ik... Was Scaaltje een iets grotere helding geweest op de trailer dan hadden wij ons zo aan kunnen passen, maar helaas... die stress kan en wil ik haar niet aan doen. En ooooh... als het om het laatste jaar gaat dan zitten we safe! Ik heb in de 6,5 jaar dat ik mijn pukkie heb zeker weten niet gestart... Haha! Overigens zouden de westernregels imo wel stinkmodder zijn als ze waren zoals ik bij het plaatsen van mijn eerste bericht dacht dat ze waren... Knipoog maar ik zat er geloof ik falikant naast... Bloos! (dat krijg je als je iets denkt te weten en je er niet meer in verdiept...dom dom dom...) Ach, ik vind iedere discipline wel wat hebben... en dan maken de mogelijkheden dichtbij huis het soms wel heel makkelijk om eens je vleugels te spreiden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:56

Je zou natuurlijk ook eens bij Jos aan kunnen kloppen of hij niet eens een paar D-wedstrijdjes op het programma erbij zou kunnen zetten....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:57

rina schreef:

Bij deze vind ik zelf dat deze regel gewoon moet veranderen. Waar hebben wij het over.
Als een amateur en of Pro een paard uitgebracht heeft, mag deze dus niet meer door een beginner gereden worden op een wedstrijd, in de beginners klasse. In mijn beleving zou dat dan ook moeten gelden, als amateurs en of een Pro dit soort van paarden trainen. Wat is een Pro in deze, dit afzettend naar een amateur. Het zegt in feite helemaal niks. Zelf ken ik amateurs die het helemaal niet slecht zouden doen, als deze zouden rijden tegen de Pro.
Sommige Pro ruiters, straten zelfs in de amateur, omdat deze zelf vinden, dat de regels die vertellen wanneer je een Pro bent, aan hen laars lappen.
En zelf heb ik dit jaar een beetje bijgehouden wat de gemiddelde jeugd ruiter scoort, en ben tot de conclusie gekomen, dat menig amateur, dan wel niet sommige Pro ruiter, in feite gewoon weer beginner kunnen straten hoor.
Zoals gezegd hebben wij dus een bijrijder voor onze Justin. Deze bijrijder, mocht laatst Lady rijden van Ilona. Haar reactie was, jeetje wat is zij scherp en ligt. Het grappige is, als Ilona op een paard van haar trainer zit, dat zij dit weer van deze paarden vind. Hieruit blijkt voor mij, dat je juist moet toestaan dat beginners op paarden mogen straten, die gereden worden door ruiters van een hoger niveau
Dit zal juist getuigen van het feit, dat je dan bezig bent, om het landelijke niveau, dusdanig omhoog te krijgen, zodat het echten talent zichtbaar wordt, als deze ook kan voelen, waarnaar gewerkt moet worden, om je paard zo scherp en ligt te krijgen.
Dus in mijn beleving, zou het dus goed zijn, als een beginner, ook een wedstrijd zou mogen straten, op een paard van een amateur en of Pro in de beginners klasse. Maar dat een Pro of amateur en of een jeugd ruiter, ook een paard zou mogen starten, van een beginner, om deze te laten zien, wat eventueel mogelijk is, dus laat zien wat er in zit, en dit dan weer natuurlijk in de klasse waar deze normaliter in rijd.

Even een ander verhaaltje, om het één en ander toe te lichten, van mijn gedachten gang, die waarschijnlijk helemaal niet haalbaar is, om er zo tegenaan te kijken.

Ik zelf ben een verwoed golfer, jullie weten wel, het knikkeren voor hernia patiënten.
Op een geven moment nemen wij op een mooie Zondag, een jongetje van de hoek mee.
Deze had nog nooit gegolft, wist niet eens hoe hij de club vasthouden moest.
Deze zelfde kleine etter, sloeg mijn en de andere na de vijfde hol volledig van de baan, en het was zo erg, dat ik er spijt van had, dat wij hem hadden meegenomen.
Dankzij de oplettende Pro, die daar liep, golft hij nu op een niveau, dat hij zelfs al diverse malen op TV te zien geweest is. Ondanks het feit, dat deze jongen uit een gezin komt, die deze dure sport nooit had kunnen betalen, loopt hij daar nu wel in mee. Omdat het talent mag opvallen, zodat het één en ander wel eens mogelijk gemaakt kan worden door andere.
Jammer is het, dat in andere sporten, dit vaak niet zichtbaar wordt, omdat de regels het niet toelaten, dat ook jij je zelf zou kunnen laten zien. Jammer.

Groetjes Peter

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:08

Sonja schreef:
Je zou natuurlijk ook eens bij Jos aan kunnen kloppen of hij niet eens een paar D-wedstrijdjes op het programma erbij zou kunnen zetten....

Wat moet ik verstaan onder D-wedstrijdjes? En door wie of wat worden die georganiseerd? Voor ik iets vraag zal ik me er nu maar even iets meer in verdiepen... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:15

Wedstrijd met onderling of regionaal karakter. Wel onder de vlag vande WRAN, maar niet voor punten. Zoals we die ook een paar keer in Lisse gehad hebben, door WWRANGLERS georganiseerd. Was hartstikke leuk en leerzaam!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:23

Sonja schreef:
Jammer trouwens dat je de uitslag van de poll niet kunt zien als je zelf niet gestemd hebt. Ik ben heel benieuwd naar de uitslag maar heb geen bijrijder om evt. voor te stemmen. Mijn bijrijdster is een dressuurmuts Tong uitsteken en ze mag starten wanneer en waar ze maar wil.

Klik op bekijk resultaten, dan kan je de uitslag zien zonder zelf te stemmen .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:32

hoeft niet te klikken. Mensen reageren wel, maar vergeten te stemmen. Of zijn zelf geen beginner Lachen

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:45

GoedVetMan schreef:
Ook wij hebben een paard, Justin Two Step, dat wordt bij gereden door een bijrijder.
Deze heeft nu twee wedstrijden in de beginners klasse met hem gestart, en deed dat zeker niet onaardig. Op het NQHA NK heeft Ilona Justin ook gereden, en werd daar derde mee bij de jeugd in de reining Eigelijk dachten wij nu, dat onze bijrijder, niet meer in de beginners met Justin mocht starten, maar zoals ik het nu lees wel.

Dus bij deze, gebruik hiervoor een paard dat door een jeugd ruiter gereden wordt.
Grappig hè, weer zo’n regel waar je grote vraagtekens bij moet zetten. Een behoorlijk aantal jeugd rijders, rijden op een niveau waar menig amateur niet aan kan tippen.

Vr Gr Peter Vet

Peter, ik ben bang dat je er naast zit.
Bij de WRAN kunnen er wedstrijden worden uitgeschreven voor beginners, amateurs en open.
Dit kan voor Jeugd en voor volwassenen.
Voor de uitgave van het laatste regelboek was jeugd altijd amateur. Dit is bij de uitgave van het laatste regelboek veranderd omdat de beginnende jeugdruiter dus (jeugd) amateur moest starten als er jeugdklassen werden uitgeschreven. Ook jeugdige profs konden geen jeugd starten.
Nu mag de organisator van een show zelf bepalen of jij beginnersjeugd, amateur jeugd of open jeugd uitschrijft. (Of een combinatie hiervan).
In het geval van Ilona die heeft bij het NK met de Open Jeugd meegedaan en het paard waarop ze starte heeft dus in een open wedstrijd punten gehaald en mag dus niet meer in de beginnersklasse worden uitgebracht door een beginner.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:24

Het lijkt me in ieder geval goed om de regels te versimpelen en duidelijker te maken. Combinatienummers gebaseerd op naam van ruiter en registratienummer van paard zou veel verwarring kunnen wegnemen. Zo kan de WRAN altijd snel en makkelijk nazien of iemand in de goede klasse rijdt. Duidelijk puntensysteem er achteraan... dan ben je er....

Ik krijg bovendien nu het idee dat de WRAN het zelf niet meer weet Verward

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:24

JanT"]
Peter, ik ben bang dat je er naast zit.
[/quote]

En ik ben bang, dat ik het goed heb. Al ben ik mijn zelf bewust dat ik mij nu op glad ijs ga begeven, maar gezien dat jij daar zelf ook niet voor schroomt, het volgende.

[quote="JanT schreef:
Bij de WRAN kunnen er wedstrijden worden uitgeschreven voor beginners, amateurs en open.
Dit kan voor Jeugd en voor volwassenen.
Voor de uitgave van het laatste regelboek was jeugd altijd amateur. Dit is bij de uitgave van het laatste regelboek veranderd omdat de beginnende jeugdruiter dus (jeugd) amateur moest starten als er jeugdklassen werden uitgeschreven. Ook jeugdige profs konden geen jeugd starten.
Nu mag de organisator van een show zelf bepalen of jij beginnersjeugd, amateur jeugd of open jeugd uitschrijft. (Of een combinatie hiervan).
In het geval van Ilona die heeft bij het NK met de Open Jeugd meegedaan en het paard waarop ze starte heeft dus in een open wedstrijd punten gehaald en mag dus niet meer in de beginnersklasse worden uitgebracht door een beginner.

Maar goed, verbeter mij als ik het fout heb.
Open NK Quater Horses 2004, voor zover ga ik met je mee. Waren het niet dat de Reining Youth ingedeeld staan bij de jeugd rijonderdelen AA.
De Open onderdelen staan in deze apart genoemd.
Wat ik heb begrepen, dat het hele NK in dit geval Open is, dat het te maken had, dat ook buitenlandse deelnemers welkom zijn. Op de Open onderdelen dan.
Dus hoe open is open nou wel of niet, waarom staat de Youth dan niet in het rijtje, open rij onderdelen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 12:26

Roos1 schreef:
Het lijkt me in ieder geval goed om de regels te versimpelen en duidelijker te maken.

Haha! Cool

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:56

Roos1 schreef:
Het lijkt me in ieder geval goed om de regels te versimpelen en duidelijker te maken. Combinatienummers gebaseerd op naam van ruiter en registratienummer van paard zou veel verwarring kunnen wegnemen. Zo kan de WRAN altijd snel en makkelijk nazien of iemand in de goede klasse rijdt. Duidelijk puntensysteem er achteraan... dan ben je er....

Ik krijg bovendien nu het idee dat de WRAN het zelf niet meer weet Verward

Ik weet niet waar je het op baseerd dat de WRAN het niet meer weet, mijn verhaal is volgens mij duidelijk.
Wanneer per 1 januari de centrale startnummer registratie van start gaat zullen veel problemen tot het verleden behoren.