[WN] Interesse in komputerdrukmeting westernzadels ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Interesse in komputerdrukmeting westernzadels ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:26

Zou er interesse zijn om eens een dag te organiseren waarop je je zadel via een speciaal computerprogramma kunt laten testen.
Uit deze meting blijkt of je zadel goed past op je paard en ook of je zit goed in balans is.

Ik ben in kontakt met iemand die dit voor haar beroep doet (vanuit Duitsland) en misschien bij voldoende deelname een dagje NL zou willen doen.

De bedoeling is ergens bij mij in de buurt (Veluwe) en dus mét paard.
Ik heb nog geen idee wat eea gaat kosten, dus misschien dat je ook een richtbedrag zou kunnen noemen wat je er aan kwijt zou willen.

Hieronder een voorbeeld zoals het er uit ziet op de computer.
Dit zadel klemt dus teveel op de schouders en draagt niet over de hele rug.
De ruiter zit teveel op links.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:29

lijkt me erg interessant! Ik weet niet wat een goede richtprijs is... geen ervaring mee

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:34

Wat ik begrepen heb is de richtprijs in Duitsland bij een 8 a 10 tal paarden rond de Euro 25. Bij meer paarden kan het dus iets goedkoper zijn, maar ik heb eerlijk gezegd nog geen flauw idee hoe en wat met benzinekosten, rijbakhuur etc.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:36

misschien wat bakhuur betreft op een accoordje gooien met de eventuele bakeigenaar?
Verder heb ik ook geen flauw idee...in elk geval hopen dat hij/zij uitgaat van de duitse benzine prijzen Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:37

Eerst maar eens afwachten of er genoeg animo is Haha!

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:55

Het lijkt me wel heel interessant, maar om nou helemaal met de trailer naar de Veluwe te rijden....
Dat vind ik een beetje teveel van het goede.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:04

Goed intiatief, maar helaas kan ik niet van de partij zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:25

Het lijkt mij heel leerzaam!! Mocht het nou zo zijn dat er een "probleem" is met de druk, ik ga er vanuit dat dat wel zal gebeuren, kunnen zij dara ook wat mee? Geven ze advies, verkopen ze "iets", if ga je naar huis wetende dat de druk niet goed verdeeld wordt en meer niet?

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:42

laat nu is zien hoe dat er bij een boomlooszadel uitziet ?

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:44

@ sm Is dit iemand van Horse Comfort? Op de Americana heb ik daar een gesprek mee gehad en volgens mij wou die man ook voor 1 of twee paarden komen. Hij had het over kosten van € 100,= en indien je een zadel bij hen koopt op advies hoef je geen kosten te betalen. Weet niet of we het nu over hetzelfde bedrijf hebben.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:38

Hoi, ik heb zeker interesse in zo'n dag! Mits het op een zaterdag zou plaatsvinden.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:04

Deze methode kan zeer zinvol zijn, om heel slecht passende zadels te signaleren.

Ik wil niet voor eigen parochie prediken, maar toch een paar kanttekeningen:

Deze methode betreft een drukpuntmeeting. In dit geval meet men d.m.v. een pad de druk die (natuurlijk) wordt veroorzaakt door de druk van de ruiter in het zadel en vervolgens van dat zadel op het paard.
Daarbij moet men zich realiseren dat:
a- De zit van de ruiter zeer belangrijk is voor de druk verdeling van het zadel. Zit de ruiter netjes loodrecht, zal de meeting anders uitvallen dan dat de ruiter uit het lood zit.
b- De meting is een moment-opname. Een paard in stap/draf/galop heeft andere rug-composities dan in stand. In dat opzicht zal vrijwel ieder zadel dus een compromis zijn t.o.v. de vele toestanden die de rug van het paard kan aannemen.

Ik wil verder kwijt, dat ook goed passende zadels per definities voor de stijgbeugels zwaarder op het paard drukken dan achter de stijgbeugels. Dit heeft te maken met de hoek van de schoft versus de vlakte van de achterhand. Natuurkundig gezien, zal een gelijk loodrecht gewicht op een schuine vlakte, meer loodrechte druk geven dan dat zelfde loodrechte gewicht op een vlakte.

Ik heb de test een aantal keren mogen aanschouwen (in Duitsland). Vrijwel altijd met een geel/oranje kleur in het gebied van de schoft (hoe roder hoe slechter).

De meningen over de metingen lopen in Duitsland nogal uiteen. Zo doet Rieser een computerscan van de rug en houdt bij het frezen van de boom rekening met de bewegingsafloop van het paard. Dat doet deze methode niet en dat schijnt toch een minpunt te zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.

MVG Louis

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:43

ik wil ook wel
moet alleen dan ff kijken of ik kan
ook met vervoer enzo.

goed idee OK dan!

hoop alleen wel dat me zadel dan goed is anders heb ik een probleempje Haha!
maar dat zien we dan wel weer Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 18:21

@Funnygirl: ik weet niet of het dezelfde is, ik mail met een vrouw iig geen man.

@Sablou: mooie technische uiteenzetten, die mijn pet soms even te boven gaat Verward . Ik heb er zelf ook nog te weinig van gezien om te weten hoe het precies in zijn werk gaat. Maar ik heb begrepen dat ze zowel met als zonder ruiter de druk kunnen meten in alle gangen, waaruit de computer een gemiddelde berekend.

Persoonlijk lijkt het me ook interessant om de beelden in motie te zien.

@Jeddah: de dame verkoopt ook zadels, maar dat is niet de opzet/achtergrond van het geheel.

@Muijs: ik denk dat je je daarvan heel goed een voorstelling kunt maken Lachen

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:42

Als ik vrij kan krijgen ben ik ook graag van de partij met 1 of 2 paarden, lijkt me heel interresant en leerzaam. Vooral omdat mijn merrie veel rugproblemen heeft (gehad) en aangezien ik een aardig voorraadje zadelsheb kan ik mooi eens kijken wat het beste ligt.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:56

@Muijs: ik denk dat je je daarvan heel goed een voorstelling kunt maken

wij denken vuur rood onder je zit been knobbels.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:15

Het lijkt mij ook wel intressant. Kom ik met Jeddah carpoolen en met een beetje mooi weer 'knuppen' we er meteen een lekker buitenritje over de veluwe aan vast!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:44

Als je het voor redelijke kosten voor elkaar krijgt dan doe ik graag mee. Heb tegenwoordig wel een dressuurzadel...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 23:03

sonita schreef:
Citaat:
Zou goed kunnen, maar ik denk dat dat nog wel eens mee kon vallen Haha!, iig bij de schouders geen rode plekken Lachen

Ik zal eens vragen of ze bij boomloze zadels ook al metingen gedaan heeft. Ik ben er wel heel nieuwsgierig naar.

@ArwenLune: zal ook geen probleem zijn denk ik.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:37

skippy1 schreef:
misschien wat bakhuur betreft op een accoordje gooien met de eventuele bakeigenaar?
Verder heb ik ook geen flauw idee...in elk geval hopen dat hij/zij uitgaat van de duitse benzine prijzen Tong uitsteken
tenzij ze diesel rijd Haha! Cool die is nl in nederland goedkoper.
maar op zich wel een leuk idee, het ligt eraan wat de kosten zullen zijn en waar het gehouden word. maar op zich heb ook ik wel interesse.

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:56

Count me in, ik wil wel eens weten hoe die boomloze van mij op m'n paard ligt (onder voorbehoud van datum/vervoer)
Ik denk dat het met de drukverdeling van een BM wel meevalt, er zal best wel wat meer druk direkt onder m'n zitvlak zijn, maar ik denk niet dat het van die enorme drukconcentraties zijn.
Ik ben iig van die droge plekken op m'n paard z'n schouder af sinds ik een BM heb, kortom m'n paard is nu (op de ruggegraat na) egaal bezweet, ook de pad wordt egaal vuil.
Groetjes,
Liesbeth

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:39

Ik heb zeker interesse, maar kan pas vanaf december weer mijn paard vervoeren omdat mijn vrachtwagentje momenteel uit elkaar ligt voor een grote opknap/ schilderbeurt .
En meteen een mooie mogelijkheid voor een buitenrit Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:01

Ik doe ook mee, onder voorbehoud van datum, kan alleen in het weekend of woensdagmiddag. Heb 2 paards dus nog iemand vervoer nodig vanuit richting Vianen?
Ben wel benieuwd naar de drukverdeling bij mn zadel.

Hoi Loes, ligt de tuut nu eindelijk in de verf? is ie mooi op tijd klaar voor de volgende vakantie!

Reiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:29

Tis niet dat ik er zo een lange rit voor over heb, maar ik wou even zeggen dat je bij ons makkelijk een binnenbak voor een dag kan afhuren, dat kost je tussen de 50 en 100 EUR, kan je dus verdelen over het aantal deelnemers.
Meestal is dat geen probleem in een kleinere manege, misschien zijn er daar ook wel geînteresseerden...

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:36

sonita schreef:

ik denk: er wordt onmiddelijk een nieuw zadel aangeboden Knipoog