[WN] Andermans paarden starten hoezit dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alice01

Andermans paarden starten hoezit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 17:46

Zoals de titel als zegt!
Ik weet dat je in principe een paard van een ander mag uitbrengen op de wedstrijd mits je een leasecontract hebt.
Maar mag je dan alleen maar amateur starten of moet je dan open starten.
En hoeveel van de leasecontracten mag je hebben, een of meerdere?
Tja wat een vraag he , ben gewoon nieuwschierig!

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:02

zou ik ook wel eens willen weten , ikzelf rij plaisure en mn bijrijdster rijd raining mag zij ook bij de beginners starten op mijn paard ??

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:06

Op de site van Chris Knol vondt ik de volgende regel.
Maar dit geldt bij de WRAN geld het voor de Quarters, Paints en Appaloosa ook, of hebben die andere regels?

308. Onder een “eigen paard” wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer staat, of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden. Een paard dat op naam van een bedrijf, maatschap, rechtspersoon, of op meerdere namen staat wordt niet aangemerkt als een “eigen paard”.
In de beginnersklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).

Amateur "A":
331. Ruiters ingedeeld in deze categorie zijn tevens startgerechtigd in de disciplines 401 t/m 499 op een eigen paard, en tevens op een paard van een ander mits zij hiervoor geen vergoeding (financieel of in natura) krijgen (behoudens startgelden en stallingkosten).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:45

Dus mag je A starten op het paard van een ander, zolang je er maar niets voor krijgt. (Ik neem aan dat ze "het plezier" niet mee rekenen Knipoog )
Maar de eigenaar mag dus het wel het startgeld ende stallingskosten voor je betalen.
Maar idd geldt dit voor de wran, voor de anderen weet ik niet Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:54

Vergeet het verschil in regels tussen de WRAN en AQHA niet.

Bij de WRAN mag dan misschien iets wel, maar door dat te doen loop je kans dat je bij de AQHA je eigen glazen ingooit, omdat het daar dus niet mag ook niet als dit bij een andere organisatie heeft plaatsgevonden.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:18

Romkabouter schreef:
Dus mag je A starten op het paard van een ander, zolang je er maar niets voor krijgt. (Ik neem aan dat ze "het plezier" niet mee rekenen Knipoog )

401 t/m 499
Dus in de open

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:02

Oeps, tja mijn A zit vlak naast de P he Haha!

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:08

tja ik vraag me nu dus ook wel af hoe dat dan zit bij de AQHA en de APHA!
Welke regels gelden er dan bij hun?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:27

AQHA is heel duidelijk (weet ik uit ervaring)
Amateur ben je als je een eigen paard hebt en met eigen bedoelen ze een paard op je eigen naam,er zijn geen uitzonderingen mogelijk.(behalve heel kortstondige om een paard te proberen)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:24

paints idem dito. ik had een paardje te lease (met echt contract door een notaris opgesteld) maar als ik dit paardje bij de paints zou starten zo ik prof zijn ongeacht het leasecontract.

overigens als je een paardje rijd met leasecontract bij de wran mag je amateur rijden. en ik geef ze het nu even voor de kiezen, vanwege de discusies die ik er al met wranjuryleden over gehad heb.
als ze dit nl niet willen word het tijd dat ze de regels veranderen.

308. Onder een “eigen paard” wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer staat, of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden. Een paard dat op naam van een bedrijf, maatschap, rechtspersoon, of op meerdere namen staat wordt niet aangemerkt als een “eigen paard”.
In de beginnersklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).

en aangezien je amateur mag starten met een "eigen" paard mag je dan ook met een lease paard amateur rijden, wat de jury's ook zeggen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:27

Mijn paard is ook niet van mij Cool ik start amateur en open,nog nooit een probleem gehad.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:46

ik ben nog nooit gecontroleerd op het feit of het paard wel van mij was of niet bij de WRAN, is daar uberhaupt wel controle op?

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:46

En wanneer ben je familie in de in de 1e graad ?
Als je getrouwd bent ook....? Of als je al 10 jaar samenwoond en nooit wil trouwen????

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:52

Bonnigje schreef:
Of als je al 10 jaar samenwoond en nooit wil trouwen????

Hier in NL wordt samenwonen gezien als hetzelfde als getrouwd. Voor sommige instanties moet je daarvoor wel een samenwooncontract hebben. De Amerikanen accepteren vaak maar 1 bewijs van liefde en dat is het boterbriefje ...

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 11:30

Cissy schreef:
Citaat:
ik ben nog nooit gecontroleerd op het feit of het paard wel van mij was of niet bij de WRAN, is daar uberhaupt wel controle op?

Dat vraag ik me dus ook af in hoe verre wordt er bij de verenigingen (WRAN AQHA APHA aaPHC)gecontroleerd of een paard echt van jou is (of middels een leasecontract)!

En of de klasse waarin je start wel gerechtvaardigd is?

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:36

Mac schreef:
Hier in NL wordt samenwonen gezien als hetzelfde als getrouwd. Voor sommige instanties moet je daarvoor wel een samenwooncontract hebben. De Amerikanen accepteren vaak maar 1 bewijs van liefde en dat is het boterbriefje ...

En als je zelfs geen samenwoon contract hebt Schijnheilig ?
Dit is een serieus probleem zeg! De paarden zijn van ons beiden maar staan allemaal op mijn naam.
Dat zou betekenen dat Died nooit kan starten met zijn eigen paard??

Zou een hypotheek op 2 namen ook goed genoeg zijn? Haha!

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 14:12

Dus als ik het goed begrijp wordt je lid van een vereniging (WRAN, AQHA (als het een quarter is ), APHA (als het een paint is) of aaPHC(als het een appie is))en kan je dus starten met een paard van een "vriend" (leent van hem de papieren en paspoort).
en voila je kan starten?
Of denk ik nu heel erg krom?

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:20

Het heeft ook te maken met welk onderdeel je start en of het paard meerdere eigenaren heeft. Ik ben bijv. nog steeds eigenaar van een veulen en zonder mijn toestemming kan de huidige eigenaar er niets meer mee. De aqha neemt ten alle tijde contact met mij op. Als je een paint van een ander start met leasecontract in de amateur heeft dat voor de quarter geen invloed. De APHA is strenger, als je een quarter van een ander gestart heb, controleren zij dat en ben je je amateur status kwijt. Op hun site kun je er informatie over op vragen. Halterklassen hebben hier geen invloed op, alleen de performance klassen. Wil je het echt safe doen, kun je beter naar de notaris gaan om afspraken te maken en het desbetreffende paard in Amerika gewoon op jouw naam laten registreren.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:21

en als je geen raspaardje hebt en je wil wel gewoon beginners starten? paard is officieel niet van mij, maar t passpoort staat wel op mijn naam????
of ben ik nu verplicht amateur te starten???

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:55

Bij de WRAN kan dit gewoon, zeker als je op het chip paspoort als eigenaar geregistreerd staat. Op dat moment geld alleen je paspoort. Bij paints/quarters moet je ook het stamboom papier overleggen en daar staat de eigenaar op. Toen ik Sky (pale indian) voor de 1e keer wilde starten, hebben ze vanuit Amerika een fax gestuurd waar ik op stond als eigenaar, daar de papieren nog niet terug waren. Want de vereniging vroeg bij de inschrijving om haar papieren, deze moet men ook altijd meesturen met de inschrijving. Daarom wordt het vaak op de wedstrijd zelf niet meer gecontroleerd.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:57

ik heb dus geen problemen volgend jaar....

zoiets had sil ook al gezegt..

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 17:02

Ik denk dat het straks nog wel veel beter wordt want dan krijgen we startkaarten bij de WRAN!
Zelf vindt ik het nog wel vreemd wat bij de ene wedstrijd controleren ze wel je papieren en bij de ander niet!
Er moet toch gecontrolleerd worden of je paard netjes geent is en of je wel de rechtmatige eigenaar bent!
Ik het zelfs mee gemaakt dat iemand gewoon kon starten met een hengst bij de beginners Verward
Laten we maar hopen dat het alleen maar beter gaat worden!

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:13

Bij de quarters en de paints worden je papieren dus gewoon gecontroleerd bij de inschrijving, d.m.v. mee sturen kopieen, de WRAN zou hier in mee moeten gaan door bijv. de kopieen van het paspoort te vragen, worden ze dus meteen gecontroleerd op chip en registratie. Als ik 1 van de paarden inschrijf bij de wran stuur ik standaard de kopieen mee, gewenning.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:55

die is leuk, chippen is nog steeds niet verplicht dus die controle kun je al afschrijven. daarbij kun je als het chippen wel verplicht word nog een verklaring afgeven dat je vanwege "bezwaren" niet chipt. en in duitsland is het al helemaal niet verplicht en dat zit er ook helemaal nog niet aan te komen hier, wat wil je dan met de duitsers die bij ons starten????

startkaart is een super idee maar om nu al te controleren op chip en paspoort heeft geen zin. ja paspport wel, maar dan moet het betreffende secretariaat wel weten waarop ze moeten letten bij de controle van het paspoort, en geloof me 9 van de 10 weten dat echt niet .

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 08:44

Inderdaad Rina,

Het is nog steeds niet verplicht om je paard te chippen.
In Nederland proberen ze het iid door te voeren maar ik heb vernomen dat er zelfs enkele topruiters (zoals Anky)bezwaar hebben aangetekend tegen het chippen.
Het is dus maar de vraag of dat er door gaat komen.
Daarintegen heb je wel een paspoort nodig, maar vaak zien ze op een secretariaat dat je er een bij je hebt dus zal het wel kloppen.